در گفتگو با رهبر اکستر سمفونی مطرح شد؛
عباس اسماعیل‌گل: پوئم سمفونی «سرباز» با اشعاری از علی‌محمد مؤدب، خوانندگی امیرحسین سمیعی، رهبری ارکستر آرش امینی و آهنگسازی آرمان مهربان از تازه‌ترین آثار تولید‌شده دفتر موسیقی صداوسیما، امور موسیقی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران و دفتر موسیقی حوزه هنری در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شد.
به گزارش «سدید»؛  امیرحسین سمیعی، مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران که همزمان به‌عنوان خواننده در این پوئم سمفونی حضور دارد با اشاره به ساخت پوئم سمفونی «سرباز» گفت: پیش‌تولید این قطعه از ۳ ماه پیش آغاز شد و با توجه به اینکه سرزمین ما سرزمین شعر است، تصمیم گرفتیم با ساختاری سمفونیک اثر قابل توجهی را به مخاطبان عرضه کنیم. در این زمینه از چندی پیش اتاق فکری با همراهی مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری و مدیر دفتر موسیقی سرود سازمان صداوسیما برگزار و نتیجه این شد که پوئم سمفونی سرباز در ۵ موومان تولید شود و بسیار خوشحالم که ارکستر سمفونیک صداوسیما با حضور آرش امینی و به همراهی مرکز موسیقی حوزه هنری در این مسیر نقش بسیاری در کیفیت مسیر تولید داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: این کار از امروز در سامانه و پلتفرم‌های معتبر به شکلی قابل قبول برای مخاطبان ارائه خواهد شد، البته ما تصمیم گرفتیم کار به صورت رایگان برای مردم عرضه شود. این رایگان بودن هم به معنای کم‌ارزش بودن اثر نیست، بلکه ماجرا به این شکل توسط تیم تولید برنامه‌ریزی شد تا در قدم اول و برای اینکه کار در شکل گسترده‌تری میان مردم عزیزمان عرضه شود، رایگان باشد. این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است این کار در سالروز شهادت حاج‌قاسم سلیمانی از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش شود.

میلاد عرفان‌پور، شاعر و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز بیان کرد: به اعتقاد من سردار سلیمانی اکنون زنده‌تر از زمان حیاتش است. او مردی است که این عشق و علاقه به وی در بین مردم ایران و هنرمندان به طور حتم دربرگیرنده شاخصه‌های یک قهرمان در تاریخ ملت ایران است. این‌ها توصیفات بدون اغراق است که سردار سلیمانی را در شجاعت و اخلاق معرفی می‌کند.
 
پس اگر بخواهیم این شخصیت را تا حدودی بیان کنیم و به تصویر بکشیم، راهش زبان هنر است که آن هم در بیان این توصیفات ناتوان است و چه خوب که پوئم سمفونی سرباز تولید و منجر به تولید اثری شد که به اعتقاد من کار پرعظمتی است. شاید خیلی‌ها فکر کنند این اثر با بودجه زیادی تولید شده، اما بنده شاهدم که این اثر با کمترین بودجه و هزینه پیش روی مخاطبان قرار گرفته و دوستان ما در سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران و سازمان صداوسیما واقعا پای کار بودند. این کار قطعا یک اثر به‌یادماندنی خواهد بود. بنده و همکارانم در حوزه هنری سهم ناچیزی در تولید اثر داشتیم، اما امیدوارم این مسیر پاینده و مستمر به کار خود ادامه دهد.

آرمان مهربان، آهنگساز پروژه پوئم سمفونی سرباز نیز گفت: در وصف شهید سلیمانی همه دوستان تلاش کردند تا سخنانی بگویند، اما زبان من زبان موسیقی است که سعی کردم در این پروژه با زبان موسیقی درباره سردار سلیمانی توصیفی داشته باشم. در اینجا می‌توانم بحث «سربلندی» و «سر به زیری» در شخصیت سردار سلیمانی را مطرح کنم که در قطعه «پیکار» آن را با تمام وجودم حس کردم. من سال‌های زیادی است که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنم، اما صراحتا می‌گویم این کار به شکل و روشی به مرحله اجرا رسید که تمام افراد حاضر در تیم اجرایی با عشق کار را به نتیجه رساندند، کما اینکه در این راه حضور آرش امینی به عنوان رهبر ارکستر نقش بسیار موثری داشت که آن را فراموش نمی‌کنم.

آلبوم سرود «سرباز»؛ در وصف رشادت‌های سردار قاسم سلیمانی
دفتر موسیقی و سرود صداوسیما همزمان با نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، آلبوم سرود «سرباز» را عرضه کرد. حالا که صحبت از آثار موسیقایی تولیدشده درباره شهید سلیمانی در آستانه سالگرد شهادت ایشان است، باید به خبر انتشار آلبوم سرود «سرباز» از سوی دفتر موسیقی و سرود صداوسیما نیز اشاره کرد. در این آلبوم، ۹ قطعه سرود در وصف رشادت‌ها، ایثار و فداکاری و مظلومیت شهادت سردار رشید ایران و اسلام قرار داده شده است که به مناسبت سالگرد شهادت ایشان در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در این آلبوم سرود، قطعه‌ای به ۶ زبان فارسی، بلوچی، لری، آذری، مازنی و عربی دیده می‌شود که در آن فداکاری‌ها و رشادت‌های سردار سلیمانی در نبرد با دشمنان ایران و اسلام یادآوری می‌شود.

سمفونی «سرباز» با ۶ روایت از زندگی قهرمان ملی
آرش امینی، رهبر ارکستر صداوسیما که نقش رهبری پوئم سمفونی سرباز را برعهده داشت، درباره چگونگی شکل‌گیری این اثر به «وطن امروز» گفت: ۲۰ روز پیش بود که وقتی برای نخستین بار پارتیتور‌های این اثر را دیدم، به همکارانم گفتم کاری که بر اساس این پارتیتور ساخته شود، بدون شک اثری فاخر و درخشان در حوزه موسیقی کلاسیک محسوب خواهد شد و خدا را شکر می‌کنم که نتیجه کار هم آنطور که پیش‌بینی می‌کردم از آب درآمد.

وی ادامه داد: پوئم سمفونی سرباز از ۶ بخش تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها یک داستانی از زندگی قهرمان ملی، شهید قاسم سلیمانی را روایت می‌کند؛ «سرباز»، «میهن»، «پیکار»، «پدر»، «الله‌اکبر» و «فتح» ۶ بخش این پوئم سمفونی است که البته درباره نامگذاری این بخش‌ها باید به ۲ نکته اصلی اشاره کنم.

امینی در ادامه خاطرنشان کرد: در وهله اول باید بگویم این اسامی که بر بخش‌های مختلف پوئم سمفونی «سرباز» گذاشته شده است همگی از برداشت‌های شخصی بنده نسبت به همخوانی قطعاتی با حال و هوای بخش‌هایی از زندگی شهید قاسم سلیمانی نشأت گرفته است، نکته دوم آنکه به مخاطبان این اثر توصیه می‌کنم این قطعات را بدون پیش‌فرض ذهنی فارغ از عناوین این قطعات گوش کنند و هر مخاطبی با توجه به سطح شناختش از شهید قاسم سلیمانی به این آثار دل و گوش جان بسپارد و فضاسازی شخصی خود را از قهرمان این روز‌های مردم ایران داشته باشد.

وی درباره تهیه‌کنندگان این پوئم سمفونی گفت: این اثر فاخر با همکاری ۳ نهاد مهم موسیقایی کشور به تولید رسیده است و با توجه به آنکه معمولا نهاد‌های فرهنگی فعالیت‌های موازی انجام می‌دهند، همین که یک اثر فاخر در وصف یکی از قهرمانان ملی با همکاری ۳ نهاد اصلی موسیقی کشور به تولید رسیده است، خود اتفاق بزرگی محسوب می‌شود و ارزش این همکاری وقتی دوچندان می‌شود که بدانیم همه کسانی که در ساخت این اثر نقش داشته‌اند، بدون کوچک‌ترین منیت برای تولید اثری شاخص نهایت تلاش خود را کردند.

این هنرمند درباره حال و هوای نوازندگان جوان ارکستر صداوسیما برای ضبط اثر ویژه حاج‌قاسم گفت: به جرات می‌توانم بگویم در تمام مراحل مربوط به ضبط شاهد همدلی و همکاری عجیبی از سوی نوازندگان جوان ارکستر بودم به طوری که اشتیاق نوازندگان ارکستر به وسواس بیشتر این هنرمندان منجر شده بود و اغلب آن‌ها برای ضبط هر قطعه درخواست می‌کردند تعداد بیشتری ضبط کنیم که در نهایت بهترین خروجی حاصل شود و بدون شک این اشتیاق از عشق به میهن‌شان و قهرمان محبوب کشور سرچشمه می‌گیرد.

وی در پایان گفت: تمام مراحل تولید پوئم سمفونی سرباز قطعا برای من تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود و آنچه توسط من و همکارانم انجام شده حتی یک هزارم زحمات و تلاش‌های سردار سلیمانی نیست و با تمام وجود تلاش کردیم که ادای دین کوچکی به حاج‌قاسم داشته باشیم.

از «نگین سلیمان» تا «سرباز»
علی‌محمد مؤدب، شاعر پوئم سمفونی سرباز ابتدا درباره شهید سلیمانی به «وطن امروز» گفت: شهید سلیمانی شهید عشق است که در میدان‌های دشوار برای حفظ حق زیستن آدم‌ها وارد عرصه نبرد می‌شد. وی ادامه داد: از همان روزی که خبر به شهادت رسیدن حاج‌قاسم را شنیدم، دغدغه تولید اثر برای ایشان را داشتم و در همان روز‌های نخست شهادت ایشان، قطعه «نگین سلیمان» با ترانه‌ای از بنده و خوانندگی بهرام پاییز در فضای موسیقی کشور منتشر شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

مؤدب در ادامه خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم از اینکه در ادامه در بزرگ‌ترین پروژه موسیقایی مختص شهید قاسم سلیمانی نقش کوچکی ایفا کردم و امیدوارم این روند نیز ادامه داشته باشد، چرا که ناگفته‌ها درباره سردار دل‌ها زیاد است که می‌توانیم تا سال‌ها از آن برای ساخت آثار هنری بهره‌مند شویم.

وی با ابراز خرسندی بابت حضورش در این پروژه، اظهار کرد: روزی توفیق داشتم که در ضبط بخشی از پوئم سمفونی سرباز حضور داشتم و می‌دیدیم که اعضای ارکستر در روز‌های کرونایی با چه عشق و انگیزه‌ای مشغول تولید این اثر ارزشمند هستند. به هر حال امروز خیلی خوشحالم که شاهد رونمایی از اثری درباره سردار سلیمانی هستیم.

مؤدب درباره شرایط تولید این سمفونی گفت: همکاری خوب و بدون چشمداشتی از سوی همه هنرمندان حاضر در این پروژه شاهد بودم و به معنای واقعی همه همدل و متحد بودند که اثری فاخر در وصف حاج‌قاسم تولید شود؛ همانطور که شهید در زندگی‌اش موجب اتحاد ملت بود، پس از شهادت هم موجب همدلی شده است.

وی در پایان گفت: از همان روز اول که برای نوشتن اشعار این سمفونی کارم را شروع کردم، نهایت تلاش خود را کردم که بهترین نتیجه ممکن حاصل شود و البته در کنار این تلاش، دعا می‌کردم که بتوانم شعر مقبولی بنویسنم که در مقابل شهید شرمنده نشوم. درباره اثر تولید شده هم باید بگویم که خدا را شکر می‌کنم که تا به الان بازخورد‌های خوبی از اهالی فرهنگ و مخاطبان گرفته‌ایم و امیدوارم تولید پوئم سمفونی سرباز سرآغازی برای تولیدات فاخر در وصف شهید سپهبد قاسم سلیمانی باشد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha