در عمل پیام‌های بازرگانی و برنامه‌های نمایشی صدا‌و‌سیما از جمله سریال‌های تلویزیونی، با فیلمنامه و ساختار خود "کم‌فرزندی" و تجرد را ترویج می‌کنند؛ استفاده از "مجریان مجرد" که اعتقادی به ازدواج ندارند، عدم لزوم ازدواج و فرزندآوری را القا می‌کنند!

به گزارش «سدید»؛ سازمان صدا و سیما به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی و ارتباطی کشور همچنین بانفوذترین رسانه فرهنگ‌ساز، با حرکت در مسیر اصول و ارزش‌های اسلامی، انقلابی، ایرانی، هویتی فراتر از کارکردهای تفریحی، سرگرمی و اطلاع‌رسانی برای خویش تعریف کرده است.

مدیریت پیام و برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی در این سازمان فرهنگی براساس اصول ارزش‌ها و هنجارها با تکیه بر مفاهیمی ارزشمند و والا صورت می‌گیرد که رعایت آنها صدا و سیما را در طراز رسانه‌ای که از آن تعبیر به "رسانه پاک" می‌شود، قرار می‌دهد.

امروزه "جمعیت" به‌عنوان موضوعی استراتژیک مکرراً مورد تذکر مقام معظم رهبری قرار گرفته است علاوه بر این پژوهشگران خارجی و داخلی همگی به این مسئله اذعان دارند که کشور ایران در خطر کاهش جمعیت و نرخ رشد منفی قرار دارد.

رسانه ملی مأموریت اصلی خود را "مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی  جامعه" اعلام می‌کند، عنایت به وجه تمایز رسانه ملی از سایر رسانه‌های صوتی و تصویری جهان ایجاب می‌کند ضوابط و رویه‌های محتوایی برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی صدا و سیما با توجه به اقتضائات، شرایط و ویژگی‌های فرهنگ اسلامی ایرانی و با در نظر گرفتن نیازهای روز آن تنظیم شود؛ با این توضیح مگر مسئله‌ای مهم‌تر از "جمعیت" وجود دارد؟!

در دستورالعمل ضوابط و رویه‌های اجرایی تولید، تأمین و پخش سازمان صدا و سیما در موضوع "جمعیت" به‌طور کلی تنها به این اکتفا شده است که در برنامه‌ها باید از "تحقیر تکثر اولاد" در راستای سیاست‌های جمعیتی کشور پرهیز شود! و غیر از این هیچ مدخلی جداگانه به بحث استراتژیک "جمعیت" پرداخته نشده است.

از طرفی، گذشته از خط‌مشی‌های تئوریک، در عمل پیام‌های بازرگانی و برنامه‌های نمایشی صدا و سیما از جمله سریال‌های تلویزیونی، با فیلمنامه و ساختار خود "کم‌فرزندی" و تجرد را ترویج می‌کنند!

حرکت نکردن در راستای سیاست‌های جمعیتی حتماً نباید به‌شکل مستقیم و عیان صورت گیرد البته در بسیاری از موارد این‌گونه است، سریال‌های تلویزیونی با عناصر خود از جمله میزانسن، تدوین و فیلمبرداری به‌طور ضمنی "فرزندنیاوری" را تبلیغ می‌کنند!

استفاده از "مجریان مجرد" که اعتقادی به ازدواج ندارند و حتی از موضع خود دفاع می‌کنند(!) مسئله دیگری است که به‌صورتی نامحسوس عدم لزوم ازدواج و فرزندآوری را به مردم القا می‌کنند.

صدا و سیما به‌عنوان یک بازوی نیرومند فرهنگی تأثیر زیادی در تشویق یا بازداری خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری دارد؛ این سازمان در طول سال‌های1367 تا 1390، برای تحقق شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" و کاهش نرخ رشد جمعیت اقدامات فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داد اما امروز با توجه به وضعیت بحرانی کاهش جمعیت کشور عملاً منفعل‌ است و سیاست‌های صحیح و جامعی را در این رابطه در دستور کار ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

درگیر شدن با مسائل مردمی از دریچه سیستم تأمین مالی جمعی

پیش به سوی فرهنگ مردم بنیاد

دیپلماسی رسانه‌ای، واجب فراموش‌شده زمان

قصه سریال برگرفته از آیات قرآن است

موسوی: جهادگری روی اخلاق و رفتار جهادگران تأثیر می‌گذارد

ساختار سازمان سینمایی را کوچک می‌کنم

نگاه چاپخانه‌دار نصف شدن چاپ کتاب‌های کمک‌درسی

وضعیت تئاتر با بازگشایی مجدد سالن‌ها

مأموریت قرارگاه نصر برای باز پس‌گیری شلمچه

سینما در حال نازل شدن است

می‌خواستم بگویم که نسل جدید هم مثل قدیمی‌ها معنای رفاقت را می‌فهمد

فرار از کرونا با سینمای روباز

دیده‌بان‌ها و نهادهای مردمی، بازیگر مغفول حوزه فرهنگ

خاطرات همجواری با حاج قاسم

اداره دولت کار یک «مدیر سیستم‌ساز» است

مردم از من می‌خواهند از پدر و مادر فوت شده‌شان برایشان خبر بیاورم

فرماندهی یک ضد انقلاب در جبهه

مقطعی از تاریخ را نوشتم که به چشم دیده بودم

«قاسم آهنین‌جان» شاعری که در سیل خوزستان لباس امداد پوشید

فرصت‌هایی که در رمضان تباه شد

فجایعی که تحت عنوان احضار روح رخ می‌دهد

قومیت های مختلف چگونه به استقبال رمضان می روند؟

جنگ، بدترین اتفاق دنیاست

سازمانی شدن فرهنگ تا چه میزان تأمین کننده اهداف مردم است؟

برخی از کشور‌های منطقه از پشت به فلسطین خنجر زدند

نسل جدید مبارزان فلسطینی متأثر از انقلاب اسلامی هستند

جوان نخبه‌ای که روز قدس در دفاع از حرم عمه سادات شهید شد

فیلم ببینید، اما تقلید نکنید!

«زندگی پس از زندگی» ثمره چندین سال پژوهش علمی است

جنگ ۳۳ روزه، هرجای دنیا رخ داده بود، ده‌ها فیلم درباره‌اش ساخته می‌شد