وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهرکاشان در سابقه تاریخی خود کمک های زیادی به ترویج علم و دین و حوزه های ادب و غیره داشته و یکی از این حوزه ها نهج البلاغه است.
 

به گزارش «سدید»؛ طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج البلاغه ایران» صبح امروز ۲۱ مهرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس رضایی استاندار اصفهان، آیت الله شیخ عباسعلی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان، حجت‌الاسلام والمسلمین معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، دیگر مسئولان شهر کاشان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

در این نشست سید عباس صالحی گفت: توفیقی است که امروز در خدمت عزیزان آیت الله سلیمانی، استاندار محترم و نیز مسئولان استان کاشان آن هم به خاطر یک اتفاق مبارک هستیم. نهج البلاغه به عنوان یک میراث گرانسنگ آسمانی در اختیار بشر است و از زاویه های گوناگون می توان به ان توجه کرد و قدر آن را دانست.

وی عنوان کرد: یکی از زاویه ها این است که خالق و مولف این اثر کیست؟ هرچقدر به افق وجودی او نزدیک تر شویم، اهمیت این اثر بیشتر آشکار می شود، شناخت امام علی (ع) از زاویه های مختلف و نزدیک شدن به شخصیت این بزرگوار کار سخت و دشواری است؛ خود حضرت وقتی سخن از دانش و حکمت می آید، این تعبیر را بیان می کند، چشمه های جوشان حکمت و دانش از من می جوشد و فرو می ریزد و پرنده های تیز پرواز به این قله نمی رسند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وقتی علی (ع) را در این تصویر ببینیم اثر او و از جمله نهج البلاغه معنای دیگری می یابد. در ارزش های وجودی و فضیلت های اخلاقی امیرالمومنین حرف های زیادی در این ۱۴۰۰ سال مطرح شده است.

صالحی گفت: بهترین سخنان درباره امام علی (ع) از زبان امام موسی صدر بیان شده است که او در سال ۱۳۵۰ در کاشان، سه روز به مناسبت ولایت امام علی (ع) حضور داشته است و سخنان او درباره ایشان بسیار جالب و قابل توجه است.

وی عنوان کرد: ما وقتی به شخصیت مولا علی (ع) می نگریم هر فضیلتی در ایشان هست و تعداد و تکثر فضایل در وجود ایشان هست. نکته دوم اینکه این فضائل حالیه نبود و مهر در وجود ایشان داشت. در مولا همه این فضایل گسترده رسوخ عمیق داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نکته سومی که امام موسی صدر در آن سخنرانی از امام علی نقل می کند این است که ذوق فضیلت مولا متفاوت است و در فضیلت سخاوت ایشان همین بس که معاویه می گوید، اگر امام علی (ع) دو باغ داشته باشد و اموال طلا و کاخ داشته باشد، اموال طلای ایشان زودتر تمام می شود، همین شخصیت با این جود و سخا وقتی با یکی از فرمانداران خود درباره بیت المال سخن می گوید، نقطه به نقطه آن درس آموز است.

صالحی گفت: در حالی که گرد فقر بر فرزندانش نشسته بود و بچه ها از شدت کم غذایی رنگ شان سیاه شده است، فرزندان در این شرایط سخت، فقیر هم چگونه حاجتش را به مولا بیان می کند، در نهج البلاغه آمده است این نیاز خود را با عبارات عاطفی مطرح می کند تا میل و حرکت امام را به این طرف سوق دهد و پیاپی هم گفت، در چنین شرایطی آن اتفاق می افتد. امام موسی صدر می گوید، وقتی شریعت و عرف و اخلاق اجازه نمی دهد امام علی دستش بسته است، این تعبیر و مطالبی را در این قسمت بیان می کند و به علت ذیق وقت نمی توان همه موارد را بیان کرد.

وی عنوان کرد: این فضایل کثیر با ملکه عمیق و اینگونه که هر خصلت طوری است که ویژگی های خاص خود را دارد، ریشه در یک ایمان عظیم به خداوند دارد، این آن تصویری است که ایشان عرضه می کند و تصویری است که از مولا داریم و قابل توجه است و با این نگاه ما می توانیم نهج البلاغه را به عنوان یک اثری که از چنین شخصیتی است، نسبت دیگری با آن پیدا کنیم و آنکه این اثر به عنوان میراث بزرگ بشری تعبیر شهید مطهری تعبیری داشتند که نهج البلاغه در حال فتح جهان اسلام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: همان عبارتی که مولا (ع) راجع به قران داشتند که مواظب باشید دیگران در عمل به قرآن از شما جلو نزنند و در ارتباط با نهج البلاغه هم چنین مسئله ای است. نهج البلاغه راهش را در جهان بشریت و جهان اسلام باز کرده و می کند و باید میراث بان این میراث بزرگی باشیم که امام برای ما گذاشته اند.

صالحی بیان داشت: در این مسیر هم انس با نهج البلاغه در مراحل مختلف مطرح است و هم احیا که حوزه دیگری است اینکه نام نهج البلاغه در کوی و برزن می تواندباشد. دوستان ما این طرح پایتخت نهج االبلاغه را که شروع کردند تا به همین ایده منتهی شود.

وی افزود: لایه های نهج البلاغه بسیار پیچیده و عمیق است و لذا همچنان احیا را لازم دارد و شهرکاشان در سابقه تاریخی خود کمک های زیادی به ترویج علم و دین و حوزه های ادب و غیره داشته و یکی از این حوزه ها نهج البلاغه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: سید فتح الله راوندی قبل از قطب راوندی، در اواخر قرن ۵ و اوایل قرن ۶ در ارتباط با نهج ابلاغه دو کار مهم انجام داده است. کار اولش اینکه به نجف رفته است و نسخه ای را از روی سیدرضی نوشته است. یکی از نسخه های مادر ما نسخه سید فضل الله راوندی است که در سال ۵۱۱ به نجف رفته و متن نهج البلاغه را از روی مولف نوشته است و داخل همین اثر شرح لغات و گاهی شرح کوچک هم وجود دارد و شرح نهج البلاغه را ۱۰۰ سال بعد از تالیف ایشان داریم. از این جهت ایشان کمک به مسیر نهج البلاغه کرده و در این باره میراث بانی کرده است.

صالحی خاطرنشان کرد: قطب راوندی با تفسیرهای قابل توجهی که داشته است؛ به شرح ملا فتح الله کاشانی نیز بگذارید توجهی داشته باشم. در دوره صفویه به اعتبار اینکه علمای ما فارسی نویسی کردند خیلی اثر در گسترش مفاهیم دینی در فضای جامعه ایرانی داشتند لذا شرح ملا فتح الله کاشانی البته به معنای ترجمه و شرح مختصر فارسی عرض می کنم.

وی افزود: ترجمه ملا حسین الهی اردبیلی هم بوده است اما اولین ترجمه ای است که در فضای ایران پخش می شود، مقام معظم رهبری وقتی می خواستند از مرحوم فیض الاسلام تقدیر کنند، این تعبیر را داشتند که تا قبل از فیض الاسلام تنها ترجمه و شرحی که در اختیار فارسی زبانان بود از برای ملا فتح الله کاشانی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرحوم فتح اله کاشانی تنها ترجمه فارسی متداول و متعارف را در جامعه فارسی زبان تا ۵۰ سال قبل بود و ایشان در گسترش مفاهیم دینی در جامعه نقش بسزایی داشت و در حوزه نهج اللاغه هم تنها ترجمه و شرح اثر فارسی که در اختیار فارسی زبانان تا قبل از ترجه های دیگر بود، از ناحیه ایشان بوده است.

وی بیان داشت: عملاً یک جریان مستمر را از لحاظ خدمت به سیر نهج البلاغه را در کاشان می بینیم. تبریک به این مردم خوب می گویم که در دالمومنین کاشان در حیطه های مختلف علمی و فرهنگی و دینی نقش داشتند و طبعاً انتظار می رود مشابه بقیه خدمت هایی که مردم کاشان داشتند، به عنوان اولین پایتخت نهج البلاغه پایه گذار اتفاقات خوب در این باره باشند. امیدوارم مردم کاشان هم در حوزه انس لفظی و هم در قالب های علمی و آموزشی و فرهنگی و رسانه ای و هنری به میدان بیایند و از همه بسترهای ممکن استفاده کنند تا نهج البلاغه به عنوان میراث گرانسنگی در اختیار بشر قرار گرفته بیش از گذشته مورد توجه جامعه باشد و بتوانیم گسترش بخش معارف علوی در سطح جهان و جهان اسلام باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد:
چرا کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه ایران انتخاب شد؟
چرا کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه ایران انتخاب شد؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهرکاشان در سابقه تاریخی خود کمک‌های زیادی به ترویج علم و دین و حوزه‌های ادب و ... داشته و یکی از این حوزه‌ها نهج البلاغه است.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج البلاغه ایران» صبح امروز ۲۱ مهرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس رضایی استاندار اصفهان، آیت الله شیخ عباسعلی سلیمانی نماینده، ولی فقیه و امام جمعه کاشان، حجت‌الاسلام والمسلمین معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، دیگر مسئولان شهر کاشان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

در این نشست سید عباس صالحی گفت: توفیقی است که امروز در خدمت عزیزان آیت الله سلیمانی، استاندار محترم و نیز مسئولان استان کاشان آن هم به خاطر یک اتفاق مبارک هستیم. نهج البلاغه به عنوان یک میراث گرانسنگ آسمانی در اختیار بشر است و از زاویه‌های گوناگون می‌توان به ان توجه کرد و قدر آن را دانست.

وی عنوان کرد: یکی از زاویه‌ها این است که خالق و مولف این اثر کیست؟ هرچقدر به افق وجودی او نزدیک‌تر شویم، اهمیت این اثر بیشتر آشکار می‌شود، شناخت امام علی (ع) از زاویه‌های مختلف و نزدیک شدن به شخصیت این بزرگوار کار سخت و دشواری است؛ خود حضرت وقتی سخن از دانش و حکمت می‌آید، این تعبیر را بیان می‌کند، چشمه‌های جوشان حکمت و دانش از من می‌جوشد و فرو می‌ریزد و پرنده‌های تیز پرواز به این قله نمی‌رسند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وقتی علی (ع) را در این تصویر ببینیم اثر او و از جمله نهج البلاغه معنای دیگری می‌یابد. در ارزش‌های وجودی و فضیلت‌های اخلاقی امیرالمومنین حرف‌های زیادی در این ۱۴۰۰ سال مطرح شده است.

صالحی گفت: بهترین سخنان درباره امام علی (ع) از زبان امام موسی صدر بیان شده است که او در سال ۱۳۵۰ در کاشان، سه روز به مناسبت ولایت امام علی (ع) حضور داشته است و سخنان او درباره ایشان بسیار جالب و قابل توجه است.

وی عنوان کرد: ما وقتی به شخصیت مولا علی (ع) می‌نگریم هر فضیلتی در ایشان هست و تعداد و تکثر فضایل در وجود ایشان هست. نکته دوم اینکه این فضائل حالیه نبود و مهر در وجود ایشان داشت. در مولا همه این فضایل گسترده رسوخ عمیق داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نکته سومی که امام موسی صدر در آن سخنرانی از امام علی نقل می‌کند این است که ذوق فضیلت مولا متفاوت است و در فضیلت سخاوت ایشان همین بس که معاویه می‌گوید، اگر امام علی (ع) دو باغ داشته باشد و اموال طلا و کاخ داشته باشد، اموال طلای ایشان زودتر تمام می‌شود، همین شخصیت با این جود و سخا وقتی با یکی از فرمانداران خود درباره بیت المال سخن می‌گوید، نقطه به نقطه آن درس آموز است.

صالحی گفت: در حالی که گرد فقر بر فرزندانش نشسته بود و بچه‌ها از شدت کم غذایی رنگ شان سیاه شده است، فرزندان در این شرایط سخت، فقیر هم چگونه حاجتش را به مولا بیان می‌کند، در نهج البلاغه آمده است این نیاز خود را با عبارات عاطفی مطرح می‌کند تا میل و حرکت امام را به این طرف سوق دهد و پیاپی هم گفت، در چنین شرایطی آن اتفاق می‌افتد. امام موسی صدر می‌گوید، وقتی شریعت و عرف و اخلاق اجازه نمی‌دهد امام علی دستش بسته است، این تعبیر و مطالبی را در این قسمت بیان می‌کند و به علت ذیق وقت نمی‌توان همه موارد را بیان کرد.

وی عنوان کرد: این فضایل کثیر با ملکه عمیق و اینگونه که هر خصلت طوری است که ویژگی‌های خاص خود را دارد، ریشه در یک ایمان عظیم به خداوند دارد، این آن تصویری است که ایشان عرضه می‌کند و تصویری است که از مولا داریم و قابل توجه است و با این نگاه ما می‌توانیم نهج البلاغه را به عنوان یک اثری که از چنین شخصیتی است، نسبت دیگری با آن پیدا کنیم و آنکه این اثر به عنوان میراث بزرگ بشری تعبیر شهید مطهری تعبیری داشتند که نهج البلاغه در حال فتح جهان اسلام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: همان عبارتی که مولا (ع) راجع به قران داشتند که مواظب باشید دیگران در عمل به قرآن از شما جلو نزنند و در ارتباط با نهج البلاغه هم چنین مسئله‌ای است. نهج البلاغه راهش را در جهان بشریت و جهان اسلام باز کرده و می‌کند و باید میراث بان این میراث بزرگی باشیم که امام برای ما گذاشته اند.

صالحی بیان داشت: در این مسیر هم انس با نهج البلاغه در مراحل مختلف مطرح است و هم احیا که حوزه دیگری است اینکه نام نهج البلاغه در کوی و برزن می‌تواندباشد. دوستان ما این طرح پایتخت نهج االبلاغه را که شروع کردند تا به همین ایده منتهی شود.

وی افزود: لایه‌های نهج البلاغه بسیار پیچیده و عمیق است و لذا همچنان احیا را لازم دارد و شهرکاشان در سابقه تاریخی خود کمک‌های زیادی به ترویج علم و دین و حوزه‌های ادب و ... داشته و یکی از این حوزه‌ها نهج البلاغه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: سید فتح الله راوندی قبل از قطب راوندی، در اواخر قرن ۵ و اوایل قرن ۶ در ارتباط با نهج ابلاغه دو کار مهم انجام داده است. کار اولش اینکه به نجف رفته است و نسخه‌ای را از روی سیدرضی نوشته است. یکی از نسخه‌های مادر ما نسخه سید فضل الله راوندی است که در سال ۵۱۱ به نجف رفته و متن نهج البلاغه را از روی مولف نوشته است و داخل همین اثر شرح لغات و گاهی شرح کوچک هم وجود دارد و شرح نهج البلاغه را ۱۰۰ سال بعد از تالیف ایشان داریم. از این جهت ایشان کمک به مسیر نهج البلاغه کرده و در این باره میراث بانی کرده است.

صالحی خاطرنشان کرد: قطب راوندی با تفسیر‌های قابل توجهی که داشته است؛ به شرح ملا فتح الله کاشانی نیز بگذارید توجهی داشته باشم. در دوره صفویه به اعتبار اینکه علمای ما فارسی نویسی کردند خیلی اثر در گسترش مفاهیم دینی در فضای جامعه ایرانی داشتند لذا شرح ملا فتح الله کاشانی البته به معنای ترجمه و شرح مختصر فارسی عرض می‌کنم.

وی افزود: ترجمه ملا حسین الهی اردبیلی هم بوده است، اما اولین ترجمه‌ای است که در فضای ایران پخش می‌شود، مقام معظم رهبری وقتی می‌خواستند از مرحوم فیض الاسلام تقدیر کنند، این تعبیر را داشتند که تا قبل از فیض الاسلام تنها ترجمه و شرحی که در اختیار فارسی زبانان بود از برای ملا فتح الله کاشانی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرحوم فتح اله کاشانی تنها ترجمه فارسی متداول و متعارف را در جامعه فارسی زبان تا ۵۰ سال قبل بود و ایشان در گسترش مفاهیم دینی در جامعه نقش بسزایی داشت و در حوزه نهج اللاغه هم تنها ترجمه و شرح اثر فارسی که در اختیار فارسی زبانان تا قبل از ترجه‌های دیگر بود، از ناحیه ایشان بوده است.

وی بیان داشت: عملاً یک جریان مستمر را از لحاظ خدمت به سیر نهج البلاغه را در کاشان می‌بینیم. تبریک به این مردم خوب می‌گویم که در دالمومنین کاشان در حیطه‌های مختلف علمی و فرهنگی و دینی نقش داشتند و طبعاً انتظار می‌رود مشابه بقیه خدمت‌هایی که مردم کاشان داشتند، به عنوان اولین پایتخت نهج البلاغه پایه گذار اتفاقات خوب در این باره باشند. امیدوارم مردم کاشان هم در حوزه انس لفظی و هم در قالب‌های علمی و آموزشی و فرهنگی و رسانه‌ای و هنری به میدان بیایند و از همه بستر‌های ممکن استفاده کنند تا نهج البلاغه به عنوان میراث گرانسنگی در اختیار بشر قرار گرفته بیش از گذشته مورد توجه جامعه باشد و بتوانیم گسترش بخش معارف علوی در سطح جهان و جهان اسلام باشیم.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha