گزارشی از برنامه طنز رادیوایران؛
این گزارش  روایتی است از پشت‌صحنه برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» در روزهای کرونایی؛ برنامه‌ای که روزهای جمعه ساعت ۹ صبح به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ساجد قدوسیان پخش و گزیده آن، همان جمعه بعد از خبر ساعت 19 از رادیو ایران شنیده می‌شود.
به گزارش «سدید»؛ «صبح جمعه با شما» پس از دو ماه مرخصی به احترام ایام محرم و صفر از جمعه، دوم آبان باز از آنتن رادیوایران شنیده می‌شود، درحالی‌که همه‌چیز تحت تأثیر کروناست؛ حتی قصه «منصور کله‌پز» بیوک میرزایی به سفارشِ منقاشیان با بازی اصغر سمسارزاده، سر از داروخانه درمی‌آورد.
 
هنرمندان این برنامه تلاش می‌کنند با بیان طنزی که با تلخی این روزها آمیخته شده است، مردم را به خانه‌ماندن ترغیب کنند و شادی و نشاط را در آنها به وجود آورند. این گزارش  روایتی است از پشت‌صحنه برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» در روزهای کرونایی؛ برنامه‌ای که روزهای جمعه ساعت ۹ صبح به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ساجد قدوسیان پخش و گزیده آن، همان جمعه بعد از خبر ساعت 19 از رادیو ایران شنیده می‌شود.

استودیوی «صبح جمعه با شما» این روزها حال و هوای دیگری دارد، زیرا با جدیت خاصی به‌دنبال تهیه و تولید قطعات نمایشی طنز هستند تا لبخند را در این روزها مهمان مردم کنند. وارد ساختمان شهدای رادیو که می‌شویم، تنی چند از بازیگران را می‌بینیم که مشغول تمرین هستند.

احتیاج مردم به شادی
ساجد قدوسیان، تهیه‌کننده، سردبیر و کارگردان برنامه «صبح جمعه با شما» درباره ضبط برنامه در اوضاع «کرونا» برایمان می‌گوید: «صبح جمعه با شما» از دیرباز پرمخاطب‌ترین برنامه طنز رادیو بوده است و در این روزهای سخت می‌تواند تا حدی دل مردم را شاد کند که حداقل ساعاتی از فکر و خیال رهایی پیدا کنند.

کارگردان «صبح جمعه با شما» درباره چگونگی ضبط برنامه می‌گوید: البته همچنان برای حفظ سلامت مردم و هنرمندان، متاسفانه برنامه در حضور تماشاگران ضبط نمی‌شود و حتی ضبط برنامه در استودیو نیز با تعداد کمی از هنرمندان و در چند روز و با حفظ کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود. هرچند تولید اینچنینی برنامه بسیار سخت است اما تصور می‌کنم مردم این روزها بیش از هر زمان دیگری به شادی نیاز دارند.

این سردبیر رادیو اضافه می‌کند: طبیعی است که بخش عمده‌ای از نمایش‌های برنامه حول و حوش مساله کرونا باشد اما رسالت برنامه «صبح جمعه » همچنان پابرجاست و ما به عنوان صدای مردم همواره مطالبات مخاطبان‌مان را با زبان طنز و کمدی مطرح می‌‌‌سازیم.

حفظ سلامت هنرمندان از همه چیز مهم‌تر است
کارگردان برنامه «صبح جمعه با شما »پیرو عدم‌حضور نسیم رفیعی در ویژه‌برنامه میلاد پیامبر؟ص؟ اظهار می‌کند: کرونا شرایط سختی را برای ضبط برنامه ایجاد کرده است، تا آنجا که هنرمندان برنامه به صورت گردشی و در چند روز سر ضبط حاضر می‌شوند.

علاوه بر آن قراری بین عوامل و هنرمندان برنامه گذاشته‌ایم که هر کس کوچک‌ترین کسالتی حتی در حد سرماخوردگی کوچک داشت تا بهبودی کامل، سر ضبط نباشد تا خدای ناکرده آسیبی به خود شخص یا دیگران نرسد.

قدوسیان ادامه می‌دهد: خانم نسیم رفیعی طی تماسی که هفته گذشته با من داشتند، اظهار ‌کردند که کمی کسالت دارند و طبق قرار ذکرشده تصمیم بر این شد که فعلا استراحت کنند تا بهبودی کامل حاصل شود و ضبط برنامه با دیگر دوستان پی گرفته شود؛ از این‌رو خانم نسیم رفیعی طبیعتا مدتی در برنامه حضور نخواهند داشت.

او درباره عدم‌حضور علیرضا جاویدنیا در سر ضبط برنامه می‌گوید: به دلیل مشکلات قلبی، جاویدنیا بیشتر در خانه حضور دارد و کمتر این روزها به صداوسیما می‌رود.

معامله با کرونا!
قدوسیان برایم گفته بود قبل از کسالت خانم رفیعی، او در نقش مترجم کرونا بازی می‌کرده است که در حال حاضر «آقای لبیب» صدای کرونا را دوبله می‌کند. عباس محبی در نقش «کرونا» و آرش راسخ در نقش «کامی» در حال تمرین سریال «کامی و کرونا» هستند.

از «جانعلی» قدیم تا «کرونا»
عباس محبی، هنرپیشه و بازیگر پیشکسوت رادیو درباره نقش‌هایش در برنامه «صبح جمعه با شما» می‌گوید. دایی جان، آقا ماشاءالله، جانعلی و ابی از مهم‌ترین تیپ‌هایی است که بازی می‌کنم؛ ضمن اینکه در اجرای لطیفه‌هایی به مناسبت‌های مختلف در تیپ‌های دیگری نقش بازی می‌کند که شنیدنش خالی از لطف نیست.

و اما صدای کرونا
او درباره تیپ «کرونا» برایمان توضیح می‌دهد: وقتی عکس بزرگ‌شده کرونا را توسط میکروسکوپ دیدم، با خودم گفتم این موجود می‌تواند چه صدایی داشته باشد که برای مردم جالب و جذاب باشد. عید که در استودیو برنامه را به طور زنده تقدیم شنوندگان کردیم، در نقش «کرونا» ظاهر شدم که مورد استقبال مردم واقع شد؛ البته خانم نسیم رفیعی اصوات نابهنجار مرا ترجمه می‌کرد، به طوری که زهر کلام نیز گرفته می‌شد.

او می‌ گوید: «کرونا» یک نوع صوت است، فارغ از لهجه و گویش؛ موجود ناشناخته‌ای که بدجنس است و همه را خانه‌نشین کرده، من طوری این اصوات را در می‌آورم که شیطنت و بدجنسی در آهنگ صدا وجود داشته باشد.

همچنان شیرین
داوود منفرد که همگان او را با نقش «شنگول» می‌ شناسند، برایم می‌گوید: چون مردم از شنیدن این تیپ لذت می‌‌برند، همچنان نقش شنگول را ایفا می‌کنم چون شیرین است و شیرین. او ادامه می‌دهد: تقریبا به‌خاطر کسالتی که برایم پیش آمده بود، دو هفته سر برنامه حضور نداشتم. مردم عزیزمان با تماس‌هایی که با برنامه داشتند، پیگیر شده بودند که چرا شنگول شنیده نمی‌شود و چه اتفاقی برایش افتاده است؟ که جا دارد اینجا از هموطنان عزیزم تشکر کنم. منفرد ادامه می‌دهد: البته قرار است آقای عباس محبی در نمایش‌هایی با موضوع کرونا، نقش «کرونا» را بازی کند و صداهایی از خود تولید کند که من فقط صدای او را می‌شنوم و به نظرم این بخش نیز مورد پسند شنوندگان قرار می‌گیرد.

پیله می‌کنم
آن طرف‌تر، اصغر سمسارزاده را می‌بینم که با بیوک میرزایی در حال تمرین هستند. او می‌گوید: من نقش «منقاشیان» کسی که سعی دارد همه موضوعات را بشکافد و در هر کاری پیله کرده و به قولی منقاش می‌کند را بازی می‌کنم. سمسارزاده برایمان توضیح می‌دهد که در این ۳۰ سالی که ایفای نقش‌های مختلفی را در رادیو برعهده داشته است، از نقش منقاشیان و اصغر در بخش «اصغر و شوکت» راضی است چون مردم هم از این نقش‌ها رضایت دارند.

آگاه‌‌کردن مردم با زبان طنز
بیوک میرزایی برایم می‌گوید: با زبان طنز تلاش می‌کنیم که مردم را نسبت به موضوع رعایت‌کردن مسائل بهداشتی درباره کرونا متوجه کرده و آنها بیش از بیش دقت كرده و از ماسک استفاده کنند. بیوک میرزایی ادامه می‌دهد: همه عوامل برنامه قصد دارند با نگاه طنز مردم را شاد كرده و اینکه آنها را سرگرم كنند تا کمتر از خانه خارج شوند؛ همچنین معضلات جامعه را در دل کار می‌سنجیم. او می‌گوید: یک طناز به درد و رنج مردم آشناست، خود او هم درد می‌کشد اما فرق او با مردم در این است که رنج بکشد اما مسائل را با زبان طنز به گوش هموطنان خود برساند.
 
بیوک میرزایی که در حال حاضر غیر از بازی در نمایش‌های رادیویی «صبح جمعه با شما» رادیوایران، نقش سرهنگی را در سریال «جشن سر برون» که به زودی قرار است با تهیه‌کنندگی آقای نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی از شبکه اول سیما پخش شود، بازی می‌کند، برایم می‌گوید: این سریال که با وجود رعایت ‌کردن همه مسائل بهداشتی و ایمنی و زدن ماسک تهیه می‌شود، موضوعی کلاسیک و عاشقانه دارد؛ کاری تاریخی تقریبا به زمان 100 سال پیش بر‌می‌گردد که همه عوامل آن حرفه‌ای هستند.

کرونا، بخش جدایی‌ناپذیر «صبح جمعه با شما»
ساجد قدوسیان خاطرنشان می‌کند: در طول این چند ماه که مردم کشورمان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، کرونا بخش جدایی‌ناپذیر برنامه هم به لحاظ سوژه‌ای شده است و هم به لحاظ اینکه باعث شده نمایش‌هایی را در برنامه صرفا با سوژه کرونا طراحی کنیم، تا جایی که من از یکی از نویسندگانم خواستم که شخصیت کرونا را خلق کنیم و آقای مصطفی خدایگان این مهم را به خوبی انجام دادند.

او ادامه می‌دهد: بحث کرونا در دیگر نمایش‌های ما تاثیر گذاشت، تا جایی که یکی از نمایش‌های پرطرفدار برنامه نمایش «منصور کله‌پز» بود که از زمانی که قرار شد کله‌پزی‌ها تعطیل شود، ما این نمایش را در دل برنامه آوردیم و «منصور کله‌پز» با بازی بیوک میرزایی، کله‌پزی‌اش را تعطیل کرد و منقاشیان با بازی اصغر سمسارزاده، منصور کله‌پز را ترغیب می‌کند که آقا بیا داروخانه بزن.

ساجد قدوسیان :
طبیعی است که بخش عمده‌ای از نمایش‌های برنامه حول و حوش مساله کرونا باشد اما رسالت برنامه «صبح جمعه » همچنان پابرجاست و ما به عنوان صدای مردم همواره مطالبات مخاطبان‌مان را با زبان طنز و کمدی مطرح می‌‌‌سازیم.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha