با بیداری کندالینی تا چه میزان آشنا هستیم؟
«ساچی داناندا» در کتاب «هاتایوگا» توضیح می‌دهد که هنگام تمرین‌های تنفسی «پرانایاما» با احتیاط عمل کنید، زیرا این تمرین بسیار خطرناک است مثل این که دارید با افعی بازی می‌کنید. خطرناک بودن یوگا دقیقا به بیداری کندالینی مربوط میشود و همان نیرویی که انتظار داریم برای ما سلامتی، آرامش و ذهنی نیرومند را به ارمغان آورد.
گروه آیین و اندیشه «سدید»؛ حمیدرضا مظاهری سیف: یوگا به عنوان روشی برای رسیدن به آرامش و سلامتی معرفی می‌شود. این روش همچنین به عنوان ورزش و راهی برای تندرستی معرفی شده است. در تبلیغات یوگا می‌بینیم که آن را مفید برای درمان دردها، زیبایی و شادابی پوست، افزایش هوش و قدرت ذهن و... معرفی می‌کنند. اما در فراسوی این تبلیغات اساتید یوگا چیز دیگری می‌گویند. میرچا الیاده، آناندا جیوتی و بسیاری از محققان دیگر گفته اند که یوگا تعالیم محرمانه‌ای است که سینه به سینه منتقل می‌شود. آنچه به صورت وضعیت‌های بدنی آسانا و شیوه‌های تنفسی پرانایاما می‌بینیم، تنها بخش کمی از یوگا است که راز‌های بزرگی را در خود دارد.

وضعیت‌های بدنی، شیوه‌های تنفسی و تمرینات ذهنی یوگا همه برای این است که نیروی مرموز و ناشناخته‌ای به نام کندالینی را برانگیزد. گفته شده که کندالینی انرژی کیهانی نهفته در درون است که نماد مار خفته یا اژد‌های آتشین را برای آن به کار می‌برند. تمام آثار سلامت بخش، آرامش بخش و رشد دهندۀ یوگا در گرو بیداری کندالینی است. تا زمانی که کندالینی بیدار نشده، یوگا صورت نگرفته است.

کندالینی در پایین‌ترین کانون انرژی یا چاکرا در پایین ستون مهره‌ها قرار دارد و اگر برانگیخته شود، به تدریج سایر کانون‌های انرژی را فعال کرده و به چاکرای بالاسر می‌رسد. در این مرحله یوگی به خدایان متصل می‌شود. یوگی با قرار گرفتن در حالت‌های ثابت و سایر وضعیت‌ها و برنامه‌های عملی یوگا می‌کوشد تا حالتی خنثی و تسلیم را در خود ایجاد کند. بطوری که بتواند ساعت‌ها بدون إحساس خستگی و درد در یک وضعیت بماند. این تمرین‌ها برای آن است که آمادگی لازم تسلیم شدن در برابر نیروی کندالینی را پیدا کند. زیرا هنگام بیداری این نیرو اگر تسلیم آن نشود و اجازه ندهد که این نیرو در او تصرف کند و جریان یابد، بسیار خطرناک خواهد بود.

بسیاری از اساتید یوگا بر خطرناک بودن یوگا تأکید کرده اند. «ساچی داناندا» در کتاب «هاتایوگا» توضیح می‌دهد که هنگام تمرین‌های تنفسی «پرانایاما» با احتیاط عمل کنید، زیرا این تمرین بسیار خطرناک است مثل این که دارید با افعی بازی می‌کنید. خطرناک بودن یوگا دقیقا به بیداری کندالینی مربوط میشود و همان نیرویی که انتظار داریم برای ما سلامتی، آرامش و ذهنی نیرومند را به ارمغان آورد.

نشانه‌های بیداری کندالینی

«پاولسون» در کتاب «کندالینی و چاکراها» چنین شرح می‌دهد که سراسیمگی، رفتار نامنظم، احساس شکست عمیق، دشواری در کنار آمدن با زندگی، یخ کردن‏ها و داغ کردن‏ها، شواهدی از وجود شخصیت‏های چندگانه، تغییر خلق‏های شدید، افسردگی یا شادی بیش از حد، از دست رفتن یا مختل شدن حافظه، ناسازگاری با خویش، با دیگران، با کار یا جهان و تغییرات شدید در وضع ظاهر (شخص ممکن است گاه سال‏ها جوان‏تر به نظر آید و اندکی پس از آن بیست سال پیرتر به نظر برسد)، دیدن نورها، رنگ‏ها، شکل‏های هندسی و موارد دیگر نشانه‌های بیداری کندالیتی است.

در واقع بیداری کندالینی به صورت اختلالات روانی بروز پیدا می‌کند. انجام طولانی مدت «آساناها» و سایر مراحل یوگا به شخص توانمندی لازم برای تحمل این رنج‌ها و اختلالات را می‌دهد به طوری که او باید سعی کند تا پایان عمر این مشکلات را بپذیرد و با آن سازگار شود. بنابر تعالیم اصیل و سخنان اساتید برجستۀ یوگا، این راه و روش یک آیین جادویی و خطرناک است که ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری داشته باشد. برای همین باید حتما زیر نظر یک استاد انجام شود. این خطرات به انجام نادرست وضعیت‌های بدنی و آسیب‌های جسمی نیست، بلکه به آسیب‌های ماورائی و جادویی این روش مربوط می‌شود. موضوعاتی که نمی‌توان آشکارا درباره آن سخن گفت. به قول «خسرو شریف پور» یکی از پیشکسوتان یوگای ایران، کندالینی رازمگوی یوگا است که دربارۀ آن بسیار کم گفته می‌شود.

مراکز آموزش یوگای کشور دروازۀ ورود به یک آیین جادویی و آسیب زا است. افراد شرکت کننده پس از مدتی به محافل مخفیانه دعوت می‌شوند و سپس با حضور در دوره‌های مربی گری در ایران یا هندوستان به راهی می‌روند که بازگشت از آن به سادگی ممکن نیست.

*پژوهشگر عرفان های نوظهور و شبه جنبش های معنوی

/انتهای پیام/

Hong Kong
زهرا
۰۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
اطلاعاتتون غلطه با احترام
United States of America
پرستو
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
چرا از بیداری مردم میترسید
چرا اراجیف به خورد مردم میدید
چه سودی میبرید از اینکه با اطلاعات غلط جلوی آگاهی مردم رو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
اریو
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
کندالینی غیر از وقتی که اماده نیستی خطر ناکه وووگذنه اماده باشی تمومه
Iran (Islamic Republic of)
فراز
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
چرا مردمو میترسونید اگه خطرناک بود که خداوند کندالینی رو به وجود نمیاورد.جلوی اگاهی رو نگیرین
ارسال نظر
captcha