سالن‌های سینما باز، اما تعطیل‌؛
وقتی یک خانواده بخواهد به سینما برود به‌جز هزینه بلیت هزینه‌های جانبی مثل رفت‌وآمد یا پذیرایی نیز دارد، حالا چرا باید برای دیدن فیلم نامناسب این‌همه هزینه کند. در تیرماه وقتی که سالن‌ها دوباره بازگشایی شدند به خبرنگاران گفتم اگر تهیه‌کننده‌ها فیلم‌های خوبی را اکران نکنند قطعا سالن‌های سینما بازهم بسته خواهند شد.
به گزارش «سدید»؛ در روز‌های اخیر و پس از اعلام ممنوعیت فعالیت سینما‌ها از ساعت ۱۸ به بعد، انتقاداتی توسط سینماگران نسبت به این تصمیم صورت گرفت. اما پنج‌شنبه‌شب با اعلام آمار فروش یک روز سینما‌های تهران در برنامه شهرفرنگ تلویزیون، این مساله وارد مرحله جدیدی شد.
 
پس از آنکه براساس اعلام ستاد ملی کرونا، ساعت فعالیت مشاغل تا ۱۸ عصر مشخص شد، برخی از سینماگران نسبت به این تصمیم اعتراض کردند. آن‌ها مدعی بودند باتوجه به اینکه فعالیت اصلی سینما‌ها در ساعات شب است، این محدودیت عملا با تعطیلی سالن‌ها تفاوتی ندارد. یکی از کسانی که به این تصمیم معترض شد، مدیرعامل موسسه «بهمن‌سبز» بود که سالن‌های حوزه هنری را مدیریت می‌کرد.

مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» با انتقاد از محدودیت زمانی تعیین شده برای سالن‌های سینمایی گفت اگر سینماهای‌مان را به رستوران یا مرکز خرید تبدیل کنیم، احتمالا ادامه فعالیت‌مان بلامانع می‌شود! سیدمصطفی حسینی، مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» در گفتگو با مهر درباره بازگشایی سینما‌ها و امکان فعالیت آن‌ها تا ساعت‌۱۸ بیان کرد: تعطیل کردن سینما در تایم عصر درست شبیه تعطیل کردن ادارات، فروشگاه‌ها، بازار‌های مختلف و وسایل حمل‌و‌نقل در تایم روزانه و بلامانع دانستن بازگشایی آن‌ها از ساعت‌۱۸ به بعد است!

مدیر سینما‌های حوزه هنری افزود: اینکه پس از اتمام کارِ اکثریت مشاغل گروه‌های‌۲، ۳ و ۴ دستور به تعطیلی آن‌ها بدهید و فردا مجدد از صبح فعالیت آن‌ها بلامانع باشد، محدودیت نیست بلکه اعلام برنامه کاری روزانه آن‌هاست. در این میان تنها سینما و تئاترند که ذات فعالیت آن‌ها عصرانه و شبانه است و شما با این کار عملا دستور به تعطیلی مداوم آن‌ها داده‌اید.

حسینی ادامه داد: این نحوه محدودیت‌گذاری صرفا رفع تکلیف و شانه خالی کردن از مسوولیت است و این سیاستی است که در تمام ۹‌ماه اخیر از سوی مسوولان و ستاد ملی کرونا دیده‌ایم. اگر واقعا به‌دنبال بازگشایی محدود هستید، اجازه فعالیت عصر تا پایان شب را صادر کنید. در غیر این صورت شما باید تبعات این تعطیلی و خسارات آن را بپردازید.

این مدیر سینمایی بیان کرد:متأسفانه اساسا نسبتی میان محدویت‌ها و ازدحام جمعیت در اماکن مختلف دیده نمی‌شود. کل مخاطبان سینما در نیم سال اول امسال به اندازه یک روز متروی تهران نبوده است. به نظر می‌رسد اگر سینما‌ها را به رستوران یا مرکز خرید تغییر کاربری دهیم، ادامه فعالیت بلامانع شود.

گویی یکی از راه‌های انتقال کرونا، فیلم دیدن است! امروز اگر یک سر به تفرجگاه‌های تهران بزنید وضعیت عجیبی است. مطمئن می‌شوید کرونا تنها به سینما رسیده است!

وی در پایان بیان کرد: اصولا در سینما سانس‌های تا پیش از ساعت‌۱۸، سانس‌هایی مرده و کم‌مخاطب به حساب می‌آیند. همه این‌ها نشان می‌دهد دوستان تصمیم‌گیر شناخت کافی نسبت به سینما ندارند و حداقل انتظار این است که یک نماینده از سوی اهالی فرهنگ و هنر در برخی جلسات ستاد ملی کرونا حضور یابد تا مشورت صحیح داده شود و این موضوع نیاز به بازنگری دارد.

اما پنج‌شنبه‌شب صابری از اعضای شورای صنفی نمایش در برنامه شهرفرنگ تلویزیون آماری را ارائه داد که بسیار عجیب بود. صابری گفت: «تنها هفت سینمای دولتی پس از تصمیم جدید فعالیت تا ساعت ۱۸ در تهران بازگشایی شد. در یکی از پردیس‌های تهران با ۶ سالن، در یک روز فقط پنج بلیت فروخته شده است!»

کل مخاطبان سینما در  نیم سال اول امسال به اندازه یک روز متروی تهران نبوده است. به نظر می‌رسد اگر سینما‌ها را به رستوران یا مرکز خرید تغییر کاربری دهیم، ادامه فعالیت بلامانع شود. امروز اگر یک سر به تفرجگاه‌های تهران بزنید وضعیت عجیبی است. مطمئن می‌شوید کرونا تنها به سینما رسیده است.

مردم چرا به سینما بروند؟
برای بررسی گسترده‌تر شرایط به سراغ یک کلانشهر دیگر کشورمان رفتیم. در ابتدا با آقای امیرحسین دبیرزاده، مدیر پردیس سینمایی سیمرغ مشهد گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت فروش گیشه پردیس سیمرغ چگونه است؟
راستش را بخواهید پردیس سینمایی سیمرغ مشهد را در این ایام به طور کامل تعطیل کرده‌ایم. چند سالنی که در مشهد باز هستند عمدتا سینماهایی‌اند که دولتی یا نیمه‌دولتی هستند. علت فعالیت آن‌ها هم این است که مجبوراند باز باشند تا نیروهای‌شان را تعدیل نکنند. سالن‌هایی مثل ما که خصوصی‌اند باید در ماه حدود ۱۰۰‌میلیون تومن هزینه دستمزد و بیمه پرداخت کنند.

دلیل اصلی استقبال کم مخاطبان چه چیزی است؟
شاید مشکلات کرونا و درگیری مردم اهمیت زیادی داشته باشد، اما دلیل اصلی وضعیت امروز فروش پایین سینما‌ها عدم اکران فیلم‌های خوب در سینما‌ها است. هیچ فیلم خوبی در حال اکران نیست، فقط چندی پیش فیلم شنای پروانه بود که آن هم پس از مدت کوتاهی از روی پرده‌ها برداشته شد. مردم چرا باید برای تماشای فیلم‌هایی مثل «آقای سانسور» یا «پیشی می‌شی» به سینما‌ها بروند؟ معلوم است که این اتفاق نمی‌افتد. با این اوضاع و این فیلم‌هایی که در حال اکران هستند حتی اگر محدودیت زمانی هم نباشد مثلا اگر امروز روزی ۱۰‌بلیت فروخته می‌شود در آن دوره ۲۰‌بلیت به فروش می‌رفت.

پس معتقدید نبود فیلم خوب علت اصلی است؟
باید فیلمی باشد که مردم را ترغیب کند. ۹۰‌درصد از کسانی که امروز به سینما می‌آیند عمدتا جوانانی هستند که می‌خواهند در کنار هم ساعتی را بگذرانند وگرنه خانواده‌ها در این شرایط و با این فیلم‌ها بندرت به سینما می‌رود. وقتی یک خانواده بخواهد به سینما برود به‌جز هزینه بلیت هزینه‌های جانبی مثل رفت‌وآمد یا پذیرایی نیز دارد، حالا چرا باید برای دیدن فیلم نامناسب این‌همه هزینه کند. در تیرماه وقتی که سالن‌ها دوباره بازگشایی شدند به خبرنگاران گفتم اگر تهیه‌کننده‌ها فیلم‌های خوبی را اکران نکنند قطعا سالن‌های سینما بازهم بسته خواهند شد.

تهیه‌کننده‌ها را مقصر می‌دانید؟
البته تهیه‌کننده‌ها هم حق دارند، چون با این وضعیت اکران احتمالا هزینه ساخت فیلم‌های‌شان درنخواهد آمد و از طرفی دولت هم هر چه درباره حمایت از آن‌ها می‌گوید بیشتر در حد و اندازه شعار است و بیشتر نمی‌شود. به نظر من وضعیت نامناسب فروش امروز سینما حتی بیشتر از آنکه به‌دلیل ترس مردم از کرونا باشد، به دلیل عدم اکران فیلم‌های خوب است. مطمئن باشید اگر پیک کرونا را پشت سر بگذاریم و فیلم‌های مناسبی اکران شوند قطعا شرایط فروش گیشه بهتر خواهد شد. البته که آن به شرایط ایده‌آل سال‌های قبل نخواهد رسید، ولی باز هم چرخ سینما می‌چرخد.

به نظر شما تبعات کرونا تا چند وقت با سینماهاست؟
به‌هرحال چه بخواهیم چه نخواهیم حتی با اتمام دوره کرونا سالن‌های سینما با یک دوره سخت و رکود یک‌سال مواجه خواهند بود تا دوباره به شرایط عادی بازگردند. باید در نظر بگیریم که سالن‌های سینما نسبت به خیلی از اماکن دیگر به لحاظ بهداشتی ریسک کمتری دارند. برای مثال ورود افراد به سالن‌های سینما می‌تواند مدیریت شود و آن‌ها حتما با ماسک وارد شوند. ارتفاع سالن‌ها زیاد است، تهویه هوا صورت می‌گیرد و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود. پس سالن‌های سینما نسبت به خیلی از جا‌ها امن‌تر هستند به نظرم برای آنکه ترس مردم از این شرایط بریزد رسانه‌های جمعی خصوصا صداوسیما اهمیت بسیار زیادی دارد. البته همانطور که قبلا گفتم نقش دولت هم در این زمینه بسیار مهم است. دولت باید با مشوق‌هایی تهیه‌کننده‌ها را برای اکران فیلم‌های‌شان در سینما‌ها ترغیب کند. در آن زمان احتمالا اتفاقات بهتری رخ دهد.

«سینماماشین» یکی از راه‌های اکران امن است
سینماماشین یکی از بستر‌های اکران فیلم است که عمری بیش از چند‌دهه در دنیا دارد. البته سینماماشین در کشورمان یک پدیده نسبتا جدید به حساب می‌آید. سینماماشین به‌دلیل شکل و کارکردش می‌تواند گزینه مناسبی در ایام کرونا باشد. سینماماشین داری محیط امن‌تری به لحاظ بهداشتی است. برای تشخیص جامع‌تری از اوضاع اکران، به سراغ یکی از این سینماماشین‌ها رفتیم.

آقای حمید فولادی در گذشته مدیر سینما اطلس بوده و درحال حاضر مدیریت سینماماشین دهکده شاندیز را برعهده دارد. با او نیز به گفتگو نشستیم.

وضعیت فعالیت شما در این ایام چگونه است؟
ظرفیت سینماماشین دهکده شاندیز مشهد حدود ۴۰تا۵۰‌ماشین است. تصمیم‌گیری درباره فعالیت سینماماشین در روز‌های آینده را به تصمیمات فردا واگذار کرده‌ایم تا شرایط مشخص شود. البته همانطور که می‌دانید به‌دلیل رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از خودرو‌های شخصی به‌طور کلی درسینماماشین مسائل بهداشتی رعایت می‌شود و هیچگونه ناامنی وجود ندارد و مردم می‌توانند با آسایش کامل فیلم‌ها را تماشا کنند.

محیط سینماماشین را کاملا امن می‌دانید؟
مردم در سینماماشین‌ها می‌توانند بدون این‌که نزدیک به یکدیگر شوند فیلم‌ها را ببینند که به لحاظ بهداشتی با امنیت کامل است. به همین خاطر ما منعی برای فعالیت نداریم مگر آنکه به لحاظ زمانی منع تردد گذاشته شود که آن وقت باید تصمیمات جدیدی اعمال کنیم.

با این اوصاف آیا وضعیت گیشه شما مناسب است؟
به‌خاطر مسائل مربوط به کرونا و مشکلات اجتماعی که به‌وجودآمده است طبیعتا مردم احساس نیاز زیادی برای تماشای فیلم‌های خوب سینمایی می‌کردند، اما ازآنجایی‌که تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها، فیلم‌های قابل‌توجهی را به سالن‌ها نداده‌اند استقبال مردم آنچنان که باید نبود. فیلم‌هایی که اخیرا به اکران درآمدند به هیچ عنوان برای مردم قابل توجه نبودند و مقبولیتی نداشتند. اگر فیلم‌های بهتری مثل شنای پروانه و امثالهم به نمایش درآیند قطعا استقبال مردم بیشتر خواهد شد. فیلم‌های خوبی مثل «درخت گردو» و «روزصفر» آماده نمایش هستند، اما طبیعی است که تهیه‌کنندگان آن‌ها به دلیل از بین نرفتن سرمایه‌شان برای اکران آن‌ها موافقت نمی‌کنند.

پس شماهم معتقدید دلیل اصلی استقبال کم از سینماها، اکران نشدن فیلم‌های باکیفیت است؟
اگر فیلم‌های خوبی به اکران برسند مطمئنا سینماماشین‌ها با استقبال مردم مواجه خواهند شد، چون به لحاظ بهداشتی امنیت کامل دارند. در سراسر کشور بیش از ۱۰‌سالن سینماماشین وجود دارد. البته اکثر این سینماماشین‌ها با شکست مواجه شدند، دلیلش هم آن بود که نتوانستند صدای فیلم را روی رادیوی خودرو‌ها بیاندازند، اما ما در سینماماشین شاندیز توانستیم این کار را بکنیم. در مواردی که مثل کرونا به مردم فشار می‌آید باید به هرحال جا‌هایی باشند که مردم تخلیه انرژی بکنند و کمی آرامش داشته باشند. سینماماشین‌ها می‌توانند یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای این کار باشند که با امنیت کامل مردم با آن‌ها سرگرم شوند.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha