در عمل پیام‌های بازرگانی و برنامه‌های نمایشی صدا‌و‌سیما از جمله سریال‌های تلویزیونی، با فیلمنامه و ساختار خود "کم‌فرزندی" و تجرد را ترویج می‌کنند؛ استفاده از "مجریان مجرد" که اعتقادی به ازدواج ندارند، عدم لزوم ازدواج و فرزندآوری را القا می‌کنند!

به گزارش «سدید»؛ سازمان صدا و سیما به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی و ارتباطی کشور همچنین بانفوذترین رسانه فرهنگ‌ساز، با حرکت در مسیر اصول و ارزش‌های اسلامی، انقلابی، ایرانی، هویتی فراتر از کارکردهای تفریحی، سرگرمی و اطلاع‌رسانی برای خویش تعریف کرده است.

مدیریت پیام و برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی در این سازمان فرهنگی براساس اصول ارزش‌ها و هنجارها با تکیه بر مفاهیمی ارزشمند و والا صورت می‌گیرد که رعایت آنها صدا و سیما را در طراز رسانه‌ای که از آن تعبیر به "رسانه پاک" می‌شود، قرار می‌دهد.

امروزه "جمعیت" به‌عنوان موضوعی استراتژیک مکرراً مورد تذکر مقام معظم رهبری قرار گرفته است علاوه بر این پژوهشگران خارجی و داخلی همگی به این مسئله اذعان دارند که کشور ایران در خطر کاهش جمعیت و نرخ رشد منفی قرار دارد.

رسانه ملی مأموریت اصلی خود را "مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی  جامعه" اعلام می‌کند، عنایت به وجه تمایز رسانه ملی از سایر رسانه‌های صوتی و تصویری جهان ایجاب می‌کند ضوابط و رویه‌های محتوایی برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی صدا و سیما با توجه به اقتضائات، شرایط و ویژگی‌های فرهنگ اسلامی ایرانی و با در نظر گرفتن نیازهای روز آن تنظیم شود؛ با این توضیح مگر مسئله‌ای مهم‌تر از "جمعیت" وجود دارد؟!

در دستورالعمل ضوابط و رویه‌های اجرایی تولید، تأمین و پخش سازمان صدا و سیما در موضوع "جمعیت" به‌طور کلی تنها به این اکتفا شده است که در برنامه‌ها باید از "تحقیر تکثر اولاد" در راستای سیاست‌های جمعیتی کشور پرهیز شود! و غیر از این هیچ مدخلی جداگانه به بحث استراتژیک "جمعیت" پرداخته نشده است.

از طرفی، گذشته از خط‌مشی‌های تئوریک، در عمل پیام‌های بازرگانی و برنامه‌های نمایشی صدا و سیما از جمله سریال‌های تلویزیونی، با فیلمنامه و ساختار خود "کم‌فرزندی" و تجرد را ترویج می‌کنند!

حرکت نکردن در راستای سیاست‌های جمعیتی حتماً نباید به‌شکل مستقیم و عیان صورت گیرد البته در بسیاری از موارد این‌گونه است، سریال‌های تلویزیونی با عناصر خود از جمله میزانسن، تدوین و فیلمبرداری به‌طور ضمنی "فرزندنیاوری" را تبلیغ می‌کنند!

استفاده از "مجریان مجرد" که اعتقادی به ازدواج ندارند و حتی از موضع خود دفاع می‌کنند(!) مسئله دیگری است که به‌صورتی نامحسوس عدم لزوم ازدواج و فرزندآوری را به مردم القا می‌کنند.

صدا و سیما به‌عنوان یک بازوی نیرومند فرهنگی تأثیر زیادی در تشویق یا بازداری خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری دارد؛ این سازمان در طول سال‌های1367 تا 1390، برای تحقق شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" و کاهش نرخ رشد جمعیت اقدامات فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داد اما امروز با توجه به وضعیت بحرانی کاهش جمعیت کشور عملاً منفعل‌ است و سیاست‌های صحیح و جامعی را در این رابطه در دستور کار ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

تضاد‌های جامعه آمریکا در آثار هالیوود

فجر ۳۹ شاید بهار ۱۴۰۰

این شعر، هیولایی است؟

کتاب‌های میلیون دلاری داروین گم شدند!

آرشیو «روایت فتح» انحصاری نیست

آیا تعداد فیلم‌ها برای برپایی جشنواره کافی است؟

جمعه‌بازاری به نام «بلک فرایدی»

در عدالت، عمل بر سخن باید سبقت گیرد

جشنواره فیلم مقاومت می‌تواند در مسائل منطقه نقش‌آفرینی کند

مستندسازان ایرانی دست پر از «ژان روش» برگشتند

سینما و تلویزیون به وقت امنیت

امواج توئیتری و بازآفرینی کنش‌گری سیاسی در ایران

شیخ حسن راستگو؛ معلم خلاقیت

«عدالت‌خانه» یا دغدغه فراگیرِ ملیِ «سفارت‌خانه»

ایثار محمد با اهدای اعضای بدنش کامل شد

نگاهی به چهره‌های محبوب و مؤلفه‌های چهره شدن در سینمای پس از انقلاب

از یاد سردار سلیمانی تا مسابقه‌ای برای منتقدان سینمایی

نیازی به کار‌های عجیب و غریب برای جذب بیننده نیست

نفوذ به لانه جاسوسان

عقاب‌های پرسوخته در اوج آسـمان‌ها

منتظر حوادث غافلگیرکننده باشید

از دوران نمایندگی مجلس تا تولید «شب‌های مافیا»

تاریخ شفاهی حاج‌صادق آهنگران

امام را به عنوان الگوی زندگی خود انتخاب کردم

نگاهی به مصرف فرهنگی کودکان به بهانه روز کودک

فضای سایبر چقدر به رنگارنگ شدن سینما کمک می‌کند؟

هنوز فرصت‌هایی برای دسترسی به کتاب هست

پیدایش گروه­‌های ‌تروریستی با شعار جهادی

بازگشت به ژانر هیجان‌انگیز

استمرار انقلاب با کدام روایت