افزایش ناباورانه تلفات کرونا؛
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: هیچ تخت بیمارستانی برای بستری بیماران کرونایی خالی نیست، اگر تختی خالی است اطلاع رسانی کنید!
به گزارش «سدید»؛ کرونا این روزها در حالی با قدرت سرایت بسیار زیاد شهروندان را مبتلا می‌کند که بیمارستان‌ها دیگر فضایی برای پذیرش بیماران کرونایی ندارند. به گزارش «وطن امروز»، آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» متأسفانه دیروز با ثبت فوت 272 نفر در یک شبانه‌روز رکورد شکست. این آمار تکان‌دهنده تلنگری به معدود افرادی است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و نسبت به فاصله‌گذاری فیزیکی، اجتناب از مسافرت و... بی‌توجهند.
 
کارشناسان بهداشت هشدار می‌دهند از این پس بیماران بدحال کرونا باید در نوبت بستری بمانند، چرا که جایی برای آنها در بیمارستان‌ها وجود ندارد. از طرفی ازدحام بیماران کرونایی در مراکز درمانی و خستگی کادر زحمتکش درمان که در خط مقدم سلامت مشغول جهاد هستند توان خدمات‌رسانی را از آنها گرفته است.
 
در چنین شرایطی خواسته مسؤولان و نیروهای کادر پزشکی از مردم این است که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا چرخه شیوع این ویروس خطرناک به مرور قطع شود.
 
در همین ارتباط، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: به دلیل قدرت بالای سرایت ویروس کرونا و افزایش همه‌گیری آن، روز به روز بر آمار مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری افزوده می‌شود. 
 
پیام طبرسی به موارد متعدد بستری گروهی اعضای خانواده‌ها یا کارکنان محیط‌های اداری به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: کرونا اکنون کوچک و بزرگ یا پیر و جوان نمی‌شناسد، بنابراین افرادی که به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند نیستند باید منتظر مرگ خود یا عزیزان‌شان باشند. 
 
طبرسی با بیان اینکه  رشد بالای ابتلا و بستری تا جایی است که اگر این پدیده شوم تداوم یابد، نوعی قتل عام عمومی را شاهد خواهیم بود، گفت: بنابراین مسؤولان باید هرچه سریع‌تر محدودیت‌های سفت و سخت گذشته را برگردانند و اقدام به تعطیلی و دورکاری کارکنان دولت کنند، چرا که طی یک روز بیش از ۴۲۰۰ نفر به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا و حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر آنها بستری شدند. این آمار نشان از روزهای بسیاری سختی در پزشکی در آینده می‌دهد. برای قطع زنجیره انتقال، تهران باید ۲ تا ۳ هفته تعطیل شود.
 
وی افزود: اگر موج سوم کنترل نشود، نه فقط تخت خالی در بیمارستان‌ها  باقی نمی‌ماند، بلکه خدمات‌رسانی به بیماران بدحال به شدت کاهش می‌یابد. طبرسی اضافه کرد: اینکه مسؤولان اعلام می‌کنند هنوز ظرفیت خالی برای بستری بیماران وجود دارد نادرست است، چرا که آنها باید اعلام کنند چه تعداد تخت خالی برای بستری بیماران کرونایی وجود دارد. هیچ تخت بیمارستانی برای بستری بیماران کرونایی خالی نیست.
 
* احتمال افزایش مرگ‌‌ومیر با تداوم شرایط فعلی
ویروس کرونا این روزها افسار پاره کرده و برای زمین‌گیر کردن شهروندان، آرام و قرار ندارد. شمار مبتلایان به این ویروس مرگبار به دلیل قدرت بالای انتقال آن روز به روز بیشتر می‌شود تا جایی که عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داد در صورت تداوم شرایط فعلی، قطعا میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا افزایش می‌یابد.
 
مینو محرز گفت: متاسفانه وضعیت شیوع کرونا بسیار بد است، به طوری که تخت خالی برای بستری مبتلایان جدید وجود ندارد و حتی ممکن است بیماران برای بستری در نوبت قرار گیرند.
 
وی افزود: بسیاری از بیمارستان‌ها در تهران درگیر و بیمارستان‌های معین هم از بیماران کرونایی پر شده‌اند. حتی برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز ظرفیت‌هایی را برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده‌اند.
 
محرز با بیان اینکه بسیاری از بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شوند، گفت: افرادی که بدحال هستند، نیاز به بستری‌شدن دارند که در حال حاضر برای آنها هم تخت به اندازه کافی وجود ندارد.
 
وی با انتقاد از بی‌توجهی برخی از مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتناب از مسافرت، گفت: خوب است که ما ایرانی‌ها اهل سفر و گشت و گذار در طبیعت هستیم اما بارها اعلام کردیم که در حال حاضر یک وظیفه جمعی داریم که در خانه بمانیم و اصول قرنطینه و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنیم تا بتوانیم روند شیوع بیماری را که به صورت وحشتناکی در حال افزایش است، کند کنیم.
 
محرز نسبت به مسافرت در شرایط فعلی‌ هشدار داد و گفت: بدون توجه به کرونا به مسافرت می‌رویم اما وقتی برمی‌گردیم، متوجه می‌شویم تمام اعضای خانواده مبتلا شده‌اند. در حال حاضر بسیاری از بیماران ما افراد مسن با بیماری‌های زمینه‌ای هستند که میزان مرگ‌ومیر هم در این گروه بالاست. چرا؟ زیرا قدرت سرایت ویروس زیاد شده و مبتلایان اطرافیان خود را به سرعت مبتلا می‌کنند.
 
در حال حاضر می‌بینیم که افراد به صورت خانوادگی به کرونا مبتلا می‌شوند، نه اینکه فقط یک نفر از اعضای خانواده مبتلا شود. وی تاکید کرد: بنابراین تنها راه عدم ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، ماندن در خانه تا حد امکان، استفاده از ماسک و شستن مکرر دست‌هاست. البته می‌دانم که همه مردم از این شرایط خسته شده‌اند اما بالاخره عملکرد مردم هم برای حفظ سلامتی‌شان در دوران کرونا مهم است.
 
محرز درباره احتمال افزایش آمار روزانه مرگ‌ومیر ناشی از کرونا با توجه به اینکه در چند روز اخیر میزان مرگ‌های کرونایی بیش از ۲۰۰ مورد بوده است، گفت: قطعا در صورت تداوم این شرایط میزان مرگ‌ومیرها افزایش می‌یابد. متاسفانه برخی بیماران حتی به مرحله بستری شدن هم نمی‌رسند و وضعیت بسیار بحرانی است. بر همین اساس هم ستاد کرونا هشدار داده است که مردم باید رعایت کنند.
 
گاهی مردم می‌گویند ما از تهران به ویلای‌مان در شمال می‌رویم و جای دیگری نمی‌رویم اما بالاخره در همین رفت و آمدها، خرید و... نیز وجود دارد. چرا باید چنین کاری انجام دهیم؟ اگر این موارد را رعایت کنیم و بتوانیم روند شیوع بیماری را کند کنیم، می‌توانیم به درمان همه هموطنان‌مان که در حال حاضر گرفتار بیماری هستند، برسیم.
 
وی با بیان اینکه ویروس در خردادماه جهش داشت و قدرت سرایتش افزایش یافت، گفت: در حال حاضر بیماری شدیدتر نیست اما تعداد بیماران بسیار زیاد شده است.
 
* ۲۷۲ قربانی در ۲۴ ساعت
آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری «کووید-19» رکورد جدیدی را به ثبت رساند. سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از «کووید-19» در کشور از ظهر یکشنبه تا ظهر دیروز را اعلام کرد و گفت: متاسفانه طی این مدت ۲۷۲ تن از هموطنان به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.
 
سیماسادات لاری گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۶۳ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر رسید.
 
لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۸۱۶ نفر رسید.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۴۰۹ هزار و ۱۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۴۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
 
به گفته وی، تاکنون 4 میلیون و ۳۴۰ هزار و ۸۳۱ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به آثار مخرب ویروس کرونا بر سلامت روان افراد اشاره کرد و افزود: در ماه‌های اخیر جهان در حال گذار از یکی از سخت‌ترین بحران‌های حوزه سلامت است و بدون تردید یکی از مهم‌ترین تبعات همه‌گیری بیماری «کووید-19» عوارض روانشناختی به جا مانده از آن است.
 
وی گفت: بسیاری از مردم با مشکلاتی از قبیل اضطراب شدید و غیرطبیعی ابتلا به بیماری، تشدید نشانه‌های وسواس شست‌وشو، انزوای شدید، استرس مزمن و اضطراب ناشی از مشکلات اقتصادی کرونا رو‌به‌رو هستند. لاری ادامه داد: با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور و به منظور کاهش عوارض روانشناختی بیماری، مردم می‌توانند ضمن تماس با سامانه ۴۰۳۰ از دریافت راهکارهای کاهش استرس و نگرانی ناشی از بیماری و ارتباط با مشاوران روانشناس جهت اخذ مشاوره رایگان بهداشتی بهره‌مند شوند. 
 
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha