نزاع ارشاد و ساترا این بار گریبانگیر حسن فتحی و پروژه جدیدش، «جیران» شده است؛ دعوایی که می شود با تبصره ای قانونی به همراه تشکیل شورایی با حضور ارشادی ها و ساترا، آن را هرچه زودتر ختم بخیر کرد.

به گزارش «سدید»؛ «ما یک سریال به نام «جیران» را با همکاری نماوا سرمایه گذاری کرده ایم و آقای حسن فتحی در حال ساخت آن هستند. تهیه کننده با شهرک غزالی، قرارداد دارد که برای تولید بروند. شروع به بازسازی و تولید کرده اند و صداوسیما فهمیده است که این کار برای فیلیمو و نماوا است با وجود قرارداد جلوی کار ما را گرفته است.من سوالم این است که چرا با ما این کار را می کنند...»

این ها گلایه های محمد جواد شکوری، مدیر عامل فیلیمو است که به عنوان یکی از سرمایه گذاران «جیران» سریال جدید حسن فتحی، دوباره وارد میدان تولید شده و از ساز و کار پیش آمده بر سر مجوز سریال در شبکه نمایش خانگی شکایت دارد. فیلیمو پیش از این برای اولین بار سرمایه گذاری در این حوزه را با سریال «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی شروع کرد و پس از آن به سراغ تولید «همگناه» مصطفی کیایی رفت که با اقبال مخاطبان نیز روبرو شد.

عاشقی ناصرالدین شاه به روایت فتحی

حالا پس از موفقیت پروژه «شهرزاد» در جذب مخاطب، حسن فتحی پروژه «جیران» را در شبکه نمایش خانگی کلید زده است. احسان جوانمرد که پیش از این سریال «بانوی عمارت» را به نگارش درآورده بود، فتحی را در نوشتن «جیران» یاری داده است. این سریال در دوره تاریخی ناصرالدین شاه می گذرد و در بستری از خیال و واقعیت، با محوریت یکی از زنان ناصرالدین شاه به نام «جیران» با بازی پریناز ایزدیار جلوی دوربین خواهد رفت.

از گلایه های شکوری ناگفته پیداست که اسماعیل عفیفه، تهیه کننده «جیران» مجوز تولید این سریال را از معاونت سینمایی ارشاد اخذ کرده و حالا پس از انتخاب بازیگران و ماجراهای پیش تولید، ساترا به ماجرا ورود کرده و جلوی ساخت پروژه را گرفته است. بر اساس قانون، هر برنامه و یا سریالی که قصد نمایش در بستر شبکه نمایش خانگی را دارد، می بایستی از «ساترا» مجوز تولید بگیرد. دعوایی که البته بین معاونت سینمایی وزارت ارشاد و صدا و سیما همچنان وجود دارد.

دعوا بر سر تعریف واژه هاست

سرچشمه این دعوای حقوقی بر سر قانونی است که  توضیح داده « به نظریه تفسیری مورخ 10/07/97  شورای نگهبان ذیل اصول 44 و 175 قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری مورخ 22/06/94 خطاب به رئیس‌جمهور محترم، مبنی بر اینکه مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا برعهده سازمان صداوسیماست.»

صدا و سیما بر اساس این ابلاغیه و قانون و ادعای بسیاری از کارشناسان فرهنگی بر بی کفایتی معاونت سینمایی وزارت ارشاد در نظارت بر محتوای سریال ها و برنامه های تولیدی در بستر شبکه نمایش خانگی، خواستار رعایت قانون و اعطای مجوز و نظارت خود بر تمامی تولیدات این حوزه است.

از طرفی وزارت ارشاد مدعی است که تعریف صدا و سیما از صوت و تصویر فراگیر، شامل تولیدات شبکه نمایش خانگی نمی شود و کماکان خود مرجع اعطای مجوز و نظارت در این حوزه است. کسانی که با این تعریف ارشاد موافق اند، عقیده دارند صدا و سیما سال هاست که با تهیه سریال ها و برنامه های بی کیفیت، نتوانسته مخاطبان خود را حفظ کند و اتفاقا با ریزش بیننده روبرو شده و حالا با ورود VOD ها در تولید و پخش سریال های متنوع تر و به روز تر ایرانی و خارجی، رقیبی جدی برای خود متصور شده است و قصد دارد با انحصارطلبی و سواستفاده از قانون، مخاطبان خود را حفظ کند.

نظارت ما پلیسی نیست

برچسب های «انحصارطلبی» و «سواستفاده از قانون» در حالی علیه صدا و سیما و ساترا (به عنوان مجری صدا و سیما در اعطای مجوز و نظارت بر تولیدات شبکه نمایش خانگی) زده می شود که «صادق امامیان»، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در نشستی رسانه ای به طور کاملا شفاف در این باره توضیح می دهد: « اگرچه ساترا زیرمجموعه صداوسیما است اما شیوه کارکرد آن کاملاً متفاوت خواهد بود، چراکه صداوسیما یک وظیفه اصلی دارد که ارائه محتوا به مشترکان در خانه‌های آن‌هاست اما سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر وظایف متفاوتی دارد، ما رسانه‌های خصوصی را به رسمیت می‌شناسیم، از آن‌ها حمایت می‌کنیم و آن‌ها را رقیب خود نمی‌دانیم، بلکه معتقدیم که همه در یک کشتی نشسته‌ایم و می‌توانیم جبهه مشترکی را تشکیل دهیم»

به هیچ وجه به دنبال سانسور و ممیزی محتوا نیستیم

 امامیان همچنین در پاسخ به این مسئله که آیا فضای رسانه‌ها و پلتفرم‌هایی که قرار است از این سازمان مجوز دریافت کنند، قرار است مشابه با محتوای صداوسیما باشد، اعلام کرد که این سازمان به هیچ وجه به دنبال سانسور و ممیزی محتوا نیست: «تنظیم‌گر در حوزه رسانه صرفاً تنظیم‌گر محتوا نیست. خدمات رسانه‌ای، خدمات به هم پیوسته‌ای هستند که وجوه مختلفی دارند. ما هیچ سانسور و ممیزی انجام نمی‌دهیم. اصل در حوزه محتوا، بر مسئولیت صاحبان رسانه‌هاست. در درجه اول، بر مقررات کشور پایبند هستیم و تلاش می‌کنیم مقررات جدید نداشته باشیم، چون اصل بر مقررات زدایی است. صرفا اگر نیاز باشد و کمبود مقررات در حوزه محتوا احساس شود در این حوزه اقدام می‌کنیم.»

مردم خودشان ناظر اند

او همچنین اعلام کرد: «مقررات ما به رسانه‌ها ابلاغ می‌شود. رسانه‌ها زمانی که از اینجا مجوز می‌گیرند، یک شخص را به عنوان مدیر محتوا به ما معرفی می‌کنند و ما مطمئن می‌شویم که این شخص با قوانین آشنایی دارد. دوره آموزشی هم در دانشگاه صداوسیما برگزار می‌کنیم. پس از اینکه اطمینان حاصل شد، مجوز رسانه صادر می‌شود. ما تاکید داریم که مدیران رسانه‌ها مسئول محتوا هستند و ما ناظر هستیم. ما تک‌تک محتواها را نمی‌بینیم چون شدنی نیست. مسئولیت ما این است که نظارت کنیم و ببینیم آیا استانداردهای رسانه‌ای در خروجی آن رسانه رعایت شده یا خیر. ما به شکل تصادفی این مسائل را چک می‌کنیم اما از شبکه وسیعی از نهادهای مردمی هم استفاده می‌کنیم که همکارهای استراتژیک ما می‌شوند. هر خانواده می‌تواند به سامانه ما مراجعه کند و اعلام شکایت و نگرانی بابت محتوایی کند، ولی به شکل نظام‌مند هم در محافل سازمان‌یافته وارد مذاکره شده‌ایم.»

وحدت در شورا

با وجود عدم نظارت پلیسی ساترا بر تولیدات شبکه نمایش خانگی و موظف کردن تهیه کنندگان بر اجرای قانون، سال هاست که ماجرای اعطای مجوز و نظارت در این حوزه در اختیار معاونت سینمایی وزارت ارشاد بوده و خواه ناخواه مسئولان این نهاد تجارب ارزشمندی در اختیار دارند که به نظر می رسد با تشکیل شورایی متشکل از مدیران ساترا و معاونت سینمایی ارشاد و حتی نمایندگانی از صنوف مختلف سینمایی جهت اعطای مجوز و نظارت بر محتواهای تولید شده، این مشکلات پیش آمده مرتفع گشته و چرخه تولیدات شبکه نمایش خانگی بر روال عادی خود برگردد.

انتهای پیام/

منبع: راه دانا
ارسال نظر
captcha