گزارشی از نمایش «عشق روزهای کرونا»؛
نمایش «عشق روز‌های کرونا» به کارگردانی محمد رحمانیان بعد از سه شب اجرا با حاشیه‌هایی همراه شد که منجر به حذف یک اپیزود از این نمایش با بازی بهنوش طباطبایی شده است؛ اصلاحاتی که قبلا به آقای کارگردان اطلاع داده شده، ولی مثل اینکه او از حاشیه سازی بدش نمی‌آید.
به گزارش «سدید»؛ نمایش «عشق روز‌های کرونا» به کارگردانی محمد رحمانیان به خاطر حضور گربه در یکی از اپیزود‌های آن با مشکل سانسور مواجه شد.

این خبری است که در رسانه‌های مختلف در حال چرخیدن است. محمد رحمانیان چند روزی است که این نمایش را در کافه باغ مجموعه رودکی در حال اجرا دارد. این نمایش شش اپیزودی با بازی چهره‌هایی، چون مهتاب نصیرپور، سیما تیرانداز و بهنوش طباطبایی شروع شد و در شب سوم با حاشیه‌هایی همراه گشت.

محمد رحمانیان در بیانیه‌ای که ابتدای اجرای شب چهارم این نمایش برای تماشاگران خواند، اعلام کرد که «به خواست و اراده شورای نظارت مرکز هنر‌های نمایشی و مدیر کل اداره هنر‌های نمایشی اپیزود بانو و گربه ملوس با بازی بهنوش طباطبایی از مجموعه شش اپیزود با مشکل ممیزی مواجه و حذف شده است.»

رحمانیان در ادامه این بیانیه می‌گوید: «صواب این بود که مدیران مجموعه با اندکی سعه صدر حضور گربه‌ای را در صحنه تحمل می‌کردند و نه به حرف ما بلکه به این حرف پیامبر اسلام استناد می‌کردند که فرمودند، بودن گربه در خانه موجب برکت می‌شود.»

روز قبل از این رخداد بهنوش طباطبایی در صفحه اینستاگرام خود با یادآوری شباهت نقشه ایران به صورت گربه، نوشته بود: «من به ایرانم عشق می‌ورزم... و با عشق در این شب‌ها به روی صحنه می‌آیم و روحم را عریان‌تر از همیشه در مقابل چشم‌ها قرار می‌دهم... من در نمایش "عشق روز‌های کرونا" عشق ورزیدن را نمایش می‌دهم... همین.»

اصل ماجرا چیست؟ / حاشیه سازی‌های آقای کارگردان یا سانسور شورای نظارت
در حالی این حاشیه سازی‌ها و آه و فریاد‌های کارگردان (که تجربه ثابت کرده خیلی هم از این حاشیه سازی‌ها بدش نمی‌آید) و بهنوش طباطبایی از سانسور و آیه و حدیث خواندن‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها در حال وایرال شدن است که «سیدوحید فخرموسوی» رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنر‌های نمایشی این موضوع را تکذیب می‌کند.

فخرموسوی درباره حواشی تئاتر محمد رحمانیان به ایلنا می‌گوید: این نظر خانم بهنوش طباطبایی و آقای رحمانیان است. ما استنادمان به اینستاگرام یک نفر نیست!

او توضیح داد: «عشق روز‌های کرونا» بازبینی شده و موارد اصلاحی را آقای رحمانیان پذیرفته و قبول کرده و نمایش هم اجرا می‌رود و آنچه اجرا می‌شود از نظر من مشکلی ندارد؛ حالا کسی می‌خواهد سخنرانی کند یا در اینستاگرامش چیز دیگری بنویسند، خودش می‌داند.

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی ادامه داد: هر اجرایی که بازبینی می‌کنیم یا اصلاحات دارد یا نه، که این کار داشت و خدمت‌شان ابلاغ شد و آقای رحمانیان هم پای آن را امضا کرده و کار اجرا شد. حالا اگر نارحت‌اند از این اصلاحات، مشکل گروه است. اگر مشکلی داشت اصلا اجازه اجرا نمی‌دادیم؛ پس از نظر ما آنچه روی صحنه است مشکلی ندارد. مستندات قانونی همه این موارد هم موجود است.

رحمانیانی که به ممنوع الکاری عادت دارد
صحبت‌های رئیس شورای نظارت و ارزشیابی کاملا این مطلب را مشخص می‌کند که قبلا تمامی اصلاحات به آقای کارگردان گفته شده و او باعلم به همه این اتفاقات و با نیت حاشیه سازی همان اپیزود اصلاحی را با بازی بهنوش طباطبایی سه شب متوالی اجرا کرده است و وقتی با تذکر شورای نظارت مواجه می‌شود، وا مصیبتا و آه و واویلا سر می‌دهد.

این حاشیه سازی‌ها و ممنوع الکاری‌های محمد رحمانیان سابقه‌ای طولانی در حوزه تئاتر دارد. او در اولین اجرای تئاتری خود در مقام کارگردان برای نمایش «سرود سرخ برادری» و در سال ۶۱ دو سال ممنوع الکار می‌شود؛ چون از شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنر‌های نمایشی مجوز اجرا نداشته و نمایش با تلاش رئیس وقت تئاتر شهر روی صحنه رفته بود.

وی از سال ۶۷ تا ۷۶ نیز به مدت ۹ سال اجازه فعالیت در این حوزه نداشته و در مصاحبه‌ای می‌گوید: «آن زمان دوستانی بودند که از من خوش شان نمی‌آمد و دوست نداشتند من کار کنم. قضیه سیاسی و غیرسیاسی هم نبود. از من خوش شان نمی‌آمد.»

محمد رحمانیان سابقه‌ای طولانی در اجرای تئاتر دارد و به خوبی با سیاست گذاری‌های اداره کل هنر‌های نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی آشناست؛ ولی با وجود بازبینی‌های این شورا و تعهدی که وی داده، این رفتار‌ها فقط باعث حاشیه سازی‌های بیشتر و سخت گیری‌های این شورا نسبت به کار‌های بعدی او خواهد شد.

انتهای پیام/
منبع: راه دانا
ارسال نظر
captcha