اظهارنظر عجیب کلانتری درباره آلودگی؛
نفس تهرانی‌ها به شماره افتاد. آلودگی بیداد می‌کند. دولتی‌ها تایید می‌کنند که کارخانه‌ها مازوت می‌سوزانند. در کنار آلودگی هوا، قطعی برق هم مشکل ساز شده است. مدیران منتقد دیروز امروز می‌گویند تنها اختیارشان برای رفع آلودگی تذکر دادن است.
به گزارش«سدید»؛ با اوج گرفتن آلودگی هوا و اخبار‌های متفاوت در این زمینه تقریبا بیماری کرونا به حاشیه کشیده شده است.

روزبه‌روز وضعیت آلودگی هوا در تهران بدتر می‌شود و نفس پایتخت‌نشینان به شمارش افتاده است. وضعیت از سال‌های قبل وخیم‌تر شده است. مازوت متهم اصلی آلودگی هواست، چرا که بسیاری از مدیران تأکید دارند که کارخانه‌ها از مازوت استفاده می‌کنند، البته دولتی‌ها هم این موضوع را تأیید کردند.

سوزاندن مازوت هوا را به شدت آلوده می‌کند. البته عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تأکید دارد عامل اصلی این وضعیت، مازوت سوزانده شده در صنایع سنگین و خودرو‌های دیزلی است.

اظهار نظر عجیب آقای رئیس/ دمای ۲۴ درجه برای زندگی کردن مردم در خانه کافی است

وی می‌گوید: بررسی سازمان‌های حفاظت از محیط زیست نشان می‌دهد که کیفیت گازوئیل مصرفی کشور کاهش یافته است و در عین حال برخلاف قانون هوای پاک و مصوبه ستاد مقابله با کرونا، صنایع سنگین در حال سوزاندن مازوت هستند. البته کلانتری تأکید دارد که دمای ۲۴ درجه برای زندگی کردن مردم در خانه کافی است، ولی مردم می‌خواهند لخت شوند و دما را افزایش دهند، که این در مصرف انرژی مؤثر است. مردم در رختخواب لخت شوند و در اتاق نشیمن لباس بپوشند.

واکنش رئیس قوه قضاییه به آلودکی هوا/هوای پاک از حقوق عامه است
البته رئیس قوه قضائیه هم به موضوع آلودگی هوا واکنش نشان داد و تأکید کرد هوای پاک از حقوق عامه است و نباید اجازه داد که مردم به خاطر ترک فعل برخی مسئولان در اجرای قانون آسیب ببینند. از دادستان کل کشور خواست برخورد با مسئولان مختلف را از طریق معاونت حقوق عامه پیگیری کند.


قالیباف بار‌ها از دولتی‌ها خواست رفع آلودگی را به شهرداری بسپارند/رفع آلودگی در ۶ سال
موضوع آلودگی شهر تهران موضوع امروز و دیروز نیست. در ۱۲ سال مدیریت قالیباف در شهرداری تهران بار‌ها قالیباف از دولتی‌ها خواست که رفع مشکل آلودگی هوا را به شهرداری بسپارند و آن‌ها با یک برنامه مدون مشکل آلودگی را برطرف می‌کنند، اما این امر رخ نداد و مشکل آلودگی همچنان پابرجاست و هر ساله در فصل سرد سال گریبان پایتخت‌نشینان را می‌گیرد، البته قالیباف که در حال حاضر ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد در ۹ تیرماه سال ۹۹ دوباره اعلام کرد که معتقدیم با برنامه‌ریزی مشخص و مدون می‌توان طی شش سال آلودگی هوای شهر را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال؛ آلودگی هوا تا حدود زیادی به وسایط نقلیه حمل و نقل و خودرو‌ها مربوط است و کنترل آلودگی در گرو توسعه حمل و نقل عمومی است و حدود ۸۱ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به وسایط نقلیه و خودروهاست.

مدیران فعلی شهری:اختیارات ما برای رفع آلودگی در حد تذکر است
با وجود اینکه بار‌ها محمدباقر قالیباف در دوران مدیریت خود در شهرداری خواستار این شده بود که اختیارات رفع آلودگی هوا را به شهرداری واگذار کند، منتقدانش در آن زمان واکنش‌های متعددی نشان می‌دادند و انگشت اتهام به سوی مدیریت شهری بود، اما حال محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران که ۳ و نیم سال است که مدیریت شورای شهر در خیابان بهشت را برعهده دارد، تأکید می‌کند که برای مقابله با آلودگی هوا اختیارات کافی نداریم و تنها می‌توانیم موضوع آلودگی هوا را پیگیری و در این زمینه تذکر دهیم.



وی تأکید کرد که استفاده از حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا مؤثر است و البته باید قانون هوای پاک اجرا شود و کاهش مصرف سوخت هم مدنظر دست‌اندرکاران قرار گیرد. اختیارات ما برای رفع آلودگی در حد تذکر است.

مقصر آلودگی قالیباف بود! /اتوبان ساخته شد آلودگی زیاد شد!
در دوره فعلی مدیریت شهری در زمینه توسعه مترو و حمل و نقل عمومی اقدام خاصی رخ نداد و تنها در چند ماه اخیر که و با روی کار آمدن معاون جدید حمل و نقل شهرداری تهران یکصد دستگاه اتوبوس وارد سیستم حمل و نقل عمومی شد و البته قرار است که تعداد دیگری هم وارد شود. اما با وجود اینکه در این دوره مدیریت شهری در زمینه زیرساخت‌ها و همچنین توسعه مترو و ناوگان حمل و نقل اتفاقی رخ نداده، بهاره آروین عضو شورای شهر چندی پیش گفته بود در مدیریت شهری ساخت معابر بزرگراهی، تونل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح و در یک کلام حوزه عمرانی اولویت‌دارترین حوزه مأموریت شهرداری بود و این هدفگذاری نادرست به افزایش استفاده از خودروی شخصی و افزایش ترافیک و آلودگی هوا انجامید.

مدیران فعلی: عمده انتظارات برای کاهش آلودگی هوا از مدیریت شهری است، اما مرجع ما نیستیم
همچنین حجت نظری عضو شورای شهر هم گفته بود عمده انتظارات برای کاهش آلودگی هوا از مدیریت شهری است، اما باید توجه داشت که تنها مرجع صالح برای رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا مدیریت شهری نیست. حتی مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران که در دوره قبل هم در شورا حضور داشت، در خصوص آلودگی معتقد است با توجه به تراکم جمعیتی که طی سال‌های اخیر به وجود آمده و شکل‌گیری ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ، آلودگی تشدید شده است. یکی از راه‌های کوتاه‌مدت، مشخص کردن وضعیت وسایل سوختی است. باید تلاش کرد با تأمین سوخت مناسب آلودگی هوا را کاهش داد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب در بحث آلودگی باید طرح‌های بیشتری را درنظر گرفت.

وقتی شورای امید دولت امید را متهم به کم کاری می‌کند
منتقدین دوره‌های قبل مدیریت شهری که امروز خودشان در رأس کارند می‌گویند که شهرداری در حد توانش برای رفع آلودگی هوا کار می‌کند و فقط وظیفه شهرداری نیست و باید دولت هم در این زمینه ورود کند و حتی دولت را در برخی موارد به کم‌کاری هم متهم می‌کند.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران می‌گوید: دستگاه‌های مختلف هم در حوزه آلودگی هوا نقش دارند. دولت در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است چرا که در این زمینه قانون هوای پاک مصوب شده. شهرداری هم به عنوان یک دستگاه اجرایی در حد توان کار می‌کند.

هوای تهران روزبه‌روز آلوده‌تر می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست و توپ وظایف در زمین مسولان یکدیگر پاسکاری می‌شود و هریک وظیفه را برعهده دیگری می‌اندازد. اعضای شورای شهر خواستار تعطیلی تهران شدند، اما دولتی‌ها دست رد بر سینه آن‌ها زده و اعلام کرده‌اند تهران نیمه‌تعطیل است و نیازی به تعطیلی نیست.

تعطیلی بی تعطیلی/تهران تقریبا تعطیل است
رحمانی فضلی وزیر کشور تأکید دارد که اگر سوخت مازوت مورد نیاز تأمین نشود احتمال خاموشی وجود دارد و تصمیم‌گیری در مورد پایتخت به عهده کارگروهی است که قانون هوای پاک مشخص می‌کند و آن‌ها متناسب با شاخص‌ها باید این کار را انجام دهند و تهران هم تقریباً نیمه‌تعطیل است.



خاموشی تهران در کنار آلودگی؛ ماجرا چیست؟
برخی از مناطق تهران چند روزی است که برق‌شان قطع می‌شود. کلانتری رئیس محیط زیست می‌گوید ملت یا باید نبود برق را بپذیرند یا اینکه ناچاریم برای مدت کوتاهی در نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده کنیم.

در حال حاضر به نظر می‌رسد خاموشی برق یکی از گزینه‌های مسئولین بوده است، البته هنوز مدیران برای رفع مشکل آلودگی شهر قدمی برنداشته‌اند و مدام در حال دعا کردن برای وزش باد و باران هستند، این در حالی است که رفع آلودگی هوا نیازمند زیرساخت‌های مناسب است.

شورایی‌ها خواستار ورود ۳ قوه برای رفع آلودگی شدند/مدیریت شهری کاره‌ای نیست
اعضای شورای شهر تهران برای رفع آلودگی خواستار جلسه فوری و اتخاذ تصمیمات عاجل سه قوا برای صیانت از حق حیات شهروندان شدند. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران می‌گوید که آقای رئیسی با ورود به مسئله اجازه ندهد با حکم احدی از مسئولان، سلامت شهروندان به خطر بیفتد.



وی در ادامه گفت: سالانه هزاران ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. در هفته گذشته شاخص آلودگی هوا هر روز در وضعیت قرمز و بالای ۱۴۰ بوده است. در شرایط فعلی همه آمار‌ها نشان می‌هد که سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌های اطراف تهران و گازوئیل و کامیون‌ها جمعا نزدیک ۶۰ درصد حجم آلودگی هوای شهر و استان تهران است.

از ماجرای آلودگی هوا در زمان احمدی نژاد تا اقدامات روسای فعلی
در دوره‌های قبل برای کاهش آلودگی هوا مقرراتی ایجاد شده بود، در سال ۹۱ و ۹۲ دولت به جای استفاده از گازوئیل هیدروکرین در جایگاه سوخت توزیع می‌کرد و همین امر باعث افزایش آلودگی هوا شد به تدریج هیدروکربن حذف و میزان افزایش ذرات معلق با شیب ملایم در حدود یک دهه گذشته کاهش یافت، اما دوباره سوزاندن مازوت آلودگی را به اوج رساند. البته وزیر نفت هم اعلام کرده ما مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای جز تحویل مازوت نداریم و از سویی وزیر کشور هم می‌گوید تعطیل کردن اداره‌ها هزینه دارد و اصلا تهران همین الان هم تعطیل است و چاره‌ای ندرایم اینکه منتظر باد و باران باشیم تا شرایط جوی آلودگی را برطرف کند.

رابطه خاموشی تهران با تولید ارز‌های دیجیتال
در سه و نیم سال گذشته در پایتخت در زمینه زیرساخت‌ها اقدامی صورت نگرفته است. بدهی‌ها همچنان پابرجاست و مدیران از نبود پول گله می‌کنند، این در حالی است که درآمد‌های خوبی در چند سال در شهر حاصل شده است. یکی از اقدامات مدیریت فعلی، ایجاد مسیری برای دوچرخه در برخی خیابان‌ها بوده که آن مسیر‌ها هم تبدیل به تردد موتورسیکلت‌ها شده است. آلودگی هوا سلامت شهروندان را به خطر انداخته است. در این بین سیدنواب حسینی‌منش مدیرعامل سابق ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران به خبرنگار فارس می‌گوید: براساس گزارش‌هایی که به دست آمده، ۸ درصد از ارز دیجیتال در ایران تولید می‌شود. تولید ارز دیجیتال در ایران میزان زیادی انرژی مصرف می‌کند. بهتر است که مدیران جلوی این افراد را بگیرند و اجازه تولید ارز دیجیتال ندهند، چرا که دستگاه‌های ارز دیجیتال برق زیادی مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: دستگاه‌هایی که در ایران است نسل اول و دوم است و میزان برق مصرفی آن‌ها بالاست. مثلا در اطراف شهر‌ها یک مرغداری زده‌اند، و بخش کمی از فعالیت آن‌ها مرغداری است، بخش عمده از فعالیت آن‌ها تولید ارز دیجیتال است و همین برق مصرفی را بالا می‌برد. مدیران به جای اینکه تهدید به خاموشی کنند بهتر است مانع از مصرف برق‌های بی رویه شوند.

براساس این گزارش، آلودگی هوا روز به روز شدیدتر می‌شود. کارخانه‌ها مازوت می‌سوزانند. دولتی‌ها هم تأیید می‌کنند. وزیر نفت می‌گوید چاره‌ای جز تحویل مازوت نداریم و وزیر کشور هم می‌گوید تعطیل کردن اداره‌ها هزینه داردو از آن سو، رئیس شورای شهر می‌گوید ما اختیاری برای رفع آلودگی نداریم، تنها اختیار ما دادن تذکر است. حال باید دید رفع آلودگی هوا وظیفه کیست؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha