عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در اندیشه امام؟ ره؟ تمام امور از تحول شروع می‌شود و از تحول فردی به سمت تحول اجتماعی سوق می‌یابد، اظهار کرد: بزرگترین راهبرد قرآن برای تحول، امر به معروف و نهی از منکر است که برای مقابله با بی‌مسوولیتی در آیات ۱۱۰ و ۱۱۴ آل‌عمران بر آن تأکید و جزو خصوصیات امت مؤمن برشمرده شده است.
به گزارش «سدید»؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدکاظم سیدباقری، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اصولاً مأموریت انبیای الهی ایجاد تحول و تغییر در زندگی انسان‌ها بود، گفت: بنابر آیه ۳۶ سوره نحل «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّه رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»؛ انبیا آمدند تا توحید را تبلیغ و انسان‌ها را از پرستش طاغوت دور کنند.

وی افزود: انسان موجودی مختار است و سرشت او با اختیار معنا دارد، یعنی اختیار در کنار مسوولیت، جزو اصلی انسان است؛ لذا خودش می‌تواند زندگی­‌اش را تغییر دهد و در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... متحول کند. در آیه ۱۱ سوره رعد خداوند فرمود: «.. إِنَّ اللَّهَ لَایُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.»

از تحول فردی تا تحول اجتماعی
سیدباقری تصریح کرد: مهم‌ترین تغییر در جامعه نبوی گذر از خرافات، جهل، تعصب و نادانی به‌سوی رشد، آگاهی، روشنایی و بصیرت‌ها بوده است؛ لذا جامعه اسلامی شکل گرفت تا انسان‌ها را از جاهلیت به سوی رشد و هدایت و بصیرت متحول کند. انسان، چون عقل و تفکر و اختیار دارد، در برابر سرنوشت خود و جامعه مسوول است؛ لذا نمی‌تواند نسبت به آنچه در جامعه می‌گذرد، بی‌خیال باشد؛ پیامبر؟ ص؟ فرمودند: «کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته»؛ مسوولیت، پایه و بنیاد ایجاد تحول در جامعه است.

وی با بیان اینکه تحول گاه درونی است و از جان انسان‌ها آغاز می‌شود، گفت: انسان از فکر و اندیشه خود را عوض می‌کند و با تحول خود به سمت تحول در جامعه حرکت می‌کند. به تعبیر دیگر، وقتی جامعه تغییر می‌کند و متحول می‌شود که درون افراد متحول شوند. وقتی رفتار‌ها و کنش افراد تغییر می‌کند که اندیشه و تفکر آنان عوض شود؛ لذا پیامبر؟ ص؟ از تحول درونی و جهاد اکبر نام بردند و مبارزه با طاغوت بیرونی را جهاد اصغر معرفی کردند و تا جهاد اکبر در کار نباشد جهاد اصغر هم اتفاق نمی‌افتد و تغییر و تحول رخ نمی‌دهد.

تقابل، محور تحول‌ها
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه باید به تقابل تحول‌ها بنگریم، اضافه کرد: گاهی ممکن است انسان تغییر کند و به سمت پستی و قهقرا برود و گاهی ممکن است به سمت تکامل و رشد و سعادت؛ بنابراین تحول‌ها، گاهی قهقرایی، گاهی تکاملی و گاهی الهی و گاهی طاغوتی و پس‌رونده است.

سیدباقری تصریح کرد: در اندیشه امام‌خمینی؟ ره؟ و در اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی، همه امور از تحول شروع می‌شود و از تحول فردی به سمت تحول اجتماعی سوق می‌یابد؛ بزرگترین راهبرد این تحول امر به معروف و نهی از منکر به عنوان عمده‌ترین راهبرد برای مقابله با بی‌مسوولیتی است که در آیات ۱۱۰ و ۱۱۴ آل‌عمران بر آن تأکید شده و جزو خصوصیات مؤمن برشمرده شده است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: جامعه اسلامی وقتی خواهان سکوت و حفظ وضع موجود است، دچار خمودی و بی‌اعتنایی می‌شود که منکری بزرگ است، ولی وقتی خواهان تغییر وضع موجود است و احساس مسوولیت می‌کند، این مساله جامعه را به سمت پذیرش معروف حرکت می‌دهد. قسط و عدالت‌خواهی از جمله خصوصیات جامعه تحول­‌خواه است که در فرمایش امام؟ ره؟ و رهبری پررنگ است.

تحول­‌خواهی، محور مقابله با ظلم
وی افزود: قرآن کریم هم در آیات متعدد بر این مساله تأکید فرموده که هدف از ارسال رسل، ایجاد عدالت و قسط اجتماعی با حمایت مردم است و مردم برپاکننده عدالت هستند. تعبیر «لِیَقُومَ‌النّاسُ بِالْقِسْطِ» مؤید این مساله است. اصولاً مردم در پی برپایی عدل و قسط هستند و جامعه‌ای که ظلم و زور را می‌پذیرد، تحول­‌خواه هم نیست و به سمت عدالت حرکت نخواهد کرد.

سیدباقری با بیان اینکه در جامعه اسلامی ما با دو گروه عمده روبه‌رو هستیم، ادامه داد: گروهی که خواهان وضع نامطلوب جامعه‌اند و خاموش و ساکت هستند و هر چه در جامعه هست، می‌پذیرند، ولی گروه دیگر مجاهدان و جهادگرانی هستند که خواهان تحول و تغییر در راستای تکامل فردی و اجتماعی‌اند. اگر روحیه جهادگری و تحول در اندیشه امام وجود نداشت، مانند بسیاری از دیگران آنچه را در جامعه می‌گذشت، می‌پذیرفت و راه محراب و منبر پیش می­‌گرفت و ساکت از کنار همه وقایع جامعه می‌گذشت.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در الگوی قرآنی تحول به‌خصوص تحول سیاسی و اجتماعی، ما با یک مبنای عمده و اساسی روبه‌رو هستیم و آن گذر از جامعه جاهلی به سمت جامعه‌­ای است که بر مبنای سنت‌های الهی به سوی پیشرفت و تکامل راه می‌پوید. این نوع تحول، جایگاه والا و ویژه‌ای در منظومه معارف الهی و اسلامی دارد.

بخشی از مسیر ضریح مطهر امام‌رضا (ع)به روی زائران بازگشایی شد
دو مسیر به سمت ضریح مطهر امام رضا (ع) از صحن‌های آزادی و گوهرشاد دیروز به روی زائران بازگشایی شد.
به گزارش فارس، این مسیر‌ها در صحن‌های آزادی و گوهرشاد است و زائران می‌توانند تا نزدیکی ضریح مطهر امام رضا (ع) بروند.

این کار با نظارت کامل ستاد مبارزه با کرونا رخ داده و با نظارت دقیق و رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود. همچنین توزیع ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده دست و کیسه نایلون در حرم انجام شده و از ورود افراد بدون ماسک به سمت روضه منوره جلوگیری می‌شود.

پیش از این هم رواق امام خمینی؟ ره؟ به روی زائران آستان امام رضا؟ ع؟ گشوده شد. همچنین پس از آن رواق‌های دارالهدایه، دارالحکمه و شبستان‌های مسجد گوهرشاد بازگشایی شد.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha