در حالی که کلانشهر‌های کشورمان آلوده‌ترین روز‌های سال را سپری می‌کنند، مسؤولان دولتی اعلام کرده‌اند مردم برای اینکه هوا آلوده نشود، در اتاق نشیمن خود لباس بپوشند و در رختخواب لخت شوند!
به گزارش«سدید»؛ادبیات مسؤولان دولتی از زمانی که انتقاد‌ها به آلودگی هوا بالا گرفت تغییر کرده و بدون شرم و حیا به مردم توصیه‌های عجیب و غریب می‌کنند. با توجه به اینکه نیروگاه‌ها در زمان کاهش فشار گاز از مازوت (نفت‌کوره) و سوخت‌های غیراستاندارد دیگر استفاده می‌کنند که خود باعث آلودگی هوای کلانشهر‌ها می‌شود، مسؤولان توصیه می‌کنند مردم در این شرایط کمتر گاز مصرف کنند. وزیر نفت در این باره حتی به صراحت اعلام کرده چاره‌ای جز استفاده از مازوت نداریم و این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است، اما عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، ادبیات دولت روحانی را به اوج وقاحت رسانده و در گفت‌وگویی رسمی با یک رسانه اعلام کرده است مردم در اتاق نشیمن لباس بپوشند (تا گاز کمتری مصرف کنند) و به جای آن در رختخواب لخت شوند!ش

کلانتری در گفتگو با همدلی گفت: «مردم هم واقعا باید همکاری کنند. دمای ۲۴ درجه برای مردم در خانه کافی است، ولی مردم در خانه می‌خواهند لخت شوند و دما را افزایش می‌دهند که این در مصرف انرژی موثر است. مردم در رختخواب لخت شوند، در اتاق نشیمن لباس بپوشند».

وی در ادامه افزود: «اگر برق نباشد همه از دولت طلبکار هستند. بنزین نباشد از دولت طلبکار هستند. مازوت بسوزانند و کامیون‌ها قدیمی است، دوباره همه از دولت طلبکار هستند. همه این‌ها هم یک طرفش به تحریم وصل است، اما هیچ‌کس درباره تحریم مدعی دولت نیست. روحانی مجبور است آب، برق، گاز و نان را تأمین کند. برای تأمین این‌ها باید انرژی تأمین شود. انرژی از پالایشگاه تأمین می‌شود که مازوت تولیدی پالایشگاه هم اجتناب‌ناپذیر است که اگر مصرف نشود، پالایشگاه متوقف می‌شود. یک طرف دیگر آن هم نیروگاه است که اگر انرژی آن تأمین نشود، برق تولید نمی‌شود. از طرف دیگر اختیار روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری محدود است که بتواند مسائل را ریشه‌ای حل کند و تحریم‌ها را بردارد. خیلی‌ها می‌گویند حرف بی‌ربط می‌زنند که می‌گویند تحریم و به تحریم ربطی ندارد، در صورتی که در همین مساله مازوت و پالایشگاه‌ها مساله تحریم موثر است. پالایشگاه‌های مدرن ۵ درصد مازوت تولید می‌کنند، ولی پالایشگاه‌های ما ۴ برابر بیشتر مازوت تولید می‌کنند. در نتیجه هوا بد می‌شود و دولت باید جواب دهد. همه این‌ها وصل به انرژی است و انرژی هم آلاینده است. مردم هم واقعا باید همکاری کنند. دمای۲۴درجه برای زندگی کردن مردم در خانه کافی است، ولی مردم در خانه می‌خواهند لخت شوند و دما را افزایش می‌دهند که این در مصرف انرژی موثر است».

عیسی کلانتری حتی پا را فراتر گذاشت و در اظهاراتی عجیب گفت: «معاون دادستان کل کشور با صدور بخشنامه‌ای خواسته فرد یا نهادی مانع سوزاندن نفت کوره در نیروگاه‌ها و صنایع نشود».

این در حالی است که دادستانی کل کشور اظهارات کلانتری را تکذیب کرده و گفته هیچ‌گاه دادستانی به نیروگاه‌ها توصیه به استفاده از سوخت مازوت نکرده است.

دیروز همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره آلودگی هوا در کلانشهر‌ها بویژه تهران گفت: قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶، وظایف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را در این زمینه مشخص کرده و ما ۱۵ علت موثر در این زمینه را بررسی و ترک فعل مسؤولان مربوط در انجام قانون را احصا و به مجلس اعلام کردیم.

در همین حال رئیس قوه قضائیه نیز در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی و گزارش دادستان کل کشور درباره آلودگی هوای کلانشهر‌ها تصریح کرد: هوای پاک و محیط‌زیست از حقوق عامه است و آلودگی هوا از معضلاتی است که کشورمان هر چند وقت یک بار در یک استان یا به صورت سراسری درگیر آن می‌شود.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی افزود: قانون هوای پاک وظایفی را برای مسؤولان و دستگاه‌های مختلف در این زمینه مشخص کرده است و وقتی با این معضل مواجه می‌شویم معلوم می‌شود مسؤولی کم‌کاری و ترک فعل کرده است که نباید نسبت به این موضوع ملاحظه کرد، چون مردم ضرر می‌کنند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر اینکه نباید در برابر نقض حقوق عامه سکوت کرد و اجازه داد مردم به خاطر ترک فعل برخی مسؤولان و عدم اجرای قانون آسیب ببینند، به دادستان کل کشور تاکید کرد موضوع را از طریق معاونت حقوق عامه پیگیری کند.

همه این‌ها در شرایطی است که تهران روز گذشته نهمین روز آلوده خود را پشت سر گذاشت و همچنان در آلودگی شدید به سر می‌برد.

در همین باره، سامه‌یح‌بخت‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با «وطن امروز» گفت: فقط خداوند بزرگ می‌تواند مشکل آلودگی هوا را حل کند، چرا که همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها حل این مشکل را گردن یکدیگر می‌اندازند. سال‌هاست با این پدیده شوم مواجه هستیم، اما وزارت نیرو می‌گوید برای تولید برق باید مازوت بسوزانم، وزارت بهداشت می‌گوید نباید از مازوت استفاده کنیم، محیط‌زیست هم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است.

وی افزود: سال‌هاست وزارت بهداشت به دنبال اجرای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و خودرو‌های دودزاست و شهرداری نیز از بی‌پولی می‌نالد و همراهی نمی‌کند. قبول دارم مجلس هم تاکنون کاری نکرده است، اما از هفته آینده به این مساله رسیدگی خواهیم کرد. تا دیروز مشکل کرونا داشتیم و جالب اینکه خسارات کرونا رو به کاهش و خسارات آلودگی رو به افزایش است، اما گویا مسؤولان توجهی به این معضل ندارند.

* ادبیات عجیب
غیر از عیسی کلانتری، وزیر نفت نیز اظهارات جالبی داشت و به مردم توصیه کرد به خاطر کرونا پنجره‌ها را باز نکرده و مصرف گاز را تشدید نکنند.

بیژن زنگنه در این باره گفت: باز کردن پنجره‌های منازل توسط مردم با این تصور که کرونا خارج می‌شود، یکی از علل افزایش مصرف گاز خانگی است و «در چنین شرایطی چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌های برق نداریم». مایل نیستیم مازوت مصرف شود، ولی گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل نیروگاه‌های برق می‌شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم مصرف بی‌رویه انرژی در کشور را مثل بیماری دانست که خونریزی داخلی دارد و هر چه به او خون تزریق کنیم به جایی نمی‌رسیم. او تولید روزانه هزار میلیون متر مکعب گاز را رقم بزرگی خواند و گفت: قاره اروپا که نسبت به قاره ما سردتر است و جمعیتی بیش از ۷ برابر ما دارد، اما مصرف گاز آن حدود ۲ برابر ماست. مصرف گاز ما خیلی بالاست که بخش عمده آن در مصرف خانگی است.

اردکانیان ادامه داد: همه همکاران ما در رسانه‌ها باید به‌گونه‌ای فعالیت کنند که تجربه موفق تابستان با هنرمندی به مردم منتقل شود و اگر درصد بسیار کمی در بخش خانگی شاهد اصلاح مصرف باشیم، دچار خاموشی نمی‌شویم و صنایع با وقفه مواجه نمی‌شود.

همچنین شرکت برق در پیامکی به مردم توصیه کرد: یک لباس بیشتر بپوشند!

* مازوت‌سوزی نیروگاه‌های اطراف تهران بر کیفیت هوای پایتخت مؤثر است
شهردار تهران گفت: آلودگی هوا از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی‌کند و اگر نیروگاه‌های غرب تهران مازوت بسوزانند، این آلودگی به تهران منتقل می‌شود. پیروز حناچی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت آلودگی هوای تهران نیز گفت: همه‌ساله در شرایط وارونگی هوا که در دی ماه اوج می‌گیرد، شاهد این وضعیت هستیم، اما آنچه حادث شده افزایش میزان گوگرد است که علت آن سوخت ناقص است که معمولا توسط خودرو‌های شخصی فاقد معاینه فنی و خودرو‌های سنگین و صنایعی که از سوخت غیراستاندارد استفاده می‌کنند، تولید می‌شود.
 
شهردار تهران درباره استفاده از سوخت مازوت نیز توضیح داد: اگر صنایع بزرگ مازوت بسوزانند، میزان آلایندگی‌شان چند ده برابر دیگر آلاینده‌ها است و باید توجه داشته باشیم که موضوع آلودگی هوا از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی‌کند و اگر نیروگاه‌های غرب تهران تولید آلودگی کنند این آلودگی به تهران منتقل می‌شود. وی افزود: همه آلودگی‌های اطراف در تهران تاثیرگذار است و با تلاش استانداری و دیگر دستگاه‌ها کنترل پایش دائمی صورت می‌گیرد، اما قرار‌گیری شاخص آلاینده‌های هوا روی عدد ۱۵۰ در ابتدای صبح نگران‌کننده است.
***
[آلودگی هوا و افزایش ۱۵ درصدی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا]
 
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه آلودگی هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش ابتلا و مرگ ناشی از «کووید-۱۹» می‌شود، مسیر‌های ورود کرونا به بدن از طریق آلودگی هوا را تشریح کرد. دکتر عباس شاهسونی با اشاره به تاثیرات آلودگی هوا بر انتقال بیشتر بیماری «کووید-۱۹» گفت: آلودگی هوا با انتقال بیشتر بیماری «کووید-۱۹» ارتباط دارد و در عین حال منجر به تشدید این بیماری می‌شود. باید توجه کرد که آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا ۱۵‌درصد منجر به افزایش موارد مرگ‌و‌میر و ابتلای ناشی از کرونا می‌شود. وی افزود: آلودگی هوا چهارمین علت مرگ در دنیا محسوب می‌شود و بعد از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوءتغذیه، آلودگی هوا چهارمین علت مرگ‌و‌میر است و در رده دومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر بعد از مصرف دخانیات قرار دارد.
 
این نشان می‌دهد که آلودگی هوا اثر زیادی بر افزایش مرگ‌های زودرس در دنیا دارد. شاهسونی ادامه داد: در عین حال آلودگی هوا علت ۲۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلب، ۱۹ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان‌های ریه، علت ۲۶ درصد مرگ‌های ناشی از سکته‌های مغزی، علت ۲۰ درصد مرگ‌های ناشی از دیابت، علت ۴۰ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن انسداد ریوی و ۳۰ درصد مرگ‌های ناشی از عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی است. این موارد نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند روی سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه، دیابت و... موثر باشد. وی ادامه داد: حال باید توجه کرد که مسیر ورودی آلودگی هوا به بدن، از طریق سیستم تنفسی است و ریه‌ها و سیستم تنفسی را درگیر می‌کند؛ این موضوع باعث کاهش ایمنی فرد می‌شود. کرونا افرادی را که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر درگیر می‌کند و این یک مسیر افزایش انتقال و تشدید کرونا به دلیل آلودگی هواست. یک مسیر دیگر آن، این است که ثابت شده است ویروس کرونا می‌تواند روی ذرات معلق ریز بچسبد و وارد سیستم تنفسی فرد شود و ذرات معلق در هوا می‌تواند یک نوع مسیر انتقال برای کرونا باشد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha