علت اصرار برخی از مسئولان برای القای اینکه بازگشایی بسیار محدود مدارس و حضور بسیار کم‌تعداد دانش‌آموزان در مدارس همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، علت ابتلای برخی از دانش‌آموزان و معلمان بوده، جای سؤال و تامل جدی دارد!

به گزارش «سدید»؛ حالا تقریباً یک ماهی می‌شود که مدرسه‌ها دایر هستند و آموزش حضوری دانش‌آموزان با فراز و نشیب‌هایی در حال اجراست.

دو هفته نخست بازگشایی مدارس، آموزش حضوری دانش‌آموزان پررنگ‌تر در جریان بود اما با شنیده شدن اخباری از گوشه و کنار کشور مبنی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس یا ابتلای معلمان و دانش‌آموزان به کرونا، به تدریج جریان آموزش حضوری کمرنگ شد و حالا آموزش بیشتر دانش‌آموزان در بستر مجازی در جریان است هر چند با اشکالات مختلف.

اما روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و از سوی دیگر ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به کرونا به چه صورت است؟ آیا معلم و دانش‌آموزی در محیط مدرسه به کرونا مبتلا شده است؟ یا اینکه افراد در محیط جامعه مبتلا شده‌اند و حالا تقصیر این ابتلا را به گردن بازگشایی محدود مدارس انداخته‌اند؟!

برخی مدارس غیرحضوری شدند تا مشکلات را برطرف کنند

در برخی مواقع کلاس‌های درس حضوری مدارس به دلیل نداشتن شرایط لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت به‌صورت موقت تعطیل می‌شود؛ حسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره وضعیت برگزاری کلاس‌‌ها در مدارس می‌گوید: حدود 1200 مدرسه در کشور تاکنون به‌صورت موقتی از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده‌‌اند؛ ما موافق تعطیل کردن آموزش نیستیم اما این مدارس غیرحضوری شده‌‌اند تا مشکلات خود از قبیل نداشتن تهویه مناسب و فضای بزرگ برای حضور دانش‌‌آموزان و نبود مواد ضدعفونی‌‌کننده را برطرف و سپس بازگشایی کنند.

گزارش رسمی نداریم

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در واکنش به آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا می‌گوید: هیچ گزارش رسمی مبنی بر ابتلای دانش آموزان در مدارس پس از بازگشایی مدارس از تاریخ 15 شهریور ماه، وجود ندارد البته هستند دانش آموزان زیر18 سالی که مانند سایر افراد جامعه پیش از بازگشایی مدارس به کرونا مبتلا شده‌اند اما ابتلای آنان ارتباطی به بازگشایی مدارس نداشته و ابتلای دانش‌آموزان در گزارشات وزارت آموزش و پرورش و در گزارشات وزارت بهداشت نیامده است.

همین نداشتن آمار مشخص از میزان ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به کرونا باعث ایجاد ابهامات مختلف شده و باعث می‌شود در فضایی غیرشفاف، نقدهای بسیاری  متوجه برگزاری کلاس‌های درس به شیوه حضوری مطرح شود.

آمار رسمی دانش‌آموزان و معلمان مبتلا به کرونا در دسترس نیست

البته آمارهای پراکنده از استان‌های مختلف درباره ابتلای معلمان و دانش‌آموزان به کرونا منتشر می‌شود اما هنوز مشخص نیست که آیا این ابتلا به بازگشایی مدارس مربوط است یا خیر؟ و تا این لحظه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش گزارش رسمی درباره اینکه آیا بازگشایی مدارس در افزایش آمار کرونا تأثیر داشته است یا خیر، منتشر نکرده‌ است.

نبض ضعیف آموزش حضوری

 هنوز آمار رسمی درباره میزان ابتلای معلمان و دانش‌‌آموزان به کرونا آن هم پس از بازگشایی مدارس منتشر نشده و از سوی دیگر، هیچ مستندی وجود ندارد که نشان دهد ابتلای این افراد به کرونا در محیط مدرسه روی داده باشد.

با این حال جریان آموزش حضوری در بسیاری از استان‌ها به‌صورت موقت یا کامل متوقف شده است که در ادامه به برخی استان‌ها که آموزش حضوری را متوقف کرده‌اند، اشاره می‌کنیم:

اصفهان: آموزش حضوری مدارس از روز شنبه دوازدهم مهر به مدت یک هفته تعطیل و به صورت غیرحضوری ادامه پیدا می‌کند.

قزوین: طی یک هفته آینده تمام کلاس‌های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

قم: استاندار قم با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سخت‌گیری و شدت عمل در اجرای آن از غیرحضوری شدن کلاسهای درس در مدارس قم تا اطلاع بعدی خبر داد و در عین حال گفت که مدارس برای ارائه خدمات آموزشی باز خواهد بود.

کرمانشاه:‌ استاندار کرمانشاه 19 محدودیت از جمله تعطیلی تمام مدارس، آموزشگاه‌های علمی آزاد، مهدهای کودک،  کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و سراهای دانشجویی را اعلام کرد.

وزارت بهداشت تعیین تکلیف کرد

با توجه به ابلاغ دستورالعمل وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف چگونگی تشکیل کلاس‌های درس که در آنها موارد ابتلا یا مشکوک به کرونا مشاهده می‌شود و تعطیلی دو هفته‌ای جریان آموزش حضوری در این موارد، به نظر می‌رسد در استان‌هایی که جریان آموزش حضوری برای چند هفته‌ای متوقف می‌شود موارد مشکوک به کرونا در مدارس مشاهده شده است.

در دستورالعمل وزارت بهداشت آمده است:

الف. اگر در یک کلاس دانش‌آموزی دارای علائم عفونت تنفسی، آنفلوآنزا یا مورد مثبت کرونا باشد آن کلاس دو هفته به‌صورت غیرحضوری برگزار شود.

ب. اگر در مدرسه‌ای در بیش از یک کلاس دانش‌آموزانی دارای علائم عفونت تنفسی، آنفلوآنزا یا مورد مثبت کرونا باشند آن مدرسه به مدت دو هفته کلاس‌های غیرحضوری خواهد داشت.

ج. اگر در محل اقامت معلم و دانش‌آموز فرد بیماری که دارای علائم تنفسی، آنفلوآنزا یا مورد مثبت کرونا وجود داشته باشد دانش‌آموز و معلم به مدت دو هفته نباید در محل کار حضور پیدا کنند.

د. اگر معلم اختصاصی در دوره ابتدایی دارای علائم تنفسی آنفلوآنزا یا مورد مثبت کرونا باشد کلاس او به مدت دو هفته باید غیر حضوری تشکیل شود.

ذ. در خصوص معلمان چرخشی مانند دبیران مقطع متوسطه اول و دوم اگر معلم دارای علائم تنفسی، آنفلوآنزا یا مورد مثبت کرونا باشد آخرین کلاس‌هایی که معلم طی سه روز گذشته در آن حضور داشته است به مدت دو هفته غیرحضوری تشکیل خواهد شد.

به گزارش تسنیم، اگر چه هنوز آمار مشخصی از میزان دانش‌آموزان و معلمان مبتلا به کرونا در دست نیست با این وجود فرصت بازگشایی مدارس که امسال دو هفته‌ای هم سال تحصیلی زودتر آغاز شد، برای ارائه آموزش حضوری و شناخت معلمان از دانش‌آموزان آن هم پیش از رسیدن فصل پاییز و درگیری همزمان با کرونا و آنفلوآنزا از  دست رفت.

ابتلا به کرونا در معلمان و دانش‌آموزان افزایش چشمگیری نداشت

اما درباره بازگشایی مدارس و تأثیر آن در روند ابتلا به کرونا، محمد محسن بیگی؛ مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش معتقد است که بازگشایی مدارس تغییر چندانی در افزایش آمار معلمان و دانش‌آموزان مبتلا به کرونا نداشته است و در این باره به تسنیم گفت: بخش زیادی از مدرسه‌ها به‌صورت غیرحضوری فعالیت می‌کنند و آموزش مجازی را ارائه می‌دهند به همین دلیل آمار دقیقی نداریم و مرجع آمار رسمی وزارت بهداشت است که آمار را براساس صنف اعلام نمی‌کند بلکه آمار مبتلایان براساس سن اعلام می‌شود؛ آمار ابتلا به کرونا در افراد زیر 18 سال افزایش آنچنانی را نشان نمی‌دهد و در میان فرهنگیان هم میزان ابتلا افزایش چشمگیری را با فصل تابستان که مدارس تعطیل بود، نشان نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد برای تصمیم‌گیری برای ادامه آموزش حضوری در مدارس آن هم در یک وضعیت شفاف به آمار دقیق از میزان ابتلای معلمان و دانش‌آموزان به کرونا نیاز است تا مشخص شود که آیا بازگشایی‌ها تأثیری در افزایش آمار داشته است یا خیر و در صورت رد این ادعا، برای آموزش حضوری و اطمینان خاطر بیشتر دانش‌آموزان و معلمان چاره‌ای اندیشید.

علت اصرار برخی از مسئولان برای القای اینکه بازگشایی بسیار محدود مدارس و حضور بسیار کم‌تعداد دانش‌آموزان در مدارس همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی علت ابتلای برخی از دانش‌آموزان و معلمان بوده، جای سؤال و تامل جدی دارد چرا تا به امروز هیچ آمار مستند و موارد اثبات شده قابل استنادی در تایید چنین ادعایی ارائه نشده است.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
captcha