به گزارش «سدید»؛ در سالهایی که شهردار در هیئت دولت حاضر نمیشد، پیگیریهای حمل و نقل عمومی دست به دست و چندمرحلهای بین مسئولان مطرح میشد؛ بسیاری از موضوعات هم سالها روی زمین میماند و دلیلش هم نبود ارتباط بین دولت و مدیریت شهری عنوان میشد، اما حالا بیش از سه سال است که دولت و مدیریت شهری همسو با هم هستند و شهردار تهران در این مدت هر هفته در هیئت دولت حاضر شده و در ارتباط مستقیم با وزرا و معاون اول و شخص رئیسجمهور بودهاست، اما اوضاع حمل و نقل عمومی از دوره قبل هم بدتر شده و روزنههای امید و تدبیر در امور یکییکی بسته میشود.
واگنها و تاکسیها در چرخه بوروکراسی
اواخر تیرماه امسال با تحویل آخرین قطارهای در دست ساخت شرکت واگنسازی تهران، این کارخانه مهم داخلی بهدلیل اجرایی نشدن قرارداد ساخت ۶۵۰ واگن که مدتهاست در چرخه بوروکراسی سیستم بانکی و دولتی مانده است، تعطیل شد. طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده هم از بهمن سال ۱۳۹۴طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه و وزارت کشور و گمرک آغاز شد؛ این طرح که فراز و نشیبهای زیادی داشت، در نهایت امسال به خاطر نوسانات ارزی عملاً متوقف شد.
۷۰ درصد بهخاطر مشکلات داخلی
مهدی همتیمقدم با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد اتوبوسهای پایتخت با داشتن سنی بیش از ۱۰ سال فرسوده هستند و هر لحظه احتمال وقوع حادثهای همچون دانشگاه آزاد میرود، گفت: «در دو سال گذشته برای نوسازی اتوبوسهای شهر تهران تلاش زیادی صورت گرفتهاست، اما بنا به دلایل مختلفی، اتفاق خوبی در این حوزه رخ ندادهاست و شاید یکی از دلایل عدم موفقیت در نوسازی اتوبوسها، تصمیمات وزارت صنعت بودهاست.»
وی با اشاره به اینکه سال گذشته طرحی موسوم به طرح ریاست جمهوری جهت نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسهای شهری و بین شهری آغاز شد، اما به نتیجه نرسید، افزود: «متأسفانه باید اعلام کنم که عدم موفقیت در نوسازی اتوبوسهای پایتخت تنها ۳۰ درصد به دلیل تحریمها است و ۷۰ درصد آن مربوط به مشکلات داخلی است.»
۸۰ درصد اتوبوسهای تهران فرسودهاست
در همین زمینه رئیس شورای شهر تهران هم روز گذشته اعلام کرد که دو سال است از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل ونقل عمومی عبور کردهایم. محسن هاشمی در مورد حال ناخوش سیستم حمل و نقل عمومی در تهران گفت: «حدود دو سال است که از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل و نقل عمومی تهران عبور کردیم و همان زمان هشدارهای لازم را به مسئولان دادیم و در رسانهها هم اعلام کردیم.»
وی با بیان اینکه واقعیت این است که سیستم حمل و نقل عمومی تهران در آستانه کلاپس و فروپاشی است، تأکید کرد: «۱۰ سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی به جای ۹ هزار دستگاه اتوبوس حدود ۵هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.»
شهرداری جسارت ندارد
وی در مورد ارتباط دو حادثه در مترو و ارتباط آن با فرسودگی قطعات و قطارها گفت: «سری نخست قطارهایی که در متروی تهران مورد استفاده قرار گرفتند، به عمری بیش از ۲۰ سال رسیدهاند که قاعدتاً باید مورد تعمیرات اساسی و نوسازی قرار بگیرند که متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و ناوگان، این اتفاق رخ ندادهاست، زمانی که از زمان لازم برای تعمیرات اساسی عبور میشود امکان سانحه افزایش مییابد و در واقع آن سیستم دیگر ایمنی ندارد.»
هاشمی در مورد برنامه اورهال اتوبوسهای پایتخت به جای خرید اتوبوسهای جدید نیز با بیان اینکه دقت داشتهباشید زمانی که اعتبار تأمین اتوبوسهای نو تخصیص پیدا نمیکند، ما ناگزیر به تعمیر ناوگان فعلی برای جبران موقت کمبود و کاهش آلودگی هستیم، گفت: «اما این نمیتواند جایگزین تأمین اتوبوسهای نو شود و شهرداری باید جسارت داشته باشد و قرارداد خرید اتوبوسهای گازسوز را با کارخانههای داخلی و اتوبوسهای برقی را با تولیدکنندههای خارجی منعقد کند.»
استیصال شهردار با نامهنگاری
وی ادامه داد: «در یک سال گذشته که وقت ما صرف بوروکراسی و کاغذبازی بین دستگاههای مختلف شد، قیمت ارز دو برابر شد و عملاً قدرت خرید ما نصف شد، متأسفانه نه مدیران شهرداری ریسک لازم را پذیرفتند و نه دستگاههای دولتی و سیستم بانکی مشکل را حل کردند و شرایط به شکلی شدهاست که فقط شهروندان باید هزینه این ناکارآمدی را پرداخت کنند.»
رئیس شورای شهر تهران در مورد نامه اخیر حناچی به دفتر رهبری درباره توسعه حملونقل عمومی گفت: «بهطور کلی میگویم که من این نحوه تعامل شهرداری با دولت و حاکمیت را نمیپسندم، نوشتن نامههای سرگشاده بدون نتیجه، چه حاصلی جز تبلیغات برای مردم دارد، ما دو سال از شهردار خواهش میکردیم که با قاطعیت و پیگیری بیشتری با مسئولان دولتی عمل کند و مسائل شهر را حل کند، ایشان میگفت که نمیخواهم رابطه شهرداری با دولت دچار خدشه شود، بعد سر یک موضوع حاشیه، این همه تنش ایجاد شد و شهردار به هیئت دولت دعوت نشد و متعاقب آن هم نامههای سرگشادهای که از نظر دولت فرافکنی و کار تبلیغاتی به نظر میرسد، اصولاً ورشکسته نشان دادن شهرداری به ضرر مدیریت شهری است، همین حالا ما حداقل ۳هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت باید جذب کنیم و با این اقدامات اعتبار شهرداری آسیب میبیند.»
مدیریت روزمره
وی در مورد چشم اندازی برای بهبود اوضاع باتوجه به شرایط مالی دولت گفت: «شرایط مالی دولت تابع مسائل تحریم و سیاست خارجی است و شاید نتوان قبل از تعیین تکلیف رئیسجمهور شدن ترامپ درباره آینده دراز مدت وضعیت اقتصادی نظر داد، اما در همین شرایط هم میتوان بهتر از مدیریت روزمره، تبلیغاتی و ریسک گریز عمل کرد، به شرط آنکه اولویتها و تدبیر لازم از سوی مدیران اجرایی شهر در نظر گرفته شود و با واقع گرایی و عملگرایی، با چالشها مواجه شویم.»
گفتنی است تیرماه امسال هم دو واگن یکی از قطارهای خط۶ مترو از ریل خارج شد. در این حادثه خوشبختانه مسافران این قطار آسیبی ندیدند و موضوع به کمیسیون سوانح مترو برای رسیدگی ارجاع شد. اتفاقی که احتمالاً ناشی از فرسودگی این قطار بوده است. اتفاقات مشابه هم در ناوگان حمل و نقل عمومی کم نیست، از اتوبوسرانی گرفته تا مترو. به قول خود مسئولان شهری، هزینه این ندانم کاریها را فقط مردم پرداخت میکنند.
انتهای پیام/