فیلم‌های نامزدشده در بخش سودای سیمرغ؛
در این دوره جشنواره فیلم فجر که به دلیل شرایط ویژه کرونایی بدون هیأت انتخاب در حال برگزاری است، ۱۱۰ فیلم فرم تقاضای حضور در جشنواره را پر کردند که از این تعداد تنها ۶۲ فیلم شرایط لازم برای ورود به جشنواره را داشتند و توسط هیأت ۷ نفره داوران مورد ارزیابی در قالب بخش اصلی جشنواره یعنی «سودای سیمرغ» قرار گرفتند.
به گزارش«سدید»؛دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در قالب یک نشست رسانه‌ای ضمن رونمایی از پوستر این دوره جشنواره، فهرست نهایی فیلم‌های جدول اکران جشنواره فیلم فجر را نیز اعلام کرد. پس از پایان کار هیأت داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر و مشخص شدن فهرست فیلم‌های نامزدشده در بخش‌های مختلف، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر، در یک نشست خبری ترکیب نهایی فیلم‌های قابل اکران در این دوره را اعلام کرد.

از میان آثار داوری‌شده، تنها فیلم‌هایی امکان ورود به جدول اکران جشنواره سی‌ونهم را پیدا کرده‌اند که حداقل در یک بخش از نگاه هیأت داوران، نامزد دریافت سیمرغ شده باشند. بر همین مبنا دبیر جشنواره دیروز فهرست ۱۶ فیلم را که با نامزدی در حداقل یک بخش امکان اکران برای اصحاب رسانه و سینما‌های مردمی در جشنواره سی‌ونهم را دارند، اعلام کرد.

به گفته طباطبایی‌نژاد، داوران فیلم‌های مستند بلند و کوتاه داستانی آقایان سعید پوراسماعیلی، امیر توده‌روستا، محمدعلی فارسی، محمد کارت و سام کلانتری پس از بازبینی ۳۱ فیلم مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) و ۳۸ فیلم کوتاه (۳ تا ۱۵ دقیقه) نامزد‌های این بخش‌ها را اعلام کردند.

* فیلم‌های نامزدشده در بخش سودای سیمرغ
دبیر جشنواره در ادامه گفت: داوران فیلم‌های سینمایی خانم ساره بیات و آقایان محمد احسانی، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی نیز پس از بازبینی ۵۷ فیلم سینمایی، ۱۶ فیلم در رشته‌های مختلف را برای نامزدی در بخش سودای سیمرغ به شرح زیر اعلام کردند.

۱- ابلق، کارگردان: نرگس آبیار، تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی، ۲- بی‌همه چیز، کارگردان: محسن قرایی، تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی، ۳- تک‌تیرانداز، کارگردان: علی غفاری، تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری، ۴- تی‌تی، کارگردان: آیدا پناهنده، تهیه‌کننده: آیدا پناهنده، ۵- خط فرضی، کارگردان: فرنوش صمدی، تهیه‌کننده: علی مصفا، ۶- رُمانتیسم عماد و طوبا، کارگردان: کاوه صباغ‌زاده، تهیه‌کننده: مهدی صباغ‌زاده، ۷- روزی روزگاری آبادان، کارگردان: حمیدرضا آذرنگ، تهیه‌کنندگان: علی اوجی و عبدالله اسکندری، ۸- روشن، کارگردان: سیدروح‌الله حجازی، تهیه‌کننده: سیدروح‌الله حجازی، ۹- زالاوا، کارگردان: ارسلان امیری، تهیه‌کنندگان: سمیرا برادری و روح‌الله برادری، ۱۰- ستاره بازی، کارگردان: هاتف علیمردانی، تهیه‌کننده: علی سرتیپی، ۱۱- شیشلیک، کارگردان: محمدحسین مهدویان، تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری، ۱۲- گیج‌گاه، کارگردان: عادل تبریزی، تهیه‌کننده: میرولی‌الله مدنی، ۱۳- مامان، کارگردان: آرش انیسی، تهیه‌کننده: مجید برزگر، ۱۴- مصلحت، کارگردان: حسین دارابی، تهیه‌کننده: محمدرضا شفاه، ۱۵- منصور، کارگردان: سیاوش سرمدی، تهیه‌کننده: جلیل شعبانی و ۱۶- یدو، کارگردان: مهدی جعفری، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح.
اما فیلم‌های نامزدشده در بخش کوتاه داستانی شامل «جلد» کارگردان: احسان معجونی، تهیه‌کننده: سپیده نوروزی؛ «شاهد» کارگردان: علی عسگری، تهیه‌کنندگان: فرانسوا موریسه، لورا ژومل و خورشید عالمی؛ «گوشت تلخ» کارگردان: فرید حاجی، تهیه‌کنندگان: فرید حاجی و انجمن سینمای جوانان ایران؛ «ماسک» کارگردان: نوا رضوانی، تهیه‌کننده: نوا رضوانی؛ «ناهید» کارگردان: صمد علیزاده، تهیه‌کننده: رضا نصرتی‌حبیبی و «وضعیت اورژانسی» کارگردان: مریم اسمی‌خانی، تهیه‌کننده: وحید حسن‌زاده است.
 
همچنین فیلم‌های نامزدشده در بخش مستند بلند هم شامل مستندهایی، چون «ایساتیس» کارگردان: علیرضا دهقان، تهیه‌کنند‌گان: علیرضا دهقان و راحیل صحرایی، تهیه شده در موسسه فرهنگی- هنری مزرعه فیلم؛ «خانه» کارگردان: افسانه سالاری، تهیه‌کننده: جویل مرنان؛ «افسانه سالاری» تهیه شده در کالکتیو داکمانیاکس، سینما ایزاینکامپلیت؛ «رویا‌های خالکوبی شده» کارگردان: مهدی گنجی، تهیه‌کننده: بهزاد توکلی؛ «کودتای ۵۳» کارگردان: تقی امیرانی، تهیه‌کننده: تقی امیرانی، تهیه شده در امیرانی مدیا و «هجده هزار پا» کارگردان: مهدی شامحمدی، تهیه‌کننده: مهدی شامحمدی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گروه مستند بنیاد روایت فتح است.

* ادای احترام جشنواره فیلم فجر به شهدای مدافع سلامت
در انتهای مراسم اعلام اسامی آثار نامزد شده در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد گفت: به‌نمایندگی از جامعه سینمای ایران و سازمان سینمایی، جشنواره سی‌و نهم را به شهیدان حوزه سلامت تقدیم می‌کنیم. در ادامه خانم حاجی‌آقایی شهرستانی، مادر شهید دکتر منوچهر حاجی‌آقایی‌شهرستانی از شهدای مدافع سلامت از پوستر سی‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی کرد.

همچنین دبیر سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر، لوح قدردانی و تجلیل این دوره جشنواره از مقام شهدای مدافع سلامت را به صورت نمادین به مادر شهید حاجی‌آقایی‌شهرستانی تقدیم کرد. در بخشی از این متن لوح آمده است: در آستانه برگزاری سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر، به نمایندگی از هنرمندان سینمای ایران، در نهایت احترام و ادب، ارج می‌نهیم ایثار و از خود گذشتگی شهید والامقام دکتر منوچهر حاجی‌آقایی را که خالصانه و سرافرازانه به پاسداری از سلامت جامعه خویش همسو با دیگر مدافعان سلامت همت گماشت. گرامی می‌داریم یاد و خاطره تمام شهدای جامعه درمان را که با مساعی خویش، نویدبخش سلامت پایدار فردا‌ها هستند.

* «سینما» به آگاه‌سازی مردم درباره کرونا کمک می‌کند
خانم حاجی‌آقایی‌شهرستانی، مادر شهید دکتر منوچهر حاجی‌آقایی‌شهرستانی از شهدای مدافع سلامت درباره جایگاه شهدای مدافع سلامت گفت: پزشکان و پرستاران ارزش بسیار والایی دارند و ناجی مردم هستند. برای مثال پسر من در جایگاه یک پزشک از هیچ مجاهدتی دریغ نکرد و حتی خون خودش را به بیماران بدحال اهدا می‌کرد و به فکر مردم بود.

او ادامه داد: پسر من به صورت خستگی‌ناپذیر به مردم کمک می‌کرد و در این راه از هیچ خدمتی فروگذار نمی‌کرد. ما باید از پزشکان‌مان ممنون باشیم که برای مردم و بیماران جانفشانی می‌کنند. برای مثال زمان شیوع ویروس کرونا پسرم به من گفت که ما قسم خوردیم برای درمان همه بیماران در هر شرایط سختی با تمام توان بجنگیم و تلاش کنیم.

خانم حاجی‌آقایی‌شهرستانی با اشاره به برپایی این دوره جشنواره در شرایط کرونایی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ادامه داد: در چنین شرایطی جشنواره فیلم فجر نیز رسالت خود را از یاد نبرده و برگزار می‌شود و فکر می‌کنم برپا شدن این جشنواره و اکران آثار به فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی مردم کمک می‌کند. توجه جشنواره به کادر درمان، کار خیر و درستی است و باید از مسؤولان مربوط تشکر کرد.
 
از آنجایی هم که جشنواره در دهه فجر برگزار می‌شود، باید جهت هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد سینمایی اهتمام ورزید. حاجی‌آقایی‌شهرستانی با تاکید به اهمیت سینما در راستای فرهنگ‌سازی، گفت: سینما با ساختن فیلم‌های آموزنده می‌تواند باعث شود مخاطبان مفاهیم مفید را از آثار برداشت و در زندگی خود پیاده کنند. پسر من در دوران نوجوانی به سینما علاقه وافری داشت و همواره پیگیر اخبار سینمایی بود. او ادامه داد: سینما با اکران فیلم‌هایی با موضوع «کادر درمان» می‌تواند تلاش پزشکان، پرستاران و افراد مشغول در این حوزه را به نمایش بکشد و به مردم آموزش دهد. ساختن چنین آثاری برای خود کادر درمان نیز جذاب خواهد بود.

مادر شهید مدافع سلامت دکتر منوچهر حاجی‌آقایی گفت: می‌خواهم از مردم درخواست کنم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و با فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک هم از جان خود محافظت کرده و هم قدردان زحمات کادر درمان باشند. وی در پایان گفت: امیدوارم مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سی‌و‌نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر حاضر شوند و به تماشای آثار بنشینند. خوشحالم که جشنواره نیز به تمام تمهیدات برای کم شدن خطر شیوع ویروس کرونا فکر کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده است.

گفتنی است سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۹۹ همزمان با چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد و به شکل محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha