هَشتَگ با نشان #، یک نماد پیشوندی است که در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. هشتگ برچسبی است برای دسته‌بندی و به اشتراک‌گذاری پست‌ها و نظرات درباره موضوعی خاص در فضای مجازی.
به گزارش «سدید»؛با دسته‌بندی‌های هشتگ، افراد می‌توانند مجموعه‌ای از پیام‌هایی را که شامل آن هستند به دست آورند. برای استفاده از هشتگ در کپشن پست‌ها باید عموما کلیدی‌ترین واژه‌ی مربوط به آن موضوع را با نشانه هشتگ همراه کنند. این همراه‌کردن با استفاده از علامت # قبل از واژه مورد نظر انجام می‌شود.

در نام‌گذاری هشتگ می‌توانید از حروف، اعداد و علائم مجاز استفاده کنید، اما علامت‌هایی کارکتری مانند $ یا % غیرمجاز هستند و به شما اجازه نام‌گذاری نمی‌دهند. هشتگ نخستین‌بار به وسیله توییتر ایجاد شد و پس از آن توسط بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از جمله گوگل‌پلاس، فیس‌بوک، فلیکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب، پینترست و تلگرام مورد استفاده قرار گرفت.

در اینجا به بررسی هشتگ‌های پرتکرار در دو بستر اینستاگرام و توییتر پرداخته شده است:هشتگ‌های برتر فارسی در سال ۲۰۲۰ در شبکه‌های اجتماعی
با یک نگاه اجمالی تفاوت فاحش استفاده از هشتگ‌ها را در این دو بستر خواهید دید. اغلب کاربران در بستر توییتر از هشتگ‌هایی مرتبط با مسائل سیاسی و اجتماعی و مشکلات جامعه ایران استفاده کرده‌اند، اما با تفاوت بسیار زیاد در اینستاگرام، کاربران اغلب به انتشار هشتگ‌هایی با مضمون شعر و موسیقی پرداخته‌اند.

با استفاده از این هشتگ‌ها، علاوه بر صحبت از اتفاقات شهر و استان به بازنمایی اماکن و تفرجگاه‌های تاریخی و تفریحی آن شهر نیز پرداخته شده است. همچنین شاهد هشتگ‌هایی با مضمون پوشاک هستیم که اغلب این هشتگ‌ها مربوط به پیج‌های فروش محصولات بوده است.
 
با دقت بیشتر می‌توان فهمید که جامعه هدف اغلب بانوان ایرانی هستند چرا که هشتگ‌های فروش محصولات بیشتر مرتبط با خانم‌ها بوده و همچنین استفاده از هشتگ‌های «دخترونه، زنانه، مانتو، کیف، کفش، دیزاین و...» که اغلب مرتبط با بانوان است، طی یک‌سال گذشته دیده می‌شود. جالب‌ترین هشتگ در بین هشتگ‌های اینستاگرام، هشتگ مربوط به «تتلو» است.

کرونا نیز عضو جدایی‌نا‌پذیر این روز‌های جهان بوده که در سال ۲۰۲۰ در هر دو بستر از ترند‌های مهم بوده است.

آنچه در مورد هشتگ‌ها در بستر توییتر باید مدنظر قرار داد این است که در بعضی هشتگ‌ها به ویژه هشتگ‌های سیاسی، فعالیت‌های سازمان‌یافته و ربات‌گونه شدیدا به چشم می‌خورد. در این هشتگ‌ها نقش ربات‌ها و کاربران ربات‌گونه در حدی است که گاهی بیشتر حجم یک هشتگ در توییتر را به خود اختصاص می‌دهد.

از نقش کلیدی برخی دولت‌ها مانند عربستان با کاربر‌های فیک و غیرواقعی نباید غافل شد. یکی از ابزار‌های عربستان‌سعودی برای مبارزه با انقلاب اسلامی و مفاهیم آن، به‌کارگیری ربات‎ها و استخدام فعالان در فضای مجازی است. این لشکر فیک‌های سعودی در تفرقه‌افکنی، ترویج شایعه، ترند‌های فیک، شبکه سازی مجازی، تولید و توزیع محتوای ضداخلاقی، گسترش وهابیت و در زمینه اشاعه تفکر تکفیری فعالیت دارند.
 
مخاطب اصلی آنان نیز کشور‌های اسلامی است. کاربرد برخی هشتگ‌ها مانند «#اعدام نکنید» علیه قوه‌قضاییه در تیر امسال به سرعت ترند شد.

از سوی دیگر هم اینستاگرام و هم درتوییتر استفاده از هشتگ‌های ترند و پرمخاطب برای پست‌های غیر‌مرتبط به یک عادت تبدیل شده است. این کار از این رو انجام می‌شود که از ظرفیت دیده‌شدن یک هشتگ پرمخاطب برای یک محتوای غیر‌مرتبط بهره ببرند و به نوعی توجه را به آن محتوا جلب کنند.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بعضی بستر‌های شبکه‌های اجتماعی بازگو‌کننده کل جامعه نیستند و قشر خاصی در آن فعال بوده و نوع فعالیت خاصی را در سپهر رسانه‌ای کشور دارند؛ از این شبکه‌ها می‌توان به توییتر اشاره کرد که با دو میلیون کاربر که در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار کاربر فعال دارد، محلی برای ابراز نظر قشر داخلی یا خارجی از جامعه است.
 
هشتگ‌های برتر فارسی در سال ۲۰۲۰ در شبکه‌های اجتماعی
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha