وحشتی که به جان والدین افتاد؛
درحالی که آمار‌های مختلفی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا وجود دارد آموزش و پرورش می‌گوید در مدرسه خطری متوجه بچه‌ها نیست.
به گزارش «سدید»؛ میان این همه اخبار کرونایی، میان آمار‌هایی که هر روز حوالی ساعت ۱۴ از زبان سخنگوی وزارت بهداشت شنیده می‌شود جای برخی خبر‌ها و آمار‌ها خالی است، بهتر اگر بگوییم جای برخی شفاف سازی‌ها و روشنگری‌ها خالی است.
 
هفت ماه پس از شیوع کرونا درکشور هنوز نمی‌دانیم هر استان چه تعداد مبتلا و چه میزان جان باخته دارد یا هنوز نمی‌دانیم سهم افراد زیر ۱۸ سال از این ویروس چقدر است و به طورمشخص چه تعداد دانش آموز درگیر کرونا یا قربانی آن شده اند.
 
این شفاف نبودن اطلاعات، این تشنگی افکارعمومی برای دانستن حالا درچهارمین هفته بازگشایی مدارس جدی‌تر از قبل شده و، چون پاسخی از سمت مسؤولان نمی‌گیرد یا به بدبینی علیه مدرسه منجرشده یا آمار‌هایی که از گوشه و کنار درباره کرونایی شدن دانش آموزان منتشر می‌شود، ملاک قضاوت قرار گرفته. این آمار جسته و گریخته البته به‌شدت مخدوش است، آنچه گفته می‌شود محدود به یک یا چند منطقه از کشور است و کل ایران را نمایندگی نمی‌کند، پس به این لحاظ نیز معیوب است.
 
با این حال افکار عمومی ترجیح می‌دهد به همین اطلاعات ناقص استناد کند و مدرسه را جای خطرناکی بداند. تکذیب این اطلاعات و اخبار از سوی وزیر آموزش و پرورش یا مسؤولان وزارت بهداشت نیز کمکی نمی‌کند بلکه تنها بهانه‌ای می‌شود برای حساس‌تر شدن مردم.

جولان کرونا درمدارس، وحشتی است که از ۱۵ شهریور ماه، درست از روز بازگشایی مدارس به جان خیلی‌ها افتاده. در ذهن این خیلی ها، در مدرسه می‌شود به ویروس مبتلا شد، می‌شود آن را منتقل کرد، می‌شود آن را با خود به خانه برد و حتی تسلیم ویروس شد و خیلی راحت رفت میان آمار مرگ و میر‌های کرونا.
 
در این مدت خیلی چیز‌ها به این ذهنیت دامن زد، از فیلم‌های روز بازگشایی در نقاط مختلف کشور که بچه‌ها لولیده درهم هر چه پروتکل بهداشتی بود را زیر پا می‌گذاشتند، تا عملکرد ضعیف مدارس در رعایت بهداشت و فاصله گذاری که خانواده‌ها و دانش آموزان شاهدش هستند. اکنون تصورعمومی بر این است که حضور درمدرسه مساوی با ابتلا به کروناست و به این علت که مسؤولان وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش نیز داوطلبانه آماری درباره کرونای دانش آموزی ارائه نمی‌دهند وضعیت بغرنج‌تر شده است. به عبارت دیگر دانش آموزان به معنی افراد ۶ تا ۱۸ سال کشور نیز مثل بقیه اقشار جامعه مبتلا به کرونا می‌شوند و حتی در این مبارزه جان می‌بازند، ولی هیچ آمار شفافی از این رویداد ارائه نمی‌شود تا خیال مردم جمع شود.

حتی پس از بازگشایی مدارس و جدی‌تر شدن نگرانی‌ها از بابت بیمار شدن دانش آموزان، وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش درباره تاثیر این بازگشایی سکوت کرده اند و با این که نزدیک به یک ماه از حضور بخشی از دانش آموزان در مدارس می‌گذرد هنوز هیچ تحلیل علمی در این باره وجود ندارد.

جالب‌تر این که با وجود نبود چنین تحلیلی، وزیر آموزش و پرورش قاطعانه نقش مدرسه در بیمارشدن را رد می‌کند. به‌تازگی حتی گفته است خطری که درمدرسه دانش آموزان را تهدید می‌کند بیشتر از بقیه جا‌هایی که آن‌ها حضور دارند نیست. وزیر حتی گفته است تاکنون گزارشی از این‌که بازگشایی مدارس مخاطره‌ای داشته باشد، دریافت نکرده است.

این شما و این درصد‌ها
هفته قبل سخنگوی وزارت بهداشت درنشست مجازی خود با خبرنگاران درحالی که داشت آمار ابتلای افراد ۶ تا ۱۸ سال را ارائه می‌داد و به ظاهر مشغول شفاف کردن آمار ابتلای دانش آموزان به کرونا بود در واقع داشت مردم را وارد یک محاسبه ریاضی می‌کرد که خیلی‌ها از پس آن برنمی آیند.

مبنای ارائه آمار سیما لاری، از روز اول شیوع کرونا در کشور بود تا روز ۱۵ شهریور که هنوز مدارس باز نشده بود. او گفت: تاامروز تست کرونای ۲/۱ درصد از جمعیت ۶ تا ۱۸ سال کشور مثبت شده و ۵۱/۰ درصد از آن‌ها فوت کرده اند. او آن روز به هیچ وجه این آمار را تبدیل به عدد قابل فهم نکرد بلکه از درصد استفاده کرد تا شاید این عدد‌های کوچک ترسناک نباشند.

همه مردم، اما حضور ذهن به یاد آوردن آمار مبتلایان کشور تا قبل از ۱۵ شهریور را ندارند، آن‌هایی که دسترسی به چنین آماری نیز دارند شاید نتوانند این درصد را تبدیل به عدد کنند، برای همین میزان ابتلای دانش آموزان به کرونا مجهول ماند.

ما، اما این محاسبه را انجام دادیم و می‌دانیم تا روز ۱۵ شهریور که ۳۸۴ هزار و ۶۶۶ نفر در کشورمان به کرونا مبتلا شده و تست آن‌ها مثبت شده است که طبق درصد‌های خانم سخنگو حدود ۴۶۰۰ فرد ۶ تا ۱۸ سال نیز لابه لای این آمار بوده اند و از میان همه مرگ و میر‌ها حدود ۲۳۰۰ مرگ شامل حال این گروه سنی شده است.

طبق این محاسبه، آمار ابتلا و مرگ میان افراد زیر ۱۸ سال به‌ویژه میان دانش آموزان بزرگ‌تر و قابل توجه‌تر می‌شود.

با این حال، اما ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت که شنبه شب در قاب تلویزیون حاضر شد آمار‌های دیگری داد که تناقض عجیبی با آمار‌های سخنگوی وزارتخانه داشت. حریرچی که آمار‌های مربوط به ابتلای دانش آموزان به کرونا را یکسره نادرست می‌دانست، گفت که درهفت ماه گذشته در جمعیت دانش‌آموزی کشور بالای ۱۰ هزار ابتلا و حدود
۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد فوت داشته ایم. آمارحریرچی البته گرچه حدودی است، اما تفاوت فاحشی با درصد‌های ارائه شده توسط سخنگوی وزارت بهداشت دارد، موضوعی که تشکیک درباره این آمار‌ها و نگرانی از صحت آمار‌های رسمی را تقویت می‌کند.

داریم بررسی می‌کنیم
خبر فوت یک دانش آموز هشت ساله در بیمارستان گلستان اهواز، خبر دیده‌شدن مواردی از ابتلا به کرونا میان دانش‌آموزان خوزستانی، تایید خبر ابتلای ۱۸ دانش آموز به کرونا در سیرجان، خبر ابتلای ۱۶۳ دانش آموز به این بیماری در اصفهان، مثبت شدن تست کرونای ۳۳‌دانش آموز و پنج معلم در فسا و تعطیلی کرونایی ۳۰ مدرسه در این شهر، همچنین خبر ابتلای ۹ دانش آموز به کرونا در اردبیل و منتفی شدن آموزش حضوری در شهر فوق قرمز قم که همگی به بعد از بازگشایی مدارس برمی‌گردد و همگی از زبان مسؤولان رسمی در فرمانداری، شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها اعلام شده است به قدری قدرت داشت که وزیرآموزش و پرورش حتی با تکذیب این خبر‌ها و رد ارتباط آن با بازگشایی مدارس نتوانست خیال خانواده‌ها را جمع کند. حتی تاکید سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر این که عامل بودن یا نبودن مدرسه در این ابتلا‌ها مشخص نیست نیز قادر نبود نگاه بدبینانه به ایمنی مدرسه را تغییر دهد.

امروز همچنان مردم به خبر کرونایی شدن ۳۹ دانش آموز در الشتر استان لرستان استناد می‌کنند و خبر ابتلای ۱۶۳‌دانش آموز در اصفهان را دهان به دهان می‌برند. با این حال، اما پیگیری ما نشان داد که وزارتخانه گویا میل ندارد با پرداختن به این موضوع، جایگاه مدرسه و آموزش حضوری تضعیف شود. حتی دستگیرمان شد که وزارت آموزش و پرورش هنوز تحلیلی آماری از میزان ابتلای دانش آموزان به کرونا از بعد از ۱۵ شهریور ماه ندارد و دقیقا نمی‌داند از بین ۴۵۰ هزار نفری که تابه حال کرونا مثبت شده اند چند نفرشان دانش‌آموز بوده اند. علت را که از مهرزاد حمیدی معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش پرسیدیم او گفت: این روز‌ها مشغول دریافت آمار‌ها از وزارت بهداشت و بررسی آن‌ها هستیم تا مشخص کنیم با بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید چه تغییری در روند ابتلای دانش آموزان ایجاد شده و چه تعداد از آن‌ها بر اثر کرونا جان باخته اند.

علت این که چرا وزارت آموزش و پرورش مستقل و بدون نیاز از وزارت بهداشت این آمار‌ها را رصد نمی‌کند که جویا شدیم، حمیدی گفت: بخشی از آمار ابتلا‌ها مربوط به زمان تعطیلی مدارس است که اطلاعات آن در دسترس ما نیست، اما اکنون کارگروه‌هایی در استان‌ها تشکیل شده که با مناطق و مدارس در ارتباط است و در حال جمع آوری آمار ابتلای دانش آموزان به کرونا است. او در پاسخ به سوال ما که این آمار چه زمانی تبدیل به عدد و رسانه‌ای می‌شود، اما زمان دقیقی ارائه نداد بلکه تاکید کرد که فعلا در تلاش برای دریافت اطلاعات از وزارت بهداشت هستند.

به گفته حمیدی، برنامه آموزش و پرورش این است که آمار ابتلای دانش آموزان به کرونا از اسفند ۹۸ تا ۱۵ شهریور ۹۹ را جمع‌آوری کرده و میانگین ابتلای دانش آموزان به این بیماری را به دست بیاورد، آن گاه آمار ابتلای دانش آموزان از ۱۵ شهریور به بعد را نیز به دست بیاورد و با مقایسه این دو آمار نتیجه بگیرد که آیا حضور بچه‌ها در مدرسه باعث افزایش ابتلای آن‌ها به کرونا شده است یا خیر.

در واقع آموزش و پرورش در تلاش است که منشا شیوع کرونا بودن مدارس را بررسی کند و با عدد و رقم نشان دهد که آیا مدارس در افزایش ابتلای محصلان به کرونا موثر است یا خیر. این تحلیل و نتایج آن می‌تواند بسیار مهم باشد و اگر بدون جهت گیری تهیه شود، می‌تواند دست خانواده‌ها برای تصمیم گیری درباره این‌که بالاخره بچه‌ها را به مدرسه بفرستند یا خیر باز بگذارد.

مهرزاد حمیدی از ما خواست به عنوان یک رسانه کمک کنیم تا اعتماد مردم به مدارس جلب شود و بنویسیم که غیبت بچه‌ها از مدرسه به افت علمی آن‌ها منجر می‌شود و ما هم در جواب گفتیم اگر تناقض آمار‌ها کنار گذاشته شود و واقعیت همان‌طور که هست به مردم نشان داده شود، اعتماد مردم به مدرسه نیز جلب می‌شود.

انحراف افکار عمومی از کرونازدگی مدارس
دکتر پیام طبرسی / رئیس بخش عفونی مسیح دانشوری
وزیر آموزش و پرورش اخیرا ادعا کرده که هیچ گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا ارائه نشده است. نکته‌ای که البته وزیر محترم به آن توجه نداشته این است که اغلب دانش‌آموزان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا بستری نمی‌شوند، بلکه آن‌ها به عنوان ناقلان علامت‌دار یا بدون علامت کووید-۱۹ این بیماری را به اولیا و معلمان خود منتقل می‌کنند. اکنون هم در شرایطی که حدود سه هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد، ما با حجم بالایی از بستری اولیای دانش‌آموزان و معلم‌ها در بیمارستان‌های مرجع کرونا مواجه هستیم. البته در یکی دو هفته گذشته، فقط آمار ابتلا و بستری اولیای مدارس و والدین دانش‌آموزان بیشتر نشده و ما شاهد آن هستیم که بسیاری از کودکان و نوجوانان نیز با علائم کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و تست درصد بالایی از ایشان نیز مثبت می‌شود، در حالی که بیشترشان دارای علائم شدیدی نیستند و در بیمارستان بستری نمی‌شوند.

نکته دیگر آن است که ما وقتی روند ابتلای والدین این کودکان و نوجوان‌ها را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که در موارد بسیاری، ابتدا فرزندان به کرونا مبتلا شده‌اند و چند روز بعد علائم این بیماری در پدر‌ها و مادر‌ها ظاهر شده است. این نکته می‌تواند صحبت وزیر آموزش و پرورش را مبنی بر این‌که دانش‌آموزان داخل مدرسه به کرونا مبتلا نمی‌شوند، رد کند. اساسا این مساله‌ای اظهر من‌الشمس است که وقتی تعداد زیادی از افراد در یک محیط سربسته و فاقد تهویه مناسب از جمله کلاس‌های درس دور هم جمع می‌شوند، احتمال ابتلای آن افراد به کرونا بالا می‌رود و بنابراین به نظر می‌رسد که این صحبت وزیر محترم مبنی بر این‌که دانش‌آموزان داخل مدرسه کرونا نگرفته‌اند، نوعی منحرف کردن اذهان عمومی باشد.

اکنون در شرایطی قرار داریم که استخر‌های سرپوشیده، تالار‌های پذیرایی و قهوه‌خانه‌ها به دلیل این‌که احتمال شیوع کرونا در فضای سربسته بالاتر است، تعطیل شده‌اند و بسیاری از مدارس نیز دقیقا وضعیت مشابه همین مراکز را دارند و باز گذاشتن مدارس در عین بسته بودن این مراکز، نوعی تناقض در تصمیم‌گیری محسوب می‌شود. در این میان، حتی به نظر می‌رسد که احتمال سرایت کرونا در مدارس از سایر مراکز تجمعی بیشتر هم باشد، چون خیلی از کودکان و حتی نوجوانان چندان توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و اصولا بسیار بعید به نظر می‌رسد که مسؤولان مدارس بتوانند بچه‌ها را در محیط آموزشی از هم دور نگه دارند.

نکته دیگر آن است که ما نظارت‌های بهداشتی ضعیفی بر مدارس داریم و اصلا کودکان را به لحاظ ابتلا به کرونا کنترل نمی‌کنیم. یعنی در مدارس کشورمان نه تا‌به‌حال از دانش‌آموزی تست کرونا گرفته شده و نه غربالگری اصولی در صورت تشخیص ابتلای یک دانش‌آموز به کرونا در محیط‌های آموزشی انجام می‌شود؛ بنابراین با توجه به همه این مسائل، می‌توان گفت: بخش زیادی از اولیای دانش آموزان و معلمانی که در هفته‌های اخیر به کرونا مبتلا شده‌اند، به احتمال قریب به یقین از فرزندان و شاگردان خود کرونا گرفته‌اند و خود دانش‌آموز‌ها نیز در مدارس به کرونا مبتلا شده‌اند.

همچنین باید توجه داشت وقتی یک کودک یا نوجوان در سه ماه پیش از بازگشایی مدارس به کرونا مبتلا نشده است، اما بلافاصله بعد از بازگشایی‌ها کرونا می‌گیرد، احتمال این‌که او در مدرسه دچار کرونا شده باشد، بسیار بیشتر از آن است که خارج از مدرسه گرفتار کووید-۱۹ شده باشد. ضمن این‌که وقتی ما الان در میان دانش‌آموزان، اولیای آن‌ها و کادر مدرسه شاهد رشد قابل‌توجه ابتلا به کرونا هستیم، به این نتیجه می‌رسیم که قطعا بازگشایی مدارس در شیوع بیشتر کرونا میان این گروه‌ها نقش داشته است. در چنین وضعیتی، به نظر می‌رسد بهترین کار برگزاری مجازی کلاس‌های درس تا زمانی که پایتخت و البته بسیاری دیگر از شهر‌های کوچک و بزرگ کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، باشد.
 
انتهای پیام/
منبع: جام جم
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

تحمیل هزینه‌های کرونا بر صنعت گردشگری!

ویژگی‌های تجارت سالم چیست؟

مقابله با موقوفه‌خواران وظیفه‌ای شرعی و قانونی

نقاط قوت و ضعف عملکرد مسئولان

تعطیلی دو هفته‌ای باید تا دو ماه تمدید شود

همسر خود را پاگیر زندگی کنید

کرونا علیه زندگی زنان سرپرست خانوار

مبارزه شبانه با کرونا

اتاق فکری که برای "نمکی" استعفا نوشت؟!

انضباط اجتماعی؛ رمز موفقیت باکلاس‌ها!

آیا توجیه شهرداری در رابطه با تخریب سرپناه زن بندرعباسی قانونی است؟

افت دما، خیز کرونا

جزئیات شبه‌تعطیلی‌ها

آسیب‌شناسی نگارش علمی و دانشگاهی

لقمه‌های ویروسی

بحران مسئولیت پذیری در ایران

وجدان کاری کیلویی چند؟!

نظارت استصوابی پاستور بر کیت‌های تشخیص

پرستاران نیازمند پرستاری!

توجه به نیاز‌های اساسی در خانه

سرانجام ساخت خانه‌های ۳۰ متری در پایتخت

کاهش ساعت کاری مترو؛ درد است نه درمان

تعطیلی تهران؛ خواسته‌ای که نگذاشتند محقق شود!

باور کن و دکمه حرکت را بزن!

سازمان محیط‌زیست همچنان تماشاچی است

کنکور منهای سواد!

محدودیت‌های جدیدی برای مسافران بیمار

مبارزه با روش‌های متداول پول‌شویی

چگونه خیریه‌ها می‌توانند بستری برای فساد شوند

والدین چگونه فرزندی مسئول تربیت کنند؟