طی بیانیه مدیران ارشد آکادمی موسیقی و ضبط گرمی؛
جوایز گرمی به دلیل نگرانی های مربوط به ویروس کرونا به 14 مارس موکول شد.
به گزارش«سدید»؛ «اسکار» مهم ترین و معتبرترین رویداد رقابتی سینمایی جهان و «گرَمی» مهم ترین و معتبرترین رویداد رقابتی موسیقایی جهان محسوب می شود تا آنجا که به گرَمی، «اسکار» موسیقی گفته می شود. هر ساله هزاران هنرمند از سراسر جهان هزاران اثر را تنها به امید انتخاب در بخش رقابت، به این رویداد ارسال می کنند تا در بین آنها عده معدودی موفق به کسب این جایزه ارزشمند شوند. هنرمندان ساکن آمریکا تا کنون بیشترین جایزه را از گرَمی دریافت کرده اند که از نظر بسیاری از کارشناسان علی رغم شایستگی هنرمندانی که این جایزه را دریافت می کنند، بخصوص در بخش اصلی این رویداد، بیشترین جوایز به خواننده ها و هنرمندانی می رسد که حضوری فعال در مارکت موسیقی آمریکا دارند.
 
از این رو حتی چنانچه یک اثر از منظر تمام عناصر موسیقایی و جذابیت در بالاترین جایگاه هم باشد، اگر از هنرمندی خارج از مارکت آمریکا به رویداد گرَمی ارسال شود، در مقابل خواننده ها و هنرمندان سلبریتی آمریکایی که هرساله با یک بغل گرامافون طلایی رنگ سالن محل برگزاری مراسم را ترک می کنند، شانسی برای برنده شدن نخواهد داشت.

حالا هزاران نفر در سراسر جهان هر ساله این رویداد مهم را دنبال من کنند و منتظر مشخص شدن زمان برگزاری رویداد «گرَمی» هستند. در این خصوص در بیانیه ای از سوی مدیران ارشد آکادمی موسیقی و ضبط گرمی اینچنین آمده: پس از گفتگوهایی با کارشناسان بهداشت، برنامه زمانبندی شصت و سومین جوایز سالانه گرمی یکشنبه ۱۴ مارس ۲۰۲۱ برگزار و به صورت زنده تلویزیونی پخش خواهد شد.


وخیم تر شدن وضعیت بیماری کووید ۱۹ در لس آنجلس، تکمیل شدن خدمات بیمارستانی و آی سی یو هایی(بخش مراقبت های ویژه) و راهنمایی های جدید دولت های محلی و ایالتی همه ما را به این نتیجه رسانده است که به تعویق انداختن مراسم «جوایز گرَمی» کار درستی است.



هیچ چیز مهمتر از سلامتی و ایمنی افراد جامعه موسیقی ما و صدها نفری که به طور خستگی ناپذیر برای جایزه گرَمی کار می کنند، نیست. ما می خواهیم از همه هنرمندان با استعداد، کارکنان، ناشران و به ویژه نامزدهای امسال که با فهم، صبر و بردباری و اشتیاقِ همکاری با ما برای گذر از این برهه بی سابقه، تقدیر کنیم. این بیانیه توسط «هاروی میسون جونیور»، رئیس و مدیرعامل آکادمی ضبط «گرَمی»، «جک ساسمن»، معاون اجرایی گرَمی، مسول بخش برنامه های ویژه، موسیقی، رویدادهای زنده و برنامه های جایگزین، سی بی اس، و «بن وینستون»، مدیر اجرایی جوایز گرَمی امضا شده است.
 

این برنامه که قرار است به میزبانی «ترِوِر نواح» مجری معروف برنامه «The Daily Show» برگزار شود، در ابتدا قرار بود در تاریخ ۳۱ ژانویه برگزار شود. این حرکت کاملاً غیرمنتظره نبود، چراکه طی روزهای اخیر ورایتی چندین گزارش سردرگم کننده درباره زمان برگزاری این مراسم شنیده بود.



جایزهٔ گرمی (Grammy Awards) که در اصل جایزهٔ گرامافون بوده، نام جایزه‌ای افتخاری از آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط است که برای تشخیص دستاوردهای برجسته‌ای که به‌طور عمده در صنعت موسیقی زبان انگلیسی رخ داده اهدا می‌شود. مراسم سالانه اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته و اهدای جوایزی که محبوبیت بیشتری دارند همراه است. از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، گرمی بزرگ‌ترین آن‌ها است. به گمان بسیاری ارزش جایزهٔ گرمی برابر با جایزهٔ «اسکار» در صنعت فیلم‌سازی و جایزه «اِمی» در تلویزیون است.

اولین مراسم گرمی در ۴ ماه می ۱۹۵۹ برگزار شد. پس از مراسم سال ۲۰۱۱، آکادمی به بازنگری و بازسازی بسیاری از دسته‌بندی‌های جوایز پرداخت.
 
جایزه گرمی که به رسم یادبود به برندگان اهدا می‌شود، تندیس طلایی دست‌ساز یک گرامافون است که توسط بیلینگز آرت ورکز ساخته شده ‌است.



تا سال ۲۰۰۶، برخلاف سایر جوایز دوره اهدای جوایز گرمی در تاریخ ۱ اکتبر آغاز شده و آلبوم‌ها و ترانه‌های انتخاب شده برای شرکت در گرمی سال بعد انتخاب می‌شوند. برای مثال آلبوم «Double Fantasy» از «جان لنون» و «یوکو آنو» در ۱۷ نوامبر ۱۹۸۰ ساخته شد، و ۱۶ روز دیرتر از جوایز گرمی سال ۱۹۸۱ ساخته شد، برای همین در جوایز گرمی سال ۱۹۸۲ نامزد شد و از قضا جایزه گرمی بهترین آلبوم سال را از آن خود کرد. این تاریخ چند ماه زودتر از تقویم اسکار بود و نتایج جالبی هم داشت. برای مثال فیلم ری در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه اسکار بهترین صداگذاری شد اما برنده جایزه گرمی رده ۸۰ و رده ۸۱ (بهترین موسیقی متن فیلم) سال ۲۰۰۶ شد.

در سال ۱۹۹۳ «اردشیر فرح» نوازنده ساز گیتار در آلبومی با همکاری «خورخه استرانز» کاستاریکایی برای اولین بار نامزدی جایزه گرَمی را برای یک ایرانی به ارمغان آورد. در سال ۲۰۰۳ محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان با آلبوم «بی تو بسر نمی‌شود»، و در همان سال «کیهان کلهر» به همراه «شجاعت حسین خان» برای آلبوم «غزل»، در سال ۲۰۰۵ آلبوم «فریاد» با همراهی محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، کیهان کلهر، همایون شجریان، در سال ۲۰۰۶ «حسین علیزاده» به همراه «ژیوان گاسپاریان» برای آلبوم «به تماشای آب‌های سپید»، در سال ۲۰۰۸ «رامین جوادی» برای موسیقی فیلم «مرد آهنی» و در سال ۲۰۱۷ برای آهنگسازی فصل هفتم «بازی تاج تخت» نامزد دریافت گرمی شده اند.

حمید سعیدی تنها ایرانی برنده جایزه موسیقی گرَمی
«حمید سعیدی» تنها ایرانی برنده جایزه گرَمی است. او در سال ۲۰۱۸ به همراه گروه «اوپیوم مون» یا «ماه افیونی» نامزد جایزه شده و در فوریه ۲۰۱۹ اولین و تنها جایزه گرَمی را دریافت کرد.



هر سال کم و بیش حدود سی هزار آلبوم برای شرکت در مسابقه به دست کمیته مرکزی آکادمی می‌رسد که این آثار توسط کمیته ای متشکل از ۳۵۰ عضو شامل تهیه کننده، آهنگساز و متخصصین رشته های مختلف موسیقی بررسی شده و تعدادی از این آثار دسته بندی و وارد بخش های متنوع مسابقه می‌شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha