علی‌الحساب ۱۵ میلیارد تومان؛
ارسا در ماه‌های پایانی حضورش در کشور در چند پروژه سینمایی به عنوان بازیگر حضور پیدا کرده که اتفاقا هیچ‌کدام تاکنون اکران هم نشده‌اند.
به گزارش «سدید»؛ ریحانه پارسا بازیگری که با بازی در سریال «پدر» در سن بسیار پایین به شهرت رسید و سپس به دلایل مختلف حاشیه‌ساز شد، در هفته‌های گذشته کشور را ترک و ظاهرا قصد بازگشت به ایران را ندارد؛ اما به نظر می‌رسد که تبعات رفتار اخیر او این‌بار علاوه‌بر خودش، گریبانگیر دیگران نیز خواهد بود. شخصیت‌های اصلی «پدر» را دو بازیگر جوان و ناشناخته برعهده داشتند؛ یکی سینا مهراد بود که به‌دلیل رابطه پدر و فرزندی با سعید سهیلی، کارگردان سینما راه ساده‌ای را برای بازیگری طی کرده بود و دیگری دختری ۱۸ساله به نام ریحانه پارسا. دختر جوان به سرعت به شهرت رسید، اما خواسته یا ناخواسته در مسیری حرکت کرد که حواشی زیادی ایجاد کرد. ظاهرا او شهرت را از مسیر حاشیه پسندیده بود و بازیگری برایش فقط وسیله‌ای برای شهرت بیشتر بود. بازیگری برای پارسا هدف نبود. او دختر جوانی بود که بنا بر شانس یا هرچیز دیگری در عرض چند روز به شهرت رسیده بود و حالا دوست داشت تمام کمبود‌ها و نیازهایش را از طریق این شهرت برطرف کند؛ یک روز با پست کردن عکس میکاپ خودش، یک روز با ادا و اطوار خاص در نشست خبری فیلم، روز دیگر با خبر عجیب و غریب ازدواج و اخیرا هم با مهاجرت به ترکیه.
 
مهاجرت پارسا به ترکیه موجی از حاشیه داشت. انگار نیمی از حواشی سینمای ایران به صورت یکجا توسط او بروز کرده بود! قبلا دراین‌باره نوشته بودیم: او در فاصله کوتاهی که به خارج از کشور رفته بود، حاشیه‌های متعددی ایجاد کرده بود، اما اقدام بعدی‌اش چیزی بود که او را به یک مورد خاص و استثنا از هر فرد دیگری تبدیل می‌کرد. پارسا که چند روز پیش از اعلام خبر خروجش از کشور ابراز نارضایتی کرده بود، پس از کشف حجاب به سراغ گفت‌وگوی تصویری مجازی با مسیح علینژاد رفت. علینژاد به قدری تندرو و مساله‌دار است که حتی بسیاری از اپوزیسیون‌ها از هم‌کلامی و همنشینی با او دوری می‌کنند. براساس شواهد بسیاری که علینژاد هیچ‌گاه به آن‌ها پاسخ نداده، او یک سرباز-خبرنگار است که مستقیما از دولت آمریکا کسب درآمد می‌کند. او بار‌ها به بهانه‌های مختلف سعی کرده بخشی از مردم را درمقابل هم قرار داده و با ایجاد تنش‌های اجتماعی امنیت روانی جامعه را برهم بزند.

پروژه‌های در خطر
اما اگر از تمامی اتفاقات اخیر بگذریم، یک نکته می‌ماند که درباره‌اش کمتر صحبت شده است. به‌هرحال پارسا در ماه‌های پایانی حضورش در کشور در چند پروژه سینمایی به عنوان بازیگر حضور پیدا کرده که اتفاقا هیچ‌کدام تاکنون اکران هم نشده‌اند. در ادامه این فیلم‌ها را مرور و درپایان به یک مشکل اساسی اشاره خواهیم کرد.

«گشت ۳»؛ سعید سهیلی پس از موفقیت دو قسمت از «گشت ارشاد» در گیشه این‌بار به سراغ ساخت قسمت سوم رفت. یکی از بازیگران این فیلم، ریحانه پارساست. پس از حواشی ریحانه پارسا در ترکیه، سعید سهیلی یادداشتی دراین‌باره نوشت: «دخترم لیلا... دخترم ریحانه... سلام، موفقیتت را در سریال پدر تبریک می‌گویم، به بهانه این تبریک بگذار بگویم که... هیچ‌کس حق قضاوت تو را ندارد، هیچ‌کس جز خودت. قضاوت کار ساده‌اى نیست، کار سختى است که این روز‌ها براى بسیارى سهل شده، اما چه سهل و چه سخت، چه خوب و چه بد، چه درست و چه نادرست، لااقل من این کار را بلد نیستم؛ نه بلدم و نه مى‌پسندم، اما می‌توانم پدرانه بگویم که بیا و این روزهاى شیرین زندگی‌ات را تلخ نکن، بیا و پشت سرت را فراموش کن، بیا و به روبه‌رو  خیره شو، به روبه‌رو... به آینده... به افق‌هاى دور ... به روزهاى بهتر، از محبت‌ها غره و از بى‌مهرى‌ها مأیوس مشو، بدان که در میانه این هیاهوى بی‌شمار... بسیارى تو را دوست دارند.

اما مهر دو نفر از جنس دیگرى است، متفاوت از همه؛ هیچ‌کس به اندازه آقاى عنقا و آقاى توفیقى تو را دوست ندارند، بلاشک تعریف آنان زلال است و دلسوزی‌شان صادقانه، ولی یک نفر دیگر هم هست، هواخواهى که بیشتر از آن دو... و بهتر از همه «هوایت» را دارد، پس زلفت را به لطفش گره بزن و به روبه‌رو خیره شو، به آینده، به افق‌هاى دور، به روزهاى بهتر، دخترم ریحانه... دخترم لیلا... خدانگهدارت، همه جا... همه‌وقت... همیشه.»

«کوسه»؛ علی عطشانی کارگردان این فیلم است. مهدی هاشمی، مهران احمدی، پژمان جمشیدی، سیما تیرانداز، بهناز جعفری و ریحانه پارسا بازیگران این فیلم هستند. این فیلم یک کمدی است که در دو زمان روایت می‌شود؛ زمان گذشته که قبل از انقلاب است و زمان آینده. دو شخصیت اصلی داریم که با توجه به تغییر فضا و پیروزی انقلاب تغییراتی کرده‌اند. تهیه‌کننده «کوسه» قبلا درباره زمان احتمالی اکران این فیلم به ایرنا گفته بود:
«با توجه به شرایطی که اکنون وجود دارد، تصمیم گرفته‌ایم این فیلم را در سال ۱۴۰۰ اکران کنیم، زیرا فیلم‌هایی که اکنون نمایش داده شده‌اند، پاسخگوی انتظارات نبوده‌اند. قطعا با توجه مواردی که گفته می‌شود، این بیماری تمام خواهد شد.»

«قاتل بروسلی»؛ قاتل بروسلی با نام قبلی «رقصنده» توسط بهمن گودرزی ساخته شده و تهیه‌کننده‌اش مرتضی شایسته است. قاتل بروسلی فیلمی کمدی با مضمون پناهندگی است. امین حیایی، امیر جعفری و ریحانه پارسا بازیگران این فیلم هستند. باتوجه به حواشی ریحانه پارسا و سرنوشت نامشخص این فیلم با محمد شایسته، تهیه‌کننده‌اش گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

طبق روال قانونی عمل کرده‌ایم
آیا احتمال دارد به‌دلیل حواشی اخیر ریحانه پارسا، اکران «قاتل بروسلی» به مشکل بربخورد؟
فکر نمی‌کنم مشکلی داشته باشیم. آن زمان که خانم پارسا مشکلی نداشته است.

درست است! اما با توجه به سابقه چنین مشکلاتی در سینمای ایران چه؟
بله، ولی مگر خانم پارسا کار خاصی کرده است؟ فکر نمی‌کنم مشکلی باشد.

او کشف حجاب کرده، احتمالا سایت شرط‌بندی بالا بیاورد و با مسیح علینژاد گفت‌وگوی زنده تصویری داشته است؛ این‌ها مشکلی ندارند؟
این‌ها که شما گفتید کمی مشکل دارد، ولی من فکر نمی‌کنم برای فیلم مساله‌ای ایجاد شود.

پس هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد؟
من نگرانی‌ای ندارم، چون تمام مراحل کار ما طبق روال قانونی انجام شده است. این خانم وقتی در پروژه ما بوده، از نظر وزارت ارشاد مشکلی نداشت. ملاک ما این است.

مهاجرت دردسرساز
همانطور که در گزارش گفتیم، آخرین اقدام ریحانه پارسا این‌بار علاوه‌بر خودش احتمال دارد گریبانگیر دیگران نیز باشد. تجربه نشان داده مسوولان فرهنگی کشور نسبت به از این دست حواشی، واکنش سختی نشان می‌دهند. برای مثال به‌دفعات در تلویزیون رخ داده که پس از مهاجرت و حاشیه سازی یک بازیگر یا کارگردان، دیگر فیلم یا سریال‌های او بازپخش نشده است. این حتی در مواردی بوده که آن سریال بسیار موفق و پرمخاطب بوده است. به قولی انگار با مهاجرت حاشیه‌دار یک بازیگر، سریال‌هایش هم به طور کلی به آرشیو می‌روند. گزینه‌های مختلفی برای مثال وجود دارد که از آن‌ها عبور می‌کنیم؛ اما حالا ریحانه پارسا در شرایطی این مهاجرت دردسرساز را انجام داده که لااقل سه فیلم در نوبت اکران دارد؛ یعنی این دختر جوان هنگام مهاجرت و حواشی بدترش اندک توجهی به آدم‌های دیگر نداشته است. او فکر نکرده که هزینه بی‌ثباتی و سرگرمی‌هایش را در ایران باید آدم‌های دیگری بدهند. او یا آنقدر ناپخته بوده که نمی‌دانسته احتمال مشکل‌سازشدن اکران فیلم‌هایش وجود دارد یا آنقدر خودخواه بوده که این مساله برایش اهمیتی نداشته است؛ شاید هم هردو مورد!

همه می‌دانیم باتوجه به افزایش هزینه‌های تولید فیلم در سینمای ایران، مجموع بودجه سه فیلم فوق بالای ۱۵ میلیارد تومان است؛ پولی که چه کاملا شخصی باشد یا با مشارکت دولتی، در هرحال رقم قابل توجهی است. دراین بین افرادی هزینه کرده‌اند و عده‌ای چشم به راه اکران فیلم‌شان هستند. این کمترین حق آن‌هاست که دسترنج‌شان در پرده سینما‌ها تصویر شود. باتوجه به سابقه قبلی این اتفاقات و البته برخی اخبار غیررسمی، احتمال به مشکل برخوردن این سه فیلم وجود دارد، اما مدیران فرهنگی باید این نکته مهم را در نظر داشته باشند. چه درست و چه غلط، به هرحال این سه پروژه با مجوز ارشاد و در زمانی که ریحانه پارسا منعی برای بازیگری نداشته، ساخته شده است؛ پس منطقا و اخلاقا به صلاح نیست این فیلم‌ها به خاطر رفتاربچگانه یک دختر جوان توقیف شوند. فاکتور سرگرمی او را به پای سینماگران ننویسید. لازم است اکران این فیلم‌ها با نگاهی مثبت بررسی شوند؛ اما این امر نشان می‌دهد بهتر است سینماگران هم در نحوه انتخاب و به‌کارگیری بازیگران نو و ناپخته محتاط‌تر عمل کنند. امثال ریحانه پارسا خروجی سیستم عقیم انتخاب بازیگر در همین سینما و تلویزیون است؛ لااقل به‌خاطر پول خودشان هم که شده باید در این زمینه سختگیرانه‌تر رفتار کنند.

این دختر جوان هنگام مهاجرت و حواشی بدترش اندک توجهی به آدم‌های دیگر نداشته است. او فکر نکرده که هزینه بی‌ثباتی و سرگرمی‌هایش را در ایران باید آدم‌های دیگری بدهند. او یا آنقدر ناپخته بوده که نمی‌دانسته احتمال مشکل‌سازشدن اکران فیلم‌هایش وجود دارد.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

افغانستان فقط طالبان نیست

«خون غزل» از چه زاویه‌ای به زندگی شهید نواب می‌پردازد؟

جشنواره اسباب بازی؛ رویداد گمشده

تأثیر متقابل سینماونقاشی انکارشدنی نیست

خبری از برگزاری کنسرت‌ها در شهر تهران نیست

۱۰ فیلم کنجکاو ‌برانگیز

جزییات «نون. خ۳» از زبان سعید آقاخانی

ضدحمله گاو‌های بورس تجسمی به حواشی استاد پرحاشیه

خانواده فراموش شد و همه‌چیز لاکچری شد!

تعبیر پیامبر صلوات الله علیه از یک حکم قرآنی

از شگفتی‌سازان حراج تهران تا رکوردهای تازه

سینمای ایران چرا «افسرده» است؟

به بن‌بست رسیدن راهبرد کشتن و سوزاندن!

مهم‌ترین دلیل کمبود فیلم‌های دفاع مقدس عدم‌حمایت از این فیلم‌هاست

دوست دارم مردم تلویزیون ببینند نه ماهواره!

حامیان مالی نمایندگان ملت آمریکا چه کسانی هستند؟

نقش آیت الله مصباح در تقویت بنیه فکری جوانان انقلابی

شاه، غرب را به خیانت متهم می‌کرد

از حضور ۲۳ فیلم اولی تا داور‌هایی که روزی ۴ فیلم می‌بینند

«باخانمان»، قصه تلخ و شیرین آدم‌های امیدوار

ماجرای یک ممنوع‌الکاری عجیب

اعتمادیان مصداق بارز خیراندیشی بود

چرایی حضور ایران در سوریه!

برای ساخت فیلم ملی و ضدنژادپرستی تنهایم گذاشتند

هیجان جشنواره فجر برای آشتی مردم با سینما

سهم بالای فیلم‌اولی‌ها در ویترین جشنواره سی‌ونهم

جای ادبیات کلاسیک ایران در بازار ارمنستان خالی‌ست

تکیه به دیواره فرهنگِ غلط انیمیشن‌های غربی

چرا سریال‌ها ماندگار نمی‌شوند؟

شهید سلیمانی می‌خواست دیده نشود، اما «نام‌آور» شد