سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از جمله رویداد‌هایی است که مدت زمان زیادی تا برگزاری آن باقی نمانده، اما هنوز کامل مشخص نشده است که با توجه به شرایط شیوع کرونا، این جشنواره به چه صورت برگزار خواهد شد.
به گزارش «سدید»؛ بی شک جشنواره موسیقی فجر امسال متاثر از شرایط ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا خواهد بود. در این زمینه احتمالا ستاد جشنواره سناریو‌های مختلفی برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته است که نهایتا تا چند هفته مانده به برگزاری این مراسم یکی از این سناریو‌ها تثبیت و اجرایی خواهد شد.

البته که این شرایط بغرنج نه تنها برای جشنواره موسیقی فجر که برای دیگر جشنواره‌ها و رویداد‌ها و فراتر از آن، تمام جغرافیای جهان وجود دارد و در هیچ دوره‌ای تا به این حد تشکیک و تعلیق در چگونگی برگزاری رویداد‌ها وجود نداشته است. از این رو مهم‌ترین فاکتور را چگونگی شرایط ویروس نانومتری کرونا تعیین خواهد کرد.

یکی از بخش‌هایی که امسال به جشنواره موسیقی فجر افزوده شد، بخش رقابتی بود که به نوعی می‌توان آن را بازگشت این بخش هم نامید، چون در ادواری از این رویداد بخش رقابتی بوده و بعد بنا به تصمیم مسولین وقت این بخش از جشنواره موسیقی فجر حذف شد تا این رویداد تنها به فستیوالی با جنبه فستیویته محض به کار خود ادامه دهد.

در این خصوص به جهت اطلاع از کم و کیف برگزاری و برنامه ریزی‌های انجام شده و نزدیک شدن به پایان مهلت فراخوان حضور و شرکت در جشنواره موسیقی فجر و شاید مهم‌تر از همه افزودن بخش رقابتی یا به نوعی بازگشت این بخش به جشنواره با دکتر «حسن ریاحی» دبیر سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می‌خوانید:


**آقای ریاحی با توجه به شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، برگزاری جشنواره موسیقی فجر به چه ترتیب خواهد بود؟
-جشنواره موسیقی فجر قطعا از تاریخ ۲۸ بهمن تا سوم اسفند ماه برگزار خواهد شد که به احتمال زیاد به صورت آن لاین (بر خط) خواهد بود و چنانچه تا آن زمان شرایط رو به بهبودی برود و ستاد ملی کرونا مجوز‌های لازم را صادر کند آمادگی برگزاری جشنواره به صورت حضوری را نیز داریم. جشنواره موسیقی فجر تا دقیقه نود امیدوار به اجرای حضوری است.

با توجه به مهلت فراخوان بخش غیر رقابتی تا بیست آذر ماه، جشنواره روز‌های پایانی و جمع بندی نهایی مدارک شرکت کننده‌گان را سپری میکند تا برای ارائه و تحویل به هیات انتخاب آثار و گروه‌ها آماده شود.

گروه‌های شرکت کننده می‌توانند در تمامی ژانر‌های موسیقی به دبیرخانه فجر کار ارائه دهند. از سوی دیگر با پایان مهلت شرکت در بخش رقابتی (فراخوان جایزه) تمامی آثار رسیده بعد از بررسی مدارک، آماده سازی گردیده تا در اختیار هیات انتخاب آثار و گروه‌ها قرار گیرد و امیدواریم در شروع هفته پیش‌رو داوری‌ها آغاز شود.


**چنانچه شرایط کرونا تا زمان برگزاری جشنواره بهبود یابد شاهد اجرای حضوری و زنده گروه‌ها خواهیم بود و چه تدابیری برای این کار اندیشیده شده است؟
-ما ۳ سناریوی متفاوت پیش بینی کرده ایم که اولین سناریو همان اجرای حضوری در سالن است و چنانچه در دوسه هفته منتهی به زمان برگزاری، ستاد ملی کرونا مجوز اجرا بدهد آمادگی کامل برای بردن اجرا‌ها به روی صحنه را خواهیم داشت که البته آن نیز باید در آن زمان مشخص شود که چه میزان از پروتکل‌ها و با چه معیار‌هایی رعایت و اجرا شوند و برای نمونه آیا می‌توان از تمام ظرفیت سالن‌ها استفاده کرد یا خیر. در هر صورت برای تمام این موارد پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است.

**امسال چه تعداد گروه در جشنواره حضور خواهند یافت؟
-خوشبختانه علی رغم شرایط کنونی استقبال از جشنواره خیلی خوب بوده، ولی به این دلیل که هنوز مهلت فراخوان به پایان نرسیده آمار نهایی هنوز مشخص نیست، چون بعد از مهلت ارسال آثار، تازه مرحله داوری‌ها و انتخاب آثار و گروه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت ازینرو هنوز به مرحله اعلام تعداد دقیق و مشخص گروه‌ها و آثار نرسیده ایم.

البته امسال هم گروه‌ها و آثار در چهار دسته «موسیقی کلاسیک ایرانی» «موسیقی کلاسیک غربی» «موسیقی نواحی ایران» و «موسیقی تلفیقی» حضور خواهند یافت.


**بی شک مهم‌ترین حرکت امسال جشنواره موسیقی فجر، برگرداندن بخش رقابتی به جشنواره محسوب می‌شود. در این مورد توضیح بفرمایید که چطور شد جشنواره به این نتیجه رسید که باید بخش رقابتی در جشنواره باشد؟
-همه ما میدانیم که رقابت همیشه مهم است. ما در کشور پهناورمان این همه فارغ التحصیل داریم که اکثرا بسیار با استعداد و تعداد قابل توجهی از آن‌ها حتی دارای نبوغ بوده و نخبه هستند. قطعا این بخش رقابتی باعث جنب و جوش جوانان و ایجاد انگیزه و مهم‌تر از همه ایجاد فرصت‌های شغلی پایدارتر خواهد شد.

متاسفانه اکثریت فارغ التحصیلان موسیقی بجز تدریس در آموزشگاه‌های موسیقی که آن هم به صورت کاری موقت و بدون تضمین و آینده‌ای مطمئن هست، بازار کاری ندارند، در مقایسه با سیل عظیم فارغ التحصیلان عده معدودی هستند که با گروه‌ها و ارکستر‌های شاخص کارکرده و مرتب در استودیو‌ها کار ضبط انجام میدهند و از درآمد بالایی برخوردار هستند، و بیشتر دانشجویان و تحصیل کرده‌های موسیقی راهشان به تدریس با درآمد‌های اندک در آموزشگاه‌ها ختم می‌شود.

از این رو شرایط رقابتی کردن می‌تواند بستری برای ایجاد اشتغال‌های پایدارتر باشد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که این بخش رقابتی و این هدف بدون مشارکت ارگان‌ها و همکاری دولت جهت اشتغال زایی برای این جوانان امکان پذیر نخواهد بود و نمود اصلی آن تنها در سایه همکاری چندین ارگان متجلی خواهد شد.

باز هم عرض می‌کنم که مهم‌ترین برآیند بخش رقابتی توجه به نسل جوان بسیار با استعداد و نخبه است که شدیدا در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

من نظرم این است که ضمن برگزاری اینچنین رویداد‌ها و بخش‌های رقابتی، باید حتما «انجمن موسیقیدانان جوان» تشکیل شود. این کار نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. ما در سال‌های دورتر مشابه همین تجربه را داشتیم که بسیار مفید و موثر بود. انمجنی بود با عنوان «انجمن آهنگسازان جوان» که این انجمن بسیار به کمک جوانان موزیسین آمد و خیلی‌ها در این انجمن جذب ارکستر‌ها و یا مراکز فرهنگی شدند.

تعداد قابل توجهی هم از آن‌ها با حمایت این انجمن گروه‌هایی تشکیل دادند که بعدا به گروه‌های شناخته شده و موفقی تبدیل شدند که الان در بهترین شرایط و جایگاه قرار دارند. «رستاک» یکی از همین گروه‌ها است که از دل همین انجمن بیرون آمد و خوشبختانه امروزه یکی از گروه‌های بسیار موفق و پر کار است و اعضای این گروه به واسطه جایگاهی که بین مردم کسب کرده اند در شرایطی بسیار مطلوب هستند.


**استقبال از بخش رقابتی چطور بوده و چه تعداد اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است؟
-استقبال که بسیار خوب بوده، ولی همان طور که گفتم هنوز مرحله فراخوان به پایان نرسیده که بعد تازه مبحث داوری و بازبینی‌ها در پیش خواهد بود و آن زمان آمار دقیق هر بخش را ارائه خواهیم داد.

**بخش بین الملل جشنواره فجر همواره بخشی بوده که سهم اعظمی از اعتبار این رویداد را به خود اختصاص می‌دهد. امسال چه گروه‌هایی از چه کشور‌هایی برای اجرا هماهنگ شده است؟
-امسال نیز جشنواره میزبان گروه‌های شناخته شده‌ای از کشور‌هایی همچون آلمان، اتریش، فرانسه، هلند، هند، اسپانیا و آذربایجان است. البته با توجه به ادامه همه گیری بیماری کوید ۱۹ در سراسر دنیا، احتمال تغییراتی در صورت نهایی میهمانان جشنواه خواهد بود. در این دوره، اجرا‌های بخش بین الملل، به دو شکل اجرا خواهد شد.

بخش اول شامل اجرا‌های اختصاصی ضبط شده در کشور مبدا، برای این دوره از جشنواره و بخش دوم شامل اجرای هنرمندان مدعو در تالار وحدت است که بنابر شرایط زمان اجرا، احتمالا بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

این اجرا‌ها در سبک‌های مختلفی از جمله موسیقی «کلاسیک»، «معاصر»، «تلفیقی» و «جاز» خواهد بود. کلیه اجرا‌ها بر بستر‌های تعیین شده فضای مجازی عرضه می‌شوند که در زمان مناسب این مجاری عرضه معرفی خواهند شد.


شانزدهم آذرماه با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در ۱۵ آذر، ۱۴۷ آلبوم از طریق فراخوان در این دوره جشنواره ثبت‌نام کردند که هیات انتخاب آثار این دوره از جشنواره، از میان آلبوم‌های متقاضی، منتخبان هر بخش از فراخوان را برای جشنواره انتخاب می‌کند.

فراخوان بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پیش از این و از ۴ آبان ماه در بخش‌های موسیقی (دستگاهی، کلاسیک، پاپ، نواحی، تلفیقی، معاصر و ارکسترال ایران) و در دو حوزه باکلام و بی کلام و همچنین ناشر برگزیده منتشر شده بود.

فراخوان بخش رقابتی جشنواره بر اساس آیین نامه جشنواره با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقاء سلیقه شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق و همچنین شناسایی، تبیین چهارچوب‌ها و استاندارد‌های کیفی گونه‌های مختلف موسیقی تهیه و تنظیم شده است.

«مرتضی امیری اسفندقه»، «بهداد بابایی»، «محمدرضا چراغعلی»، «احسان ذبیحی فر»، «امیرعباس ستایشگر»، «کارن کیهانی»، «محمدعلی مرآتی»، «امین هنرمند» به همراه «حسن ریاحی» دبیر جشنواره به عنوان هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند.

این هیات طبق آئین‌نامه جشنواره موسیقی فجر، وظیفه انتخاب گروه‌های شرکت کننده و داوری آثار را برعهده دارند. فراخوان سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در ۲ بخش رقابتی و غیر رقابتی منتشر شده است و علاقمندان به حضور در این رویداد بر اساس قوانین و مقررات ذکر شده در سایت جشنواره موسیقی فجر (www.fajrmusicfestival.com)، درخواست خود را ارائه کرده اند.

از ابتکار‌های جشنواره فجر طی دو سال گذشته افزودن دو بخش رقابتی «جایزه ترانه» و «جایزه رسانه» است. در بخش جایزه ترانه، اشعاری که طی یک سال گذشته به دبیرخانه صدور مجوز شعر دفتر موسیقی ارسال شده اند مورد ارزیابی قرار گرفته و بهترین ترانه معرفی شده و جایزه‌ای نیز به همراه لوح و تندیس تعلق خواهد گرفت. در بخش «جایزه رسانه» نیز که در چند بخش بهترین مصاحبه، بهترین گزارش و بهترین یادداشت برگزار می‌شود، روزنامه نگاران و خبرنگاران حوزه موسیقی می‌توانند آثار منتشره خود طی بازه زمانی یک سال گذشته را برای رقابت به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و در نهایت برنده هر بخش در روز اختتامیه اعلام و تندیس و لوح و جایزه نقدی نیز اهدا می‌شود. امسال با حکم «محمد الهیاری» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، «مسلم نادعلی زاده» به عنوان دبیر «جایزه ترانه» و «سعید میرمحمد صادق» به عنوان دبیر «جایزه رسانه و موسیقی» منصوب شدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

تلویزیون فرصت شوخی کردن به سازندگان بدهد

شاعری که مبدع غزل حماسی بود

فیلمی نزدیک به «مارمولک» ساختم

انحصارطلبی‌ها و ماجرای ساخت فیلم عماد

فیلم کوتاه صرفاً پله سینمای بلند نیست

خاستگاه استعماری اصلاحات پهلوی دوم

تلاشی برای نجات کتاب در ایام کرونا

سلطنت‌طلب‌ها، آخر کارشان است

هویتی که در «روح» سرگردان است

نقش آمریکاو انگلیس در جنگ تحمیلی

شعر انقلاب با پذیرش قطعنامه از تب و تاب افتاد

افغانستان فقط طالبان نیست

«خون غزل» از چه زاویه‌ای به زندگی شهید نواب می‌پردازد؟

جشنواره اسباب بازی؛ رویداد گمشده

تأثیر متقابل سینماونقاشی انکارشدنی نیست

خبری از برگزاری کنسرت‌ها در شهر تهران نیست

۱۰ فیلم کنجکاو ‌برانگیز

جزییات «نون. خ۳» از زبان سعید آقاخانی

ضدحمله گاو‌های بورس تجسمی به حواشی استاد پرحاشیه

خانواده فراموش شد و همه‌چیز لاکچری شد!

تعبیر پیامبر صلوات الله علیه از یک حکم قرآنی

از شگفتی‌سازان حراج تهران تا رکوردهای تازه

سینمای ایران چرا «افسرده» است؟

به بن‌بست رسیدن راهبرد کشتن و سوزاندن!

مهم‌ترین دلیل کمبود فیلم‌های دفاع مقدس عدم‌حمایت از این فیلم‌هاست

دوست دارم مردم تلویزیون ببینند نه ماهواره!

حامیان مالی نمایندگان ملت آمریکا چه کسانی هستند؟

نقش آیت الله مصباح در تقویت بنیه فکری جوانان انقلابی

شاه، غرب را به خیانت متهم می‌کرد

از حضور ۲۳ فیلم اولی تا داور‌هایی که روزی ۴ فیلم می‌بینند