چشم انتظاری برای جشنواره‌ای متفاوت؛
با انتشار لیست ۱۱۰ تایی فیلم‌های متقاضی برای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، گمانی زنی‌ها برای لیست نهایی و جزئیات برگزاری جشنواره، قوت بیشتری به خود گرفته است.
به گزارش«سدید»؛ شب گذشته و با پایان مهلت تکمیل فرم تقاضای حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، برای اولین بار فهرست اولیه متقاضیان حضور در این رویداد از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شده است.

بر اساس این فهرست، ۱۱۰ فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر، اعلام آمادگی کرده اند که بر اساس توضیحات مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره، پیش‌بینی می‌شود پنجاه درصد از این تعداد که اکثر آن‌ها ویدیویی هستند، با آیین‌نامه مغایرت داشته باشند.

قرار است دبیرخانه بر اساس آیین‌نامه، فیلم‌هایی را که شرایط حضور دارند، بررسی کند. دی‌سی‌پی این فیلم‌ها باید تا ۲۰ دی به دبیرخانه تحویل داده شود تا هیات داوران کار بررسی خود را آغاز کنند که از این تعداد سی و دو فیلم متعلق به فیلم اولی‌هاست.



نجفی بر اساس تجربه و پیش بینی‌های صورت گرفته جهت فهرست نهایی این فیلم‌ها می‌گوید: در دوره‌های گذشته حدود ۲۰ فیلم در بخش‌های مختلف، نامزد دریافت جایزه می‌شدند بنابراین اگر شرایط نمایش فراهم شود، پیش‌بینی می‌شود ۲۰ فیلم برای نمایش داشته باشیم که برنامه‌ریزی ما به این صورت خواهد بود که روزی دو فیلم به نمایش دربیاید. اگر نمایش فیلم داشته باشیم این اکران برای فیلم‌هایی که نامزد دریافت جایزه شده‌اند، صورت می‌گیرد. برنامه این نمایش‌ها هم به گونه‌ای خواهد بود که با ساعت منع تردد شبانه تداخلی نداشته باشد.

بدون شک حضور نام‌های آشنا و مطرح، باعث افزایش کیفیت و اصطلاحا داغ شدن تنور جشنواره خواهد شد و امسال به دلیل کرونا، تا قبل از انتشار این لیست، گمانه زنی‌های فراوانی برای حضور برخی نام‌ها می‌شد که سرانجام با انتشار لیست اولیه فیلم‌های متقاضی، پیش بینی می‌شود تا با جشنواره‌ای کاملا متفاوت روبرو شویم.

فیلم اولی‌های آشنا
به دلیل نبود هیات انتخاب، امسال فیلم اولی‌ها هم شانس دیده شدن در کنار بزرگ تر‌ها را دارند و در بین اسامی فیلم ها، نام‌های فیلم اولی آشنایی به چشم می‌خورد که دیدن اولین کار سینمایی آن‌ها تجربه جدیدی خواهد بود.

هوشنگ گلمکانی منتقد نام‌آشنای مجله فیلم پس از سال‌ها فعالیت مطبوعاتی حالا «آهو» را کارگردانی کرده است. حسین سهیلی‌زاده هم که تجربه بالایی در ساخت سریال برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در کارنامه خود دارد، در اولین تجربه سینمایی خود «نیلگون» را راهی فجر کرده است. حمیدرضا آذرنگ بازیگر شناخته شده در اولین تجربه کارگردانی «روزی روزگاری آبادان» را بر اساس یکی از نمایشنامه‌های خود مقابل دوربین برده است. ستاره اسکندری هم دیگر بازیگری است که با اولین تجربه کارگردانی خود «خورشید آن ماه» را به فجر فرستاده است. بهزاد خداویسی نیز از دیگر بازیگرانی است که این بار در مقام کارگردان با سینمایی «دختران زمستان» در این جشنواره حضور دارد.

«حکم تجدیدنظر» ساخته محمدامین کریم‌پور از بلاگر‌های اینستاگرام نیز یکی دیگر از فیلم‌های اول کنجکاو برانگیز جشنواره امسال محسوب می‌شود. همچنین در این ترکیب می‌توان به «مصلحت نظام» به کارگردانی حسین دارابی هم اشاره کرد. فیلمی که محمدرضا شفاه پس از فیلم جنجالی «دیدن این فیلم جرم است» آن را تهیه کرده و احتمالاً یکی از آثار سیاسی جشنواره پیش رو نیز خواهد بود.

سیاوش سرمدی هم از مستندسازان شناخته شده است که حالا فیلم سینمایی «اوج ۱۱۰» را به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی برای سازمان اوج کارگردانی کرده است.

نام‌های بزرگ جشنواره



از فیلم اولی‌ها که بگذریم، حضور چهره‌ها و نام‌های مطرح، در این لیست، مشتاقان به سینما را چشم انتظار دیدن این فیلم‌ها نگه می‌دارد؛ فیلم‌های «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله که از سال گذشته در صف اکران چشم انتظاری می‌کشد، «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان که بعد از ساخت فیلم‌های جنگی و جدی، نخستین کمدی این کارگردان به شمار می‌رود، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «روشن» ساخته روح‌الله حجازی، «بدون همه چیز» محسن قرایی، «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده، «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده که بعد از «ایتالیا ایتالیا» نگاه را به خود معطوف کرده و «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی از مهمترین فیلم‌هایی محسوب می‌شوند که فرم حضور در جشنواره سی‌ونهم را پر کرده‌اند.

«موسی» ساخته احسان عبدی‌پور که مخاطبان هنوز او را با «تن‌های تنهای تنها» به یاد دارند، «یدو» به کارکردانی مهدی جعفری پس از فیلم موفق «آن بیست و سه نفر» نیز کنجکاوبرانگیز خواهد بود، «چپ راست» ساخته حامد محمدی با حضور بازیگرانی مانند رامبد جوان، سروش صحت و پیمان قاسمخانی دیدنی خواهد بود، «مجوز خروج» ساخته کیارش اسدی‌زاده، «مهران» ساخته رقیه توکلی، «تک تیرانداز» علی غفاری که برشی از زندگی شهید زرین است، «دختری از ایران» سید جلال اشکذری، «بی سرزمین» ساخته تورج اصلانی، «آفتاب نیمه شب» شهریار بحرانی هم از دیگر فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی هستند که به استناد ساخته‌های قبلی سازندگان‌شان می‌توانند سهمی در گرم‌تر کردن تنور «فجر ۳۹» داشته باشند.

غایبان بزرگ جشنواره/ حسرتی که به دل ماند
شاید در کنار همه این نام ها، بسیاری منتظر فیلم‌های چهره‌های نامدارتری بودند که به دلایل مختلف، فیلم آن‌ها به جشنواره نرسید؛ فیلم‌های شاخصی، چون «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «نگهبان شب» ساخته سیدرضا میرکریمی، «گشت ۳» سعید سهیلی، «شب، داخلی دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی در مراحل مختلف تولید قرار دارند و هر یک به دلایلی موفق به تکمیل فرم تقاضای حضور در موعد مقرر نشدند.

رکورد داران جشنواره
امسال علی عطشانی و علیرضا امینی دو فیلمه‌های این جشنواره هستند که البته باید منتظر ماند و دید که آیا هر دو فیلم آن‌ها به مرحله داوری و اکران خواهند رسید. علیرضا امینی با دو فیلم «رقص دلفین‌ها» و «راند چهارم» و علی عطشانی با دو فیلم «کوسه» و «سلفی با دموکراسی» خود را به این ماراتن سینمایی رسانده اند.



علی اوجی دیگر چهره دو فیلمه جشنواره امسال محسوب می‌شود البته یکی در مقام کارگردان و دیگری به‌عنوان تهیه‌کننده؛ اوجی در اولین تجربه کارگردانی خود برای فیلمی با نام عجیب «عرعرو‌ها و مزقون‌زن‌ها» فرم حضور در جشنواره را پر کرده و در مقام تهیه‌کننده هم به‌صورت مشترک با عبدالله اسکندری برای اولین ساخته سینمایی حمیدرضا آذرنگ یعنی «روزی روزگاری آبادان» متقاضی حضور در جشنواره شده است.

جواد نوروزبیگی نیز با تهیه کنندگی چهار فیلم، رکورددار جشنواره امسال به شمار می‌آید؛ نوروزبیگی علاوه بر «بدون همه چیز» محسن قرایی و «روشن» روح الله حجازی، برای دو فیلم اولی نیز فرم حضور در جشنواره را پر کرده است. «آهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی و «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش نیز شانس حضور در این جشنواره را به تهیه کنندگی نوروزبیگی پیدا کرده اند.

سازندگان فیلم‌های متقاضی جشنواره فجر سی‌ونهم، تنها تا تاریخ ۲۰ دی‌ماه فرصت دارند تا نسخه نهایی و کامل آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند و بعد از آن است که با حذف فیلم‌های فاقد شرایط لازم، ترکیب نهایی فیلم‌های جشنواره امسال مشخص می‌شود. با وجود نام‌هایی که ذکر شد، امسال قطعا شاهد جشنواره متفاوتی خواهیم بود؛ جشنواره‌ای که با وجود کرونا و همه، اما و اگرهایش، بسیاری از الان چشم انتظار شروع آن هستند.
 
انتهای پیام/
منبع: راه دانا
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

تلویزیون در دوران کرونا مثل زمان جنگ پر انگیزه باشد

غفلت نابخشودنی از سینمای عامه‌پسند

عضویت در سپاه یعنی جانم فدای امام و انقلاب

روایت سالیان سخت زندگی پیامبر (ص)

تخلف می‌کنند، اما راهی جز اطلاع‌رسانی نداریم

مال‌هایی که سینما‌های تک‌سالنه را قورت می‌دهند

راوی زوایای پنهان سهراب

رابطه اشعار سعدی با موسیقی

کلاب‌هاوس و پر سروصداهای آن

چرا فیلم «زن جوان نویددهنده» آنقدر‌ها موفق نبود؟

گاندو روی دور تکرار!

در جست‌وجوی کلاب‌هاوس

خوش‌درخشیده‌هایی که دولت مستعجل بودند

سپید‌هایی بین سطح و لطافت

بررسی سریال‌های رمضان‌ ۱۴۰۰

عدم ارتباط منسجم میان نمایش خانگی، تلویزیون و سینما

از روز اول شرطم عدم استفاده از چهره‌ها بود

مسئولانی که «می‌دانند» اما «نمی‌خواهند»

مهمانان ناخوانده نقده عاملان جنگ خونین ۳ روزه!

حمله به «اچ ۳» در ابتدای جنگ نیروی هوایی عراق را زمینگیر کرد

نگاهی به سریال‌های ماه رمضانی و جای خالی کمدی!

چرا کیفیت سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی رو به افول است؟

پخش تلویزیونی و اکران آنلاین راه نجات سینمای یخ‌زده

تعویق معنا در غزل صائب

اعتراف آمریکا در حمایت از عراق

شعر هیأت باید عامیانه باشد، ولی در ورطه عوام‌زدگی نیافتد

آنتن ما نیاز به قهرمانان واقعی دارد، اما نه شتاب‌زده!

کتاب‌ها چگونه تبلیغ می‌شوند؟

مستندسازی توان مقابله با «مافیا» را دارد؟

کاریزمای آوینی دست مخالفینش را برای پول‌سازی بسته بود