تلاش برای حفظ رنگین کمان فرهنگی ایران؛
سه مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به وضعیت فیلمسازی در سایر شهر‌های کشور در مقایسه با تهران پیشنهاداتی را به منظور بهبود وضعیت رویکرد آنلاین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ارائه کردند.
به گزارش «سدید»؛ فیلم کوتاه در ایران سال‌هاست که توانسته روند رو به رشدی را طی و حفظ کند و همچنان درخشان بماند؛ اتفاق مبارکی که نشات گرفته از حضور جوانان فیلمساز خلاق و مستعد در این حوزه است.

جوانانی علاقه‌مند به سینما که از نقاط مختلف ایران با تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها به دنبال علایق فیلمسازی خود رفتند و کاری کردند کارستان. فیلم کوتاه ایران را این روز‌ها دیگر تنها با نام تهران نمی‌شناسند، بلکه در شهر‌ها و استان‌های دیگر هم شاهد تولید فیلم‌های باکیفیت و خلاقانه همپای تولیدات پایتخت و حتی پیشروتر از آن هستیم. فیلم‌هایی که در چند سال اخیر در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حضوری فعال، قدرتمند و درخشان داشتند.
به همین بهانه و به مناسبت برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران پای صحبت سه تن از مدیران دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران نشستیم تا از وضعیت فیلمسازان جوان در شهر‌ها و استان‌های دیگر مطلع شویم.

تشکیل پیچینگ‌های استانی اقدامی مطلوب است
سیدمحمد طباطبایی، مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در استان اصفهان درباره فعالیت این دفتر در زمینه حمایت از سینمای کوتاه و فیلمسازان جوان گفت: دفتر اصفهان همراه با سایر دفاتر کشور حمایت از فیلم کوتاه را در قالب پیچینگ انجام می‌دهد و از طریق پورتال انجمن سینمای جوانان ایران فیلمسازانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند برای همکاری با دفتر انجمن در اصفهان ثبت نام کنند تا در پیچینگ مورد بررسی قرار بگیرند.

وی افزود: امسال دو فیلم تولیدی دفتر انجمن با عنوان «فشن» و «دکل» که از طریق پیچینگ معرفی شدند، در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کردند.

این فعال حوزه سینما درباره وضعیت فیلم کوتاه در تهران و سایر شهرها، توضیح داد: اگر واقعا فکر می‌کنیم کشورمان رنگین کمان فرهنگی است باید تمرکززدایی کنیم، تا چند سال پیش جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران محفلی برای تماشای فیلم‌های متنوع از نقاط مختلف کشور بود، اما اخیرا فیلمسازان سایر استان‌ها هم سبک و سیاقی را در فیلمسازی دنبال می‌کنند که از اصالت و سنت ایران و شهرهایشان به دور است و به نظرم این رویه و شرایط یک زنگ هشدار است و بعد‌ها افسوس آن را خواهیم خورد.

طباطبایی تاکید کرد: سال گذشته پیچینگ‌های استانی نتایج بسیار مطلوبی داشتند و تولیدات خوبی از نقاط مختلف کشور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کرد.

مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان درباره اینکه تا چه اندازه از گروه‌های فیلمسازی سایر شهر‌ها در این دفتر حمایت می‌شود؟ گفت: انجمن سینمای جوانان ایران یک زنجیره به هم پیوسته است و هر شهری موظف است برای فیلمسازان نقاط مختلف امکانات لازم را جهت فیلمسازی فراهم کند. دفاتر انجمن برای این حمایت‌ها نیاز به تقویت دارند.

طباطبایی با قدردانی از راه‌اندازی پیچینگ استانی، بیان کرد: باید برای تشکیل پیچینگ‌های استانی و حمایت از آن به مدیران انجمن دست مریزاد گفت، چون واقعا حرکتی موثر و قابل توجه است که مطمئنا نتیجه مطلوب آن را در سال‌های آینده خواهیم دید.

مهم‌ترین وجه تمایز فیلمسازان سایر استان‌ها با تهران
فریبا چوپان‌نژاد، مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در نجف آباد درباره اینکه وجه تمایز فعالیت فیلمسازان کوتاه در شهر‌ها و استان‌های دیگر با تهران چیست؟ پاسخ داد: به نظرم مهم‌ترین وجه تمایز نگاهی است که فیلمسازان سایر استان‌ها به مسایل بومی شهر خود دارند، رویکردی که بسیار مهم است، چون ما باید پاسدار هویت ملی و همینطور هویت شهر‌های خود باشیم.

وی افزود: در شهرستان‌ها فیلمسازان گلایه‌ای دارند مبنی بر این که در جشنواره فیلم کوتاه تهران اکثر فیلم‌های پذیرفته شده از تهران هستند. من فکر می‌کنم باید نگاه خاص‌تری به فیلمسازان سایر شهر‌ها بشود، چون با محدودیت‌ها و کمبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کنند. نگاه بومی به منطقه از نقاط مثبت فیلمسازان سایر استان‌هاست که ستاد جشنواره می‌تواند آثاری با این محوریت را انتخاب کند.

چوپان‌نژاد در پاسخ به اینکه علت مهاجرات فیلمسازان از شهرستان‌ها به تهران چیست؟ توضیح داد: به نظرم به مقوله حمایت باز می‌گردد، رویکرد حمایتی موسسات سینمایی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند تنها متمرکز بر مقوله مالی است که بیشتر به دانش آموختگان خود اختصاص دارد. در حالیکه دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران چنین رویکردی ندارند. در واقع دفاتر انجمن در حالی می‌توانند پاسخگوی نیاز فیلمسازان جوان باشند که خود به لحاظ مسایل فنی و تجهیزات حمایت شوند.

وی با اشاره به نیاز فیلمسازان جوان ادامه داد: مقوله نیروی انسانی هم در شهرستان‌ها بسیار مشکل‌ساز است و به عنوان مثال عوامل فنی یا بازیگران حرفه‌ای که فیلمسازان جوان در پروژه خود از آنان استفاده کنند به واسطه نبود محلی برای آموزش کمتر حضور دارند.

مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در نجف آباد درباره وضعیت ارتباط فیلمسازان سایراستان‌ها با اساتید فیلمسازی و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در شرایط شیوع کرونا، گفت: ارتباط با استادان در جشنواره همواره شرایط فوق العاده‌ای را برای هنرجویان و فیلمسازان جوان فراهم می‌کرد، اما امسال به دلیل شیوع کرونا این ارتباط محدود شده است. امیدواریم هر چه زودتر بحران کرونا تمام شود تا این امکان ارتباط بار دیگر برای هنرجویان و فیلمسازان جوان فراهم شود. در شرایط امروز مقوله آموزش هم دچار مشکل است، چون برگزاری کلاس‌های عملی فیلمسازان به شکل آنلاین چندان فراهم نیست.

پیشنهاد مهم برای بهبود وضعیت نشست‌های آنلاین
زهرا رجایی، مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در آباده با ارائه توضیحاتی درباره تولیداتی که این دفتر در حوزه فیلم کوتاه داشته است، از ساخت یک انیمیشن جدید به نویسندگی یکی از هنرجویان نوجوان خبر داد و گفت: انیمیشنی در دست تولید داریم که آقای حیدرپناه ساخت آن را برعهده دارند و فیلمنامه این اثر را یکی از هنرجویان مستعد و توانمند نوجوان نوشته است. ما در آباده دوره فیلمسازی را از رده سنی نوجوانان آغاز کردیم و به چنین نتایج مطلوبی هم دست یافتیم.
رجایی در پاسخ به اینکه وجه تمایز فیلمسازان شهرستان‌ها را با تهران در چه می‌داند؟ گفت: جدی‌ترین تفاوتی که می‌توان در نظر گرفت شرایط بومی و منطقه‌ای است و هر منطقه ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که کار و موضوعات فیلمسازان را متمایز می‌کند تا منحصر به فرد باشند. همانطور که تهران هم ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وی درباره علت کوچ فیلمسازان از نقاط مختلف کشور به تهران بیان کرد: مقوله فیلمسازی فعالیتی گرانقیمت است و شرایط ویژه و خاص خود را می‌طلبد، به لحاظ محیط، آموزش و منابع معتبر در تهران بسیار شرایط برای فیلمسازی بهتر است. همچنین افراد تراز اول و شاخص در فیلمسازی ساکن تهران هستند. در شهرستان، اما فیلمسازان مجالی برای تولید ندارند و ترجیحا به تهران می‌آیند تا بستری فراهم و مناسب برای دیده شدن داشته باشند و بتوانند فعالیت کنند. در واقع فیلمسازان استعدادهایشان را در شهرستان‌ها پرورش و روند حرفه‌ای را در تهران ادامه می‌دهند.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی با برگزاری نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» تا شنبه ۱۷ آبان ادامه دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha