چرا نباید به شهید سلیمانی به چشم یک فرد نگاه کنیم؟
گرچه در مقاطع مختلفی در کشور افرادی همچون امیرکبیر و آیت‌الله کاشانی تلاش‌هایی برای استقلال ایران کردند، اما آنچه هنر امام و شاگردان انقلابی و شجاع ایشان همچون سلیمانی‌ها بود، فرهنگ مقاومت است که با فرهنگ عاشورایی گره زده شد.
به گزارش «سدید»؛ فرهنگ مقاومت یکی از اصول زندگی بشر است که انسان بدون بهره‌مندی از آن توان زندگی ندارد و شهید قاسم سلیمانی نمونه بارز الگوگیری از فرهنگ مقاومت در عصر کنونی است.

ملت ایران داشته‌های فرهنگی و معنوی خود را در حاج قاسم متبلور دید
رهبر معظم انقلاب ۲۶ آذر سال جاری در فرمایش‌های خود سردار سلیمانی را تبلور ارزش‌های فرهنگی ایران معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: «ملّت ایران داشته‌های فرهنگی خودش و معنوی خودش و انقلابی خودش را و ارزش‌های خودش را در او متبلور دید، در او مجسّم دید. تبلور ارزش‌های فرهنگی ایرانی و ایران بود. دارای شجاعت و روحیه مقاومت بود؛ شجاعت و مقاومت جزو خصلت‌های ایرانی است. زبونی و عقب‌نشینی و انفعال و مانند این‌ها ضدّ روحیه ملّی ما است. آن‌هایی که ادّعای ملّیّت می‌کنند و عملاً زبونی از خودشان نشان می‌دهند، دچار تناقضند؛ و او مظهر شجاعت بود، مظهر مقاومت بود».

نقش اخلاص در امور از منظر رهبر معظم انقلاب
سردار سلیمانی در طول عمر بابرکت خود از دوران طاغوت و جنگ تحمیلی تا نابودی داعش و برقراری امنیت در منطقه با اخلاص عمل کرد و برای همین نیز پس از شهادت این سردار مقاومت، رهبر معظم انقلاب ۲۷ دی ماه سال گذشته در فرمایش‌های خود به مکتب سلیمانی اشاره کردند و فرمودند: «هر جا اخلاص بود، خدای متعال به اخلاص بندگان مخلصش برکت می‌دهد، کار برکت پیدا می‌کند، رشد و نمو پیدا می‌کند، کار به نحوی می‌شود که اثر آن به همه می‌رسد، برکات آن در میان مردم باقی می‌ماند. این ناشی از اخلاص است.
 
نتیجه آن اخلاص، همین عشق و وفاداری مردم، همین اشک و آه مردم، همین حضور مردم، همین تازه شدنِ روحیه انقلابی مردم است. امّا اینکه ما بیاییم این حوادث را تقویم کنیم، قیمت‌گذاری کنیم، قدر آن‌ها را بدانیم و ببینیم که اندازه و قیمت این حوادث چقدر است؛ در صورتی تحقّق پیدا می‌کند که ما به حاج‌قاسم سلیمانی -شهید عزیز- و به ابومهدی -شهید عزیز- به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به آن‌ها به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم آن وقت اهمّیّت این قضیّه روشن خواهد شد».

راهی برای آشنایی با مکتب حاج قاسم/ چرا نباید به شهید سلیمانی به چشم یک فرد نگاه کنیم؟
البته نباید فراموش کرد که سردار سلیمانی سرباز ولایت و دانش‌آموخته مکتب امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه‌ای، چون سیدعلی خامنه‌ای است و مکتب سردار سلیمانی جدای از مکتب اسلام و خط امام خمینی (ره) و آموزه‌های رهبر معظم انقلاب نیست و در این مسیر وفاداری، ولایت پذیری، درک درست از مسائل و تحلیل‌های متفاوت در راستای یک مشی فکری در موقعیت‌های مختلف همه از جهان‌بینی سردار سلیمانی بوده است.

همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند ما نباید به شهید سلیمانی به عنوان یک فرد نگاه کنیم، بلکه باید امروز مکتب شهید سلیمانی را نه‌تن‌ها در خاطراتی که دوستان همرزمان ایشان تعریف می‌کنند، بلکه در سخنرانی‌ها، وصیت‌نامه و نوشته‌های ایشان جست‌وجو کنیم. هرچند شخصیت کاریزماتیک و جهان‌بینی ایشان باعث شده درصد بالایی از مردم این شهید بزرگوار را در حیات و پس از آن در شهادت همچنان دوست داشته باشند، اما شناخت ما از ایشان به اندازه جرعه‌ای از دریاست.

همانطور که سردار سلیمانی در اقدامات و عملیات‌های مختلف به جنگ و خونریزی، کشورگشایی و سلطه‌گری و حکمرانی به دیگران فکر نمی‌کرد و بلکه یاریگر مردم آزادی‌خواه و آزاده جهان بود، ما نیز باید با الگوگیری از این تفکر و شیوه برای زندگی متعالی همراه با سعادت و دوستی بر پایه مفاهیم اخلاقی تلاش کنیم.

سلیمانی یک فرد نبود، بلکه جریان و موجی است که همیشه در رگ‌های ایرانیان می‌جوشد. برای همین بود که مقام معظم رهبری ۲۶ آذر امسال درباره سردار مقاومت فرمودند: «ایرانی‌ها هم به خودشان افتخار کنند که مردی از میان آن‌ها از یک روستای دورافتاده برمی‌خیزد، تلاش می‌کند، مجاهدت می‌کند، خودسازی می‌کند، تبدیل می‌شود به چهره درخشان و قهرمان امّت اسلامی.. روحیه فداکاری و نوع‌دوستی داشت، یعنی برایش این ملّت و آن ملّت و مانند این‌ها [مطرح]نبود؛ نوع‌دوست بود، واقعاً حالت فداکاری برای همه داشت. از طرفی اهل معنویّت و اخلاص و آخرت‌جویی بود؛ واقعاً معنوی بود، واقعاً اهل معنا و اهل اخلاص بود، و اهل تظاهر نبود. خب این‌ها مجموعه مکارم اخلاق است، این‌ها مکارم باارزشی است».

روحیه و فرهنگ مقاومت در روحیه حاج قاسم از قبل از انقلاب تا شکست داعش
سردار سلیمانی که نماد مقاومت در برابر ظلم و استبداد است، از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که نوجوانی بیش نبود علیه ظلم و استبداد رژیم پهلوی قیام کرد و برای نخستین بار عکس امام خمینی (ره) را به شهرستان خود یعنی رابُر می‌برد تا مردم آنجا را نیز با بیدار اسلامی آشنا کند. حتی به گفته یکی از دوستانش حاج قاسم عکس امام را بین مردم پخش و در آن زمان تظاهرات مردمی انقلابی را مدیریت می‌کرد. حاج قاسم در دوران سیاه طاغوت مبارزه علیه استکبار را شروع کرده بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در دوران دفاع مقدس با ورود به سپاه و فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله اقدامات مختلفی به ثمر رساند و عملیات‌هایی همچون کربلای ۵ و والفجر ۸ را فرماندهی کرد.

پس از جنگ تحمیلی حاج قاسم دست از مبارزه برای ایجاد امنیت در ایران اسلامی برنداشت و با درگیری‌های شرق کشور فعالیت خود را از سر گرفت تا بار دیگر امنیت را به منطقه و کشور ارزانی دهد. بر همین اساس با عملیات‌های مختلف توانست اشرار را از نقاط مختلف تسلیم کرده و با تشکیل چاه‌های آب، زمین کشاورزی در اختیار آن‌ها قرار دهد تا برای تأمین معیشت دست به خلاف نزنند و زندگی آبرومندی داشته باشند. در سال ۷۶ نیز که با حکمی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی سپاه منصوب شد، برای برقراری امنیت در مرز‌ها به ویژه مرز ایران و افغانستان تلاش کرد تا اینکه با ظهور داعش در منطقه، برای مقابله با آن‌ها به برخاست و در سوریه و عراق و لبنان برای ایجاد امنیت ملت‌های اسلامی اقدامات مختلفی داشت و توانست داعش را نابود کند.

پیشینه فرهنگ مقاومت در ایران/ مقاومت چه آثاری در زندگی ما داشت؟
با نگاهی به تاریخ ایران زمین، متوجه می‌شویم که ایرانیان همیشه شرک و ظلم را مورد سرزنش و عتاب قرار دادند؛ از ستارخان و باقرخان، میرزاکوچک خان و امیرکبیر گرفته تا مردمی که برای مبارزه با طاغوت به پا خاستند و در ۲۲ بهمن ۵۷ با رهبری امام خمینی (ره) بساط جور و ظلم را برچیدند. ایرانیان در آن دوره در برابر ظلم و ستم که به دلیل سستی و وابستگی به قدرت‌های استکباری پیش آمده بود، ایستادند. به ویژه در دوران پهلوی، مقاومت ملت ایران با ظهور انقلاب اسلامی فرصتی فراهم کرد تا همه برای استقلال و آزادی برخیزند و با مشارکت و رأی اکثریت به جمهوری اسلامی، این مقاومت را به پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل کنند.

فرهنگ مقاومت ثمرات بسیار گرانبهایی برای ایرانیان داشته است. آموختیم روی پای خود بایستیم و از رهبران دینی و بزرگان در حوزه‌های مختلف تبعیت کنیم. ایرانیان فرهنگ مقاومت را در دفاع مقدس تجربه کردند و در دوره مقاومت اسلامی به منصه ظهور رساندند و به دنیا اثبات کردند که با مقاومت و ایستادگی می‌توان در برابر استکبار جهانی قیام کرد و به خودکفایی رسید.

گرچه در مقاطع مختلفی در کشور افرادی همچون امیرکبیر، نواب صفوی و آیت‌الله کاشانی و ... تلاش‌هایی برای استقلال ایران کردند، اما آنچه هنر امام و شاگردان انقلابی و شجاع ایشان همچون سلیمانی‌ها بود، فرهنگ مقاومت ایرانیان است که با فرهنگ عاشورایی امام حسین (ع) گره زده شد و الگوگیری از آن باعث شد که بر رژیم طاغوت مسلط و انقلاب اسلامی شکل گیرد و در دفاع مقدس به خوبی درخشیده و در جبهه مقاومت این جریان را استمرار بخشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha