مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس درباره جشنواره «سردار آسمانی»:
حمید نیلی گفت: در وزارت خارجه و بخش‌های مختلف از عنوان دیپلماسی عمومی بسیار استفاده می‌شود؛ به نظر من یکی از نماد‌هایی که در دیپلماسی عمومی امکان دفاع از آن وجود دارد، عملکرد حاج قاسم سلیمانی است.
به گزارش«سدید»؛ دومین دوره جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و نمایشنامه‌نویسی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و به میزبانی استان کرمان برگزار خواهد شد. سال گذشته و پس از شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، نخستین دوره این جشنواره به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و با همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی برگزار و با استقبال گسترده اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد.
 
مراسم افتتاحیه دومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی با حضور حمید نیلی، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، امیرحسین شفیعی، دبیر جشنواره و مدیران استان کرمان، ۱۰ دی در کنار مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد و امروز مراسم اختتامیه جشنواره در شهر کرمان با برپایی مراسم بزرگداشت رضا ایرانمنش برگزار می‌شود؛ در همین راستا با حمید نیلی، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در خصوص برگزاری این دوره از جشنواره و ترویج مکتب سلیمانی و مقاومت گفتگو کرده‌ایم که متن کامل آن پیش‌روی شماست. 

نظر به برگزاری دومین دوره از جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»، آثار رسیده به این دوره و کیفیت آن‌ها را چطور دیدید؟
خداراشکر همانطور که سال گذشته در چهلمین روز از شهادت حاج قاسم سلیمانی، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس توانست به منظور ادای دین به دوستان هنرمند تئاتر و مقام شامخ سردار سلیمانی حرکتی را به انجام رساند، امسال هم این اتفاق به وقوع پیوست و به کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان این رویداد رقم خورد. برای من هم این حجم از اثر که به دبیرخانه معرفی شده‌اند، جالب بود چراکه به نوعی احساس دینی که باید اتفاق می‌افتاد را هرچند کم، اما جامعه تئاتری در خود دید و کار‌های خوبی را رقم زد؛ خدا را شکر کار‌های بسیار خوبی از سراسر کشور در حوزه‌های نمایشنامه‌نویسی، تئاتر صحنه (که تئاتر نمایش‌های صحنه‌ای در بخش غیررقابتی بود) و نمایش‌های خیابانی جذب کردیم و این آثار در شهر‌های رفسنجان و سیرجان اجرا شد. در اینجا لازم می‌دانم از همه هنرمندان تشکر کنم که در شرایط بحرانی کرونا و وجود محدودیت‌ها کار کردند.
 
همچنین داوران محترم زحمات فراوانی کشیدند؛ از جمله آقایان نصرالله قادری، پرویز فلاحی‌پور و شکرخدا گودرزی که داوری کار‌های خیابانی در رفسنجان را برعهده داشتند. در مجموع امیدوارم هرچند کوچک با برگزاری این رویداد، ادای دینی به مقام حاج قاسم سلیمانی کرده باشیم.

جشنواره تئاتر «سردار سلیمانی» سال گذشته با فرارسیدن چهلمین روز شهادت سردار کار خود را آغاز کرد و امسال هم در اولین سالگرد ایشان شاهد برگزاری دومین دوره بودیم؛ این روند در سال‌ها و دوره‌های بعدی هم با همین نظم ادامه خواهد داشت؟
به هرحال شاید مدت‌ها به طول انجامد تا ما بتوانیم اندک قدمی را برای بیان اتفاقاتی که ایشان رقم زده‌اند، برداریم؛ قرن‌ها زمان می‌برد تا در بیان خصایل اسطوره‌های یک کشور بنویسند، تجسم کنند و... قطعا ما تیز باید سال‌ها این کار را بکنیم تا چنین اتفاقی را رقم بزنیم؛ امیدوارم انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بتواند این رویداد را در تقویم کاری خود قرار داده و با این رویکرد کار خود را ادامه دهد؛ من اعتقادم این است که اگر ما به فرمایش امام خمینی؟ ره؟ که «شهادت هنر مردان خداست» اعتقاد داشته باشیم، متوجه خواهیم شد، این هنرمندان هستند که می‌توانند هنر را به خوبی و نیکی هرچه تمام به تصویر بکشند؛ امیدوارم ما در حوزه تئاتر بتوانیم حداقل‌هایی را در این زمینه به انجام برسانیم.

حمید نیلی: من اعتقادم این است که اگر ما به فرمایش امام خمینی؟ ره؟ که «شهادت هنر مردان خداست» اعتقاد داشته باشیم، متوجه خواهیم شد، این هنرمندان هستند که می‌توانند هنر را به خوبی و نیکی هرچه تمام به تصویر بکشند؛ امیدوارم ما در حوزه تئاتر بتوانیم حداقل‌هایی را در این زمینه به انجام برسانیم


شهید سلیمانی چهره‌ای شناخته‌شده نه در سطح ملی که در سطوح بین‌المللی هستند؛ در صورت ادامه جشنواره در دوره‌های بعدی امکان دارد که فعالیت جشنواره از سطح ملی فراتر برود و به سطوح بین‌المللی برسد؟
امیدوارم دغدغه رقم خوردن این اتفاق بین دوستانی که مسوولیتی فراتر از ما دارند، ایجاد شود؛ به هرحال حاج قاسم در لبنان، عراق، سوریه و سایر کشور‌ها چهره‌ای شناخته‌شده هستند؛ بنابراین اگر ما بتوانیم این رویداد را در همین چند حوزه به شکل بین‌المللی ببینیم، قطعا اتفاقی قابل دفاع خواهد بود؛ اگر این اتفاق رخ دهد که بسیار مطلوب است، اما باید در نظر داشت که در این زمینه یکسری محدودیت‌ها نیز وجود دارد که امیدوارم دوستان و مسوولان این مجموعه‌های فرهنگی بتوانند علقه‌ای را که در سایر کشور‌ها به این مقام (سردار سلیمانی) وجود دارد، کشف و از سال بعد جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنند؛ بنابراین عملی‌شدن چنین اتفاقی نیازمند یک همت دسته‌جمعی است؟

بله؛ هم‌اکنون این قابلیت وجود دارد و امیدوارم معرفی حاج قاسم را اساسا به شکل بین‌المللی ببینیم؛ آنجا که اینستاگرام به تگ‌هایی که به نام سردار زده می‌شود، حمله می‌کند و اقدام به حذف آن‌ها می‌کند چرا ما از اسطوره‌هایمان به صورت بین‌المللی نتوانیم دفاع کنیم و این شخصیت را به جهانیان بشناسانیم؛ درحال حاضر این شخصیت اسطوره کشور ماست و همانطور که بسیاری از جشنواره‌ها به شکل بین‌المللی برگزار می‌شوند، مانند جشنواره‌های بین‌المللی «مریوان»، «کودک» و...، جشنواره بین‌المللی «سردار آسمانی» هم قابلیت رقم خوردن به این شکل را دارد تا از سراسر نقاطی که به نوعی درگیر فضای مقاومت هستند بتوانیم فراخوان بدهیم و کار جذب کنیم.

با توجه به اهمیت بالای دیپلماسی مقاومت و اشاعه مکتب سردار سلیمانی، همچنین نزدیکی جشنواره تئاتر فجر، با گنجاندن بخشی مجزا با نام سردار و مقاومت در این جشنواره و سایر رویداد‌های بزرگ در حوزه هنر‌های نمایشی موافق هستید؟
در وزارت خارجه و بخش‌های مختلف از عنوان دیپلماسی عمومی بسیار استفاده می‌شود؛ به نظر من یکی از نماد‌هایی که در دیپلماسی عمومی امکان دفاع از آن وجود دارد، عملکرد حاج قاسم سلیمانی است؛ زمانی که آقای ترامپ برای رفتن به مکانی با هزاران امکانات امنیتی و حفاظتی می‌رود، اما حاج قاسم به‌راحتی در ملأ عام حاضر می‌شود؛ این خاکی و مردمی بودن ایشان امری مهم است. به علاوه باید در نظر داشت که سردار به صلح جهانی کمک کردند و به نظر من دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این باشد که هنر روی این شخصیت کار کند.

اما درخصوص گنجاندن یک بخش در رویداد‌ها باید بگویم هنرمندان آنقدر درگیر حاج‌قاسم شده‌اند که خودجوش درباره ایشان کار می‌کنند؛ وقتی شما بخشی را ایجاد می‌کنید، به نوعی کار‌ها سفارشی می‌شوند، اما الان می‌بینید که ۸۵ اثر خیابانی به جشنواره رسید، همچنین چند اثر صحنه‌ای درباره حاج قاسم سلیمانی داشتیم؛ این موارد از درون می‌جوشند؛ وقتی شما بخشی را در جشنواره قرار دهید، نگاه، نگاهی دستوری و سفارشی خواهد شد که به عقیده من زمانی که حاج قاسم این‌قدر عاشق دارد، دیگر نیازی به سفارش نداریم.
ما در حوزه مقاومت کاری با عنوان «موج» را شاهد بودیم که مستقیم از شهر زرند استان کرمان از نگاه مردمی به مقام نخست دست پیدا کرد و این اتفاق به این معناست که کار دیده شد؛ شاید ما باید یکسری متریال، اقدامات اولیه و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، اما وقتی این فرد در دل‌ها نفوذ کرده است و شما با این حجم از کار روبه‌رو هستید، چرا کاری کنیم که بعد‌ها بگویند بخشی را سفارشی درنظر گرفته‌اند؛ به نظر من هنرمندان به این شخصیت علاقه‌مندند و درباره ایشان کار و ادای دین می‌کنند.

کار‌هایی که به دوره دوم جشنواره رسید، در شهر‌های سیرجان و رفسنجان ارائه و داوری شدند؛ مراسم اختتامیه هم در شهر کرمان برگزار می‌شود. با در نظر داشتن این موضوع که کرمان زادگاه سردار سلیمانی است، این جشنواره در دوره‌های بعد هم در این شهر برگزار خواهد شد یا با توجه به مشارکت تهران ممکن است محل برگزاری تغییر کند؟
تاکنون دو دوره از جشنواره را در نظر گرفته‌ایم و برای دوره‌های بعد باید برنامه‌ریزی کنیم، اما اگر به جمع‌بندی برسیم،
قطع به یقین بهترین مکان، استان کرمان است؛ امیدوارم مانند سایر نقاط کشور که در تقویم تئاتر در نظر گرفته شده است، این شهر هم با پشیبانی‌هایی که صورت گرفته، بتواند کار خود را به بهترین شکل ممکن ارائه کند، اما بازهم تاکید می‌کنم که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما به ذهنم می‌رسد بهترین جایی که این اتفاق باید رقم بخورد، کرمان است.

پخش آنلاین بخش صحنه‌ای جشنواره را در این دوره شاهد بودیم؛ برای حفظ امنیت آثار چه تمهیداتی را به کار بردید؟
اتفاقا باید بگویم که در این حوزه، مقاومت خط‌شکنی کرد؛ ما با صاحب اثر با هم هستیم؛ پلتفرمی که مسوولیت پخش آثار را برعهده دارد، قطعا باید به مقوله حفظ کار‌ها توجه کند که خوشبختانه این اتفاق افتاده است و ما هیچ مشکلی با پلتفرم تیوال نداشتیم.

برای حمایت و پشتیبانی از برگزیدگان این دوره از جشنواره چه اقداماتی را در نظر گرفته‌اید؟
امیدوارم بعد از از بین رفتن کرونا اجرای این آثار را ببینیم؛ درواقع آن‌ها را به اجرای عمومی بگذاریم.

برای اختتامیه برنامه خاصی را تدارک دیده‌اید؟ مراسم بزرگداشت و نکوداشتی را شاهد خواهیم بود؟
امروز در کرمان مراسم اختتامیه برگزار می‌شود؛ قرار است بزرگداشت آقای رضا ایرانمنش را در این مراسم برگزار کنیم. حاج قاسم شخصیتی فراملی است و ما باید برای ایشان بنویسیم؛ سال گذشته برای اینکه چراغی را برای نوشتن دوستان روشن کنیم، محفل «خاطره نمایش» را به راه انداختیم که بیایند و از حاج قاسم بشنوند که از آن چندین کار استخراج شد؛ مرحله اول شناختن و شناساندن حاج‌قاسم در مسیر نمایشنامه‌نویسی است؛ بعد از آن مقوله تولید است که آمادگی آن را داریم تا در این حوزه به تولید مستند، درست و دور از شعارزدگی بپردازیم؛ امیدوارم این موضوع مدنظر قرار بگیرد چراکه شعارزدگی در این زمینه و درمورد چنین شخصیت برجسته‌ای جواب نخواهد داد. در نهایت ما باید این کار‌ها را به صورت بین‌المللی ببینیم و امیدوارم در همین راستا فضایی فراهم کنیم تا این کار‌ها به صورت بین‌المللی دیده شونده و در ادامه اتفاقات خوبی رخ دهد.

در وزارت خارجه و بخش‌های مختلف از عنوان دیپلماسی عمومی بسیار استفاده می‌شود؛ به نظر من یکی از نماد‌هایی که در دیپلماسی عمومی امکان دفاع از آن وجود دارد، عملکرد حاج قاسم سلیمانی است.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha