شکایت بازیگر از تهیه کننده در سایه عدم نظارت صدا و سیما؛
اخیرا رضا شفیعی جم، بازیگر سریال های طنز، با انتشار ویدویی در فضای مجازی، از پرداخت نشدن دستمزد خود و دیگر بازیگران آخرین سریالی که برای شبکه پنج کار کرده، خبر می دهد؛ اعتراضی که سکوت مدیران صدا و سیما و شبکه پنج را در پی داشته است.

به گزارش «سدید»؛ تحریم های شدید اقتصادی دراین سال های اخیر، سریال های تلویزیون را نیز بی نصیب باقی نگذاشته و سازمان صدا و سیما و «سیمافیلم» به عنوان مرجع تهیه و ساخت سریال های این سازمان، در کسری بودجه و بی پولی، به شدت با این مقوله در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

سریال های «الف فاخر» و «ویژه» ای که در این سال ها به دلیل همان کسری بودجه عموما با توقف پروژه مواجه شده و یا پس از ساخت و حتی پخش سریال، با اعتراض عوامل و بازیگران آن مبنی بر عدم پرداخت دستمزدها روبرو شده است.

نظارت خاموش آقایان مدیر/ جولان تهیه کنندگان بی نام و نشان

البته پرداخت نکردن دستمزد عوامل و بازیگران سریال ها فقط به «بی پولی» سازمان صدا و سیما برنمی گردد؛ گاها عدم نظارت بر رزومه شخص تهیه کننده آن سریال، باعث می شود تا بازیگرانی که با اعتماد بر نام و نشان صدا و سیما و شبکه صاحب سریال، نه صرفا نام تهیه کننده، برای حضور در پروژه قرارداد بسته اند، پس از پخش سریال و نگرفتن دستمزدهایشان و در ادامه پاسکاری های آقای تهیه کننده در این خصوص و حتی ناپدید شدن او،اعتمادشان نسبت به صدا و سیما کمرنگ شود و طبیعی است که در ادامه فعالیت هایشان سر از شبکه نمایش خانگی با پرداخنی نقد درآورند.

تهیه کنندگانی که معمولا از داستان این روزهای «بی پولی» و کسری بودجه سازمان استفاده (بخوانید سواستفاده) کرده و معمولا سراغ پروژه های مراکز استان های سازمان می روند و با اعتمادی که ایجاد می کنند، سریال در مسیر تولید قرار می گیرد و معمولا کار به انتها نرسیده و یا بعدتر در میانه پخش، صدای بازیگران و عوامل تولید از عدم پرداخت دستمزدها شنیده می شود. 

نظارت بدون قاعده مدیران سیما بر تهیه کنندگانی که هنوز با عوامل و بازیگران سریال در حال پخش تسویه حساب نکرده، پروژه جدیدشان را شروع می کنند، بی اعتمادی را به بار آورده که باعث خاموشی چراغ تلویزیون خواهد شد.

پرداخت نقد نمایش خانگی

بسیاری از کارگردان هایی که در سال های گذشته، در صف اول ساخت سریال در تلویزیون قرار داشتند و حتی سینمایی ها، امروز لااقل بی دغدغه مالی با شتابی بیشتر در حال ساخت سریال های چند فصلی در شبکه نمایش خانگی اند؛ شاید زنگ خطر این اتفاق چند سالی است که به صدا درآمده ولی مدیران این سازمان اگر نخواهند صدای این زنگ را بشنوند، همین اندک عوامل تولید را نیز از دست خواهند داد.

صدای اعتراض بازیگر خندان تلویزیون

اخیرا رضا شفیعی جم، بازیگر سریال های طنز سینما و تلویزیون در فیلمی که در فضای مجازی از خود منتشر کرده، به عدم پرداخت دستمزد خود و سایر بازیگران و عوامل سریالی نام می برد که اخیرا بازی کرده اند و هنوز دستمزدشان پرداخت نشده است.

البته شفیعی جم در این ویدیو نامی از سریال مذکور نمی برد ولی با ذکر نام برخی بازیگران این سریال و «شبکه پنج» به عنوان پخش کننده آن، می شود براحتی حدس زد که منظور شفیعی جم، سریال «میانبر» بوده است؛ سریال نوروزی شبکه پنج سیما به کارگردانی یزدان فتوحی و تهیه کنندگی محمد صالحیان که محصول شیکه البرز صدا و سیماست و به فصل دو و سه نیز رسیده است.

گویا تهیه کننده این سریال هنوز دستمزدهای بازیگران و عوامل را پرداخت نکرده و پاسخی به پیگیری های بازیگران نیز نمی دهد. بازیگران معمولا با مراجعه به شبکه مذکور و صدا و سیما با پاسخ اینکه ما این پروژه را با تهیه کننده تسویه کرده ایم روبرو می شوند؛ پیگیری از سایر بازیگران این سریال نیز این ماجرا را تایید می کند.

اعتراض؛ دیوار به دیوار سازمان

البته داستان پرداخت با تاخیر دستمزد بازیگران و عوامل سریال های تلویزیونی، داستانی مسبوق به سابقه است؛ به خصوص در این سال های نه چندان دور سیما که بازیگران تقریبا به آن عادت کرده اند. شهریورماه دو سال پیش بود که بازیگران سریال «دیوار به دیوار2» از عدم پرداخت دستمزدهایشان گلایه داشتند.

سریالی به کارگردانی سامان مقدم و تهیه کنندگی حمید رحیمی نادی که نوروز 97 پخش شد و پس از گذشت 6 ماه بازیگران از عدم پرداخت قسط آخر خود ناراضی و شاکی بودند.

همان موقع ویشکا آسایش، یکی از بازیگران سریال گفته بود: « دستمزد ۴۰ روز آخر تولید توسط تهیه‌کننده این سریال حمید رحیمی نادی پرداخت نشده است و آقای رحیمی‌نادی نه تلفنش را جواب می‌دهد و نه می‌توانیم او را ببینیم فقط می‌دانیم که در حال ساخت برنامه «برنده باش» است که در زمان تصویربرداری «دیوار به دیوار ۲» مراحل پیش تولید این برنامه را انجام می‌داد.»

آسایش در ادامه می گوید:« با سازمان صدا و سیما هم صحبت کردیم که به ما گفتند بودجه سریال را به طور کامل به رحیمی‌نادی پرداخت کرده اند و مسئولیتی در قبال بدهی ها ندارند»

تلویزیون باید در نظارتی دقیق تر به سراغ تهیه کنندگانی برود که در این اوضاع نابسامان مالی، اگر تاخیری در پرداخت های خود داشته باشد، لااقل آقای تهیه کننده دستمزد عوامل را اصطلاحا «نپیچاند» و به فکر تسویه پروژه باشد تا بازیگران اعتماد خود را بیش از این از دست ندهند.

انتهای پیام/

منبع: راه دانا
ارسال نظر
captcha