وقتی فرصت طلبان از آب گل آلود ماهی می‌گیرند؛
درمان با روغن بنفشه و ادرار شتر مضحکه‌ای بود، اما در کنار آن بازاری شکل گرفت با سود‌های چند میلیاردی که به راحتی در سایه بی‌اعتمادی جامعه به دولت جیبشان را پرپول‌تر کردند و می‌کنند.
به گزارش «سدید»؛ ترکیب «کاسبان کرونا» عمری تقریبا برابر با خود واژه کرونا دارد، در کنار شیوع ویروس کرونا بازاری شکل گرفت که بسیاری از آن سود می‌بردند و حالا و با گذشت ۹ ماه از این وضعیت، بسیاری معتقدند جریان‌هایی وجود دارد که نه تنها از این شیوع زیانی ندیده‌اند که ادامه این وضعیت به بازار دروغین‌شان رونق داده‌است. اغراق نیست بگوییم روزی نیست که خبری از کشف داروی قطعی کرونا در میان مردم دست به دست نشود، روزی نیست دکتری، پروفسوری و محققی در سایه خواب وزارت بهداشت به فروش شربت و اسپری و قرصی برای مهار این ویروس نپردازد.
 
درمان با روغن بنفشه و ادرار شتر مضحکه‌ای بود، اما در کنار آن بازاری شکل گرفت با سود‌های چند میلیاردی که به راحتی در سایه بی‌اعتمادی جامعه به دولت جیبشان را پرپول‌تر کردند و می‌کنند. این را که فردی به راحتی با معرفی خود به عنوان پزشک در اینستاگرام و نه ارائه مدرکی از سازمان نظام پزشکی به راحتی اقدام به فروش اسپری درمان کرونا می‌کند و با افتخار تصاویر مرسوله‌های پستی‌اش را منتشر می‌کند، نه پای ساده‌باوری مردم که باید پای نبود نظارت درست نهاد‌های نظارتی وزارت بهداشت نوشت.
 
جالب این‌که بسیاری از این افراد با روابطی که دارند موفق شده‌اند داروی خود را روی برخی بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی هم امتحان و به نوعی با جان آن‌ها بازی کنند. در یک نمونه فردی که خود را پزشک معرفی کرده موفق شده در بیمارستانی در شمال کشور داروی مورد ادعای خود را روی تعدادی بیمار و در یک نمونه دیگر فرد مشابهی توانسته در مرکز کشور این دارو را روی برخی بیماران آزمایش کند!

سلبریتی‌ها؛ کاشفان داروی کرونا
مرجعیت رسانه حالا مدت‌هاست که از بین رفته‌است، ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی در کنار پایین آمدن اعتماد عمومی به رسانه‌های رسمی بستری برای سودجویان فراهم کرده تا بتوانند از طریق این رسانه‌های مجازی به القای باور‌های غلط خودشان بپردازند. سنجه اعتماد این جریان‌ها هم کسانی نیستند جز سلبریتی‌هایی که با دریافت مبلغی پول حاضر به تبلیغ چنین دارو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. نمونه گل‌درشت آن کشف داروی کرونا و معرفی‌اش توسط یکی از بازیگران بود که البته با واکنش ملایم وزارت بهداشت نیز همراه شد.
 
وقتی حنای سلبریتی‌ها برای مردم وحشت‌زده از کرونا رنگ باخت، پای افراد دیگری به میان آمد؛ افرادی که خودشان را پزشک، پروفسور، محقق معرفی می‌کردند تا بتوانند از مردم وحشت‌زده جیبشان را پرپول‌تر کنند. نیازی به دادن نشانی این افراد نیست و با یک جست‌وجوی معمولی می‌توان به تعداد بسیاری از این افراد در این حوزه دست یافت. تازگی و ناشناخته بودن این ویروس هم کمک بزرگی به این افراد کرد، چرا که دیگر هر فردی از هنرمند و ورزشکار گرفته تا پزشک عمومی و دامپزشک درباره کرونا اظهارنظر و البته در کنار این ادعا‌های نجات‌بخش روش‌های درمانی خود را به شهروندان
معرفی می‌کردند.

ابزار کاسبان کرونا
ابزار اصلی این افراد ناآگاهی مردم است. البته که کاسبان کرونا از ناآگاهی جزئی هم بیشترین استفاده را می‌کنند. یکی از دلایلی که هر از گاهی تعدادی مداخله‌گر یا حتی پزشک در کشور دارویی را به عنوان درمان قطعی کرونا معرفی می‌کنند، این است که خیلی از موارد ابتلا شدید نیست و بیمار خود به خود وارد فاز بهبودیافتن می‌شود و این افراد بهبود را به حساب تاثیر دارویشان می‌گذارند. در کنار این مسؤولان وزارت بهداشت هم نه تنها برخورد یا نظارتی با این افراد و جریان‌ها ندارند که گاه به صورت ناآگاهانه در خدمت این افراد هستند.
 
کیانوش جهانپور در نیمه آبان از «صدور مجوز تولید چهار داروی گیاهی» برای درمان کمکی کرونا خبر داده و گفته: «این دارو‌ها در زمان حاضر در کشور تولید و بعضا توزیع می‌شوند.» همین خبر جان تازه‌ای به بازار کاسبان کرونا داده و بسیاری از آن‌ها در همین فاصله کوتاه مدعی شده‌اند داروی تجویزی آن‌ها جزو دارو‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است. هر چند جهانپور درباره این داروها، نام آنها، نحوه تاییدشان از سوی وزارت بهداشت و مطالعات انجام‌شده روی آن‌ها توضیحی نداده و تنها گفته‌است: «تبلیغات این دارو‌ها مانند هر داروی دیگری ممنوع است و نمی‌توان اسامی آن را در رسانه اعلام کرد.» تناقض رفتار وزارت بهداشت در آنجاست که کیانوش جهانپور بار‌ها توصیه‌های غیر کارشناسی و دارویی برای درمان کرونا را «مصداق کلاهبرداری» دانسته‌است.

یک دارو چطور مجوز می‌گیرد؟
یک دارو برای ورود به بازار دارویی باید از مسیر قانونی سازمان غذا و دارو بگذرد و از طرفی باید منابع علمی معتبر جهانی آن دارو را مورد تایید قرار داده باشند. از بابک مصباحی، بازرس هیات مدیره انجمن داروسازان ایران درباره مسیر دریافت مجوز دارو در ایران می‌پرسیم. این‌که آیا آنقدر مسیر دریافت مجوز ساده است که تعداد بسیاری حالا ادعای دریافت مجوز داروی کرونا را دارند؟ او به جام‌جم می‌گوید: «مسیر دریافت مجوز برای داروی شیمیایی و سنتی متفاوت است. درباره داروی شیمیایی اگر این دارو برای یک بیماری جهانی همچون کرونا مطرح باشد باید مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرد. برای دریافت مجوز از این سازمان هم نیاز به مستندات بسیار علمی در اثبات تاثیر آن دارو بر بیماری نیاز است تا بتواند به نوعی وارد چرخه صدور مجوز از سوی این سازمان قرار بگیرد.
 
درباره دارو‌های سنتی، اما باید یک‌سری مدارک و مستنداتی از منابع قدیمی ارائه شود که ثابت کند در بیماری مشابه این دارو موثر بوده‌است. این مستندات هم به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت داده می‌شود تا با بررسی این سازمان نسبت به مجوز یا عدم آن تصمیم‌گیری شود. ضمن این‌که هنوز هیچ دارویی برای درمان این ویروس در جهان ثبت نشده‌است و اغلب دارو‌های مورد ادعا به نوعی کمکی محسوب می‌شوند.»

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم چندی پیش اعلام کرده‌بود: «تایید یک دارو به عنوان یک کالای سلامت محور باید از دو منظر سلامت و ایمنی مورد بررسی قرار گیرد و از طرف دیگر اثربخشی آن نیز باید در مطالعات بالینی اثبات شده‌باشد.» حجم بالای درخواست برای دریافت مجوز داروی کرونا آنقدر است که در یک نمونه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: «تاکنون ادعای تولید ۲۰ داروی کرونا را در اصفهان داشته‌ایم که هیچ‌کدام تایید نشده‌است.» تازه‌ترین این ادعا که البته با برچسب نام‌آشنای این روز‌ها یعنی «درمان قطعی کرونا» دست به دست می‌شود مربوط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. ک
 
یانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم البته به ادعای کشف داروی قطعی کرونا در کرمانشاه واکنش نشان داده و اعلام کرده‌است: اظهارات درمورد ساخت داروی قطعی کرونا از سوی وزارت بهداشت در حال پیگیری و بررسی‌های بیشتر است.

گزارش یک کلاهبرداری
حالا مدت‌هاست که تعداد کشته‌های کرونا در ایران از مرز ۴۰۰ نفر در روز گذشته است و آن‌طور که مسؤولان می‌گویند این روند افزایشی حداقل تا دو هفته دیگر هم ادامه خواهد داشت. هر چه تعداد مبتلایان و مرگ و میر‌ها در کشور بالاتر رفته ظهور شیادان و کاسبان کرونا هم بیشتر به چشم می‌آمده‌است. این ماجرا البته که محدود به ایران نیست و در بسیاری از کشور‌های جهان ادعای این افراد باعث دستگیری آن‌ها نیز شده‌است.
 
در ایران هم چند وقتی است که فردی با عنوان پزشک و محقق ایرانی مدعی شده که با پروتکل درمانی ساده‌اش (ویتامین C، لیکوپن و...) حتی بیماران با بیماری‌های زمینه‌ای را در مدت کوتاهی درمان کرده‌است؛ اما دوندگی‌ها و ارائه مستندات متعددش در وزارت بهداشت برای کسب مجوز هیچ مسؤولی را به کنجکاوی و حمایت وانداشته‌است!
 
جالب این‌که او همچنین مدعی شده داروی مورد نظر خود را بیماران زیادی آزمایش کرده‌است، هر چند دانشگاه علوم پزشکی استان با انتشار نامه‌ای ادعای او را کذب خوانده، اما در همین فاصله آن‌طور که از صفحه اینستاگرام او مشخص است نه‌تن‌ها برخوردی با او صورت نگرفته که این کار باعث افزایش تعداد دنبال‌کننده‌های او در این شبکه هم شده‌است. از تعداد تصاویر مرسولات پستی ثبت شده در این صفحه می‌توان متوجه حجم و تعداد بالای دارو‌های به فروش رفته توسط او هم شد و همه این‌ها در حالی است که هیچ‌گونه مجوزی برای این دارو در هیچ سازمان و نهادی در وزارت بهداشت وجود ندارد.
 
انتهای پیام/
منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha