گفت‌وگوی با نویسنده و کارگردان مستندنمایشی مطرح شد؛
حسین پارسایی، نویسنده و کارگردان مستند نمایش «سرباز» معتقد است حاج قاسم چهره‌ای شاخص بوده و این اثر بی‌نیاز به چهره دیگری است؛ همچنین «سرباز» فقط یک صفت، یک نمایش یا یک مستند نیست بلکه یک تفکر انقلابی و ولایی است.
به گزارش «سدید»؛ 13 دی سال گذشته بود که خبر جانگداز عروج سردار سلیمانی داغی ابدی بر دل‌هایمان به جا گذاشت. پس از این واقعه دردناک، جامعه هنری در حوزه‌های مختلف اقدام به تولید و ساخت آثار با محوریت این شهید والامقام ‌کردند. در آستانه فراررسیدن اولین سالگرد شهادت این سردار بزرگ، مستند نمایش «سرباز» به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.
 
حسین پارسایی چندی پیش موسیقی-نمایش «علمدار» را به همت بنیاد فرهنگی‌_هنری رودکی به تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی و با همراهی ارکستر سمفونیک تهران ساخته پوریا خادم و به رهبری بردیا کیارس مصادف با اربعین حسینی کارگردانی کرد و همچون اجراهای پیشین، تمامی عواید مالی این اجراها از طریق موسسه خیریه خادمان علی‌ابن‌ابیطالب ؟ع؟ صرف مناطق محروم‌ به ویژه سیستان و بلوچستان شد و اما مستند نمایش «سرباز» به نویسندگی و‌ کارگردانی حسین پارسایی و طراحی حرکت علی براتی است و با حضور انوش معظمی، مجید رحمتی، مسعود رحیم‌پور، رضا راد، ندا سیاس، سروش کریمی‌نژاد، احمد صمیمی، حسین نصری، میلاد محمدزاده، آصف جاودانفرد، یونس حمزه‌لویی، رضا طالبی، آرمان صلحی، سعید نوعی، میثم جبارزاده، رضا خاکی، مارال قادری، امید کفایتی، اسماعیل صالحی، الکس ملک‌کرم، مهدیار کشمیری، حامد شمسه، هومن حسین‌زاده و ملیکا کاشانی‌سیره، روش و منش شهید حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان یک چهره بین‌المللی و شاخص، مستندنمایی می‌شود.
 
«سرباز» به همت بنیاد فرهنگی‌_هنری رودکی و مشارکت و همراهی اداره کل هنر‌های نمایشی به صورت آنلاین و با تعداد محدودی تماشاگر، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۱۲ تا ۱۶ دی، همزمان با سالگرد عروج آسمانی سردار سلیمانی در تالار وحدت اجرا خواهد شد. با حسین پارسایی در خصوص ویژگی‌های «سرباز» و جایگاه این اثر برای خودش به گفت‌وگو نشستیم که متن کامل آن را ملاحظه می‌کنید.

بنا به چه دلایلی قالب مستند نمایش را برای اثر جدید خود انتخاب کردید؟
پرداخت دراماتیک شخصیت تاثیرگذاری همچون سردار سلیمانی کار بسیار دشواری است و نیازمند تعمق و تفکر بیشتری نسبت به سایر سوژه‌ها و شاید گذر زمان است؛ شهیدی که دوست و دشمن، ارادتمند و غرض‌ورز درباره دلیری و مردانگی‌اش متفق‌القول‌اند. کمتر شخصیتی در تاریخ معاصر ایران چنین ویژگی‌هایی دارد؛ فرمانده‌ای فروتن، عارفی شیفته، مدبری تیزهوش، معلمی خوش‌رو، نستوهی خستگی‌ناپذیر و شهروندی مردمی که تا این حد موجب افتخار ایران‌زمین باشد؛ بر این باورم در شرایط حاضر، تئاتر فقط با تکیه بر روایات مستند می‌تواند گوشه‌ای از مجاهدت‌های این شهید عالی مقام و سویه‌های زیستی و‌ مقاومتی ایشان را نشان دهد.

مستند نمایش «سرباز» کدام دوره از زندگی و فعالیت‌های سردار سلیمانی را در برگرفته است؟ درخصوص ویژگی‌ها و جزئیات کار توضیح دهید.
چهار دهه حماسه و ایثار و ازخودگذشتگی از سال ۱۳۵۸، عضویت افتخاری در سپاه و دفاع مقدس تا فرماندهی سپاه قدس و وقایع بیوگرافیک و حوادث مهم و درخشان محور مقاومت در بازطراحی خاورمیانه و بالاخره عروج آسمانی ایشان در سرزمین نینوا؛ در واقع این مستند نمایش، گزارشی از مواجهات خود را با یک قهرمان ملی روایت می‌کنند.

چهار دهه حماسه و ایثار و ازخودگذشتگی از سال ۱۳۵۸، عضویت افتخاری در سپاه و دفاع مقدس تا فرماندهی سپاه قدس و وقایع بیوگرافیک و حوادث مهم و درخشان محور مقاومت در بازطراحی خاورمیانه و بالاخره عروج آسمانی ایشان در سرزمین نینوا؛ در واقع این مستند نمایش، گزارشی از مواجهات خود را با یک قهرمان ملی روایت می‌کنند

روایتی که تنها بر جنبه‌های مرسوم یک نمایش مستند برپا نشده، بلکه سویه‌های نمایشی متفاوت، دراماتیک و مواجهات عاطفی یا جنگی را می‌توان در این قالب به صورت حماسی مستندنمایی و باز‌‌سازی کرد. شهید سلیمانی قهرمان غایب این مستند ‌بوده و در طول نمایش همه حرف اوست.

با توجه به زمان کوتاهی که به اجرا باقی مانده است، کار در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
در حال حاضر گروه در تالار وحدت مستقر شده و روزانه بیش از 10 ساعت تمرینات پایانی با لباس، دکور، ماشینری و جلوه‌های ویژه بصری در حال انجام است. هماهنگی این عناصر نیازمند ساعت‌ها تمرین و وقت است.

چرا تالار وحدت برای اجرای کار انتخاب شد؟
صحنه این مستند نمایش بر اساس امکانات و‌ ماشینری تالار وحدت طراحی شده و اجرا جز روی این صحنه، اجتناب‌نا‌پذیر و بخشی از جذابیت‌های بصری این اثر است‌ و اگر تالار دیگری مد نظر بود، ساختار نمایشنامه تغییر می‌کرد.

در مراحل تحقیق، پژوهش و نگارش تا چه اندازه با داده‌های جدید، بکر و عجیب مواجه شدید؟ تمام این داده‌ها در کار لحاظ شده‌اند؟
چیزی حدود ۱۰ ماه پروسه تحقیق، نگارش و آماده‌‌‌سازی این اثر زمان برده است. باز‌‌سازی‌های دراماتیک و حضور شخصیت‌ها با تکنیک شبیه‌‌‌سازی در گذر زمان و در تقابل با یکدیگر از ویژ‌گی‌های این مستند نمایش است. این تکنیک امکانی برای گریز و ثبت و نشان این همانی به وقایع مهم تاریخی از جمله زیست عاشورایی قهرمان قصه است تا رویکرد دراماتیک خود را در تاریخ مذهبی و اسطوره‌های ایرانی جست‌وجو‌کند.

به محض رسانه‌ای‌شدن خبر تولید این کار به نظر می‌رسید با توجه به کارهای قبلی این بار هم با گروهی از چهره‌ها کار خود را به انجام برسانید اما این‌طور نشد؛ چرا؟ اساس انتخاب بازیگران مستند نمایش «سرباز» چیست؟
موضوع و شخصیت اصلی در این مستند نمایش به قدری جذاب، مهم و تاثیرگذار است که نیازی به حضور چهره‌ها نبود. در واقع همه ما وامدار چهره برتری هستیم که هسته مرکزی نمایش را شکل می‌دهد. معتقدم حاج قاسم چهره شاخص این اثر بوده و مستند نمایش «سرباز» بی‌نیاز از چهره دیگری است.

شاید قالب مستند نمایش (با بهره‌گیری از انیمیشن، ماشینری و...) در این حوزه حرکتی نو و پرهزینه تلقی شود؛ «سرباز» کاری با هزینه بالاست؟
مستند نمایش «سرباز» بیشتر متکی به خلاقیت‌های نمایشی است و با حمایت بنیاد فرهنگی‌-هنری رودکی و اداره کل هنرهای نمایشی با کم‌ترین هزینه و به شکلی متعارف تولید شده است. سرمایه اصلی این تولید عشق و ارادت و ایمان مشترک هنرمندانی است که به پاس سال‌ها خدمات ارزشمند یک قهرمان ملی پا به عرصه گذاشته‌اند.

کدام پلتفرم‌ها برای ارائه این کار در نظر گرفته شده‌اند؟ در نمایش برخط (آنلاین)، نگران امنیت کار نیستید؟ تضمینی برای این مورد وجود دارد؟
روابط عمومی بنیاد رودکی با چندین پلتفرم در حال مذاکره است که تا امروز، چهارشنبه نهایی می‌شود. در موسیقی نمایش «علمدار» تجربه موفقی با روبیکا داشتیم‌ و بالغ بر یک میلیون نفر بازدید‌کننده «علمدار» را تماشا ‌کردند و با یک تیر چند نشان زدند؛ هم تماشاگر یک اثر عاشورایی بودند، هم مهر و مهربانی و‌ مشارکت خود را در یک امر خیریه به واسطه دست‌های مهربان سقای آب و ادب به محرومان مناطق مرزی رساندند. «سرباز» یک صفت، یک نمایش یا یک مستند نیست بلکه یک تفکر انقلابی و ولایی است که سیاوش‌گونه برای عزت و شرف و شکوه و اقتدار ایران از دل آتش عبور می‌کند؛ بنابراین جای هیچ ‌نگرانی نیست و هر چه هست، به‌عنوان سهم کوچکی از خانواده بزرگ تئاتر در کف اخلاص تقدیم به مخاطبان علاقه‌مند می‌شود.

این کار چه مدت زمانی به مخاطبان ارائه خواهد شد؟ برنامه‌ای برای سایر انواع ارائه به مخاطب دارید؟
پنج اجرا از طریق یکی از پلتفرم‌ها از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ دی در نظر گرفته شده است و برای تماشاگران حضوری مشروط به اخذ مجوز از ستاد ملی کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری حداکثر یک‌چهارم ظرفیت تالار وحدت اختصاص پیدا خواهد کرد.

به عقیده شما مستند نمایش «سرباز» در مرحله اجرا و استقبال مخاطب مانند اکران آنلاین در سینما یا برگزاری جشنواره‌های سینمایی موفق خواهد بود؟
در مقایسه با فیلم و سریال، تماشاگران تئاتر بسیار محدود هستند و میزان موفقیت یک اثر نمایشی در دایره مخاطبان خودش سنجیده می‌شود. امیدوارم این اثر به‌واسطه یاد، نام، جایگاه و عظمت صاحب اثر، سردار دل‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به چه دلیل صدای محمد معتمدی برای این کار انتخاب شد؟ آیا او هم در کار حضور دارد یا فقط صدایش را خواهیم شنید؟
نمایش از چند اپیزود تشکیل شده و قطعه آوازی «حالا که می‌روی» خواننده گرانقدر کشور، جناب معتمدی، به دلیل همسویی با فرم و محتوای اثر پایان‌بخش نمایش است. بنیاد رودکی برای اجرای زنده این قطعه در حال مذاکره است.

مستند نمایش «سرباز» چرا به‌عنوان نذر فرهنگی حسین پارسایی ارائه می‌شود و چه جایگاهی در کارنامه کاری شما دارد ؟
وقتی کاری به شما پیشنهاد و سفارش داده نمی‌شود و با همه وجودت احساس مسوولیت می‌کنی و هیچ ‌چشمداشت مالی نداری و انجام آن را برای خودت یک توفیق بزرگ می‌دانی، نذر فرهنگی تلقی می‌شود. من تا به امروز بیشتر در کسوت طراح متن و کارگردان بوده‌ام و‌ کمتر نوشته‌ام؛ به همین جهت و البته موضوع، شخصیت و ساحت اثر جایگاه ویژه‌ای در کارنامه من دارد و امیدوارم نزد پروردگار، رهبری عظیم‌الشان، شهید بزرگوار، نزدیکان و‌ خانواده معزز ایشان و ارادتمندان و مخاطبان این قهرمان ملی مقبول افتد.

مستند نمایش «سرباز» ادای دینی به سردار شهید از جانب حسین پارسایی و گروهش خواهد بود؟
بی تردید؛ اگر قابل باشیم. امیدوارم اقدام گروه نمایشی ما با بضاعت اندکش در دریای مهربانی و وسعت نظر بیکران حاج قاسم مورد پذیرش واقع شود.

صحبت پایانی خود را بفرمایید.
از جناب افضلی در بنیاد رودکی و دکتر آشنا در اداره کل هنرهای نمایشی، بنیاد محترم حفظ و نشر آثار شهید سلیمانی و هنرمندان و همراهان: علی براتی، انوش معظمی، رضا راد، سروش کریمی‌نژاد، مسعود رحیم‌پور، مجید رحمتی، ندا سیاس، احمد صمیمی، داریوش یگانه، مژگان عیوضی، میلاد محمدزاده، آرمان قلحی، یونس حمزه‌لویی، آصف جاودانفر، حسین نصری، رضا طالبی‌زاده، مارال قادری، اسماعیل صالحی و سایر هنرمندان جوان و مجموعه فنی و اجرایی تالار وحدت که با عشق و ارادت در شکل‌گیری این رویداد هنری مشارکت داشتند،
سپاسگزارم.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha