وقتی هنرمندان می‌توانند پرچم داری کنند؛
وقتی حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده برجسته کشورمان، در سال‌های گذشته، از گرفتن نشان شوالیه فرانسوی‌ها امتناع می‌کند، شایسته است سایر هنرمندان کشورمان نیز در این مقطع حساس جواب توهین آمیز دولتمردان فرانسه به پیامبر اسلام (ص) را با پس فرستادن نشان‌های خود پاسخ دهند.
به گزارش «سدید»؛ انتشار کاریکاتوری اهانت آمیز نسبت به پیامبر اسلام (ص) توسط نشریه فرانسوی شارلی ابدو برای چندمین بار، خشم جوامع اسلامی را برانگیخته است.
 
این خشم با سخنان «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه به حمایت از این اقدام، دو چندان شده و مقامات بسیاری از کشور‌ها موضع رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کرده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه «اسلام را دین افراطی دانست و از انتشار کاریکاتور‌های موهن به مقدسات اسلامی حمایت کرد و آن را حمایت از ارزش‌های سکولاریسم دانسته است.»

وزیر کشور فرانسه نیز با ادعای تلاش در مبارزه با افراط‌گرایی مذهبی از بستن دستکم ۷۳ مسجد و مدرسه خصوصی اسلامی در سراسر فرانسه از ماه ژانویه به این سو خبر داد.

رئیس جمهور فرانسه در پی واکنش تند مقامات رسمی برخی کشور‌ها نسبت به اظهارات وی، در پیام توئیتری که به دو زبان انگلیسی و عربی منتشر شده، نوشت: «هیچ چیزی هرگز باعث نمی‌شود که عقب بنشینیم. ما به تمامی اختلافات با روحیه صلح احترام می‌گذاریم. هرگز سخنان تنفر‌آمیز را قبول نکرده و از بحث منطقی دفاع می‌کنیم. همواره در کنار کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی خواهیم ایستاد.»

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در یک عقب نشینی آشکار نسبت به اظهارات اولیه خود، در پیامی توئیتری ادعا کرد: بر خلاف چیزی که من طی روز‌های اخیر در رسانه‌های اجتماعی دیده و شنیده‌ام، کشور ما مشکلی با هیچ دینی ندارد!

رئیس جمهور فرانسه در ادامه مدعی شد: تمامی آن‌ها آزادانه فعالیت دارند. بدون انگ زدن. فرانسه به صلح و همزیستی مشترک پایبند است.

تحریم کالا‌های فرانسوی
فعالان عرب زبان در فضای مجازی یک کمپین گسترده علیه محصولات فرانسوی به راه انداخته و از همگان خواستند تا در دفاع از پیامبر اسلام این محصولات را تحریم کنند. این کاربران همچنین لیستی از محصولات فرانسوی را که باید در این کمپین تحریم شود منتشر کردند.

برخی کشور‌های عربی مانند کویت، پاساژ‌های تجاری خود را از محصولات فرانسوی خالی کردند.

پس فرستادن نشان شوالیه
در چنین فضایی که توهین به پیامبر اسلام (ص) از یک نشریه فرانسوی شروع شده، انتظار می‌رود بسیاری از هنرمندان کشورمان، به عنوان پرچم داران فرهنگ و هنر کشور در اقدامی مشترک و یا در بیانیه‌ای به این اقدام توهین آمیز، پاسخی شایسته دهند.

شاید از هنرمندانی که در سال‌های گذشته از طرف کشور فرانسه، نشان ملی لیاقت و یا نشان هنر و ادب این کشور را دریافت کرده اند، بیشتر از بقیه انتظار رود که در حرکتی قابل تقدیر، این نشان اهدایی را به سفارت فرانسه بازپس دهند.

نشان ملی لیاقت یا نشان شوالیه، نشان هنر و ادب، نشان افسر یا آفیسر و ... نشان‌ها و مدال‌هایی هستند که در مقاطع مختلف زمانی از طرف دولت فرانسه به اهالی فرهنگ و هنر یا فعالین سیاسی سایر کشور‌ها اهدا می‌شود. نشان شوالیه شاید نام آشناترین این نشان‌ها باشد که تا کنون چند باری هم نصیب شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان شده است.

در ایران شخصیت‌هایی، چون محمدرضا شجریان (خواننده)، دکتر حسابی، عباس کیارستمی (کارگردان و عکاس)، داریوش شایگان (نویسنده و شاعر بود)، لیلا حاتمی (بازیگر)، شهاب حسینی (بازیگر)، محمود دولت آبادی (نویسنده)، داریوش مهرجویی (کارگردان)، کامبیز درم بخش (کاریکاتوریست)، یدالله رویایی (شاعر)، شهرام ناظری (خواننده)، محسن مخملباف (کارگردان)، پری صابری (کارگردان تئاتر و نمایشنامه‌نویس)، اصغر فرهادی (کارگردان) و محمدعلی سپانلو (شاعر و مترجم ایرانی) نشان شوالیه را دریافت کرده‌اند.

وقتی حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده برجسته کشورمان، در سال‌های گذشته، از گرفتن نشان شوالیه فرانسوی‌ها امتناع می‌کند، شایسته است سایر هنرمندان کشورمان نیز در این مقطع حساس جواب توهین آمیز دولتمردان فرانسه به پیامبر اسلام (ص) را با پس فرستادن نشان‌های خود پاسخ دهند.

انتهای پیام/
منبع: راه دانا
ارسال نظر
captcha