مشاور محتوایی برنامه هفت اقلیم مطرح کرد؛
هفت‌اقلیم سعی می‌کند با توجه به ماموریت شبکه فرهنگ که انعکاس و نقد و بررسی رویداد‌های فرهنگی- هنری کشور است تازه‌ترین رویداد‌ها و اثرگذارترین را به مخاطبان خود معرفی کند و با مسؤولان و کارشناسان متخصص هر حوزه تبادل نظر داشته باشد.
برنامه ۱۷ ساله هفت اقلیم رادیو فرهنگ با محوریت سینما، تئاتر، هنر‌های تجسمی، کتاب و کتابخوانی، الگو‌های سواد رسانه‌ای، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دوباره بعد از سه سال وقفه از اوایل خرداد سال جاری در کنداکتور شبکه رادیویی فرهنگ قرار گرفت و هر هفته از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به صورت زنده روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از شبکه فرهنگ پخش می‌شود. سری جدید این برنامه در قالب یک مجله ترکیبی تعریف شده و شامل بخش‌های متنوع است. تفاوت عمده این برنامه رادیویی این است که فقط نگاهش به تهران نبوده و به موضوعاتی نمی‌پردازد که فقط مورد توجه این قشر از ایران باشد، بلکه کل ایران را دربر گرفته‌است. به‌طور کلی رویکرد برنامه هفت اقلیم فرهنگی و اجتماعی است. با عوامل این برنامه به گفتگو نشسته‌ایم که در ذیل مطالعه می‌کنید.

نقش پررنگ کتاب
علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ درباره سری جدید این برنامه توضیح می‌دهد: با توجه به پیشینه این برنامه، انتظار مخاطبان از عوامل بیشتر است و باید محتوای غنی درنظر گرفته شود. به همین دلیل بهره بردن از تجربیات گذشته، تشکیل اتاق فکر و مشورت با کارشناسان فرهنگی و برنامه‌سازان پیشکسوت ما را به چشم‌اندازی که داریم، نزدیک‌تر می‌کند. سری جدید هفت‌اقلیم در قالب مجله ترکیبی تعریف شده‌است. یکی از تفاوت‌های هفت اقلیم این دوره با گذشته، پررنگ شدن موضوع کتاب در فضای برنامه است. معرفی کتاب، گپ و گفت با نویسندگان، مترجمان و دیگر دست‌اندرکاران حوزه نشر کشور بخش قابل‌توجهی از برنامه را به خود اختصاص داده‌است.

وی ادامه می‌دهد: در سری جدید سعی کرده‌ایم از فرم‌های گوناگون رادیویی بهره ببریم و فضا‌های متنوع و متعددی در برنامه داشته باشیم. ما یک هدف ساده، اما بسیار مهم داریم و آن حذف فاصله عموم مردم در اقصی‌نقاط ایران از کانون‌های سیاستگذاری، رویداد‌ها و محصولات فرهنگی است و در این حوزه تمامی وجوه فرهنگ ازجمله کتاب، میراث فرهنگی، صنایع دستی، سینما، تئاتر، هنر‌های تجسمی، موسیقی، مطبوعات، پوشاک، رسانه‌های مکتوب و مجازی و بحث سواد رسانه‌ای و... را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. شعار هفت اقلیم هم موید همین معناست: هفت اقلیم، صدای فرهنگ و هنر ایران. شاخصه این برنامه انصاف، صداقت و نگاه کارشناسانه و منطبق شدن با نیاز فرهنگی روز مخاطبان در طرح مباحث است.

ورود به دنیای تجسمی
برنامه هفت اقلیم شنبه‌ها به هنر‌های تجسمی می‌پردازد و هدف آن اطلاع‌رسانی و آموزش مخاطبان با این حوزه است. زهرا نصرالهی، تهیه‌کننده برنامه هفت اقلیم روز‌های شنبه توضیح می‌دهد: تمام تلاش خود را می‌کنیم یک برنامه شنیدنی را برای تمام گرو‌های شنونده و برای تمام ایران تهیه کنم تا رضایت مخاطبان جلب شود و از مباحثی که در این برنامه مطرح می‌شود، استفاده کنند.

همچنین رضا غیور، مشاور محتوایی برنامه هفت اقلیم در این‌خصوص توضیح می‌دهد: شبکه فرهنگ به عنوان یک شبکه تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های خود باید به حوزه هنر‌های تجسمی بپردازد. این تنها برنامه تخصصی است که در حوزه هنر‌های تجسمی به‌صورت زنده پخش می‌شود و این زنده بودن آن باعث می‌شود به‌روز باشد. در تلاش هستم تا بتوانم در حوزه هنر‌های تجسمی به ارائه مطالب جدیدی بپردازم که پیش از این به آن پرداخته نشده‌است. اهداف برنامه شنبه‌های هفت اقلیم شامل سه بخش آموزشی، اطلاع‌رسانی و سرگرمی است و سعی شده تا علاوه بر پرداختن به حوزه هنر‌های تجسمی در نقاشی، عکس و مجسمه، به حوزه هنر‌های جدید و هنر‌های چندرسانه‌ای هم ورود کنیم و به معرفی آن‌ها بپردازیم و کتاب‌های مربوط به این زمینه را با مخاطبان آشنا کنیم.
 

امیر راد، مدیر انجمن صنفی نقاشان ایران و کارشناس حوزه هنر‌های تجسمی برنامه هفت‌اقلیم را خاطره‌انگیز می‌داند و می‌گوید: سالیان زیادی است که شنونده این برنامه بودم و از این‌که می‌توانم با این برنامه همکاری داشته باشیم بسیار خوشحالم. به نظرم ویژگی شاخص این برنامه ریتم پایدار آن است و این‌که ما می‌توانیم برخی از تعاریف و مفاهیم حوزه هنر‌های تجسمی را به زبان ساده‌تر منتقل کنیم، به نظرم یک اتفاق مهم و ویژگی شاخص این برنامه است.

سواد رسانه‌ای
برنامه هفت‌اقلیم یکشنبه‌ها به تهیه‌کنندگی رویا، ولی زاده، به موضوع سواد رسانه‌ای می‌پردازد و هدف آن آموزش استفاده صحیح از انواع رسانه‌هاست. مونا توسلی، مشاور محتوایی برنامه می‌گوید: هدف از انتخاب موضوع سواد رسانه‌ای برای هفت‌اقلیم افزایش آگاهی مخاطبان در حوزه شناخت و آموزش استفاده صحیح از انواع رسانه‌هاست که از طریق گفتگو با کارشناسان به مخاطبان آموزش داده می‌شود که از یک کاربر منفعل به یک تولیدکننده محتوا ارتقا یابند و با روش صحیح استفاده از امکانات رسانه‌های دیجیتال آشنا شوند.
 
هفت‌اقلیم سعی می‌کند با توجه به ماموریت شبکه فرهنگ که انعکاس و نقد و بررسی رویداد‌های فرهنگی- هنری کشور است تازه‌ترین رویداد‌ها و اثرگذارترین را به مخاطبان خود معرفی کند و با مسؤولان و کارشناسان متخصص هر حوزه تبادل نظر داشته باشد. همچنین سعی می‌شود متناسب با مناسبت‌های مذهبی و ملی کتاب معرفی شود که شناخت آن وقایع از طریق کتاب باشد. هر هفته سعی می‌کنیم متناسب با موضوع سواد رسانه‌ای هم معرفی کتاب داشته باشیم و بخشی از برنامه به فیلم‌های روز جهان با نگاه سواد رسانه‌ای اختصاص دارد.

صدای مردم در برنامه
برنامه هفت‌اقلیم دوشنبه‌ها با محوریت کتاب و کتابخوانی تقدیم شنوندگان می‌شود و هدف آن معرفی کتاب‌های معتبر و مستند در حوزه‌های مختلف و ترویج کتابخوانی در جامعه است. الهه بیات، تهیه‌کننده، مشاور محتوایی و نویسنده برنامه هفت‌اقلیم دوشنبه‌ها عنوان می‌کند: برنامه هفت‌اقلیم به‌طورکلی یک رویکرد فرهنگی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد که موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی را پیگیری می‌کند.
 
رویکرد اصلی برنامه دوشنبه‌های هفت‌اقلیم بحث کتاب و هدف اصلی ما ترویج کتابخوانی در جامعه است. در این روز بخش ویژه‌ای با نام آنچه شما خوانده‌اید داریم و مردم را دعوت می‌کنیم تا بخشی از کتاب‌هایی که تا به حال مطالعه کرده‌اند را برای ما بخوانند تا با صدای خودشان در برنامه پخش شود. در واقع این برنامه با حضور و مشارکت مردم شکل می‌گیرد.
 
وی ادامه می‌دهد: هدف اصلی من در برنامه دوشنبه‌های هفت‌اقلیم دقت در انتخاب موضوع است و تلاش می‌شود تا موضوعی را انتخاب کنیم که دغدغه مردم است. نکته دیگر این‌که سعی می‌کنیم با کمک کارشناس برنامه کتاب‌هایی که در این روز انتخاب می‌کنیم معتبر و مستند باشد و از لحاظ محتوایی دقت بالایی داشته باشیم. صادق وفایی، روزنامه‌نگار، نمایشنامه‌نویس و کارشناس حوزه نشر و کتاب در برنامه هفت‌اقلیم دوشنبه‌ها بر این نظر است که برنامه دوشنبه‌های هفت‌اقلیم خوب است، اما بهتر است بیشتر گفتگو و بحث داشته باشد. او می‌گوید: گفتگو‌های جذاب بیشتر می‌تواند مخاطب را جذب خود کند. دغدغه من در این برنامه این است که بتوانم مطالب بی‌تعارف‌تری را بازگو کنم.

وابسته به یک موضوع نیستیم
برنامه هفت‌اقلیم روز‌های سه‌شنبه به تهیه‌کنندگی رویا، ولی زاده، به هنر در زوایای مختلف زندگی می‌پردازد و با عنوان هنر و زندگی در تلاش است که همه جنبه‌های هنر را با جزئیات مورد بررسی قرار دهد. زهرا حبیبی‌زاد، مشاور محتوایی برنامه هفت‌اقلیم سه‌شنبه‌ها در این رابطه می‌گوید: برنامه هفت‌اقلیم تلاش می‌کند به‌طور ویژه هر روز به یکی از ویژگی‌های فرهنگ و هنر بپردازد. در این برنامه تصمیم گرفته شد تا نگاه کلی‌تری داشته باشیم و خود را وابسته به یک موضوع خاص نکنیم. به این دلیل که بتوانیم به مسائل و دغدغه‌هایی که در حوزه هنر وجود دارد منعطف باشیم. در روز سه‌شنبه‌های هفت‌اقلیم، سعی کرده‌ایم که همه جنبه‌های هنر با جزئیات مورد بررسی قرار بگیرد.

مانع اتفاقات بد در میراث فرهنگی
برنامه هفت‌اقلیم چهارشنبه‌ها، به مسائل مربوط به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌پردازد و با همین عنوان هم نامگذاری شده‌است. زهرا نصرالهی، تهیه‌کننده برنامه هفت‌اقلیم در روز‌های چهارشنبه می‌گوید: تیم چهارشنبه‌های هفت‌اقلیم در فضای مجازی بسیار فعال هستند. این برنامه سبب شده از برخی اتفاقات بدی که قرار بوده بیفتد، جلوگیری کند. با اطمینان می‌توانم بگویم ما در برنامه چهارشنبه‌های هفت‌اقلیم هر هفته زمان کم می‌آوریم و واقعا اختصاص تنها یکروز به حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کم است. چالش‌ها و مشکلات در این سه حوزه بسیار زیاد است و دغدغه تیم برنامه هفت‌اقلیم این است که بتوانیم به کمک فعالان و مسؤولان این حوزه مشکلات را مطرح و راه‌حلی برای آن ارائه کنیم.

نگاهی به دنیای رسانه‌ها
آخرین روز برنامه هفت‌اقلیم عنوان هنر از زوایه نگاه مطبوعات و رسانه را به خود اختصاص داده‌است و به جمع‌بندی هفته از نگاه رسانه‌های خبری می‌پردازد. الهه بیات، تهیه‌کننده برنامه هفت‌اقلیم در روز‌های پنجشنبه توضیح می‌دهد: در برنامه هفت‌اقلیم روز‌های پنج‌شنبه سعی می‌کنیم به موضوع اخبار و رسانه‌ها بپردازیم و از اتفاقات و رخداد‌هایی که در طول هفته از جمله برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش، نشست‌های فرهنگی و هنری، رونمایی از کتاب‌های پیش آمده، با رویکردی رسانه‌ای به آن می‌پردازیم و به تیتر روزنامه‌ها و اخباری که در نشریات وجود دارد، نگاهی داریم. همچنین یادداشت‌ها و انتقاد‌هایی را که در مطبوعات، روزنامه‌ها و رسانه‌ها نسبت به حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد، بررسی می‌کنیم و راجع به مهم‌ترین خبر‌ها در طول هفته به بحث و گفتگو به‌واسطه کارشناسان برنامه می‌پردازیم.

ناگفته‌های گویندگان
هر هفته یک گوینده با هفت‌اقلیم همراه است:
مهدی محمدیان، گوینده: آنچه برنامه هفت‌اقلیم را از برنامه‌های در سطح خود متفاوت می‌کند، تنوع آن است. هفت‌اقلیم بسیار رنگارنگ است و سعی بر آن دارد صدا‌های متفاوتی را بازتاب دهد.

راضیه گردکاهد، گوینده: هفت‌اقلیم برای من به مثابه یک عهد دیرین است. این برنامه‌ای است که سال‌ها روی آنتن شبکه فرهنگ بوده و پیش از این‌که گوینده هفت‌اقلیم باشم، از مخاطبان و شنوندگان این برنامه بودم و این حس بسیار خوبی است.

فاطمه آل اسحاق، گوینده: در هفت‌اقلیم مباحثی مطرح می‌شود که دغدغه و موضوع روز عرصه فرهنگ است. از آنجا که اساسا گوینده ویترین و خروجی نهایی یک برنامه است، معمولا دغدغه من به عنوان یک گوینده، ارائه هر چه بهتر تلاش‌های همکارانم به مخاطبان برنامه و همچنین برقراری ارتباط با مخاطبان است تا به شنیدن برنامه تمایل داشته باشند.
 
انتهای پیام/
منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha