نگاهی به سریال «ایل‌دا» که از شبکه یک پخش می‌شود؛
«ایل‌دا» به کارگردانی راما قویدل و تهیه‌کنندگی سیدعلیرضا سبط‌احمدی، سریالی در حوزه دفاع مقدس است که این شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این سریال حوزه دفاع مقدس با بازی بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون، تصویری از دلیری مردمان عشایر را به نمایش می‌گذارد.
 به گزارش «سدید»؛ راما قویدل پس از سال‌ها فعالیت در تلویزیون و ساخت سریال‌های مختلف، این‌بار سراغ موضوعی بکر رفته است؛ زندگی عشایر و خصوصا نقش آن‌ها در هشت سال دفاع مقدس از آن موضوعاتی است که به‌ندرت درباره‌اش صحبت شده. حالا راما قویدل در «ایل‌دا» سراغ قصه‌ای با این حال و هوا و سوژه رفته است. ترکیب بازیگران، لوکیشن‌های متنوع، خط داستانی جذاب و چند چیز دیگر باعث شده تا «ایل‌دا» بتواند مخاطبان را با خودش همراه کند. در این گزارش ابتدا گذری بر نقش عشایر در جنگ تحمیلی خواهیم داشت، در قدم بعد به صورت کوتاه کارنامه سه بازیگر این مجموعه یعنی مجید مظفری، پوریا پورسرخ و فاطمه گودرزی را مرور می‌کنیم و سپس با بازیگر جوان «ایل‌دا» یعنی آوا دارویت که نقش «هاویر» را در این سریال بازی کرده است، گفتگو می‌کنیم.

تفنگ‌های سرپر در دست
 در اوایل جنگ، ساختار یگان‌های عشایری ابتدا تحت‌عنوان هنگ‌های سنجابی، کلهر، گوران، قلخانی و... نام‌گذاری شد که در آن هر هنگ شامل دو گردان، هر گردان به استعداد ۴۰۰ نفر و جمعاً ۸۰۰ نفر و صرفاً از رزمندگان عشایر پیش‌بینی شده بود. پس از دستورالعمل قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش یگان‌های عشایری تحت عنوان گردان‌های گمجن عشایری با ترکیبی از عناصر منظم ارتش و نیرو‌های شبه‌نظامی به شرح زیر سازماندهی شد.
 
با استمرار جنگ و واگذاری ماموریت‌های آفندی و پدافندی به گمجن، یگان‌هایی از ارتش مانند توپخانه، تانک، مهندسی و... به گمجن عشایری مامور شد و سازمان آن توسعه یافت. هر گروه تفنگدار مرکب از فرمانده گروه و دو تیم الف. و ب، جمعا ۹ نفر بودند. فرمانده گروه ترجیحاً از عشایری که دوره سربازی را طی کرده بودند، انتخاب شده بود. ارکان دسته مرکب از یک نفر فرمانده دسته، معاون دسته و دو نفر امربر و متصدی تلفن و بیسیم‌چی و منشی بودند. گروه ادوات هم مرکب از دو تیم تیربار، دوتیم آرپی‌جی‌زن و دو تیم خمپاره‌انداز که جمعا ۱۳ نفر بودند. دکتر سنجابی در خاطرات خود در این‌باره چنین می‌نویسد: «یک روز حاج سید احمدآقا به منزل من آمدند و گفتند آقای بنی‌صدر به آقا گفتند و آقا فرمودند که از شما بخواهم در این موضوع جنگ ایران و عراق کمک کنید و اقدام کنید که عشایر غرب هر قدر ممکن باشد برای این خدمت بسیج شوند. گفتم این وظیفه ملی من است در برابر دولتی که تجاوز به سرزمین ما کرده که ساکت ننشینیم...»

ستاره دهه ۷۰
مجید مظفری نقش صالح‌خان را در «ایل‌دا» دارد. مظفری جزو نسل اول بازیگران سینمای پس از انقلاب شناخته می‌شود که در ده‌ها فیلم و سریال نقش‌آفرینی کرده است. مجید مظفری در دهه ۷۰ یکی از ستارگان سینمای ایران بود. او در فیلم‌های مشهوری، چون مسافران، جنگ نفتکش‌ها، طوفان و سگ‌کشی بازی کرد و توانست سه‌بار نامزد دریافت سیمرغ شده و بالاخره برای بازی در «مسافران» برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. مجید مظفری کارنامه حرفه‌ای قابل دفاعی دارد؛ هرچند او از اواسط دهه ۸۰ به مرور از دوران اوج بازیگری‌اش فاصله گرفت، اما هیچ‌وقت فراموش نشد. او بازهم در فیلم‌های کارگردانان مطرحی مثل ابوالحسن داوودی، بهرام بیضایی و کیومرث پوراحمد بازی کرد. این بازیگر در سال ۹۳ در سریال «انقلاب زیبا» حضور یافت و پس از آن چندسالی از تلویزیون دور بود تا اینکه این‌بار در قامت «صالح‌خان» در «ایل‌دا» مهمان مخاطبان رسانه ملی شده است.

از «غزال» و «توران» تا «داگل»
«دا‌گل» در «ایل‌دا» کسی نیست جز فاطمه گودرزی. فاطمه گودرزی در ۵۷ سالگی قرار دارد و تاکنون در ده‌ها فیلم و سریال بازی کرده است. گودرزی هم تاکنون در سینما در فیلم‌های مطرحی مثل جنگ نفتکش‌ها، می‌خواهم زنده بمانم، غزال، دست‌های خالی و... نقش‌آفرینی داشته و با فیلمسازان شناخته‌شده‌ای از جمله محمد بزرگ‌نیا، ایرج قادری، مجتبی راعی و ابوالقاسم طالبی همکاری داشته است. او برای بازی در فیلم «غزال» سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره فجر را مال خود کرده است. موفقیت‌های گودرزی محدود به سینما نیست. او تاکنون در چند سریال مشهور حضور داشته که از آن‌ها می‌توان به رعنا، آپارتمان، شیخ بهایی، فاصله‌ها و نفس اشاره کرد. دو سال پیش بود که همایون اسعدیان سراغ ساخت «لحظه گرگ و میش» برای تلویزیون رفت. اسعدیان در ابتدا فاطمه معتمدآریا را برای بازی در نقش اصلی انتخاب کرده بود، اما نهایتا فاطمه گودرزی برای ایفای نقش «توران» مقابل دوربین همایون اسعدیان رفت.

بازیگر و حالا مجری
اما بازیگر نقش «ایرج» در سریال «ایل‌دا» کسی نیست جز پوریا پورسرخ. پوریا پورسرخ از آن دسته بازیگرانی است که مبدا شهرتش تلویزیون است. او در «فرار بزرگ» بازی کرد، اما با «وفا» به شهرت رسید. پوریا پورسرخ المان‌هایی داشت که برای نسل جوان جذاب بود. او جوان، خوش‌تیپ و زبان‌دار بود؛ البته از حق نگذریم در برخی نقش‌هایش نشان داده می‌تواند بازیگر خوبی هم باشد. در تعداد فیلم‌ها و سریال‌های او تقریبا توازن مشخصی وجود دارد و او هیچ‌وقت تلویزیون را رها نکرده است. روز سوم، عیار ۱۴، آناهیتا، رستاخیز و لامپ ۱۰۰ از جمله فیلم‌های مشهور پورسرخ در سینماست. او با فیلمسازان مختلفی همکاری داشته و برای «روز سوم» نامزد سیمرغ فجر شده است. پوریا پورسرخ این‌روز‌ها اجرای یک مسابقه تلویزیونی را هم برعهده دارد و در کنارش هرشب در سریال شبانه شبکه یک در قاب سیما قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha