به گزارش «سدید»؛ رضا کامران فر، کارشناس آموزشی و مشاورخانواده با اشاره به موضوع لجبازی کودکان و فاصله گرفتن آنها از تحصیل، نقش خانواده را در این باره موثر دانست و اظهار کرد: متاسفانه برخی از خانوادهها مسیر تربیتی نادرستی را در قبال فرزندان پیش گرفته و این امر و نهیهای کودکانه موجب شده تا این قشر از جامعه لجبازی را پیش گرفته و فاصله گرفتن از تحصیل و فضای مدرسه را به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: مادران نقش مهمی را در افت تحصیلی داشته چرا که آنها اغلب پس از خستگیهای مکرر، با فرزندان خود وارد بگو و مگو شده و این یکی از علل لجبازیهای این فرزندان است به طوری که فرزند یا به دلایل ترس از والدین درس را فرا گرفته و یا به صورت صوری خود را علاقهمند به درس نشان میدهد که این یک آسیب است و تبعات روانی را به دنبال خواهد داشت.
این مشاوره خانواده بر کنترل نحوه دسترسی فرزندان به فضای مجازی از سوی خانواده تأکید کرد و گفت: فضای مجازی میتواند آسیبهای سهمگینی را برای دانش اموزان و کودکان به دنبال داشته باشد، اما این نوع از فضا باید به گونهای باشد دانش آموزان در ۳۰ دقیقه دروس را فرا بگیرند، خانوادهها نیز میتوانند در زمان اوقات فراغت فرزندان با بازیهای خانوادگی موجبات انسجام و ایجاد بسترهای تمرکز در یادگیری دروس را فراهم کنند.
همکاری آموزشی بین مدارس و اولیا آسیب دانش آموزان کاهش میدهد
وی ارتباط گیری برخی از معلمان با دانش آموزان را مهم دانست و عنوان کرد: نوع ارتباطگیری معلمان با دانش آموز نیز در روند رشد دانش آموز موثر است، متاسفانه این نوع از ارتباط در اکثر زمانها و به ویژه در ایام کنونی وجود ندارد و موجب شده تا بهداشت روانی خانواده و کودک آسیب ببیند.
کامران فر با ارائه برخی راهکارها برای حل مشکلات آموزش مجازی کودکان در منازل، اظهار کرد: در ایام بحران کرونا و آموزش مجازی دانش آموزان، بهترین راه برای برون رفت از مشکلات، همکاری بین اولیا و مدیران مدارس است، مجموعه آموزشی باید رویکردها و مجموعه روش تدریس را در اختیار اولیا قرار بدهند و کارگاههای آموزشی را برای مادران و فرزندان برگزار کنند، به طور قطع هرچه همکاری آموزشی بین مدارس و اولیا بیشتر باشد کودکان آسیب کمتری خواهند دید.
خانوادهها مدارس فرزندانشان را با دیگران مقایسه نکنند
این کارشناس آموزشی مقایسه مدرسه فرزندان را با دیگر مدارس را اشتباه دانست و ابراز کرد: متاسفانه برخی از والدین به مقایسه مدرسه فرزند خود با دیگر مدارس کرده و مزایای مدارس دیگر را برخواهند شمرد که این میتواند آسیبی به نام شکاف بین اولیا و مجموعه آموزشی منجر شود و تحصیل دانش اموزان را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی به بیان برخی مشکلات دانش آموزان بدون تبلت در آموزش مجازی پرداخت و تأکید کرد: برخی از خانوادهها اغلب دارای چند فرزند هستند که توان خرید چند تبلت را نداشته و این موجب شده تا برخی دانش اموزان در یادگیری دچار مشکل شوند؛ بهترین راه این است که والدین با معلمان آموزشی هماهنگی را داشته باشند تا در ساعت دیگری تدریس را انجام داده و یا به صورت افلاین دروس را در اختیار دانش اموزان قرار دهند.
این کارشناس آموزشی با انتقاد از سردرگمی مدارس و دانش آموزان درباره نوع آموزش دروس، خواستار تعیین تکلیف مدارس در این باره شد و تصریح کرد: آموزش و پرورش باید تکلیف آموزش را یک بار تعیین کند، آموزش مجازی یا حضوری! ترکیب مجازی و حضوری آسیبهای بسباری را به دنبال دارد و مسئولان باید یک مسیر را پیش روی مدارس قرار دهند اینکه یک روز حضوری و روز دیگر مجازی باشد مجموعههای اموزشی و فرزندان را با مشکل روبه میکند.
انتهای پیام/