در گفتگو با عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شد؛
وضعیت ابتلا و مرگ بر اثر کرونا از اسفند98 و فروردین 99 وخیم‌تر است، چرا محدودیت‌های اجرا شده در آن زمان اکنون اعمال نمی‌شود؟
به گزارش «سدید»؛ موج سوم بیماری «کووید‌-19»  بسیار خطرناک‌تر از امواج گذشته ظاهر شده است اما مسؤولان برای جلوگیری از گسترش شیوع این بیماری مرگبار همچنان نسبت به اعمال محدودیت‌ها بی‌تفاوتند. در موج جدید، قدرت سرایت و آمار جان‌باختگان و مبتلایان به این بیماری بشدت افزایش یافته است و چنانچه نسبت به اعمال محدودیت‌ها اقدام نشود روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت.
 
به گزارش «وطن امروز»، به عقیده کارشناسان بهداشت رشد بالای آمار مرگ‌و‌میر و ابتلای هموطنان‌مان به ویروس کرونا در فصل پاییز نگرانی‌های زیادی را برای کادر پزشکی ایجاد کرده است. آنها تاکید دارند در صورت بی‌توجهی به اعمال محدودیت‌ها و سختگیری‌ها روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت و ضرورت دارد برای جلوگیری از شیوع این بیماری مرگبار نسبت به اعمال محدودیت‌ها تجدیدنظر شود.
 
در این باره مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر بازگشت محدودیت‌ها و ادامه دورکاری کارکنان دولت، همچنین توجه بیش از پیش به رعایت اصول بهداشتی در حمل‌و‌نقل عمومی تاکید کرد و افزود: اپیدمی بیماری «کووید‌-19» در موج سوم بسیار خطرناک و کشنده است و چنانچه مسؤولان نسبت به ایجاد محدودیت‌ها بی‌توجه باشند آمار مرگ‌و‌میر در کشور بشدت بالا می‌رود. وی به برخی تصمیمات نادرست همچون اجرای طرح ترافیک و بازگشایی صنوف پرخطر اشاره کرد و افزود: رفتن به محل کار با استفاده از مترو و اتوبوس‌های حمل‌و‌نقل عمومی که اکنون کانون انتشار این بیماری است شیوع ویروس مرگبار کرونا را در کشور گسترش می‌دهد. مردانی تاکید کرد: بازگشت محدودیت‌ها در چنین شرایطی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، ‌چرا که در صورت ادامه همه‌گیری این ویروس باید منتظر روزهای ناخوشایندی بود. از طرفی نیز باید جرائمی برای  افرادی که اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند اعمال شود.
 
همچنین معاون کل وزارت بهداشت با هشدار نسبت به تشدید موج سوم کرونا در کشور، از تعطیلی یک‌هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها خبر داد. ایرج حریرچی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما افزود: در موج سوم کرونا تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان خیلی بیشتر از موج‌های اول و دوم گزارش شده است و در این میان استان‌های تهران و قم بیشترین درگیری را دارند. وی ادامه داد: تعداد درگذشتگان در برخی استان‌ها بی‌سابقه و خیلی بیشتر از آمارهای قبلی است. بر اساس آمار هفته گذشته، به طور متوسط هر ۷ دقیقه یک نفر به علت کرونا فوت می‌کند که این آمار اصلا زیبنده کشور ما نیست. حریرچی تاکید کرد: مادامی که رعایت نکات بهداشتی از سوی بخشی از مردم در همین سطح نامطلوب و بازگشایی‌های مشاغل هم برقرار باشد، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا همین‌گونه خواهد بود و ویروس کرونا کاری ندارد که علت شکل‌گیری تجمعات بیش از یک نفر چیست.
 
وی به انواع راه‌های ابتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: در بسیاری از موارد که سرفه‌ها و تنفس چهره به چهره انجام می‌شود، می‌توان عامل ابتلا را شناسایی کرد اما در محل‌هایی همچون کافی‌شاپ‌ها و غذاخوری‌ها به هیچ عنوان نمی‌توان عامل ابتلا به کرونا را شناسایی کرد. معاون کل وزارت بهداشت درباره اعطای اختیارات برای اعمال محدودیت‌ها نیز گفت: در برخی موارد امکان بازگشت تعطیلی‌ها وجود دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع و محور اصلی نگرانی‌ها استان تهران است، زیرا تجمعات و ترددهای زیادی در این شهر جریان دارد که تأثیر فراوانی بر سایر استان‌ها می‌گذارد، پس امکان بازگشت تعطیلی‌ها در تهران بسیار بیشتر از سایر استان‌هاست. معاون کل وزارت بهداشت از تعطیلی یک‌هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: با صلاحدید مسؤولان استانی، تعطیلی یک‌هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها امکان تمدید خواهد داشت و درباره تعطیلی سایر اماکن همچون ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و تالارها و برگزاری مراسم گوناگون هم مسؤولان استانی به طور مستقل تصمیم‌گیری خواهند کرد.
 
وی گفت: برخی مشاغل مانند نیروی انتظامی و بیمارستان‌ها در گروه اول قرار می‌گیرند و این گروه از مشاغل هرگز تعطیلی ندارند اما اعمال تعطیلی برای مغازه‌داران و برخی اداره‌ها با صلاحدید ستاد ملی مقابله با کرونا امکان‌پذیر خواهد بود. معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در چند ماه اخیر در حال تجربه آمار فوتی بالای ۱۷۰ نفر هستیم، افزود: احتمال افزایش تعداد فوتی‌ها هم بارها اعلام شده اما بیشترین نگرانی ما درباره مدارس و دانش‌آموزان کشور است که با ایجاد فضای مجازی شاد از یک سو و حضور فیزیکی ۱۰ درصدی دانش‌آموزان در کلاس درس، بخش اعظم نگرانی‌مان رفع شده است.
 
وی با اشاره به کاهش استفاده از ماسک به زیر ۵۰ درصد گفت: در حال حاضر به علت مسائل اقتصادی در سراسر دنیا، حد جریمه افرادی که از پوشش ماسک استفاده نمی‌کنند به ارائه ندادن خدمت در اداره‌ها و فروشگاه‌ها خلاصه شده است. معاون کل وزارت بهداشت افزود: اعمال کسر از حقوق به دستگاه مربوط و تصمیم‌گیرنده واگذار شده اما تجربه نشان داده است که این میزان از جریمه کافی نیست و بر اساس تصمیم رئیس‌جمهور قرار است دستورالعمل جدیدی از هفته آینده اعلام و اعمال شود. 
 
 نمکی: مبلغ تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی را بازگرداندیم
«با وجود مشکلات فراوان وزارت بهداشت اما ترس از کاهش ارزش پول ملی موجب شد بخشی از منابع صندوق توسعه ملی را که بانک مرکزی به این وزارتخانه داد را برگردانم».
 
وزیر بهداشت با بیان این موضوع گفت: رئیس کل بانک مرکزی قسمت اندکی از مبلغی را که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته بود آزاد کرد اما مدام صبوری می‌کردیم که خدایی نکرده این پول را وارد بازار نکنیم تا چرخش آن باعث تغییر در پایه پولی شده و دلار دچار نوسان شود؛ در نتیجه گفتم همین میزان را هم برگردانید.
 
سعید نمکی در مراسم تجلیل از پیشکسوتان سلامت در دفاع‌مقدس گفت: چندی پیش، دلنوشته‌ای برای عزیز به یاد مانده تکرار ناشدنی‌ام، سردار سلیمانی نوشتم و کسی از من پرسید، چرا برای رفتگان نوشتی؟ گفتم چه کسی می‌‌گوید سردار رفته است. ایشان با همه سلول‌‌های من عجین است و نوای این سردار که «ما ملت امام حسینیم» همواره در وجود من جاری است.
 
وی افزود: کسی هستم که وقتی به وزارت بهداشت آمدم، معاونی را تغییر ندادم و با خودم لشکر نبردم. من اهل ویترین‌آرایی و تضرع نیستم و اهل این نیستم که وقتی کشورم در تنگنای اقتصادی است و در روزهای سخت و در اوج تحریم‌هاست، هر روز ضجه بزنم و خودم را به زمین بزنم و بگویم پول ندارم، ارز ندارم. اهل این حرف‌‌ها نیستم. اگر به سردار سلیمانی نامه نوشتم، برای این بود که همزبانی و همدلی بهتر از او ندیدم و دوم اینکه شکایتی نوشتم که او به خداوند بزرگ برساند، چراکه روح پاکی داشت و نزد خداوند عزیز است.
 
وی ادامه داد: دیروز رئیس کل بانک مرکزی محبتی کردند، هر چند که می‌دانم در چه فشاری هستند اما قسمت اندکی از مبلغی را که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته بود آزاد کردند. من اگر چند ماه پیش التماس می‌کردم، برای این بود که می‌‌خواستم خودم را برای یک پاییز سنگین آماده کنم تا بتوانم بار را از دوش همکارانم بردارم و بتوانم از خجالت و شرمندگی نیروهایی که چند ماه است زحمت می‌کشند، درآیم. 
 
* تأکید استاندار تهران بر اعمال محدودیت‌های بیشتر
برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا محدودیت‌ها باید بیشتر شود. استاندار تهران با اشاره به لزوم اعمال محدودیت‌های بیشتر، از ابلاغ مصوبه مربوط به نظارت جدی بر استفاده از ماسک در دستگاه‌های اجرایی خبر داد.
 
انوشیروان محسنی‌بندپی در چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران درباره بیماری کرونا اظهار داشت: تعطیلات سبب شده امروز روند مراجعان سرپایی و میزان بستری بیماران در بخش ویژه رو به افزایش باشد که این امر، شرایط را برای مدیریت و خدمت‌رسانی سخت‌تر می‌کند.
 
وی افزود: پیشنهاد استانداران و دانشگاه‌های علوم پزشکی این بود که استانداران از اختیارات استانی استفاده کنند تا برخی محدودیت‌ها اعمال شود که این موضوع در جلسه ستاد ملی مصوب شد، با این شرط که ستادهای استانی پیشنهادات خود را به 2 وزیر بهداشت و کشور ارسال کنند و پس از تایید آنها جنبه اجرایی پیدا کند.
 
استاندار تهران تصریح کرد: بر این اساس روز شنبه جلسه ستاد استانی داشتیم و پیشنهاداتی ارائه شد که پس از تایید 2 وزیر در استان اجرایی می‌شود، چرا که تهران به چابک‌سازی، کم کردن تراکم و اعمال محدودیت‌های بیشتر نیاز دارد.
 
محسنی‌بندپی سپس گفت: تهران پایلوت شده تا برخی از محدودیت‌ها بویژه درباره استفاده از ماسک اعمال شود، تا هر فردی که از ماسک استفاده نکند خدمت به وی ارائه نشود. وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد استان این است که تعطیلی ورزش‌هایی که برخورد فیزیکی دارند، همچنین استخرهای شنا، قهوه‌خانه‌ها، نماز جمعه و تالارها تداوم پیدا کند تا نسبت به مدیریت بیماری در شرایط شروع فصل پاییز، شیوع آنفلوآنزا و سرما، تراکم جمعیت و... اقدام شود.
 
همچنین معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران توجه به مقوله بهداشت محیط در نظام سلامت را به عنوان راهکار اصلی کنترل و مهار ویروس «کووید‌-۱۹» مورد تاکید قرار داد. بابک عشرتی گفت: با بروز پاندمی «کووید‌-۱۹» و هجوم این ویروس به لایه‌های پیدا و پنهان زندگی ما لزوم توجه هر چه بیشتر به امر بهداشت، بیش از پیش احساس می‌شود.
 
وی افزود: توجه به امر پیشگیری موضوعی است که کارشناسان بهداشت محیط در آن مهارت دارند و باید بهتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در این راستا به صورت نظام‌مند حرکت کنیم. عشرتی با عنوان این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی ایران با تحت پوشش داشتن بیش از ۵ میلیون نفر از جمعیت استان تهران و قریب به ۷۵ هزار مکان عمومی و مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، نقش بسیار مهمی در مبارزه و مهار بیماری‌های واگیر از جمله کرونا‌ویروس در محیط‌های عمومی دارد، گفت: توجه به بهداشت محیط به عنوان راهبرد کلیدی نظام سلامت، به کنترل و مهار کامل پاندمی «کووید‌-۱۹» منجر خواهد شد. 
 
* ۲۶ استان در وضعیت قرمز بیماری کرونا
شیوع ویروس کرونا در فصل پاییز موجب شده تا 26 استان کشور در وضعیت قرمز قرار گیرند. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز آخرین موارد ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در کشور طی 24 ساعت را اعلام کرد و گفت: ۳۰ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار بیماری کرونا قرار دارند.
 
سیماسادات لاری افزود: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۳۶۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۳۷۷ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۴۴۶ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.
 
وی همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۵ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۵هزار و ۵۸۹ نفر رسید. به گفته لاری، خوشبختانه تاکنون ۳۷۴ هزار و ۱۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۴۰۵۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 
 
***
[جریمه  برای افراد کرونایی که از قرنطینه خانگی خارج می‌شوند]
افرادی که حامل ویروس کرونا بوده و با بی‌توجهی به انتقال این ویروس، شرایط ماندن در قرنطینه را رعایت نمی‌کنند، جریمه می‌شوند. معاون بهداشت وزارت بهداشت، از اعمال جریمه افرادی که تست کرونای آنها مثبت است و قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد. علیرضا رئیسی با اشاره به اهمیت مرحله سوم غربالگری ویروس کرونا گفت: هدف این مرحله تکمیل خدمات به تأخیر افتاده است و تاکنون ۴۱ میلیون غربالگری برای ویروس کرونا انجام شده است.
 
وی وجود علائم مشترک بین «کووید-۱۹» و بیماری‌های شایع در فصل سرما را چالشی بزرگ توصیف کرد و افزود: واکسیناسیون آنفلوآنزا با اولویت مادران باردار و بیماران دارای بیماری زمینه‌ای، در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌شود. رئیسی از برنامه‌ریزی برای تعیین و اعمال جرایم بازدارنده برای افرادی که با تست مثبت کرونا قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد و گفت: این کار با همفکری کارشناسان و همکاری قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی اجرایی خواهد شد.
 
***
[مقایسه محدودیت‌های اعمالی در 3 پیک کرونایی]
بررسی آمار کرونا در 7 ماه گذشته نشان می‌دهد باید محدودیت‌های کرونایی در بالاترین سطح آن در دوران حاضر اعمال شود؛ چنانچه در موج اول کرونا در تاریخ سوم اسفندماه 98 در حالی که تنها 43 نفر مبتلا و 8 نفر فوتی ثبت شد، برای جلوگیری از شیوع بیماری تمام مدارس و دانشگاه‌های کشور تعطیل شد.
 
پایان هفته اول فروردین‌ماه 99 با اعلام ۲۹۲۶ ابتلا و ۱۴۴ جان‌باخته کرونایی، خانه‌نشینی عمومی و ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و رفت و آمدی از در خانه از سوی ستاد کرونا اعلام شد. همچنین در تاریخ 12 فروردین‌ماه که 3111 نفر مبتلای به کرونا و 141 جان‌باخته ناشی از کرونا ثبت شد، محدودیت‌های بیشتری از قبیل تعطیلی ادارات، برخی مشاغل و عدم تردد شهری اعلام شد، حال اما در وضعیتی که با موج سوم کرونا و افزایش شدید تعداد ابتلا و مرگ‌و‌میر مواجهیم که در فصل پاییز بیشتر هم خواهد شد و روزانه قریب به 200 نفر مرگ و بیش از 3000 ابتلا ثبت می‌شود، محدودیت‌های جدی‌ای اعمال نمی‌شود!
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha