عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: سخن گفتن از تعطیلی تهران بیشتر جنبه تئوری دارد، اما به نظر بنده باید بجای تعطیلی تهران محدودیت‌های شدیدی در مراکز پرتجمع صورت بگیرد؛ اقدامی که تاکنون صورت نگرفته و امروز باید اجرایی شود.
به گزارش «سدید»؛ سید مسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در شرایط فعلی کرونا تهران را قرنطینه کرد، گفت: سخن گفتن از تعطیلی تهران منطقی نیست، این صحبت‌ها بیشتر جنبه تئوری دارد. چرا که تعطیلی شهر‌ها مصادف با حکومت نظامی است و امکان ندارد ما چنین اقدامی را اجرایی کنیم. اما به نظر بنده باید محدودیت‌های شدیدی در مراکز پرتجمع صورت بگیرد، اقدامی که تاکنون صورت نگرفته و امروز باید اجرایی شود.

وی افزود: باید نظارت بیشتری بر مراکز پرتجمع صورت بگیرد به طوری که در این مراکز مردم به درستی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

لزوم تجهیز نقاهتگاه‌های بیمارستانی/تمامی تجمعات در کشور باید لفو شود
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به آخرین اقدامات مجلس برای مقابله با شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: چند روز گذشته با دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و معاونین ایشان جلسه‌ای داشتیم که مقرر شد تا ستاد بحران تشکیل شود و بیمارستان‌ها تعداد تخت‌های خود را افزایش دهند و بخشی از محیط خود را به ایجاد نقاهتگاه‌ها اختصاص دهند.

خاتمی در ادامه این گفتگو با تأکید بر اینکه باید محدودیت‌های شدیدتری در شهر‌ها ایجاد کرد، ادامه داد: بسیاری از کسانی که حامل ویروس هستند لزوما علائم ابتلای به کرونا را ندارند، از این رو در کشور تمامی تجمعات باید لغو شود. چرا که نمی‌دانیم چه کسانی به کرونا مبتلا شده اند و برخی‌ها دارای علائم ابتلا به این ویروس نیستند.

خطر حضور مردم در اماکن عمومی بیشتر از ادارات است
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با اشاره به ایجاد محدودیت‌ها در شهرها، تصریح کرد: در وهله نخست باید از تجمع در ادارات و رفت و آمد‌های مردم جلوگیری کرد، سپس می‌توان مراکزعمومی و غیر دولتی را محدود نمود، حقیقتا مراکز غیر‌دولتی و خصوصی نقش مهمی را در ایجاد تجمعات دارند؛ به طور مثال در فروشگاه‌ها باید صاحبان آن‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام کنند که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی صاحبان مشاغل جریمه شوند و به طور قطع خطرات حضوری اینچنینی که با تجمع مردم صورت می‌گیرد، می‌تواند خطرناکتر از حضور در ادارات و محل کار باشد.

وی به نقش مهم مسئولان در ایجاد قوانین مقابله با کرونا اشاره و بیان کرد: مسئولان اجرایی باید دائما مقررات را به روز و جریمه‌ها را اعمال کنند تا بتوانیم مانع شیوع بیشتر ویروس کرونا در جامعه باشیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که قانون درباره شیوع ویروس کرونا و تعطیلی شهر‌ها چه می‌گوید، گفت: قانون بر محدودیت‌های تجمع و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی تأکید دارد که البته شرایط شهر‌ها و مناطق و محلات در چگونگی اجرای مفاد قانونی نقش مهمی دارند.

نمی‌توان تهران را قرنطینه کرد، باید محدودیت‌ها شدیدتر شود
وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی قرنطینه تهران نیاز است، تأکید کرد: به اعتقاد بنده نمی‌شود تهران را قرنطینه کرد چرا که نمی‌توان مردم را از خرید‌های روزانه و امورات‌شان منع کرد.

خاتمی درباره اینکه چرا قرنطینه شهر‌ها در روز‌های نخست اسفندماه ممکن بود، اما امروز غیر ممکن شده است، پاسخ داد: در ابتدای شیوع کرونا ما نسبت به رفتار این ویروس آگاهی کاملی نداشتیم و دیدیم بسیاری از کشور‌ها در آن زمان برخورد‌های خشنی را در قبال بی توجهی به این ویروس داشتند و حتی برخی از کشور‌ها مردم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند. اما در ادامه با اطلاعات بیشتری که از این بیماری و این ویروس به دست آمد، رفتار‌ها منطقی‌تر شد؛ بنابراین باید گفت که قرنطینه در شرایط فعلی ممکن نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره پیش بینی‌ها از آینده کرونا در کشور، این گونه توضیح داد: حقیقتا نمی‌توان پیش بینی درستی از روند فعالیت این ویروس در کشور داشت، ما در گذشته پیش بینی کردیم که در فصل تابستان آمار‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، اما این گونه نشد و امروز دیگر نمی‌توان پیش بینی درستی از این بیماری ارائه کرد.

وی در خاتمه با اشاره به نقش مهم دولت در مقابله با بحران کرونا تأکید کرد: نقش دولت در مقابله با بیماری کرونا مهم است و تمامی اداره کشور و کنترل رفت و آمد‌ها بر عهده دولت است؛ دولت می‌گوید که باید کاری کنیم که مردم بتوانند در ایام کرونا بدون هیچ مشکلی زندگی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ اما این اقدام دشوار است، چرا که نمی‌توان به مردم گفت در خانه بمانید و هیچ چیزی مصرف نکنید این برای مدت کوتاهی پاسخ می‌دهد، اما نمی‌توان این نوع رفتار و قرنطینه را به صورت دائم به اجرا در آورد.

انتهای پیام/
منبع: راه دانا
ارسال نظر
captcha