گزارشی درباره نماهنگ پرمخاطب «مناجات ناشنوایان»؛
مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) به مناسبت روز جهانی ناشنوایان نماهنگ «مناجات ناشنوایان» را با شعر مقام معظم رهبری منتشر کرد؛ این اقدام جزو معدود دفعاتی است که سروده رهبر معظم انقلاب در قالب یک اثر موسیقایی روایت می‌شود که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد تا نسل جدید با اشعار دلچسب رهبر فرزانه انقلاب بیشتر آشنا شوند.
به گزارش «سدید»؛ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی طی سال‌های متمادی همه فعالیت‌های ادبی، سروده‌ها و اشعار خود را با تخلص «امین» به رشته تحریر درآورده‌اند. در این مدت نزدیک به ۲۵ سال پیش بود که یکی از سروده‌های‌شان با محوریت ناشنوایان منتشر شد که بشدت مورد استقبال اهالی شعر و ادب قرار گرفت. طی سال‌های اخیر نیز همزمان با روز جهانی ناشنوایان، این غزل با بازنشر مخاطبان مورد توجه قرار گرفته است.
از همان زمان نخستین انتشار «مناجات ناشنوایان» خیلی‌ها بر این باور بودند که این غزل از پتانسیل بالایی برای تبدیل به یک اثر موسیقایی درخشان برخوردار است و حالا پس از حدود ۲۵ سال از سروده شدن «مناجات ناشنوایان» این اتفاق رنگ واقعیت به خود گرفت و همزمان با روز جهانی ناشنوایان نماهنگ «مناجات ناشنوایان» منتشر شد.
 
مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) به مناسبت روز جهانی ناشنوایان نماهنگ «مناجات ناشنوایان» را با شعر مقام معظم رهبری منتشر کرد. این اقدام جزو معدود دفعاتی است که سروده رهبر معظم انقلاب در قالب یک اثر موسیقایی روایت می‌شود که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد تا نسل جدید با اشعار دلچسب رهبر فرزانه انقلاب بیشتر آشنا شوند. در تولید این نماهنگ که توسط مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) و با همکاری موسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی به انتشار در آمده است، بیش از ۵۰ ناشنوا مشارکت داشته‌اند.
 
این تعداد ناشنوا از سوی کانون ناشنوایان ایران به سازندگان نماهنگ «مناجات ناشنوایان» معرفی شده‌اند تا با حضورشان، نماهنگ از حس و حال واقعی برخوردار شود. این نماهنگ را مهران علوی به عنوان هنرمندی جوان و انقلابی کارگردانی کرده است و امید روشن‌بین به عنوان آهنگساز، طا‌ها چوگان‌باز به عنوان کارشناس موسیقی و مهاجر توحیدپرست به عنوان تهیه‌کننده نماهنگ در این اثر حضور دارند. درباره ناشنوایان آثار گوناگونی در حوزه‌های مختلف هنری به تولید رسیده است، اما نماهنگ «مناجات ناشنوایان» را می‌توان نخستین اثر جدی موسیقایی دانست که با محوریت ناشنوایان و همزمان با روز جهانی ناشنوایان تولید و منتشر شده است.
 
طی چند روز گذشته که این نماهنگ در فضای مجازی و شبکه‌های مختلف صداوسیما در معرض دید مخاطبان قرار گرفته، بشدت با استقبال مخاطبان و جامعه ناشنوایان مواجه شده است که این بازخورد‌های مثبت درباره نماهنگ همچنان در فضای مجازی ادامه دارد. به همین بهانه با «مهاجر توحیدپرست» به عنوان تهیه‌کننده نماهنگ «مناجات ناشنوایان» گفت‌وگویی داشته‌ایم.
***
مهاجر توحیدپرست ابتدا درباره چگونگی روند تولید این نماهنگ گفت: ابتدا باید بگویم نماهنگ «مناجات ناشنوایان» در راستای یک سیاست کلی که در مجموعه موسیقی ماوا انجام می‌شود، به مراحل تولید رسید. مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (ماوا) برای تولیداتش از یک برنامه‌ریزی مدونی پیروی می‌کند که طبق این برنامه‌ریزی، برای برخی مناسبت‌های مهم تولیدات مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روال تولید یک اثر در ماوا به این شکل است که ابتدا یک اتاق ایده در مجموعه شکل می‌گیرد و سپس طی چندین جلسه، گپ و گفت‌های بسیاری درباره ایده‌های مطرح شده شاهد خواهیم بود که در نهایت با تصمیم جمعی، یکی از ایده‌های عنوان شده در جلسات برای مرحله اجرا انتخاب می‌شود.

توحید‌پرست افزود:، اما مهم‌ترین بخش کار بعد از شکل گرفتن ایده اصلی اثر مورد نظر شکل می‌گیرد که از انتخاب عوامل تولید گرفته تا مراحل آماده‌سازی اثر همگی وقت بسیاری از کارشناسان ماوا را می‌گیرد.

وی گفت: مسلما برای تولید نماهنگ «مناجات ناشنوایان» همه این مراحل با جدیت تمام پشت سر گذاشته شده است؛ چه بسا به علت حساسیت و اهمیتی که به‌خاطر استفاده از شعر مقام معظم رهبری با آن مواجه بودیم، این مراحل را با وسواس بیشتری گذراندیم.

تهیه‌کننده «مناجات ناشنوایان» درباره چگونگی انتخاب شعر مقام معظم رهبری برای این نماهنگ گفت: از مدت‌ها قبل به دنبال اثری شاخص ویژه ناشنوایان بودیم تا اینکه از میان پیشنهادات اشعاری که در اتاق ایده مطرح شد، شعر «مناجات ناشنوایان» رهبری به علت تاثیرگذاری بی‌نظیر و متنی ساده و در عین حال پرمغز انتخاب شد، هر چند این شعر را رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۷۵ سرودند و سال ۱۳۸۸ از سوی دفتر معظم‌له به مناسبت روز جهانی ناشنوایان منتشر شد، اما ویژگی‌های بارز و مثبت این شعر از چنان قدرت بالایی برخوردار است که نمی‌توانستیم به این راحتی از آن بگذریم.

توحید‌پرست در بخش دیگری از سخنانش به بازخورد‌های این نماهنگ در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به نظرم باید بازخورد‌های مثبت به نماهنگ «مناجات ناشنوایان» را به ۲ دسته اصلی تقسیم کرد، دسته اول مربوط به جامعه ناشنوایان سراسر کشور است که طی چند روز اخیر پیام‌های دلگرم‌کننده بسیاری برای عوامل تولید ارسال کرده‌اند که محتوای اغلب این پیام‌ها نشان‌دهنده روحیه بالایی است که این ناشنوایان از پخش و دیده شدن این نماهنگ دریافت کرده‌اند.

وی افزود: بخش دوم این استقبال به مخاطبان عام فضای مجازی و رسانه ملی بازمی‌گردد که حجم بالای بازنشر این نماهنگ توسط مخاطبان فضای مجازی خود گواه استقبال بالای مخاطبان است.

تهیه‌کننده این نماهنگ در ادامه گفت: اگر بخواهم صادقانه عنوان کنم باید بگویم به هیچ عنوان انتظار چنین استقبال بالایی را از سوی مردم نداشتم، اما با توجه به کلیت کار که براساس یک کار گروهی پرمشقت ساخته شده است، انتظار تولید اثر شاخص را داشتیم که خدا را شکر استقبال مخاطبان رسانه ملی و فضای مجازی هم بشدت غافلگیرمان کرد.

وی در پایان گفت: نکته جالب آنکه برخی‌ها زمان تولید این نماهنگ پبشنهاد دادند به جای حضور ناشنوایان از بازیگران استفاده کنیم که روند تولید اثر سرعت بیشتری به خود بگیرد، اما از آنجا که این نماهنگ برای جامعه ناشنوایان به تولید رسیده است، تمام سعی‌مان را کردیم که در مراحل تولید آن از ظرفیت خود ناشنوایان استفاده کنیم به همین خاطر ۵۰ ناشنوا در تولید این نماهنگ ما را یاری کردند و در این اوضاع سخت کرونا خود را جلوی دوربین مهران علوی (کارگردان) قرار دادند که همین مساله تاثیرگذاری این نماهنگ را دوچندان کرد.

***
مناجات ناشنوایان
ما خیل بندگانیم ما را تو می‌شناسی
هر چند بی‌زبانیم ما را تو می‌شناسی
ویرانه‌ایم و در دل گنجی ز. راز داریم
با آنکه بی‌نشانیم ما را تو می‌شناسی
با هر کسی نگوییم راز خموشی خویش
بیگانه با کسانیم ما را تو می‌شناسی
آیینه‌ایم و هرچند لب بسته‌ایم از خلق
بس راز‌ها که دانیم ما را تو می‌شناسی
از قیل و قال بستند، گوش و زبان ما را
فارغ از این و آنیم ما را تو می‌شناسی
از ظن خویش هر کس، از ما فسانه‌ها گفت.
چون نای بی‌زبانیم ما را تو می‌شناسی
در ما صفای طفلی، نفسُرد از هیاهو
گلزار بی‌خزانیم ما را تو می‌شناسی
آیینه‌سان برابر گوییم هرچه گوییم
یک‌رو و یک‌زبانیم ما را تو می‌شناسی
خط نگه نویسد حال درون ما را
در چشم خود نهانیم ما را تو می‌شناسی
لب بسته، چون حکیمان، سرخوش چو کودکانیم
هم پیر و هم جوانیم ما را تو می‌شناسی
با دُرد و صاف گیتی، گه سرخوش است گه غم
ما دُرد غم‌کشانیم ما را تو می‌شناسی
از وادی خموشی راهی به نیک‌روزی است
ما روزبه از آنیم ما را تو می‌شناسی
کس راز غیر از ما، نشنید بس «امینیم»
بهر کسان امانیم ما را تو می‌شناسی
United Arab Emirates
ایرانی
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
خدایا...
نعمت هایی که از سر جهل شکرگزارش نیستیم رو از ما نگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
بنازم به این شعر
ارسال نظر
captcha