«قهرمان» در شیراز کلید خورد؛
«قهرمان» پروژه جدید اصغر فرهادی است که روز گذشته تولیدش کلید خورد. فرهادی پس از چندماه تعویق به‌دلیل کرونا، پشت دوربین رفت تا فیلم جدیدش را این‌بار در ایران بسازد؛ فیلم قبلی فرهادی، «همه می‌دانند» بود که در کشور اسپانیا ساخته و اکران شد.

به گزارش «سدید»؛ سال پیش بود که رسماً خبر تولید فیلم جدید اصغر فرهادی منتشر شد. «قهرمان» نام فیلم جدید این فیلمساز عنوان شد و اعلام شد لوکیشن اصلی این فیلم شهر شیراز خواهد بود. پس از مدتی از محسن تنابنده و امیر جدیدی به‌عنوان بازیگران «قهرمان» یاد شد. تا اینکه روز گذشته خبر کلید خوردن این پروژه منتشر شد.

تولید فیلم قهرمان قرار بود در تابستان آغاز شود، اما به‌دنبال شیوع کرونا فیلمبرداری فیلم جدید اصغر فرهادی به تعویق افتاد. براساس اعلام روابط عمومی فیلم قهرمان، بالاخره از هفته گذشته فیلمبرداری این اثر در شیراز آغاز شده است.

پس از فیلم نه‌چندان موفق اسپانیایی‌زبان «همه می‌دانند» فرهادی بار دیگر تصمیم به ساخت یک فیلم ایرانی گرفته است. او برای فیلم جدید خود با امیر جدیدی و محسن تنابنده همکاری خواهد کرد که پیش از این حضوری در فیلم‌های فرهادی نداشته‌اند. علاوه‌بر این دو بازیگر اصلی، چند بازیگر بومی از شیراز نیز برای حضور در فیلم جدید فرهادی انتخاب شده‌اند که یکی از آن‌ها نقش مهمی در داستان دارد. احتمالاً فیلمبرداری قهرمان تا اواخر آذرماه طول بکشد و نخستین نمایش آن در جشنواره  کن‌۲۰۲۱ باشد.

مروری بر کارنامه فرهادی
اصغر فرهادی امروز شناخته‌شده‌ترین فیلمساز ایرانی در خارج از کشور است. اصغر فرهادی طی دهه گذشته با دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» در سال‌های‌۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ موفق به دریافت جایزه  اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده است. فرهادی با حاتمی‌کیا کارش را شروع کرد. او فیلم‌نامه دوازدهمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی «ارتفاع پست» را نوشت.

او البته در دو سریال مشهور تلویزیونی هم حضور داشته است. «داستان یک شهر» و «روزگار جوانی» نامی شناخته‌شده برای مخاطبان نسل سوم پس از انقلاب است. او در سینما سپس «شهرزیبا» را ساخت و پایش به‌طور رسمی در جشنواره‌های خارجی باز‌شد. او از جشنواره بین‌المللی فیلم هند جایزه گرفت. فرهادی سومین فیلم‌اش را با نام «چهارشنبه‌سوری» ساخت که همان سکوی پرتاب‌اش شد. جوایزی از چند جشنواره سینمایی از جمله فجر ماحصل این فیلم برای فرهادی بود.

او در «کنعان»، «دایره زنگی» و «محاکمه در خیابان» به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس حضور پیدا کرد و در سال87 چهارمین فیلم‌اش یعنی «درباره الی» را ساخت. برخی هنوز این فیلم را بهترین اثر در کارنامه فرهادی می‌دانند. فیلم‌های زیادی تحت‌تاثیر این فیلم ساخته شدند که البته هیچ‌کدام کپی‌برابر اصل نشدند. «درباه الی» در جشنواره‌های زیادی مورد استقبال واقع شد و نقدهای مثبتی درباره‌اش نوشته شد.

او سپس «جدایی نادر از سیمین» را ساخت. اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی، جایزه گلن گلوب بهترین فیلم، خرس طلایی از برلین و چند جایزه دیگر برای این فیلم به ارمغان آمد و نقدهای فراوانی درباره‌اش منتشر شد. «گذشته» فیلم بعدی اصغر فرهادی بود. این فیلم در فرانسه و با بازی علی مصفا ساخته شد. این فیلم نامزد کن شد اما هیچ‌گاه به موفقیت دو فیلم قبلی دست نیافت.

فرهادی در سال94 دوباره به ایران بازگشت و با شهاب حسینی «فرونشده» را ساخت. فروشنده به اندازه جدایی و درباره الی مورد استقبال قرار نگرفت اما اسکار را مال خودش کرد. هرچند برخی این اسکار را بیش‌تر سیاسی و مقابله آکادمی با ترامپ می‌دانستند. آخرین فیلم ساخته شده اصغر فرهادی «همه می‌دانند» است. فرهادی بازهم به خارج رفت و این‌بار در فرانسه و با حضور سه ستاره جهانی فیلم ساخت. خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز و ریکاردو دارین در این فیلم حضور داشتند. فیلمی که هیچ‌وقت در ایران اکران نشد.

فیلمی که در ایران اکران نشد
«راتن تومیتوز» گزارش کرد ۷7 درصد منتقدان دیدگاه مثبتی درباره فیلم داشته‌اند که این درصد از روی ۱۱۳‌نقد بدست آمده و در مجموع امتیاز‌2/6 را نصیب فیلم می‌کند.

در جمع‌بندی منتقدان راتن تومیتوز آمده‌است: «نسبت به تلاش‌های تیم بازیگری برجسته،  قطعات دیگر فیلم کم‌تر راضی کننده هستند و همه می‌دانند یک قدم رو به عقب برای نویسنده و کارگردان آن، اصغر فرهادی محسوب می‌شود.» در متاکریتیک نیز به‌طور میانگین امتیاز‌۶۸ از‌۱۰۰ را بر‌اساس دیدگاه ۱۶‌منتقد دریافت کرد.

متاکریتیک اعلام کرد نظرات پیرامون فیلم «اغلب مثبت» است. این فیلم فرهادی راهی اسکار نشد. در بین پنج فیلم آخر فرهادی «همه می‌دانند» کم افتخارترین است. این فیلم فقط نامزد کن و چند جشنواره دیگر شد و حتی در اسکار اسپانیا هم جایزه‌ای نبرد. اما موضوع بعدی این فیلم اکران‌اش در ایران بود.

ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت وقت سازمان سینمایی در تیرماه سال97 درباره شرایط اکران فیلم همه می‌دانند به کارگردانی اصغر فرهادی با اشاره به اینکه تاکنون درخواستی مبنی بر اکران فیلم همه می‌دانند در ایران ارائه نشده است، چنین گفته است:«از آنجا که «همه می‌دانند» طبق ضوابط موجود تهیه‌کننده ایرانی و پروانه ساخت از سازمان سینمایی ایران ندارد، فیلم خارجی محسوب می‌شود.

در نتیجه در صورت درخواست نمایش و صدور مجوز توسط شورای بازبینی، این فیلم در گروه فیلم‌های خارجی اکران خواهد شد.» اما فرهادی تکلیف اکران فیلم را مشخص کرد. فرهادی درباره اکران فیلم اسپانیایی زبان «همه می‌دانند» در ایران توضیح داد: «امکان نمایش این فیلم در ایران به سبب پوشش بازیگران وجود ندارد.»

بازگشت به ایران
کارنامه فرهادی نشان می‌دهد فیلم‌هایی که او در ایران ساخته موفق‌تر بوده‌اند. «گذشته» و «همه می‌دانند» هیچ‌کدام در جشنواره‌های خارجی به موفقیت خاصی نرسیدند. شاید چون یک فیلمساز ایرانی هرچقدر هم که بین‌المللی و حرفه‌ای باشد بازهم نمی‌تواند در خارج از فرهنگ ایرانی بروز کاملی داشته باشد. شاید هم اصولاً قصه‌ها و مسائل جامعه ایرانی برای جشنواره‌های بین‌المللی جذاب‌تر است.

به هرحال! هرچه که هست فرهادی باز هم به ایران بازگشته است. البته ترکیب بازیگران‌اش با روال کاری فرهادی در ایران متفاوت بوده و دو بازیگر اصلی‌اش برای اولین‌بار است که با او همکاری می‌کنند. حتی فضای فیلم‌هایی که تنابنده و جدیدی تاکنون در آن‌ها حضور داشته‌اند با سینمای فرهادی در ظاهر شبیه نیست. انتخاب لوکیشن اصلی فیلم در شیراز هم نکته بعدی فیلم است. اینکه فیلمساز اجتماعی ایران این‌بار از طبقه متوسط شهری تهرانی ظاهراً فاصله گرفته است و می‌خواهد قصه‌اش را در شیراز روایت کند. البته شیراز یکی از نمادشهرهای تمدنی ایرانیان است. 

انتهای پیام/

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha