تعدد اخبار مربوط به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران و درگذشت دو مترجم خارجی ادبیات فارسی ازجمله نکات بارز گزارش مرور مهم‌ترین خبر‌های حوزه کتاب و نشر در این‌هفته هستند.

به گزارش«سدید»؛ گروه فرهنگ و اندیشه: گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته، مانند هفته پیش دربرگیرنده ۱۴ خبر برگزیده از اخبار حوزه کتاب و نشر است؛ با این‌تفاوت که گزارش این‌هفته ۳ خبر خارجی دارد و گزارش هفته پیش ۴ خبر بین‌المللی و خارجی را در خود جا داده بود.

نکته بارز گزارش این‌هفته تعدد اخبار مربوط به نمایشگاه مجازی کتاب تهران و درگذشت دو مترجم ادبیات فارسی در اتیوپی و ایتالیاست.

گزارش این‌هفته با ۴ خبر درباره اطلاعیه‌های برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران شروع می‌شود و با ۳ خبر از جشنواره شعر فجر و جشنواره صنعت چاپ ادامه پیدا می‌کند. سپس اخباری از جایزه ملی شعر قرآن و عترت و جشنواره‌های نقد کتاب و روستاهاوعشایر دوستدار کتاب مرور می‌شوند. آخرین خبر داخلی گزارش این‌هفته هم از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

۳ خبر خارجی گزارش این‌هفته هم درباره درگذشت دو مترجم خارجی یادشده و معرفی برگزیدگان جایزه مترجمان جوان در گرجستان هستند.

در ادامه مشروح این‌گزارش را می‌خوانیم.

اعلام تاریخ برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، روز دوشنبه ۸ دی یازدهمین اطلاعیه خود درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را منتشر و زمان برگزاری این‌رویداد را اعلام کرد. طبق این‌اطلاعیه، نمایشگاه مجازی مذکور از اول تا ششم بهمن برگزار می‌شود.

اعلام زمان ثبت‌نام ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
دوازدهمین اطلاعیه مربوط به نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم به فاصله کمی از اطلاعیه یازدهم، در روز دوشنبه منتشر شد و در آن، زمان ثبت‌نام ناشران برای حضور در این‌رویداد اعلام شد. به این‌ترتیب اعلام شد ناشران فرصت دارند از روز چهارشنبه ۱۰ دی تا روز چهاردهم این‌ماه برای ثبت‌نام در نمایشگاه اقدام کنند.

آغاز ثبت‌نام ناشران خارجی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
پس از انتشار اطلاعیه‌های یازده و دوازده، روز سه‌شنبه ۹ دی هم سیزدهمین اطلاعیه مربوط به نمایشگاه کتاب تهران، منتشر و به موجب آن، اعلام شد ثبت‌نام ناشران خارجی متقاضی حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران از چهارشنبه ۱۰ دی آغاز می‌شود و تا ۱۴ دی ادامه دارد.

انتشار فراخوان ثبت‌نام بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران
چهاردهمین اطلاعیه نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم همان‌روز سه‌شنبه پس از اطلاعیه سیزدهم منتشر شد و در آن، فراخوان ثبت‌نام بخش بین‌الملل این‌نمایشگاه در اختیار متقاضیان قرار گرفت. مخاطب این فراخوان ناشران، مؤسسات فرهنگی، نهادها، انجمن‌ها، تشکل‌های نشر و آژانس‌های ادبی بین‌المللی واجد شرایط هستند که می‌توانند از ۱۰ تا ۱۴ اقدام به ثبت‌نام کنند.

برگزاری نشست خبری جشنواره شعر فجر
نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر روز یکشنبه ۷ دی با حضور مریم جلالی، دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره مذکور برگزار و در فضای مجازی پخش شد.

انتشار فراخوان جشنواره حوزه چاپ
بیستمین دوره جشنواره حوزه چاپ که ذیل جشنواره ملی چاپ و نشر برگزار می‌شود با انتشار فراخوان بخش مسابقات محصولات چاپ و بسته‌بندی کار خود را آغاز کرد. در این دوره از جشنواره رشته‌های فنی، طراحی، محتوای آثار چاپی و پاسداشت زبان فارسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

انتصاب دبیرعلمی و داوران مسابقات چاپ و بسته‌‎بندی جشنواره چاپ
مهرزاد دانش مدیرکل دفتر چاپ و نشر روز سه‌شنبه این‌هفته در حکمی محمدحسین شهامت‌پور، فعال و طراح عرصه چاپ و بسته‌بندی و داور و برگزیده دوره‌های پیشین مسابقات جشنواره چاپ را به‌عنوان دبیر بخش مسابقات چاپ و بسته بندی بیستمین دوره جشنواره چاپ منصوب کرد.

انتصاب دبیر جایزه ملی شعر قرآن و عترت
عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه این‌هفته در حکمی علی محمد مؤدب را به عنوان دبیر علمی جایزه ملی شعر قرآن و عترت منصوب کرد.

اعلام اسامی نامزد‌های گروه دینِ جشنواره نقد کتاب
مقاله‌های راه‌پیداکرده به مرحله دوم هفدهمین جشنواره نقد کتاب در گروه دین با موضوعات کلیات اسلام، قرآن و حدیث، فقه و حقوق و اخلاق دیروز چهارشنبه ۱۰ دی توسط دبیرخانه این‌رویداد معرفی شدند.

تمدید مهلت شرکت در جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب
این‌هفته اعلم شد فرصت مشارکت در هفتمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب تا آخر دی ماه تمدید شده است. به‌این‌ترتیب روستا‌های متقاضی شرکت در جشنواره می‌توانند تا پایان دی، مستندات و مدارک و برنامه‌های تدوین و انجام شده در زمینه کتابخوانی و ترویج کتاب را به دبیرخانه مرکزی یا دبیرخانه استانی این‌جشنواره ارسال کنند.


انتشار فراخوان زمستان جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان
فراخوان دور چهارم جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان ویژه فصل زمستان، از سوی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری منتشر شد که به‌موجب آن، کتاب‌هایی که برای نخستین بار در سال ۹۸ و ۹۹ منتشر شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

درگذشت مترجم اتیوپیایی رباعیات خیام

روز شنبه ۶ دی بود که رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی خبر از درگذشت پرفسور گسه سه، ادیب اتیوپیایی و مترجم رباعیات خیام به زبان امهریک داد. او جزو معدود افرادی در اتیوپی بود که به زبان و ادب فارسی خدمت کرد. وی گزیده کتاب رباعیات خیام را ۲۵ سال پیش از زبان انگلیسی به امهریک ترجمه کرد و در حال حاضر، این کتاب به چاپ ششم خود رسیده است.

درگذشت مترجم ایتالیایی رمان دایی جان ناپلئون
خبر درگذشت دیگر مترجم ادبیات فارسی، مربوط به یک مترجم ایتالیایی بود. به‌موجب این‌خبر، آنا وانزان، مترجم و ایرانشناس ایتالیایی که آثار فراوانی درباره ایران نوشته و ترجمه کرده بود در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

معرفی برندگان جایزه مترجمان جوان گرجستان
دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایوانه جاواخیشویلی و انتشارات دیوگنه، با حمایت وزارت علوم و فرهنگ گرجستان مراسم پایانی و اهدای جوایز برندگان مسابقه مترجمان جوان را که به نام واخوشتی کوتتیشویلی (یکی از ایران‌شناسان این‌کشور) است، برگزار کردند.

در این‌مراسم حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان نیز حضور داشت و در سخنان خود ضمن تشکر و تقدیر از برگزار کنندگان این مسابقه، به برندگان تبریک گفت.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha