وقتی یک سنت قدیمی دردسر ساز می‌شود؛
اخیرا در وضعیت قرمز بیماری کرونا مسئله تیراندازی در مجالس عروسی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث بروز گلایه برخی از شهروندان سیستان و بلوچستانی شده و در این راستا مشکلات را به وجود آورده است.
به گزارش «سدید»؛ در حال حاضر تیراندازی در مراسم‌های عروسی از غایت اولیه خود خارج شده و فرد به منظور نمایش قدرت و اقتدار خود یا طایفه اش از سلاح استفاده می‌کند حتی اگر آن را نوعی خوشحال کردن بدانیم خوشحالی در قالب نمایش قدرت ارتکاب یافته است.

اگر چه اسلحه ممکن است در دست جوانان کم سن و سال و پرانرژی سیستان و بلوچستانی یک شور و هیجان غیر عقلانی داشته باشد، اما زنگ خطری است شادی جمع قلیلی را در یک چشم بر هم زدن به ماتم ابدی تبدیل می‌کند.

سنت‌های خطرناک
سنتی که ریشه در رسومات تاریخی دارد، در گذشته تعدادی از بزرگان و جوانان ماهر به این فن، اقدام به چنین کاری می‌کردند که با کمال تاسف در سال‌های اخیر تیراندازی در جشن‌های شادی و عروسی و عزا در بین جمعیت فراوان شده و بیشتر توسط افراد کم سن و سال و بدون تجربه و تخصص انجام می‌شود که این مسأله بار‌ها منجر به بروز حوادث ناگواری همچون مرگ عزیزان خانواده‌ها شده است.

باید راهکاری مناسب و خردمندانه برای از میان بردن این فرهنگ غلط اندیشیده شود. رسم نادرستی در محافل عروسی و عزا که بیشتر در مناطق استان سیستان و بلوچستان شایع است.

وجود این رسم خطرناک در کنار سنت‌های تاریخی و نیکو مانند نحوه برگزاری زیبا و سنتی مراسم عروسی در منطقه و در میان اقوم مختلف اخیرا مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می‌رسد باید علما و معتمدان محلی با همراهی مسئولان مجری قانون و متولیان امر، بزرگان و افراد تاثیرگذار و ریش‌سفیدان، هنرمندان و ائمه جمعه و امامان جماعت و اصحاب رسانه و مطبوعات راهکاری برای برچیدن این رسم غلط پیدا کنند و اجازه ندهند با انجام اعمالی نابخردانه بدین صورت خانواده‌های بسیاری از مجلس جشن و شادی راهی مجلس عزا شوند و عزیزان‌شان را از دست دهند.
 
برگزاری عروسی با چاشنی کرونا و گلوله
در همین زمینه، مریم نارویی، یک شهروند ایرانشهری در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: تیراندازی در مراسمات عروسی در شهرستان ما بار‌ها منجر به وقوع حوادث ناگوار شده و به نظر می‌رسد باید راهکاری برای از میان بردن این فرهنگ غلط اندیشیده شود.

وی افزود: برخی مواقع صدای تیراندازی در جشن‌های عروسی آن قدر بلند هستند که ساعت‌ها صدای زمخت شلیک گلوله گوش­مان را آزرده می‌کند و اکنون هم که در شرایط قرمز بیماری کرونا قرار داریم و این مشکل هم به معضل فوق افزوده شده و مشکلات ما را در برگزاری مراسمات و جشن‌ها دو چندان کرده که هر دو مورد می‌توانند از جمله موارد تهدید کننده جان انسان‌ها به شمار بروند.
 
ممنوعیت تیراندازی در مجالس توسط معتمدین و ریش سفیدان
در همین راستا محمد هراتی، فرمانده سپاه شهرستان ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: امروزه تیراندازی در مراسمات با توجه به اتفاقات تلخی که در سالیان اخیر رخ داده، نه تنها از یک رسم و حتی سرگرمی فاصله گرفته بلکه امنیت روانی مردم را هدف گرفته است.

وی در تکمیل مطلب فوق، افزود: تاکنون فعالیت‌های بسیاری در سطح شهرستان ایرانشهر به منظور کاهش استفاده از اسلحه در مجالس عروسی صورت گرفته است و تنها تلاش نیرو‌های ما این بوده که مردم را به این نتیجه برسانند که تیراندازی با سلاح تنها منجر به صدمه دیدن افراد و حتی کودکان حاضر در مجلس شده و رعب و وحشت در دل مهمانان حکم فرما می‌شود.

فرمانده سپاه شهرستان ایرانشهر ادامه داد: ما در همین زمینه نشست‌ها و مجالس مردم داری مختلفی را با سران طوایف و معتمدین، ریش سفیدان منطقه داشتیم که در این جلسات تبعات منفی این رسم نادرست تشریح شده و هدف هم ترویج فرهنگ سازی در عدم استفاده از اسلحه در مراسم‌های عمومی بوده است.

وی با اشاره به رسوم نادرست و تیراندازی در برخی از مجالس عروس اضافه کرد: تخطی از قوانین و مقررات مربوط به حمل، نگهداری و استفاده از سلاح‌های گرم جرم محسوب می‌شود و همواره به این مسئله هم تاکید بسیار شده که افراد دارای جواز اسلحه باید در استفاده صحیح از سلاح اطمینان حاصل کرده و از دسترس قرار دادن آن برای دیگران به طور حتم اجتناب کنند.

هراتی با ابراز امیدواری از همکاری و مشارکت آگاهانه مردم و سازمان‌های ذیربط در فرهنگ سازی عدم استفاده از سلاح در مراسمات جشن تصریح کرد: استفاده از اسلحه در مراسمات عروسی و جشن‌ها ممنوع است و علماء و معتمدین پای کار بیایند و از طوایف و قوم‌ها بخواهند اسلحه‌های غیر مجاز خود را تحویل شورای تامین بدهند و از رافت قانونی آن برخوردار شوند.

برچیدن فرهنگ نادرست استفاده از اسلحه
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: جمع آوری اسلحه‌های غیر مجاز علاوه بر تلاش دستگاه‌های نظارتی و اجرائی همت مردم غیور بلوچستان را می‌طلبد و باید سعی در بر چیدن این فرهنگ نادرست و خطرناک شود و اکنون هم در شرایط بیماری کرونا قرار داریم که علاوه بر این که برگزاری مراسمات و جشن‌ها و هر گونه تجمع اجتماعی طبق نظر مسئولین وزارت بهداشت زنگ خطری برای افزایش شیوع این بیماری بوده پس شهروندان عزیز تا حد امکان باید از تجمعات و تردد‌های غیر ضروری هم خودداری کنند.

انتهای پیام/
منبع: راه دانا
ارسال نظر
captcha