امسال و برای نخستین مرتبه مسابقه نمایشنامه‌نویسی «امضا» به منظور ایجاد بستری برای نمایشنامه‌نویسان فارسی‌زبان اقدام به برگزاری سالانه مسابقه نمایشنامه‌نویسی کرد.
به گزارش «سدید»؛ امسال و برای نخستین مرتبه مسابقه نمایشنامه‌نویسی «امضا» به منظور ایجاد بستری برای نمایشنامه‌نویسان فارسی‌زبان اقدام به برگزاری سالانه مسابقه نمایشنامه‌نویسی کرد. اولین دوره این مسابقه با موضوع «دروغ» امسال‌١٣٩٩ برگزار شد. آثار ارسالی، توسط گروه داوران این دوره متشکل از محمد امیریاراحمدی، محمد رحمانیان، هنگامه قاضیانی، افشین هاشمی و محمد یعقوبی ارزیابی شد. موضوع مسابقه «دروغ» و هر مورد مرتبط با آن بود. این مسابقه پنج کاندیدا داشت و اثر برگزیده این دوره، برنده تندیس مسابقه، لوح تقدیر و چاپ اثر به صورت مستقل بود. آثار چهار کاندیدای نهایی دیگر نیز در یک مجموعه (مجلد) چاپ خواهند شد.

این دوره از مسابقه سالانه نمایشنامه‌نویسی «امضا» کاملا مستقل و به کوشش افروز فروزند، پژند سلیمانی و کیمیا کاظمی برگزار شد. افروز فروزند تاکنون نمایش‌هایی، چون «مردی که می‌خواست مرد بماند»، «روی زمین»، «مافیا»، «اتاق رویا» و «بهمن» را روی صحنه برده است. او دبیری این مسابقه را برعهده داشته است. در این گزارش مروری بر این دوره از مسابقه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مسابقه بدون بازخورد
دوره اول مسابقه نمایشنامه‌نویسی «امضا» بازخوردی از جانب اهالی تئاتر دریافت نکرده است؛ آن هم به این دلیل که در شرایط حال حاضر این افراد یکدیگر را نمی‌بینند. در مجموع اطلاع دقیقی مبنی بر اینکه بدانیم توجه مدیران یا بخش‌های دولتی به این رویداد جلب شده است یا نه در دست نیست که اگر این‌گونه بود خبر‌ها و بازخورد‌ها رسانه‌ای می‌شدند. ضمن اینکه با توجه به مستقل بودن این مسابقه دست‌اندرکاران آن نیز در صورت جلب نظر بخش‌های دولتی تمایلی ندارند که آن‌ها دخالتی در این مسابقه داشته باشند. بلکه بهتر است آن‌ها پشتوانه و دلگرمی باشند نه دخالت کننده. به هرشکل این مسابقه به شکل خصوص برگزار شده است. ما در کشورمان به اندازه کافی در بخش‌های مختلف مسابقه و جشنواره داریم و بهتر است این مسابقه همین اندازه خصوصی بماند. نمی‌توان از ارشاد، اداره هنر‌های نمایشی و... انتظار حمایت مالی بدون دخالت داشت چراکه در شرایط و بیماری کنونی جایی برای صحبت و درخواست حمایت باقی نمانده است؛ اگر قرار بود حامی این مسابقه باشند از این تعداد از اهالی تئاتر که اخیرا خانه‌نشین هستند و شرایط خوبی ندارند حمایت می‌کردند.

آینده قابل تصور
مسابقه خصوصی نمایشنامه‌نویسی «امضا» راجع به نوشتن است و نه کار اجرایی؛ به همین علت بهتر است گونه‌های مختلف حوزه‌های ادبی در این مسابقه دارای بخش‌هایی مختص به خود باشند که دارای موضوعیت هستند؛ موضوعاتی مثل نقدنویسی، داستان‌نویسی، مقاله‌نویسی و... چه بهتر آنقدر این مسابقه پا بگیرد تا هرسال بتوان بخش جدیدی را در حوزه ادبیات به آن اضافه کرد؛ برای گسترش هر رویدادی نیاز به حمایت مالی و اسپانسر است، اما با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور تا به حال این مسابقه حامی مالی را نداشته است و باید ببینیم چه اتفاقاتی در آینده رخ خواهند داد.

کمک به حیات تئاتر
نزدیک به ۲۰۰‌نمایشنامه برای این مسابقه فرستاده شد؛ بنابراین قطعا «امضا» مابین جوانان ایجاد شور و انگیزه کرده است البته ناگفته نماند حرفه‌ای‌ها هم میان شرکت‌کنندگان بودند. اگر این مسابقه تلنگری به دست‌اندرکاران تئاتر زده باشد عملکرد خوبی از خود را به منصه ظهور گذاشته است. وقتی کسانی برای مسابقه اثر ارسال کردند نشان می‌دهد تا اندازه‌ای تئاتر زنده بوده و برای آن‌ها فقط مسابقه اهمیت نداشته است. برای تحلیل میزان تاثیرگذاری این مسابقه در شرایط رکود تئاتر باید تحلیل کنیم. شاید سال بعد با رونق دوباره تئاتر، چند نمایشنامه که در این مسابقه جزو برگزیدگان یا کاندیدا بوده‌اند اجرا داشته باشند، اما در حال حاضر در همین حد که بیکار ننشسته‌اند و کار کرده‌اند جای خوشحالی دارد.

راه‌یافتگان به دور پایانی
در مجموع ۱۸۵‌نمایشنامه از ۱۸۴‌نویسنده به دبیرخانه مسابقه رسید. از این بین، ۱۶۴‌نمایشنامه نسخه کاغذی داشتند که همانطور که در فراخوان و اطلاع‌رسانی‌های متعدد گفته‌شد، فقط نمایشنامه‌هایی که هم نسخه الکترونیک و هم نسخه کاغذی فرستادند مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. بعد از ارزیابی داوران، از بین ۱۶۲‌نمایشنامه ارسالی، ۳۲‌نمایشنامه به دور پایانی داوری راه پیدا کرد که فهرست اسامی کاندیدا‌ها بدون اولویت‌بندی، به این ترتیب بود.

جای پَست / امید غفاری، تاول / فارس باقری، خفت‌گیر / حامد لطفی، شاه، بی‌بی، سرباز / مهدی غلام‌حیدری، بچه عنکبوتی/ الهه محسنی، ژیندرلا / احسان شادمانی، آش / تایماز رضوانی، قزل‌حصار / بهنام سرلک، آن شب / مرضیه صبوخانیان، تابستان خود را چگونه گذراندید؟ / مهسا حمیدی، جای دندان دلفین / آهو امیرصمیمی، فرضیات بقا در کلاس دوازدهم / میلاد ظهوریان صاحب‌دل، گنداب / نیما طیبی، برف‌خوانی / همایون حجازی، این‌جا / آرش ربانی، جناب آقای مبتذل به همراه خانواده / علی‌اکبر محمدخانی، گورخیز / امیر لشکری، دُم گرگ/ تهمینه محمدی، کمی به من دروغ بگو / مریم منصوری، یک خانواده خوشبخت دو یا سه یا چهارنفره / سعید توکلی، آشیو/
سهیل بزرگی ویزنه، روح‌های ناامید (۱۳۹۹) یا چاقو سیب‌های سرخ را راحت‌تر تکه‌تکه می‌کند / رادین شکفته، در بندر دلگیر / شیرین کاظمیان، پیچیدگی / لیلا کرمانی‌نیا، جعبه‌سیاه‌۹۸ / مهسا طالبی، بن‌بست سینما / فدیا نورالهیان، مَم و زین / رسول بانگین، افرای ژاپنی / مسعود هاشمی‌نژاد، اهل‌النار / امیرحسین طاهری، هویت / احسان امانی، مهین / کتایون سنگستانی، دو سرباز در سیاهچال زمان / زهرا قلی‌زاده.

در نهایت کاندیدا‌های نهایی و همچنین برگزیده مسابقه، روز دوشنبه ۱۷‌آذر اعلام شدکه در نهایت نیما طیبی با نمایشنامه «گنداب» برگزیده نهایی این مسابقه شد.

چشم‌اندازی چند ساله
در شرایط بحرانی کنونی که بیماری کرونا نه فقط ایران که جهان را درگیر خود کرده است اقدام به برگزاری یک رویداد هنری با وجود تمام دشواری‌ها و چالش‌ها اقدامی تحسین‌برانگیز است. افروز فروزند که سال‌هاست در عرصه تئاتر فعالیت دارد با راه‌اندازی مسابقه نمایشنامه‌نویسی «امضا» دست به اقدامی زده است که قطع به یقین چراغ این حوزه و شاخه هنری مهم را روشن نگه خواهد داشت؛ به علاوه همکاری و حضور هنرمندان به‌عنوان هیات داوران در نوع خود قابل توجه بود. امیدواریم این مسابقه در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و «امضا» به یک رویداد مهم برای اهالی هنر و مسوولان تئاتر تبدیل شود.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha