در یک سالی که سردار دل‌ها از کنار ما پر کشیده آثار هنری متنوعی توسط هنرمندان حوزه‌های مختلف به یاد او خلق شده‌است که هر کدام به نوعی تصویرگر و روایتگر برخی از ویژگی های آن شهید بزرگوار است.
به گزارش «سدید»؛ چشم‌های پرنفوذ، لبخند محجوب، انگشتر و حتی آن نشان ذوالفقار روی سینه، یادگارهای حاج قاسم هستند و البته بیشتر از آن الهام‌بخش هنرمندانی که از تک‌تک آنها همچون نماد و نشانه بهره بگیرند تا یاد و خاطره سردار دل‌ها ماندگار شود و آلبوم دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها و خواندنی‌های فرهنگ و هنر کشورمان پر شود از یاد او که همیشه با ماست.
 
یک سال از شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی می‌گذرد؛ یک سال زمان زیادی نیست برای آفرینش هنری و چه بسا آثاری که برای پختن و جاافتادن نیاز به زمان بیشتر دارند و چه بسیار هنرمندان که تا مدتی در شوک از دست رفتن این قهرمان ملی، از آفرینش بازمانده‌بودند.
 
با این همه در یک سالی که از پرواز شکوهمند مدفع بزرگ حرم گذشته، آثار متعددی تولید شده و نیز پویش‌هایی به یاد او راه‌اندازی شده‌است. دو پویش با عنوان قهرمان من، پویش برای تو و نیز آثار متنوعی که در شاخه‌های مختلف هنری شکل گرفته‌اند، در یک سال اضافه شدند به سروده‌های شاعرانی که پیش از همه و در لحظه اندوه یاد حاج‌قاسم و اندوه فراغ او را به کلام آوردند.

آوازهایی برای قهرمان
در یک سالی که از شهادت سردار سلیمانی می‌گذرد، چندین قطعه موسیقی به یاد این شهید ساخته شد. از آلبوم «قهرمان من» که در حوزه هنری تولید شد تا قطعه‌هایی مانند «مرد نبرد» به آهنگسازی احسان جوادی بر اساس شعری از قاسم صرافان که به یاد شهیدسلیمانی تبدیل به نماآهنگ شد.

آلبوم قهرمان من شامل ۹ سرود با عناوین ملک سلیمانی، پرده آخر، سپاه حاج قاسم، مرد میدان، همیشه قهرمان، سردار عاشقان، به وقت شام، امتحانی مانده‌است و قهرمان من است که با همکاری شاعران مطرحی همچون علیرضا قزوه، رضا یزدانی و علی محمد مودب، محمدحسین نعمتی، فائزه زرافشان، میلاد حبیبی، امید مهدی‌نژاد و محمدرضا شفیعی تولید شده‌است.

دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما آلبوم سرود «سرباز» را همین روزها منتشر کرده که شامل ۹ قطعه است و یکی از قطعات آن به شش زبان فارسی، بلوچی، لری، آذری، مازنی و عربی خوانده‌شده‌است.

«قاسم هنوز زنده‌است» با صدای غلامرضا صنعتگر یکی دیگر از قطعاتی است که برای شهید سلیمانی تولید شده و نیز قطعه «فراق» با صدای حجت اشرف زاده. همچنین امیریل ارجمند از نگارش یک قطعه سمفونیک به یاد سردار سلیمانی خبر داده که همین روزها منتشر می‌شود.

پویش‌هایی برای سردار
در آستانه برگزاری مراسم سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی حوزه هنری، به منظور تکریم شخصیت والای این شهید، بر آن شد مردم را به بازخوانی و بازنمایی آلبوم قهرمان من دعوت کند. این آلبوم از ۹ قطعه تشکیل شده و پیش قهرمان من با هشتگی به همین نام در بستر فضای مجازی به راه افتاد. در این پویش علاقه‌مندان سرودهای آلبوم قهرمان من را بازخوانی و منتشر می‌کنند. اجرای سرود در فضای محیطی و میدانی، تولید لباهنگ، تولید ویدئوی کوتاه، فتو کلیپ و دیگر قالب‌های تصویری از جمله موضوعات این پویش هستند که همچنان ادامه دارد.

بار دیگر قهرمان من
در سالی که با فراغ حاج‌قاسم گذشت، پویش دیگری نیز به راه افتاد که این یکی هم قهرمان من نام دارد. در این پویش مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی، از تولیدکنندگان خواست محصولات فرهنگی آموزشی که محور شهید سپهبد، سلیمانی تولید کرده‌اند را معرفی کنند تا نمایشگاهی از این آثار برپا و فرصت عرضه آنها به صورت متمرکز فراهم شود. تولیدکنندگان متعددی در حوزه‌های نوشت‌افزار، کتاب، اسباب‌بازی، پوشاک، هدایا با این پویش همراه شدند. پویش دیگری با همین نام کمی بعد از شهادت سردار سلیمانی راه افتاده بود که در این پویش دانش‌آموزان کودک و نوجوان در این پویش نامه‌هایی به سردار سلمانی نوشتند. پویش برای تو که این روزها در جریان است و با نقشی روی دیوار نگاره میدان ولیعصر(عج) آغاز شده، یکی دیگر از پویش‌هایی است که با مشارکت مردم به سردار سلمانی تقدیم شده است.

جشنواره‌های هنری به یاد سردار
در یک سالی که از شهادت حاج‌قاسم می‌گذرد، آثار هنری بسیاری تولید شده که بسیاری از آنها پراکنده و برآمده از ذوق افراد بوده‌است. به همین سبب در اولین سالگرد شهادت سردارسلیمانی جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که این تولیدات گردآوری شوند و آثار باکیفیت به معرض تماشای عموم درآیند. از جمعه این جشنواره‌ها می‌توان به نشان ارادت با همت ستاد عتبات عالیات اشاره کرد که در رشته‌های فیلم، عکس، پوستر، موسیقی، شعر، تئاتر و فضای مجازی اثر می‌پذیرد و همین طور جشنواره هنر حبیب که در چهار بخش هنرهای تجسمی در قالب نقاشی، پوستر، خوشنویسی و آثار حجمی، شعر و ادب در رده‌های شعر، داستان، نمایشنامه و فیلم نامه، موسیقی در چهار گروه سنتی، پاپ، سرود و پادکست و فیلم در چهار رده پویانمایی، مستند، کوتاه و نماآهنگ فراخوان داده‌است. جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مسابقات فرهنگی هنری به یاد حاج قاسم در استان‌های مختلف کشور هم کم نبوده مثل نخستین رقابت ملی تولیدات رسانه‌ای بچه‌های حاج قاسم در کاشان که تازه‌ترین آنهاست و نیز به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، حتی در سوریه نیز برنامه‌های هنری برگزار می‌شود. قرار است دو نمایشگاه پوستر و عکس «فقط برای خدا» و «روایت عشق» در دو فرهنگسرای ابورمانه و کفرسوسه در پایتخت سوریه برگزار شود.

به یاد سرباز وطن
در یک سال گذشته مجسمه‌ها و سردیس‌هایی نیز به یاد سردار سلیمانی ساخته شدند که شاید متاثر از هیجان و شور برخی افراد تازه‌کار، کیفیت هنری برخی از آنها قابل دفاع نبود؛ اما در میان این مجسمه‌ها نمونه‌های ارزشمند هم بود که یکی از آنها، در محوطه تالار وحدت به تماشا گذاشته شده‌است.

همچنین شهرداری تهران در یک فراخوان بزرگ و دعوت از طراحان و معماران سراسر کشور، طراحی یک سازه‌ای نمادین به یاد شهید سردار سلیمانی برای نمایش در باغ‌کتاب تهران را به مسابقه گذاشته‌است.

چهار کتابی که حتما باید بخوانید
درباره شهید سلیمانی تا دل‌تان بخواهد کتاب چاپ شده. تعدادی از این کتاب‌ها مربوط به زمان حیات شهید است. کتاب‌هایی که منعکس‌کننده سیره و خاطرات شهید سلیمانی بود. اما بعد از شهادت ایشان، میزان تولید کتاب‌ها به مراتب افزایش پیدا کرد و در آستانه سالروز شهادت حاج‌قاسم، هر روز شاهد رونمایی از کتاب‌های تازه‌ای هستیم که ناشران مختلف برای سردار دل‌ها تولید کرده‌اند. انگار ناشران مختلف سر این را دارند که هرکدام به نوعی به حاج‌قاسم ادای دین کنند و در این ماجرا بی‌کار و ساکت ننشینند.

از جمله‌ این ناشران می‌توان به سوره مهر اشاره کرد. اکثر ما سوره مهر را به عنوان یک ناشر انقلابی می‌شناسیم که در حوزه ادبیات دفاع مقدس و ادبیات مقاومت، چندسالی است که در فضای نشر میدان‌داری می‌کند. سوره مهر در آستانه سالروز شهادت سردار، کاری کرده کارستان و یک بسته چهارتایی کتاب تقدیم به حاج‌قاسم را به بازار عرضه کرده است.

از محاسن این چهار کتاب این است که در درجه اول نویسنده‌های‌شان متفاوت است و همچنین هرکدام از این کتاب‌ها مربوط به یک حوزه نوشتاری است و از این حیث تنوع بسیار خوبی در آثار منتشرشده برای حاج‌قاسم می‌بینیم.

کتاب اول «شاید پیش از اذان صبح» نام دارد. کتابی به قلم احمد یوسف‌زاده که او را با کتاب‌های قبلی‌اش نظیر «آن بیست و سه نفر» و «اردوگاه اطفال» به‌خوبی می‌شناسیم. یوسف‌زاده در ابتدای کتاب با عرض ارادت به فرمانده‌اش در زمان دفاع مقدس این‌گونه نوشته‌است: «سال‌هایی که می‌جنگید، دعای خیر و نگاه ترسانم دنبالش بود که جانش از بلا دور باشد. خودش اما، نگاهش جایی دیگر بود و سرانجام خداوند او را که می‌جنگید، بر ما که نشسته بودیم، با پاداش شهادت برتری داد.»

کتاب دوم «من قاسم سلیمانی‌ام» است؛ مجموعه پنج نمایشنامه کوتاه به قلم مرتضی شاه‌کرم با موضوع سردار دل‌ها. این اثر شامل پنج نمایشنامه «مهندس مین»، «کاخ ریاست جمهوری»، «سرباز سردار»، «مفقود دوم» و نمایش کوتاه «من قاسم سلیمانی‌ام» است. چقدر سوره مهر کار خوبی کرده که در زمینه نمایشنامه نیز وارد گود شده است. بدون شک این پنج نمایشنامه به قلم شاه‌کرم برای کسانی که تمایل دارند در آینده نزدیک - و ان‌شاءا... با برطرف شدن شر ویروس کرونا - نمایش‌هایی را برای حاج‌قاسم روی صحنه ببرند، بسیار کارآمد و مفید فایده خواهد بود.

کتاب بعدی یک مجموعه شعر است؛ «محسن... محسن... محسن...» سروده‌ سینا دلشادی، مجموعه اشعاری در وصف عظمت و بزرگی سردار دل‌هاست. دلشادی دارای مدرک تحصیلی دکترای حرفه‌ای مدیریت استراتژیک دانشگاه صنایع و معادن ایران است، اما از سال ۱۳۷۴ نویسندگی و شاعری را در اراک آغاز کرده است. او در حوزه‌های کودک و نوجوان، نمایش صحنه‌ای و نمایش خیابانی متن‌های بسیاری نوشته و در جشنواره‌های مختلف ملی و استانی شرکت و حایز رتبه‌های زیادی شده است. او که بیشتر در این سال‌ها در حیطه تئاتر فعال بوده و در همین انتشارات سوره مهر نیز یک کتاب نمایشنامه با عنوان «پدر خط فاصله پسر» منتشر کرده، حالا دست به تجربه تازه‌ای زده و مجموعه شعرش را به بازار نشر عرضه کرده است.

آخرین کتاب از مجموعه چهارتایی سوره مهر برای سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، کتابی تحت عنوان «هزار جان گرامی» است که به کوشش ساجده ابراهیمی عرضه شده است. کتاب شامل روایت‌هایی از حضور مردم انقلابی ایران در تشییع پیکر مطهر شهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در دی ۱۳۹۸ است. نویسندگان این مجموعه متفاوت‌اند و خانم ابراهیمی صرفا گردآورنده نوشته‌های آنها بوده است. نویسندگان در این مجموعه کوشیده‌اند از زوایایی مختلف، این خیزش بزرگ تاریخی را به تصویر بکشند.
 
انتهای پیام/
منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha