دغدغه تهیه کنندگان چیست؟
چرا دغدغه برخی تهیه‌کنندگان در نشست با معاون سیمای رسانه ملی صرفا معطوف به مسائل مالی بود؟
به گزارش «سدید»؛ یکی از انتقادات پرتکرار در نشست تهیه‌کنندگان سریال‌های تلویزیونی با حمید شاه‌آبادی، معاون سیما، به مسائل مالی بازمی‌گشت. اما آیا مساله اصلی سریال‌سازی در تلویزیون «پول» است؟ در حالی که بیشتر سریال‌های تلویزیونی از نداشتن قصه رنج می‌برند، تهیه‌کنندگانی که در نشست با معاون جدید رسانه ملی حضور داشتند، در این باره کم صحبت کرده‌اند و عمده مشکلات حوزه سریال‌سازی را به مسائل مالی معطوف کرده و خواستار حمایت‌های بیشتر در این حوزه شده‌اند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما مهدی فرجی، حسن نجاریان، الهام غفوری و برخی تهیه‌کنندگان دیگر به طور خاص به مشکلات مالی و بودجه‌ای و عدم حمایت‌های اینچنینی اشاره کرده‌اند. مهدی فرجی، تهیه‌کننده «نون خ» با تأکید بر اینکه باید بیشتر از تهیه‌کنندگان حمایت شود، گفته است: «در شرایط سخت مالی کنونی، نیاز است کمک بیشتری به تهیه‌کنندگان شود».
 
فرجی یکی از تهیه‌کنندگانی است که همواره از حمایت تلویزیون برخوردار بوده و در حال حاضر به طور همزمان پروژه‌های «نون خ ۳» و «صفر ۲۱» را در دست دارد؛ سریالی که این روز‌ها بخشی از انتقادات را متوجه خود کرده است. الهام غفوری نیز در نشست تهیه‌کنندگان تلویزیون با معاون سیما، به اختلافات فاحش دستمزد‌های نمایش خانگی و تلویزیون اشاره کرده و گفته است: «پرداختی‌ها در رسانه‌های رقیب در حوزه آثار نمایشی سبب شده تا بازیگران حرفه‌ای به دلایل مالی و اختلافات فاحش در پرداخت دستمزد‌ها انگیزه لازم را برای همکاری مجموعه‌های تلویزیونی نداشته باشند». جالب اینجاست که تهیه‌کننده مجموعه سریال‌های پایتخت اختلافات فاحش دستمزد‌های نجومی رسانه‌های رقیب تلویزیون را مورد اشاره قرار داده، آن هم در حالی که هنوز درباره پروژه پایتخت ۶، جزئیاتی منتشر نشده است و وضعیت این سریال به جایی رسید که سیمافیلم صراحتا اعلام کرد مسؤولیت این مجموعه با این مرکز نیست و بخش بازرگانی تلویزیون زیر نظر معاون وقت سیما (سید‌مرتضی میرباقری) آن را تولید کرده است.
 
اعداد شگفت‌انگیزی که برای این سری از پروژه پایتخت مطرح می‌شد تقریبا با شبکه نمایش خانگی تفاوتی نداشت. با همه این‌ها انتقادات فراوانی متوجه این فصل از مجموعه پایتخت شد. شرایط قسمت پایانی این سریال وضعیتی را ایجاد کرد که عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما با دستور ویژه جهت بررسی حواشی قسمت آخر پایتخت خطاب به معاون سیما نوشت: «لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن».

تعداد دیگری از تهیه‌کنندگان نیز با اشاره به مساله حمایت از تهیه‌کنندگان، وجوه بودجه‌ای را پررنگ کرده‌اند، اما واقعیت این است که حتی با همین اختلاف قیمت‌ها در نمایش خانگی و صداوسیما، حتی با همین میزان بودجه‌ای که سریال‌ها دریافت می‌کنند، آثار نمایشی کم‌کیفیتی تولید می‌کنند؛ سریال‌هایی که حتی با همین اعداد و برآورد‌های فعلی هم گران هستند.

برخی دیگر از تهیه‌کنندگان البته اشاره‌های خوبی به ماجرای قصه نیز داشته‌اند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مجید مولایی، تهیه‌کننده سریال «بانوی عمارت» نیز با تأکید بر اینکه نیاز است شناخت بهتری از مخاطبان حاصل شود، تصریح کرد: «حتما نیاز است از تکرار کلیشه‌ها در سریال‌سازی خودداری کرد و طرح‌های جدید و تولیدات بهتری داشت». واقعیت هم همین است، «قصه» مساله اصلی سریال‌سازی در تلویزیون است.

اما حمید شاه‌آبادی، معاون جدید سیما نیز در این جلسه با تأکید بر پیگیری دغدغه‌های بحق در حوزه تولید آثار نمایشی وعده داد تحولات ساختاری در سیما برای روان شدن روند تولید آثار تلویزیونی بر مبنای برنامه‌ای مدون پیگیری شود. وی با اشاره به تولید حدود ۱۲۰۰ قسمت سریال تلویزیونی در سال تصریح کرد: تهیه‌کنندگان مجموعه‌های نمایشی به عنوان عناصر فرهنگی کشور باید صاحب اعتبار و توانایی باشند و با به‌کارگیری خلاقیت، آثار فاخر و جذاب برای بینندگان تدارک ببینند.
 
شاه‌آبادی مساله‌ای قابل تامل را نیز مطرح کرد. وی با تأکید بر اینکه صداوسیما رسانه‌ای جریان‌ساز است، تصریح کرد: یکی از علت‌های مشکلات موجود در راه تولید آثار تلویزیونی آن است که دنیای نویسندگان با نیاز آنتن متفاوت است؛ در حالی که باید میان رسانه‌ای تجاری با رسانه‌ای جریان‌ساز همچون صداوسیما تفاوت قائل شد. معاون سیما با تشریح چشم‌انداز و افق مدنظر برای تقویت تولیدات نمایشی در آنتن رسانه ملی گفت: تمرکز بر نظارت، تصویب فیلمنامه و برآورد قرارداد‌ها را برای کمک به بهبود تولیدات نمایشی اجتناب‌ناپذیر می‌دانم و بر این باورم که برای تولید آثار جریان‌ساز، باید موانع را برطرف کنیم.

پیش‌تر به این موضوع پرداختیم که سریال‌سازی در دام «محافظه‌کاری در ژانر» و «کلیشه‌پردازی» افتاده است و یکی از پیشنهاد‌ها به معاون سیما این است که فرآیند‌هایی را که به محافظه‌کاری در این حوزه می‌انجامند، اصلاح کند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha