گزارشی از ورود فیلمسازان به حوزه سریال‌سازی؛
همانطور که پیش‌بینی می‌شد شیوع کرونا تاثیرات مستقیمی بر حوزه سینمای ایران گذاشت. این تاثیر فقط محدود به سینمادار‌ها نبود. حالا با تعداد زیادی سینماگر طرفیم که به‌خاطر شرایط ویژه کرونا و اکران پرریسک، باید سراغ راه‌های جدیدی برای ادامه فعالیت بروند. ظاهرا شبکه نمایش خانگی درحال حاضر بهترین راه‌حل برای تعدادی از این سینماگران است.
به گزارش «سدید»؛ تا پیش از شیوع کرونا سالانه ده‌ها فیلم سینمایی در کشور ساخته می‌شد. تعدادی از این فیلم‌ها اکران و برخی نیز در صف اکران باقی می‌ماندند. با اینکه با‌توجه به فرمول هزینه و سود در تولید و اکران یک فیلم، بسیاری از فیلم‌های اکران‌شده حتی به بازگشت سرمایه اولیه خود نیز موفق نمی‌شدند با این حال با کمک‌های دولتی چرخه سینما در حرکت بود و صد‌ها نفر از آن ارتزاق می‌کردند. اما با همه‌گیری کرونا همانطور که پیش‌بینی می‌شد سینما دچار بحرانی جدی شد. از یک سو هر آن ممکن بود سالن‌ها موقتا تعطیل شوند. از سوی دیگر سالن‌ها درصورت باز بودن هم میزبان تعداد قابل توجهی از مخاطبان نبودند. همه این‌ها و ریسک بالای تولید باعث شد سرمایه‌گذاران از سینما فاصله بگیرند و تعداد تولید فیلم به نسبت مدت مشابه سال‌های قبل بسیار کمتر شود.

مرخصی اجباری
ریسک بالای سرمایه‌گذاری و البته نگرانی اهالی سینما بابت ابتلا به بیماری باعث شد تا مدتی پروژه‌ها معلق و سینماگران به مرخصی اجباری بروند. در ابتدای کار سینماگران لااقل برای حفظ سلامتی خودشان هم که شده از این مرخصی استقبال کردند و همه را به درخانه ماندن تشویق کردند. اما چندماهی که گذشت مشخص شد قرار نیست اوضاع به این زودی‌ها بهتر شود و دوره شیوع کرونا طولانی است. کم‌کم اخبار غیررسمی از شروع دوباره فیلمبرداری فیلم‌ها به گوش رسید. حالا سینماگرانی که نگران کرونا بودند برای ادامه حیات اقتصادی‌شان مجبور به فعالیت با
اعمال شاقه شده بودند. تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره به سرانجام رسید، اما این پایان راه نبود. ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌ها بود.

مسکنی به نام اکران آنلاین
پروژه‌های نیمه‌کاره تولید شدند و البته بازهم برخی از فیلم‌نامه‌ها مجوز ساخت دریافت کردند، اما آن‌چه مشخص بود این بود که بسیاری از پروژه‌های مهم که فروش برای‌شان مهم است موقتا از تولید پاپس‌کشیدند. سامانه‌های آنلاین که در چندسال اخیر برای خودشان سری میان سر‌ها دست و پا کرده‌اند وارد میدان شدند. آن‌ها بستری برای اکران آنلاین فیلم‌ها مهیا کردند، به این شکل که کاربران این سامانه‌ها با خرید یک اکانت امکان تماشای آنلاین فیلم‌های جدید را از طریق این برنامه‌ها داشتند. هر کاربر با خرید اکانت یک فیلم امکان تماشای آن را برای مدتی محدود و برای چندساعت داشت. هرچند که صاحبان فیلم‌ها مانند اکران در سینما لازم نبود بخش عمده فروش را به سالن‌دار یا دیگران ببخشند، اما خروجی اکران آنلاین نشان داد این اتفاق فقط یک مسکن کوچک و کوتاه‌مدت است. خروجی اکران آنلاین نشان داد بعید است این شیوه، راه‌حل مناسبی برای پخش فیلم‌هایی باشد که فروش برای‌شان مهم است.

کوچ به شبکه نمایش خانگی
اکران آنلاین لااقل برای سینماگرانی که دنبال کار‌های جدی‌تری بودند راضی‌کننده نبود. بعضی از آن‌ها دنبال سوژه‌هایی بودند که فعلا در شرایط کرونایی قابلیت تولید نداشت. از طرفی اگر فیلمی هم ساخته می‌شد به‌خاطر محدودیت سالن‌ها هیچ تضمینی برای فروش نداشت. اما این مورد محدود به فیلمسازان نبود. طرف دیگر ماجرا ستاره‌هایی بودند که دستمزد‌های میلیاردی دریافت می‌کردند، اما حالا که خبری از اکران عادی نیست تهیه‌کنندگان هم مانند گذشته سراغ آن‌ها نمی‌رفتند؛ چون رقم گذشته قابل پرداخت نبود.
 
پس منطقی بود که برخی از فیلمسازان و بازیگران سراغ یک راه سوم بروند. آن راه جدید، حضور در سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود. تاپیش از این هم سریال‌سازی برای شبکه نمایش خانگی حسابی رونق داشت، اما با این حال برخی از سینماگران به‌طور سنتی خودشان را متعلق به مدیوم سینما می‌دانستند. اما حالا تمام شرایطی که مطرح شد آن‌ها را به سمت این مدیم جدید سوق داد. در ادامه گزارش تعدادی از سینماگرانی که برای اولین‌بار قرار است سراغ ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی بروند را مرور می‌کنیم.

همایون اسعدیان: همایون اسعدیان یکی از فیلمسازان شناخته‌شده سینما و تلویزیون ایران است. اسعدیان تاکنون تعداد زیادی فیلم و سریال ساخته که بسیاری از آن‌‎ها با استقبال همراه شده است. همانطور که گفته شد البته اسعدیان سابقه تولید چند سریال دارد، اما هیچ‌کدام برای شبکه نمایش خانگی نبوده و برای تلویزیون ساخته شده است. همایون اسعدیان که از ساخت آخرین سریالش برای تلویزیون دو سال می‌گذرد این بار با تهیه‌کنندگی ایرج محمدی قرار است سریال طنز «ناجور» را برای پخش از شبکه نمایش خانگی بسازد.

پیش‌تولید این مجموعه چندوقتی است که شروع شده است. «ناجور» محصول شرکت نبراس پیکچرز است که علی طلوعی، مجری طرح و بابک کایدان، نویسندگی سریال را بر عهده دارند. این سریال با نام موقت «ناجور» در دو فصل ۱۵‌قسمتی برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده می‌شود.

سعید ملکان: سعید ملکان سال‌هاست که در سینما و تلویزیون مشغول است. او یک چهره‌پرداز مشهور بود تا این‌که از چندسال پیش وارد عرصه تهیه‌کنندگی شد و فیلم‌هایی مثل «تنگه ابوقریب» و «تختی» را تهیه کرد. او سال گذشته در اولین تجربه فیلمسازی‌اش «روز صفر» با موضوع دستگیری تروریست معدوم عبدالمالک ریگی ساخت. اما حالا خبر‌هایی از اولین تجربه کارگردانی ملکان در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است. طبق خبری که منتشر شد ملکان قرار است سریالی جاسوسی بسازد که به «خانه پوشالی» شباهت دارد.
 
این فیلمساز سراغ یکی از پرونده‌های مهم امنیتی در حوزه روابط بین‌الملل ایران رفته است. طبق اعلام رسانه‌ها این سریال در ۱۳‌قسمت ساخته می‌شود و هم‌اکنون در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار دارد. طبق گزارش «هفت صبح» احتمال حضور امیر جدیدی در این سریال وجود دارد.

محمدحسین مهدویان: اما فیلمساز مشهور دیگری که طبق برخی از گزارش‌ها قرار است برای شبکه نمایش خانگی سریال بسازد، محمدحسین مهدویان است. مهدویان تاکنون سریالی نساخته و این اولین تجربه اوست. براساس اخبار غیررسمی این سریال به سفارش سامانه فیلمنت ساخته خواهد شد. این محصول اولین سریال تولید شده توسط فیلم‌نت است. مهدویان یکی از پرسروصداترین فیلمسازان سال‌های اخیر است. باید دید که این فیلمساز جوان آیا در شبکه نمایش خانگی هم مانند سینما موفق خواهد بود یانه.

رضا عطاران: اما فیلمساز بعدی کسی نیست جز رضا عطاران. عطاران یکی از مهم‌ترین کمدین‌های ایرانی است که عمده شهرتش در بین عموم مردم مربوط به سریال‌هایی است که در تلویزیون ساخته است. هنوز هم سریال‌های او با گذشت چندسال از پخش برای مخاطبان جذاب است و تکه کلام‌هایش به یاد مانده. اما عطاران که چندسالی است در سینما به‌عنوان بازیگر حسابی درخشیده و فیلم‌هایش در گیشه ترکانده، این روز‌ها در تدارک ساخت سریالی برای شبکه نمایش خانگی است. دوازده سال پس از حواشی «بزنگاه» و جدایی رضا عطاران از صدا‌و‌سیما، او قصد دارد سریال تازه‌اش را این بار در شبکه خانگی جلوی دوربین ببرد. اخیرا خبر ساخت این سریال در برنامه کافه آپارات اعلام شد هرچند هنوز هیج جزئیاتی درباره زمان ساخت یا عوامل آن رسانه‌ای نشده است.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha