یکه‌تازی دنباله‌دار کرونا در کشور روز گذشته ۱۸۳ مورد جدید را به فوتی‌های ناشی از کرونا اضافه کرد. با مرگ این ۱۸۳ نفر مجموع جان‌باختگان کرونا در کشور به ۲۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۳هزارو۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزارو۵۶۷ نفر از آنان بستری شدند.
به گزارش «سدید»؛ با عبور از زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا، کم‌کم حکایت این واکسن به حکایت «نوشدارو» تبدیل می‌شود. بر اساس توصیه‌های پزشکی بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا برای ایجاد ایمنی نسبت به این بیماری، از نیمه شهریور ماه تا نیمه مهر ماه است، اما هم اکنون در حالی که به نیمه مهر ماه نزدیک می‌شویم، همچنان خبری از توزیع واکسن آنفلوآنزا نیست و نایابی واکسن مردم را به بازار سیاه دارو کشانده‌است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که از همان ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور پزشکان درباره فاجعه هم زمانی کرونا و آنفلوآنزا هشدار می‌دادند و بر تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد بیماران خاص، کودکان و زنان باردار و سالمندان تأکید داشتند.
 
وزیر بهداشت درباره چرایی عدم توزیع این واکسن عدم تأمین به موقع ارز و همچنین مشکلاتی را که برای خرید واکسن و دارو وجود دارد، عامل با تأخیر در دریافت واکسن دانسته‌است. نایب رئیس انجمن داروسازان ایران هم تحریم‌ها و معضل انتقال وجه به تأمین‌کننده واکسن را عامل این تأخیر می‌داند و در عین حال نسبت به تهیه آن از بازار آزاد هشدار می‌دهد.

یکه‌تازی دنباله‌دار کرونا در کشور روز گذشته ۱۸۳ مورد جدید را به فوتی‌های ناشی از کرونا اضافه کرد. با مرگ این ۱۸۳ نفر مجموع جان‌باختگان کرونا در کشور به ۲۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۳هزارو۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزارو۵۶۷ نفر از آنان بستری شدند.

تا کنون ۳۸۰ هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴هزارو۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

عدم تخصیص به موقع ارز برای واردات واکسن آنفلوآنزا
وضعیت بحرانی کشور از منظر شیوع کرونا توصیه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پر خطر را به تأکید تبدیل کرده‌است. با وجود این امسال تهیه وتوزیع این واکسن نسبت به سال‌های گذشته با تأخیر بیشتری همراه بوده‌است.

دو روز پیش، وزیر بهداشت درباره سرنوشت واکسن آنفلوآنزا با تأکید بر اینکه عدم‌تخصیص به موقع ارز و مشکلات واردات دارو مانع تأمین به موقع این واکسن شد، تأکید کرد: «اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به دست ما رسید و زنان باردار، گروه‌های پرخطر و پرسنل بهداشت و درمان در این مرحله واکسن را دریافت می‌کنند. عدم تأمین به موقع ارز و همچنین مشکلاتی که برای خرید واکسن و دارو وجود دارد، سبب شد با تأخیر این واکسن را دریافت کنیم. به گفته وی در این مرحله یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واکسن آنفلوآنزا دریافت می‌کنند و در مرحله بعدی، واکسن برای دیگر گروه‌های پرخطر تأمین می‌شود.»

واکسن آنفلوآنزا هنوز در داروخانه‌ها توزیع نشده‌است!
به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در حال حاضر هیچ‌گونه توزیعی در حوزه واکسن آنفلوآنزا بین داروخانه‌ها انجام نشده‌است؛ بنابر این مردم برای دریافت واکسن قبل از اعلام رسمی سازمان غذا و دارو، به داروخانه‌ها مراجعه نکنند. وی تأکید کرد: «در حال حاضر واکسیناسیون آنفلوآنزا در مراکز جامع خدمات سلامت و تنها برای کادر بهداشت و درمان، مادران باردار و بیماران خاص انجام خواهد شد و به هیچ‌وجه در اختیار دیگر گروه‌ها و افراد قرار نخواهد گرفت.»

دکتر حیدر محمدی، مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو هم با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا هنوز در داروخانه‌ها توزیع نشده‌است، افزود: «در مرحله دوم توزیع این واکسن که زمان آن به زودی اعلام می‌شود، واکسن آنفلوآنزا بین داروخانه‌ها نیز توزیع می‌شود.»

سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌است که بعد از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها، این واکسن به افراد بالای ۶۵ سال و کودکان بین شش ماه تا پنج سال با ارائه کارت ملی و ثبت اطلاعات داده می‌شود.

واکسن آنفلوآنزایی که مراکز بهداشتی در اختیار گروه‌های در معرض خطر می‌گذارند، رایگان است، اما برای تهیه واکسن از داروخانه‌ها باید هزینه پرداخت شود.

تحریم‌ها مانع واردات واکسن آنفلوآنزا
علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه واردات واکسن آنفلوآنزا به دلیل تحریم‌ها و معضل انتقال وجه به تأمین‌کننده واکسن، با مشکل مواجه شده، نسبت به تهیه این واکسن از بازار آزاد هشدار داد.

به گفته وی واردکنندگان واکسن آنفلوآنزا به مشکل برخورد کردند. حتی ارز مورد نیاز را هم واریز کردند، اما با مشکل انتقال وجه به تأمین‌کننده واکسن مواجه شدند که یکی از عمده‌ترین دلیل آن تحریم‌های امریکا علیه کشور است. بر همین اساس فعلاً تنها در حد همان ۵ /۲ میلیون دوز، واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده‌است که آن هم برای شبکه بهداشت توزیع می‌شود.

زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا
بر خلاف تأکید اغلب پزشکان بر اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا باعنایت به مدت زمان لازم برای ایجاد ایمنی در بدن نیمه شهریور تا نیمه مهر ماه است و تأکید می‌شود تزریق واکسن در فصول سرد سال تأثیر چندانی ندارد. نایب رئیس انجمن داروسازان ایران معتقد است؛ زمان طلایی برای واکسیناسیون آنفلوآنزا فقط تا ۱۵ مهر ماه نیست، بلکه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، برای سال ۲۰۲۰ اعلام کرده است که تا پایان اکتبر یعنی تقریباً تا نیمه آبان ماه، زمان طلایی برای تزریق واکسن محسوب می‌شود. هر چند که اگر کسی تا آن زمان هم نتوانست واکسن آنفلوآنزا را تزریق کند، بر اساس توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، در زمستان هم می‌توان این واکسن را برای پیشگیری تزریق کرد.

فاطمی با تأکید بر اینکه واکسن آنفلوآنزا ایمنی صددرصد در برابر این بیماری ایجاد نمی‌کند، افزود: «اثربخشی واکسن آنفلوآنزا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است و اینطور نیست که هرکس آن را تزریق کند، دیگر به آنفلوآنزا مبتلا نشود. باید توجه کرد که ممکن است نیمی از افرادی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق می‌کنند، در صورتی که در معرض این ویروس قرار گیرند، مبتلا شوند.»

به گفته وی بهترین کار این است که در این فصل از تماس با اشیا و تنفس نزدیک با دیگران دوری کنیم. البته در این روز‌ها به دلیل کرونا مسائلی مانند دست ندادن، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنیم و این‌ها بسیار مهم است و از سوی دیگر با توجه به شرایط بهتر است تا این واکسن برای گروه‌های حساسی، چون افراد سالمند، کودکان شش ماه تا دو سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای تزریق شود نه افراد عادی که مشکل خاصی ندارند.

فاطمی همچنین با تأکید بر شرایط نگهداری واکسن آنفلوآنزا در دمای ۴ تا ۸ درجه درباره تهیه این دارو از بازار آزاد هشدار داد و گفت: «تهیه واکسن آنفلوآنزا از بازار آزاد دو خطر دارد؛ اولاً اینکه ممکن است در شرایط زنجیره سرد و استاندارد نگهداری نشده و هیچ اثری نداشته باشد و حتی ممکن است تزریق آن عوارض داشته باشد. در عین حال ممکن است اصلاً واکسن آنفلوآنزا نباشد و آب مقطر خالی باشد.»
 
انتهای پیام/
منبع: جوان
ارسال نظر
captcha