در گفتگو با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مطرح شد؛
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به پرسش هایی درباره غیبت فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ۷ ماه اخیر اکران، پاسخ می‌دهد.
به گزارش «سدید»؛ علیرضا تابش که مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و در عین حال دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است، پیش از این‌که صبح دیروز در نشست خبری آنلاین این جشنواره حضور پیدا کند، ادعا کرده بود که برگزاری جشنواره‌ها بر اکران سینما‌ها تاثیر دارد.
 
همین باعث شد که خبرنگار گروه سینمای روزنامه جام‌جم از او بپرسد پس چرا در هفت ماهی که از امسال سپری کرده‌ایم، هیچ‌یک از فیلم‌های سال گذشته جشنواره کودکان و نوجوانان حتی به‌صورت آنلاین هم اکران نشده؟ درست است که اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینما و اکران آنلاین آن‌ها در سامانه‌های پخش آنلاین، تحت تسلط شیوع ویروس کرونا همچنان به صورت کجدار و مریز ادامه دارد تا ارتباط مردم با سینمای ایران و فیلم دیدن قطع نشود، اما سهم کودکان و نوجوانان از اکران در هفت ماهه اول سال، صفر بوده است.
 
چرا از ظرفیت آثار دوره قبلی جشنواره کودکان و نوجوانان دست‌کم برای اکران آنلاین استفاده نشده تا بچه‌ها هم سهمی از سینما از ابتدای سال تا اینجا داشته باشند؟ به نظر می‌رسد با ادامه کرونا، این خطر همچنان سینمای کودک و نوجوان را در اکران تهدید کند و بچه‌ها سهمی در اکران نداشته باشند. اما پاسخ آقای مسؤول چه بود؟ عرض می‌کنیم.

از جشنواره به اکران
صبح دیروز بود که علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشستی حاضر شد که به صورت آنلاین برپا شده بود. این دوره از جشنواره فیلم کودک قرار است به‌صورت فیزیکی و مجازی از ۲۷ مهر تا دوم آبان برگزار شود.
 
او در پاسخ به سوالی درباره خلأ اکران فیلم‌های جشنواره در طول سال پرسیده بود، گفت: «از آغاز سال جاری و جدی‌تر شدن شیوع کرونا با هم‌فکری شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان فهرستی از فیلم‌های محبوب کودکان و نوجوانان تهیه شد که تعدادی از آن در پلتفرم‌ها عرضه شدند و مالکیت تعدادی از فیلم‌هایی را که اکران نشده‌اند، مشخص کرده‌ایم که تعدادی متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
 
من از آن‌ها خواهش می‌کنم فیلم‌های جذاب و خاطره‌انگیز سینمای ایران را که متعلق به کانون است، در پلتفرم تخصصی خود بارگذاری کنند. بخش دیگر آثار، مربوط به حوزه هنری است که با آن‌ها هم تماس گرفتیم و ترغیب‌شان کردیم تا فیلم‌های خود را در پلتفرم‌ها عرضه کنند.
 
بنیاد سینمایی فارابی هم تعدادی از فیلم‌های کودک و نوجوان را که در مالکیتش بوده، در پلتفرم‌ها عرضه کرده است. به‌علاوه در مدت شش روز جشنواره نیز دو بخش ویژه رایگان داریم؛ بخش جشنواره جشنواره‌ها که شامل برگزیدگان سال‌های گذشته جشنواره می‌شود و دیگری مربوط به فیلم‌های جذاب، موزیکال و خاطره‌انگیز سال‌های گذشته کودک و نوجوان است که در بخش جداگانه‌ای قابل دسترسی است.»

فیلم‌ها را چطور ببینیم و رأی بدهیم؟
علیرضا تابش درباره جزئیات برگزاری این دوره گفت: کودکان و نوجوانان داور جشنواره هم می‌توانند از شنبه با مراجعه به پلتفرم‌ها فیلم‌ها را به‌صورت رایگان ببینند. آن‌ها بعد از تماشای فیلم می‌توانند با مراجعه به بخش داوری رای و نظر خود را ثبت کنند. ما مشتاقانه در تدارک این هستیم که در شش روز برگزاری جشنواره با مشارکت والدین خود بتوانند در این نظرخواهی شرکت کنند. امیدوارم نخستین تجربه برگزاری جشنواره آنلاین، زندگی بچه‌ها و کودکان و نوجوانان ایران را از آنچه که هست شادتر کند. صاحبان آثار داوران کودک و نوجوان، منتقدان و اهالی رسانه می‌توانند از روز شنبه در حساب کاربری خود فیلم‌ها را به‌صورت رایگان ببینند، ولی مشترکان این سه پلتفرم به شیوه سابق می‌توانند مراجعه کنند و فیلم‌ها را تماشا کنند. تابش توضیح داد: به‌دلیل فراگیری جشنواره و برگزاری مجازی آن، کودکان متولد ۸۴ تا ۹۴ یعنی بچه‌های بین پنج تا ۱۵ ساله می‌توانند به‌صورت رایگان ثبت‌نام کنند و در خانه به تماشای آثار بنشینند. این گروه سنی از سراسر کشور می‌توانند قضاوت و داوری خود را هم اعلام کنند.

در کارگاه‌ها چطور شرکت کنیم؟
تابش همچنین گفت: بخش دیگر جشنواره که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، بخش کارگاه‌هاست که متقاضیان می‌توانند از روز شنبه بر اساس کد‌های تخفیف و با مراجعه به سامانه در دو بخش ملی و بین‌المللی در این کارگاه‌ها حضور داشته باشند. بخش‌های جنبی جشنواره هم در سامانه قابل مشاهده خواهد بود. این رویداد‌های جنبی شامل شب‌های اصفهان، مراسم‌های نکوداشت، افتتاحیه و اختتامیه جشنواره و نشست‌های جشنواره هر روز به صورت زنده به نمایش درمی‌آید.

از کتابخانه جشنواره چطور استفاده کنیم؟
دبیر جشنواره سی‌وسوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان افزود: امسال کتابخانه جشنواره به صورت آنلاین کار خود را ادامه می‌دهد. مخاطبان این بخش می‌توانند با مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه جشنواره از روز شنبه به مدت شش روز از این بخش استفاده کنند و ارتباط خود را با پخش کنندگان آثار و فیلم‌های مورد علاقه برقرار کنند.

المپیاد فیلمسازی هم داریم؟
تابش گفت: امسال چهارمین المپیاد فیلمسازی هم به صورت مجازی و مبتنی بر پلتفرم‌ها برگزار می‌شود و بچه‌ها طی چهار روز می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

داور‌ها چه کسانی هستند؟
داوران امسال جشنواره ابراهیم فروزش، پریوش نظریه، حبیب اسماعیلی، فرهاد توحیدی، مهدی خرمیان، فریدون عموزاده خلیلی و حمیدرضا مدقق خواهند بود.

کدام فیلم‌ها در خانه‌های فیلم اکران می‌شوند؟
دبیر این دوره از جشنواره درباره انتخاب مکانی برای نمایش فیلم‌های جشنواره در تهران و اصفهان گفت: لازم است به فیلم‌های مسابقه اشاره کنم که در خانه جشنواره به صورت فیزیکی و محدود اکران می‌شوند؛ «آرزوی زیبا» به کارگردانی علی قوی‌تن، «بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری، «جزیره فضایی‌ها (توزنادوی دو)» به کارگردانی جواد هاشمی، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت، «لپتو» به کارگردانی عباس عسکری، «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی، «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی و «والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت در این دوره در سینما فرهنگ با حضور تعدادی از عوامل و مخاطبانی که از طرف دبیر جشنواره دعوت می‌شوند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نمایش درمی‌آیند.

بزرگداشت ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی
جشنواره امسال از دو چهره پیشکسوت سینمای کودک و نوجوان که افتخارات زیادی را به ارمغان آوردند، تقدیر می‌کند و امسال بزرگداشت ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی را داریم. همزمان بسته آثار این هنرمندان عرضه و رونمایی می‌شود.
مهمان نداریم!

خب، می‌دانید که کرونا اغلب جشنواره‌ها را بدون مهمان و مهمان بازی کرده است. تابش هم دراین‌باره گفت: تمام تلاش ما این بود که در دوران کرونا فعالیت‌های بین‌المللی هم تحت تأثیر برنامه‌های اینترنتی شکل بگیرد که بخشی از آن محقق شده است، البته نه مهمان ملی و نه بین‌المللی در اصفهان نخواهیم داشت، ولی ۱۴ داور آثار را داوری می‌کنند. لینک آثار برای آن‌ها فرستاده‌شده است.
 
انتهای پیام/
منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha