مادر‌ها خود را در «مامان‌ها» ببینند؛
برنامه تلویزیونی «مامان‌ها» این روز‌ها با محوریت رابطه بین مادر و فرزندی و با موضوع‌های مختلفی از جمله سبک زندگی، دغدغه‌های تربیتی فرزندان و ... از شبکه سه پخش می‌شود.
به گزارش «سدید»؛ این روز‌ها برنامه «مامان ها» از شبکه سه سیما پخش می‌شود. برنامه‌ای که با تفکری جدید و ایده‌ای خلاقانه سعی دارد دغدغه‌ها و معضلات مادر‌ها را در یک دورهمی صمیمانه به تصویر بکشد و از این طریق باری از دوش برخی مادر‌ها در این زمینه کم کند و راه کار‌هایی نیز برای رفع مشکلاتشان ارائه دهد.

«مامان ها» به کارگردانی سعید ابراهیمی، تهیه کنندگی مجتبی حسینی و سردبیری سید میلاد ناظمی هر روز ساعت ۱۸ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

 برنامه «مامان ها» چند قسمت است؟
تاکنون ۱۴ قسمت از این برنامه بروی آنتن رفته و در این مدت بازخورد‌های مثبت و منفی بسیاری روانه سازندگان شده است بازخورد‌هایی که بیشتر به دلیل سبک ساختاری این برنامه بوده است و مخاطبی که ذائقه اش با برنامه‌های دیگر تلویزیونی رقم خورده است، در روز‌های ابتدایی به سختی می‌توانست با این برنامه ارتباط برقرار کند. این برنامه که تا الان حدود ۱۴ قسمت از آن بروی آنتن رفته است، قرار است تا ۵۰ قسمت ادامه داشته باشد.

صحبت درباره معضلات تربیتی مادر و فرزندی در دهه اخیر
فرمت ساختاری برنامه مامان‌ها به این شکل است که در هر قسمت یکی از معضلات و دغدغه‌های تربیتی میان مادر و فرزند و سبک زندگی آن‌ها در یک دهه اخیر به عنوان سرفصل همان قسمت انتخاب شده و با حضور مجری و دو سه مادر درباره آن صحبت می‌شود.


مشکلاتی که هر مادری با آن‌ها روبرو است
اگر بخواهیم درباره محتوای این برنامه صحبت کنیم باید بگوئیم هر آنچه شما را در مادری کردن دچار مشکل کرده را می‌توانید با دیدن و حتی حضور در این برنامه به حداقل برسانید. گاهی ممکن است برخی مادر‌ها در مواجهه با فرزندانشان به این نتیجه برسند که نکند من اشتباه می‌کنم؟ یا نکند کاری که انجام دادم درست نبود؟ و در آینده فرزندم تاثیر منفی بگذارد؟ همه این موضوع‌ها سرفصل‌هایی است که در هر قسمت از برنامه مامان‌ها با حضور چند مامان و یک مجری درباره شان صحبت می‌شود. این مامان‌ها درباره دغدغه‌ها و ذهنیت هایشان از هر موضوعی تجربه‌هایی را به اشتراک می‌گذارند و در پایان به یک جمع بندی می‌رسند.


 ناظمی: تیم پژوهش ما اغلب خودشان مادر بودند
«سید میلاد ناظمی» سردبیر برنامه «مامان ها» در گفتگو با خبرنگار فارس، درباره محتوای این برنامه گفت: زمانی که محتوا و در واقع نقشه راه کلی هر قسمت معین می‌شد خروجی به تیم پژوهش می‌رسید و آن‌ها کارشان را شروع می‌کردند. تیم پژوهش ما شامل افرادی بود که اکثرا خودشان مادر بودند. این افراد در سه شکل مجزا به پژوهش‌هایی در بخش منابع خارجی، پرسشنامه‌داخلی و پژوهش تحقیقی به پژوهش مشغول می‌شدند.


محتوای هر قسمت از برنامه به چه صورت انتخاب می‌شود؟
ناظمی ادامه داد: در اتاق فکر‌ها یک نقشه راه کلی از موضوعات را ترسیم می‌کردیم و به شکل کلی می‌دانستیم که هر قسمت باید به چه سمت و سویی برود. این نکته را هم بگویم که هدف قسمت‌های مختلف نسبت به هم فرق دارد. یعنی ما سه دسته موضوع داریم موضوع‌های همذات پندارانه، انتقادی و آموزشی. موضوع‌های همذات پندارانه جزو موضوعاتی است که بعضا وجود داشته است، اما کسی درباره آن حرفی نمی‌زده مثل قسمتی که درباره عذاب وجدان مادر‌ها بود یا مثلا حرف زدن از سختی‌های مادری. هدف ما در این قسمت شنیدن حرف‌های صادقانه و به اشتراک گذاشتن تجربیات بود چرا که راه حل بخشی از چالش‌های مادری همین صحبت‌ها و حرف‌ها است، چون بعد از این مکالمات است که مادر می‌فهمد که تنها نیست. ما می‌خواستیم گفتگو را درباره این مشکل راه را فراگیرتر کنیم و به همین خاطر به این بخش ورود کردیم.

 همکاری با اهالی رسانه در برنامه «مامان ها»
وی درباره اینکه آیا در بخش پژوهش تحقیقی از کمک اهالی رسانه و مطبوعات نیز بهره بردید؟ بیان داشت: به خاطر سوابق من و خانم مصطفی‌زاده که ریشه در رسانه‌های مکتوب داریم دوستان زیادی از رسانه‌ها به ماکمک کردند. در کنار این دوستان رسانه‌ای تعدادی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مادر‌هایی که سابقه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه خانواده دارند نیز در بخش پژوهش‌های ما فعالیت جدی داشتند.


 یک خانه لوکیشن اصلی یا استودیو است
برنامه مامان‌ها به جای اینکه از فرمت ساختاری برنامه‌های دیگر پیروی کند، با ایده‌ای تازه همه تصورات شما را از یک برنامه تلویزیونی تغییر می‌دهد. این برنامه در یک خانه ضبط می‌شود، خانه‌ای که سالن پذیرایی دارد، اتاق دارد، آشپزخانه، مبلمان و ... را در کنار هم قرار داده است.

ناظمی در این باره گفت: ما از همان ابتدا به دنبال صمیمیت و زندگی ایرانی بودیم. به همین خاطر از خودمان پرسیدیم مامان‌های ایرانی در کجا دور هم جمع می‌شوند؟ آن‌ها کافه و استادیوم نمی‌روند و می‌ماند گزینه‌ای مثل پاساژ، منزل و... به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که دکورمان یک خانه واقعی باشد. حتی ساختمانی که در آنجا دکور زدیم مسقف است و همه وسایل داخل دوربین هم واقعی هستند و بخش قابل توجهی از آن‌ها را بچه‌های تیم از منزلشان آورده‌اند.

مجری یا میزبان؟
مجری در این برنامه با مجری‌هایی که تا به حال دیدید متفاوت است و دنیای دیگری دارد. در مامان‌ها مجری به عبارتی میزبان این خانه و هدایت کننده بحث‌ها است، او با مهمان هایش جدل نمی‌کند و اجازه می‌دهد هر مامانی نظر خوب یا بدش را بیان کند و در پایان به جمع بندی برسد.

 پوشش مجری و طبعیت از زندگی ایرانی اسلامی
یکی از مواردی که در این برنامه به چشم می‌آید، پوشش مجری و نوع چیدمان خانه او است. مصطفی زاده در این برنامه چادر رنگی می‌پوشد همان پوششی که بسیاری از خانم‌های ایرانی در مهمانی‌ها استفاده می‌کنند که برای اولین بار در تلویزیون به نمایش درآمده است.

مجری ما در اصل یک مامان است!
«منصوره مصطفی زاده» مجری این برنامه تلویزیونی است که سابقه روزنامه نگاری پژوهش و حضور در اتاق فکر این برنامه را نیز داشته است. علاوه بر این‌ها مصطفی زاده خود یک مادر است و یکی از دلیل‌های انتخاب و حضورش در این برنامه نیز به همین خاطر است و بهتر می‌تواند دغدغه‌های یک مامان را از میان جملاتش متوجه شود.


سردبیر برنامه «مامان ها» درباره انتخاب مجری برنامه نیز گفت: اول اینکه خانم مصطفی زاده یک مجری تلویزیونی به عنوان اجرا کننده و شومن نیست. ایشان در حوزه محتوا و ایده پردازی از همان ابتدا همراهمان بودند و خودشان در ساخت این بنا تاثیر مستقیم و زیادی داشتند. فارغ از این‌ها همانطور که اصرار داریم کارشناس‌ها و مهمان هایمان مادر باشند، دوست داریم مجری هم مادر باشد.

 عنوان‌هایی که تا به حال درباره آن‌ها صحبت شده
از عنوان‌هایی که در این ۱۴ قسمت درباره آن‌ها صحبت شده است می‌توان به: عذاب وجدان‌های مامان ها، مادری در دوران کرونا، آداب تماشا، راهنمای تماشای تلویزیون و کارتن، بی خوابی مامان ها، بعد از مادر شدن زندگی صورتی نمی‌شود، ویترین حسرت برانگیز اینستاگرام، فریب خوردن از سلبریتی‌ها و روانشناس ها، مقایسه بچه ها، مامان‌های قدیم مامان‌های جدید و ... اشاره کرد.

چگونگی انتخاب و گزینش مهمان‌ها
در هر قسمت از برنامه مامان‌ها چند مامان حضور دارند. مامان‌هایی که از طریق فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برای حضور در این برنامه ثبت نام کرده و بعد از گزینش‌های ابتدایی به عنوان مهمان انتخاب شده اند.

ناظمی در این باره گفت: مهمان‌های برنامه مامان‌ها افراد معمولی هستند و طی فراخوان عمومی یا معرفی افراد مختلف جذب شدند. این مادر‌ها در ۴ مرحله گزینش می‌شوند که شامل جلسه حضوری، پرسشنامه تلفنی و... می‌شود. ما در این بخش‌ها مختلف با معیار‌های مختلفی مثل تجربه‌مندی، موضع تربیتی، قدرت کلام، سبک‌زندگی و... افراد را اولویت بندی می‌کنیم.

 دوربین مامان‌ها به خانه مهمان هم می‌رود
بخش دیگر از این برنامه ساختار مستند روایی دارد و در آن دوربین مامان‌ها به داخل خانه مهمان رفته و از تعامل بین مامان و فرزندانش تصاویری ضبط می‌کنند. این تصاویر در فواصل بین صحبت‌های مامان‌ها در استودیو پخش می‌شود و در معرفی بهتر مامان و فرزندانش به مخاطب کمک می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha