برنامه آمریکا برای ماندن در خاورمیانه چیست؟
راهبرد ماندن در عراق اینبار از طریق حمایت از طرح ایجاد اقلیم سنی در این کشور دنبال می‌شود. در حال حاضر، سخن از بازگشت به طرح ایجاد اقلیم سنی به منظور کسب دستاوردهای انتخاباتی بیشتر و ابقای نیروهای آمریکایی در منطقه کردستان و مناطق غربی است.

گروه آیین و اندیشه «سدید»؛ سجاد مرادی: بهره گیری از اختلافات قومی و مذهبی برنامه‌ای است که دشمنان مردم منطقه همراه انگیزه‌ای قوی برای بکارگیری آن داشته اند. اما اینبار ظاهرا سردمداران آمریکایی به منظور ابقای خود در عراق، علاوه بر اختلافات قومیتی، به بزرگ‌نمایی و استفاده از اختلاف شیعه و سنی، در این کشور متوسل شده‌اند.

با وجود اینکه عوامل متعدد دست به دست هم داده و شرایط مساعدی را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق فراهم کرده‌اند،  اما ظاهرا آمریکا قصد خروج نیروهایش  از این کشور را ندارد و تمامی نشانه‌ها حاکی از آن است که واشنگتن در بدترین شرایط ماندگاری خود نیز، حداقل به دنبال ابقای نیروهاییش در منطقه کردستان و استان الانبار است.  راهبرد ماندن در عراق اینبار از طریق حمایت از طرح ایجاد اقلیم سنی در این کشور دنبال می‌شود. در حال حاضر، سخن از بازگشت به طرح ایجاد اقلیم سنی به منظور کسب دستاوردهای انتخاباتی بیشتر و ابقای نیروهای آمریکایی در منطقه کردستان و مناطق غربی است.

در این شرایط، به گفته پایگاه خبری «المعلومه»: شماری از شیوخ و افراد سرشناس استان «الانبار» در همایش‌های استان «اربیل» شرکت کرده‌اند. این نشست و کنفرانس‌ها در قالب سازمان‌های بشردوستانه وابسته به آمریکا تحت عنوان "وحدت ملت" برگزار ‌می‌شود، اما در واقع هدف از برگزاری این گونه همایش‌ها، تجزیه عراق و تبلیغ پروژه اقلیم سُنی است که آمریکا، سرپرستی آن را در الانبار بر عهده دارد.

حال که عوامل متعدد و جناحهای مختلف در منطقه زمینه های لازم برای اخراج نیروهای غربی خصوصا سربازان آمریکایی از منطقه را فراهم آورده اند؛ تصمیم سازان سیاست آمریکا نیز با همدستی طرفداران خود در برخی کشور های منطقه برنامه هایی برای پابرجایی حضور نظامی آمریکا در عراق را به اجرا در آورده اند.  در این میان، کُردها و نمایندگان منطقه غربی عراق مخالف خروج آمریکا از این کشور هستند و در نتیجه از طرح واشنگتن برای تجزیه عراق به سه اقلیم شیعی، سنی و کُردی حمایت می‌کنند. بر اساس این طرح استان الانبار، صلاح‌الدین و احتمالا دیالی در اقلیم سنی و استانهای مرکزی و جنوبی در اقلیم شیعی قرار خواهند گرفت.

سابقه این بحث به سیاست‌های دو دهه گذشته آمریکا بر می گردد؛ تا جایی که در سال۲۰۰۷ در کنگره آمریکا اجرای آن به تصویب رسید. در زمان اوباما نیز، جو بایدن طرح تبدیل عراق به سه منطقه فدرال را ارائه داد که همان نقشه تجزیه با درجه خفیف تر بود. در همان برهه سیاستگذاران جمهوری‌خواه کمیته خدمات مسلح کنگره در طرحی خواستار به رسمیت شناخته شدن کشورهایی برای شبه نظامیان کرد و سنی عراق شده بودند. در این طرح دفاعی سالیانه، کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا بودجه ۷۱۵ میلیون دلاری را برای کمک به نیروهای عراقی که در حال مبارزه با داعش هستند، اختصاص داد با این قید که حداقل ۲۵ درصد این بودجه به نیروهای پیشمرگه، شبه نظامیان سنی و گارد ملی اهل تسنن اختصاص خواهد یافت.

در واقع این طرح بازیابی نقشه‌ای پیشینی از آمریکا برای تجزیه کشورهای منطقه است؛ تجزیه عراق به سه کشور در راستای طرح خاورمیانه بزرگ، که گمان می‌رفت با توجه به شکست آن آمریکا از پیاده سازی‌اش  صرف نظر کرده است.

هر چند تاریخ ثابت کرده که هیچ برنامه‌ای (از جمله آنچه در استقلال اقلیم کردستان به مرحله اقدام رسیده بود و با ناکامی روبرو شد) بدون موافقت ایران در غرب آسیا ضمانت اجرایی ندارد، اما بدون شک با توجه به موقعیت حساس منطقه در برهه کنونی و نیز پراکندگی گرایشات مختلف مذهبی، اعم از شیعه و سنی، در سراسر کشورهای غرب آسیا، پیشبرد چنین مقاصدی ولو با حداقل دستاورد، مستمسکی خواهد شد برای تمرکز نیروهای فرامنطقه‌ای برَ تقسیم و تجزیه بر اساس گرایشات مذهبی. در این شرایط و با توجه به پیروزی «بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به نظر می آید دولت آمریکا همچنان مشی دموکراتها را در منطقه پی خواهند گرفت که اصل در آن استفاده از شکافهای قومی و مذهبی و ایجاد تفرقه به منتظور بهره برداری خودشان است. از این رو مردم و دولت‌های منطقه باید مراقب باشند تجزیه سازی که در روزگار حکومت عثمانی توسط انگلیس و فرانسه انجام شد، مجدداً از سوی همان دولت ها و اینبار به رهبری آمریکا و به شیوه ای نوین پیاده سازی نشود.

/انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha