شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ایستگاه پایانی؛
اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی همزمان با آخرین روز هفته دفاع‌مقدس، در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد.
به گزارش «سدید»؛ این مراسم در حالی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان جمعی از سینماگران و علاقه‌مندان سینمای دفاع‌مقدس بود که برخلاف اعلام قبلی تنها بخش‌هایی از مراسم به صورت زنده از طریق بستر‌های ارتباطی جشنواره در فضای مجازی پخش شد.

بخش نخست مراسم به بزرگداشت‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اختصاص داشت که این بخش با پخش فیلم بزرگداشت جمال شورجه شروع شد.

پس از پخش فیلم، مهدی عظیمی‌میرآبادی، جواد شمقدری، محمدیاشار نادری و حسین زندباف روی سن رفتند تا از جمال شورجه تجلیل کنند. شورجه که به دلیل کسالت با ویلچر در این مراسم حضور داشت، به ادای احترام حضار، سلام نظامی داد.

حسین زندباف، تدوینگر درباره شورجه گفت: برای شناختن افراد یا باید با آن‌ها همسفر باشید یا همسفره. من با ایشان در سریال یوسف پیامبر همکار بودم. هیچ کلام نادرست از او نشنیدم. او کارگردانی معتقد و انسانی بااخلاق است.

در ادامه پس از شعرخوانی صابر خراسانی، شاعر آیینی نوبت به اهدای جوایز بخش مدافعان سلامت رسید.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین موشن‌گرافیک بخش مدافعان سلامت به پویا رئیسی برای کارگردانی «مجموعه موشن گرافیک کرونا» اهدا شد. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین نماهنگ مدافعان سلامت به مهاجر توحیدپرست، تهیه‌کننده نماهنگ «یه روزی دوباره» رسید. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین پویانمایی برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی پویانمایی «منجی (The Saviour)» به آرجون موخرجی از کشور هند تعلق گرفت. تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه بخش مدافعان سلامت به فیلم مستند کوتاه «در خلوت شب» به امیرحسین میرصابری اهدا شد. میرصابری حین دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که توانستیم گوشه‌ا‌ی از خدمات سربازان وزارت بهداشت را که واقعا در این شرایط زحمت می‌کشند به تصویر بکشیم. در ادامه پوران درخشنده، انسیه شاه‌حسینی، منیره قیدی، گیتی خامنه و فریبا کوثری به عنوان داوران بخش فیلم کوتاه داستانی به روی سن آمدند و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی را به محسن مشرقی، تهیه‌کننده فیلم کوتاه «ملاقات آخر» اهدا کردند.

همچنین از خانواده شهید دکتر غلامحسین نادری، شهید دکتر حبیب‌الله پیروی و خانواده شهید دکتر منوچهر آقایی شهرستانی از شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.

در ادامه این مراسم جایزه ویژه و نشان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا شد.

در بخش دیگر این مراسم از نیم قرن فعالیت محسن علی‌اکبری تجلیل شد. در این بخش کلیپی از فعالیت‌های محسن علی‌اکبری پخش شد. این تهیه‌کننده در این کلیپ گفت: احساس می‌کنم مدیران فرهنگی دیگر آن دغدغه را ندارند و فکر می‌کنم این موضوع به جوانان لطمه زده که زمانی با شور و شوق آمده بودند. من آن موقع مدیر تولید بودم، ولی تمام مسؤولیت فیلم برعهده من بود؛ از سال ۶۵ ورود جدی و حرفه‌ای به سینما داشتم. رسالت هنرمند این است که از جامعه‌اش یک گام جلوتر باشد. ما نامه‌ای با خودکار به رهبری نوشتیم و از ایشان دعوت کردیم به اتفاق خانواده سر سریال حضرت مریم (س) بیایند. حتی دوستان گفتند لااقل این نامه را تایپ کن، اما همان نامه را ارائه دادم و رسید به جایی که رهبر حکیم انقلاب یک روز از صبح با خانواده پشت صحنه سریال آمدند و این باورکردنی نبود.

وی گفت: بچه‌هایی از جنگ که در آسایشگاه ثارالله هستند، به نوعی خود ما هستند. این ما هستیم که به دنیا چسبیده‌ایم. ما می‌توانستیم در همان آسایشگاه ثارالله باشیم؛ غبطه می‌خورم که جایگاه خوب را با دنیا معاوضه کردیم. باید به این آسایشگاه برویم، آن‌ها خیلی مردند و نشان از مردانگی و جوانمردی دارند. بیایید گاهی به آن‌ها سر بزنیم. فکر می‌کنم فرشته‌ها بالای سقف ثارالله در پرواز هستند.

* معرفی برگزیدگان «جشنواره جشنواره‌ها»
در بخش «جشنواره جشنواره‌ها» بعد از پخش کلیپ نامزد‌های نماهنگ، تندیس و دیپلم افتخار به فرید فرخنده‌کیش برای نماهنگ «حلول» رسید.

فرخنده‌کیش حین دریافت این تندیس گفت: نگاه مقاومت در عصر حاضر نگاه به فقر است، برای همین جایزه خودم را به مؤسسه حامی الغدیر که خیریه حامی معلولان است، تقدیم می‌کنم. تندیس بهترین انیمیشن در بخش «جشنواره جشنواره‌ها» هم به امیر مهران برای «شهر خاموش» تقدیم شد؛ دیپلم افتخار این بخش به مرکز گسترش رسید.

تندیس فیلم کوتاه داستانی این بخش را هم عمار خطی برای «تمام مریم‌ها» از آن خود کرد.

تندیس بهترین مستند کوتاه به عباس ایمانیان برای «نامه‌ای از دمشق» اهدا شد؛ دیپلم افتخار این بخش به صداوسیمای مرکز سمنان رسید. تندیس بهترین مستند بلند به مرتضی شعبانی برای «زنانی با گوشواره‌های باروتی» رسید؛ دیپلم افتخار این بخش به مرکز گسترش برای همین مستند بلند اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم بلند سینمایی این بخش هم به منوچهر محمدی برای فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی زنده‌یاد سیف‌الله داد رسید.

۸ سال دوری برای مرد ماندگار موسیقی دفاع‌مقدس
«نشان رسول» جشنواره فیلم مقاومت به مجید انتظامی، آهنگساز مطرح رسید. در این بخش ابتدا کلیپی از آثار رسول ملاقلی‌پور پخش شد، سپس سعید نمکی، وزیر بهداشت به همراه مسؤولان جشنواره برای اهدای این نشان روی سن آمدند و نشان این بخش را به مجید انتظامی، آهنگساز آثاری، چون «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «سفرسنگ» و... اهدا کردند.

مجید انتظامی در حین دریافت این نشان گفت: سعی می‌کنم آنچه را احساس می‌کنم در موسیقی‌ام باشد. ساخت موسیقی کار آسانی نیست. هر مسؤولی دیدگاهی دارد. ممکن است مسؤولی از کار من خوشش بیاید یا نیاید. برخورد با هنرمندان این روز‌ها خیلی درست نیست و من ۸ سال است که به دلیل برخوردی که با من شد موسیقی را رها کرده‌ام.

همچنین پیام تصویری لوریس چکناواریان، موسیقیدان مطرح به مجید انتظامی هم در این مراسم پخش شد. چکناواریان در این کلیپ خطاب به انتظامی گفت: «افسوس که امروز به خاطر شرایط کرونایی همراهت نیستم، اما صمیمانه دریافت نشان رسول را به شما تبریک می‌گویم. در طول سال‌ها خدمت بزرگی به موسیقی دفاع‌مقدس کردی و موسیقی‌های زیبایی نوشتی. هنرمند فوق‌العاده خوبی هستی و من به تو افتخار می‌کنم و امروز افسوس که همراهت نیستم، اما قلبا با تو هستم».
 
حسرت هاشم‌پور از رفتن «رسول»
یکی از بخش‌های مهم اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت، بزرگداشت جمشید هاشم‌پور بود. این بازیگر سینما در این مراسم گفت: وقتی برای حضور در «هیوا» دعوت به کار شدم نقش فرمانده کشتی به من پیشنهاد شد، بعد‌ها فیلمنامه را خواندم و دیدم کسی در فیلم هست که در جبهه شیمیایی شده بود. من گفتم اگر بشود این را بازی کنم، چون آن نقش تاثیرگذار بود. برای حضور در کار مرحوم ملاقلی‌پور هم استقبال کردم. ایشان اعتقاد داشتند شخصی که نقشش را ایفا می‌کنم از نظر ظاهری به من شباهت دارد به همین دلیل انتخاب شدم. نقش کوتاهی بود و ۳ دیالوگ بیشتر نداشت. بعد که فیلمنامه را خواندم حتی خواستم همان ۳ دیالوگ را هم نگویم و پذیرفته شد.

وی ادامه داد: متاسفانه نتوانستم به مراسم تشییع ملاقلی‌پور برسم، ولی احساس می‌کنم بعد از درگذشت او، ستاره‌ای خاموش شد و افول کرد، او باید سال‌ها می‌ماند و به سینمای ایران خدمت می‌کرد.

هاشم‌پور درباره شهدای دفاع‌مقدس گفت: ما با این قهرمانان باید طوری برخورد کنیم که بیننده راغب به دیدن‌شان باشد. من دوست دارم کاری در کارنامه‌ام داشته باشم که بعد‌ها بماند. باید عنوان کنم که جنگ مخرب است، ما این درد را ۸ سال کشیده‌ایم و صدمه دیده‌ایم، اما از طرفی چیز‌های تازه‌ای هم به دست آوردیم. 
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha