پوزخند کرونا به یک تصمیم وارونه؛
روز گذشته شهرداری تهران ساعت کاری مترو و بی آر تی را از ساعت ۲۳ به ساعت ۲۰ کاهش داد و این تصمیم را همسو با سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دانست. کارشناسان معتقدندشهرداری با افزایش ساعت کاری دو سامانه یاد شده می‌توانست به مهار کرونا کمک کند نه با تصمیمی که احتمال ابتلا به کرونا را شدیدا افزایش می‌دهد!
به گزارش «سدید»؛ شامگاه گذشته شهرداری تهران پیرو تصمیمی عجیب خبری را در رسانه‌های منتسب به خود منتشر کرد با چنین مضمونی: طی مجوزی از شهردار پایتخت و نظر به تصمیمات ستاد ملى مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کارى خطوط حمل و نقل عمومى از سوى این معاونت اعمال می‌شود.

در ادامه این اعلان عمومی آمده است: بر اساس این تصمیم گیری از فردا ٢٠ آبان به مدت یک‌ماه، اتمام ساعت کارى همه خطوط داخلى مترو ساعت ۲۰:۳۰ و خط متروى کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ خواهد بود.

همچنین به منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی، پایان زمان فعالیت ناوگان در تمامى خطوط بی. آر. تى (انبوه بر) در مسیر رفت (آخرین اعزام) ساعت ٢٠ و در مسیر برگشت آخرین اعزام به ساعت ۲۰:۳۰ کاهش خواهد یافت.

برای تشریح این تصمیم گیری عجیب به اهمیت سفر‌های درون شهری در این بازه زمانی اشاره‌ای خواهیم داشت و در ادامه به موضوع اصلی خواهیم پرداخت.

با تشدید بحران‌های اقتصادی در یکی دو سال گذشته و به تبع آن افزایش گاه چند برابری کرایه‌های تاکسی، آژانس، تاکسی اینترنتی، بسیاری از مسافران درون شهری به ناوگان حمل و نقل عمومی اقبال نشان دادند. از سوی دیگر با آغاز بحران کرونا و الزام جابجایی سه مسافر در هر تاکسی با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، و به تبع آن افزایش بیشتر کرایه‌ها، شمار بیشتری از مسافران به مترو و بی. آر. تی ملحق شدند که در ادامه با استناد به اظهارات متولیان حمل و نقل شهری، افزایش چشمگیر مسافران مترو و چرایی این افزایش را در ماه‌های اخیر و روز‌های آغازین شیوع کرونا مورد واکاوی قرار خواهیم داد تا در نهایت به تناقضات موجود در این تصمیم گیری برسیم.

۶۷۴ هزار سفر روزانه در فروردین ۹۹
در آمار تردد مسافران اسفند ۹۸ و نخستین ماه شیوع کرونا که در روز ۳۰ فروردین ۹۹ منتشر شد، آمده است: از ابتدای اسفندماه ۹۸ تا روز ۲۹ اسفندماه، تعداد مسافران مترو ۱۹ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۶۷۱ مسافر بوده است. به تعبیر دیگر میانگین سفر مسافران مترو تهران در اسفند ۹۹ حدود ۶۷۴ هزار سفر در روز بوده است.

۸۰۰ هزار سفر روزانه در خرداد ۹۹
این در حالیست که حجم تردد مسافر مترو در خرداد ماه، روزانه از مرز ۸۰۰ هزار سفر عبور کرده است.

«فرنوش نوبخت» مدیر عامل مترو تهران در گفتگو با ایرنا که روز دوم خرداد سال جاری منتشر شده به آمار مسافران مترو اشاره کرده است. در بخشی از اظهارات نوبخت اینگونه آمده: «.. پس از تعطیلات نوروزی و پس از فعالیت دوسوم از کارمندان و همچنین بازگشایی اصناف میزان مسافران از نیمه دوم اردیبهشت حدود ۴۰ درصد افزایش یافت و در نیمه دوم فروردین میزان مسافران روزانه از حدود ۱۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر افزایش داشته است.»

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در ادامه اضافه کرده است: «در هفته‌های اخیر نیز این روند افزایش داشته و در حال حاضر میزان مسافران روزانه مترو از مرز ۸۰۰ هزار نفر عبور کرده است...»

۹۳۰ هزار سفر روزانه در مهر ۹۹
خبرگزاری برنا در گفت و گویی دیگر با مدیر عامل شرکت مترو تهران داشته که با تیتر "آمار مسافران مترو تهران در موج سوم کرونا" در روز ۲۹ مهر ماه سال جاری منتشر شده است به آماری فراتر از ۹۳۰ هزار سفر در روز اشاره کرده است.

برنا در بخشی از این گفت و شنود آورده است: «.. فرنوش نوبخت، درباره آمار مسافران مترو تهران طی روز‌های اخیر، گفته که تعداد مسافران مترو در روز‌های گذشته به حدود ۸۳۰ هزار نفر رسیده؛ در حالی که ۱۰۰ هزار نفر آمار مسافران مترو طی یک هفته اخیر کاهش پیدا کرده است...»

لازم به ذکر است که کاهش ۱۰۰ هزار نفری مسافران مترو در سومین هفته مهر ماه به واسطه تعطیلی‌های بین تعطیلی پایان هفته و ایام شهادت حضرت امام رضا (ع) و پیامبر ختمی مرتبت (ص) بوده است؛ و در آمار آبان ماه نظر به موج سنگین گرانی‌های افسار گسیخته‌ای که شاهد آن هستیم، بی‌تردید شمار مسافران مترو افزایشی پلکانی و رو به رشد داشته است.

با این حال روند و رویۀ افزایش مسافران به دلایلی که در بالا بر شمردیم در سامانه انبوه بر (بی. آر. تی) نیز از این قواعد مستثنی نیست و از آنجایی که آمار دقیق و طبقه بندی شده‌ای از جابجایی مسافران سامانه بی. آر. تی در ماه‌های اخیر در دست نیست، نمی‌توان اقبال عمومی به تردد با این سامانه را با عدد ورقمی دقیق به اثبات رساند. با این احوال اثبات این مدعا را ایضا به شواهد مندرج در آمار مترو تهران احاله می‌نماییم.

ازدحام در مترو معضلی که نشده، تشدید شد

در میانه تابستان گذشته و در شرایطی که هر روز بر شمار قربانیان بی گناه کرونا افزوده می‌شد، بسیاری از رسانه‌ها به ازدحام شدید مسافران مترو و بی. آر. تی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در این سامانه‌ها معترض بودند. این در حالی بود که هیچ تغییری در سر فاصله حرکت قطار‌های مترو به رغم ازدحام شدیدجمعیت اتفاق نیفتاد و مسئولان مترو وقتی عرصه را به خود تنگ دیدند دو مرتبه قصه نخ نما شده عدم تخصیص بودجه دولت به مترو و شهرداری را پیش کشیدند. بهانه‌هایی که هیچ گرهی را نگشود و در پس زمینه آن هر روز هموطنانی در عین مظلومیت قربانی این بیماری مرموز می‌شدند.

در تاریخ ۲۸ تیر ماه سال جاری محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اشاره به کمبود ۳ هزار واگن در مترو پایتخت، گفت: شهرداری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط و تأمین تجهیزات نیاز دارد.

کمبودی که نه تنها هیچ رهیافتی برای خلاصی از آن تدبیر نشد، بلکه حضرات مدیریت شهری نیز با تصمیم عجیب روز گذشته خود دست و پای این مرکب لنگ را در پوست گردو کردند و ساعت‌کاری رفت و آمد‌ها را کاهش دادند! تصمیمی که نه تنها بار گرانی بر دوش مسافران مترو و بی آر تی خواهد شد، بلکه معضلات و مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت که کمترین آن ایجاد و رخداد ترافیک خواهد بود.

ترافیک سنگین؛ مولود تصمیمی عجولانه!
در روز‌های آینده معضلی که زائیده این تصمیم خواهد بود، ایجاد ترافیک شدید و تردد زجر آور شهروندان در خیابان‌های تهران است.

مهرداد تقی زاده کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک روز گذشته شهرداری تهران ساعت کاری مترو و بی آر تی را از ساعت ۲۳ به ساعت ۲۰ کاهش داد و این تصمیم را همسو با سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دانست. کارشناسان معتقدندشهرداری با افزایش ساعت کاری دو سامانه یاد شده می‌توانست به مهار کرونا کمک کند نه با تصمیمی که احتمال ابتلا به کرونا را شدیدا افزایش می‌دهد؛ در واکنش به این خبر و تصمیم عجیب شهرداری تهران مبنی بر کاهش ساعات کار مترو و بی. آر. تی می‌گوید: باید ساعات کار مترو افزایش می‌یافت، نه کاهش!

تقی زاده، با هشدار درباره افزایش ترافیک در روز‌های آینده، متذکر شد: اگرمیزان ساعات خدمات‌دهی حمل‌ونقل عمومی کاهش یابد، می‌تواند بار ترافیکی را به خیابان‌ها تحمیل کند و در صورت کاهش تعطیلی مترو مردم با خودرو‌های عمومی و شخصی مسافرت‌های درون‌شهری را ادامه خواهند داد و این منجر به حجم ترافیکی سنگین در سطح شهر تهران خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان می‌کند: بنده معتقدم تصمیم کاهش ساعات خدمات دهی مترو نه تنها ازدحام مردم را کاهش نمی‌دهد، بلکه بر عکس موجب می‌شود مردم کار‌های خود را در ساعات خاصی انجام دهند و باعث شلوغی بیش‌ازحد می‌شود.

تقی زاده افزود: ما هر چه زمان خدمات‌دهی مترو و حمل نقل عمومی را طولانی‌تر کنیم و سرفاصله‌ها کاهش پیدا کند، می‌تواند به رعایت فاصله‌های اجتماعی در ایام کرونا کمک بیشتری کند. این تصمیم را نمی‌دانم چگونه اتخاذ کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند؟!

گسترش ناوگان حمل و نقل بجای توسعه معابر

این کارشناس ترافیک با بیان اینکه شهرداری باید بخشی از بودجه خود را به خرید ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهد، خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کاهش سرفاصله‌های قطار و اتوبوس‌ها می‌تواند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام شیوع کرونا کمک کند و مسئولان به‌جای توسعه معابر و احداث خیابان‌ها و بزرگراه‌ها می‌توانند بودجه شهری را به خرید ناوگان عمومی اختصاص دهند، ما پول داریم، اما نمی‌توانیم آن را در جایی که نیاز است درست و صحیح هزینه کنیم.

کاهش ساعت‌کار مترو؛ منجر به ازدحام خواهد شد
نا گفته پیداست که ضرب شمار ساعات خدمات مترو و بی آر تی در تعداد مسافران می‌تواند زائیده ازدحام یا عدم ازدحام شود. با این حال این ابهام هنوز پا برجاست که چرا شهرداری اقدام به کسر ساعات خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت کرده است؟ عجیب‌تر اینکه بر پیشانی این اقدام عقیم بهانه نچسب خیرخواهی سنگینی میکند؛ چرا که این اقدام را تلویحا در راستای کاهش احتمال ابتلا به کرونا قلمداد کرده اند. در حالیکه واضح و مبرهن است که کاهش ساعات کاری مترو تهران از ساعت ۲۳ به ۲۰ نه تنها به کاهش ابتلا به کرونا کمکی نمی‌کند؛ بلکه خود عامل بسیار بزرگ و ریسک قریب به اتفاقی است که ابتلای مسافران مترو و بی آر تی به بیماری کرونا در آن محتمل است!

نکته آخر...
با این اوصاف کم کردن ساعت کاری مترو و بی آر تی، احتمالا در راستای مرتفع نمودن مشکلات درون سازمانی شهرداری از جمله کمبود بودجه و اعتباری است که بار‌ها در مورد آن سخن به میان آورده اند و شهرداری و سازمان‌های متبوعش که وظیفه جابجایی مسافران را برعهده دارند، با این اقدام در صدد بر آمده اند که هزینه‌های جاری تعمیر و نگهداری ماشین آلات را به حداقل برسانند و از نمد کرونا برای خود کسب آبرو کرده و کلاهی برای خود دست و پا کنند! در حالی که این حکایت مصداق اظهر من الشمس است و حضرات مدیریت شهری که ملت را مفتخر به استماع این خبر کرده اند، غافلند که سرنا را از سر گشادش نواخته اند؛ لذا در این مقال بد نیست با زبانی بدوی و منطقی کودکانه متذکر شد که افزایش ساعات کاری یک موسسه یا سازمان یا هر ارگان و اداره و... در کاهش مراجعه و رفع رجوع ازدحام موثر است و حالت عکس آن یعنی کاهش ساعت کاری منجر به ازدحام و کثرت رجوع ملت خواهد شد.

انتهای پیام/
منبع: راه دانا
ارسال نظر
captcha