یک آسیب‌شناس گفت: اگر کودکانی که به هر دلیل امکان تهیه تبلت‌های مورد نیاز آموزش مجازی برای آن‌ها فراهم نشده، به کودکان کار بپیوندند، برای جامعه‌ای که از نظر جمعیت‌شناسی جوان به شمار می‌آید، فاجعه آمیز خواهد بود!
به گزارش «سدید»؛ مجید ابهری در گفتگویی اظهار کرد: موضوع آموزش با ابزار‌های نوین بدون در نظر گرفتن و ایجاد زیرساخت‌های اولیه اقدامی غلط، بدون نتیجه، منفی و موثر در سرنوشت فرزندان دانش‌آموز خواهد بود.

این جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه آموزش مجازی در میان برخی خانواده‌ها می‌تواند مسیر هدایت کودکان به سوی ترک تحصیل را باز کند، اظهار کرد: برخی خانواده‌ها در اظهارات خود از عدم توانایی در خرید دو تلفن همراه برای فرزندان اظهار گلایه می‌کنند که دو فرزند آن‌ها باید در یک شیفت تحصیلی به مدارس بروند و از آنجایی که تهیه دو تبلت ممکن نیست، بخ ناچار یکی از فرزندان را از تحصیل باز بدارند.

وی با انتقاد از وزارت آموزش و پرورش در خصوص توجه نکردن به بستر‌های لازم برای آموزش مجازی، خاطرنشان کرد: تعجب می‌کنم این سازمان بدون توجه به زیرساخت‌ها، پیش بینی‌ها و توان خانواده‌های شهرستانی و حتی تهرانی برای تهیه تبلت، شیوه آموزش مجازی را به راه انداخته است.


هر دانش آموز که به دلیل نداشتن تبلت کودک کار شود؛ فاجعه‌ای رخ می‌دهد!
ابهری در پاسخ به این سوال که آیا امکان ترک تحصیل کودکان فاقد تبلت دانش آموزی وجود دارد؟ پاسخ داد: قرار نیست هر دانش‌آموزی که تبلت و یا ابزار مورد نیاز آموزش مجازی را لازم داشته باشد و بنا به دلایلی این ابزار‌ها تهیه نشوند، کودک کار و یا خیابان شود؛ اما می‌توان این نتیجه را گرفت که افسردگی و مشکلات روحی و روانی و عقده‌هایی بر روان دانش آموزان در اثر چنین تبعیض‌هایی وارد شود.

وی متذکر شد: اگر کودکانی که به هر دلیل امکان تهیه تبلت‌های مورد نیاز آموزش مجازی برای آن‌ها فراهم نشده، به کودکان کار بپیوندند، برای جامعه‌ای که از نظر جمعیت‌شناسی جوان به شمار می‌آید، فاجعه آمیز خواهد بود!

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به خانواده‌های فاقد درآمد مناسب، عنوان کرد: بسیاری از دانش آموزانی که دسترسی به وسایل و ابزار‌های آموزشی ندارند دارای پدر و مادری هستند که توانایی تأمین هزینه‌های تحصیل و ابزار‌های آموزشی را ندارند و از این رو باید مورد توجه وِزه دولت و نهاد‌های حمایتی قرار بگیرند.

نباید بگذاریم والدین در برابر کودکان احساس حقارت کنند
ابهری با اشاره به برخی آسیب‌های روحی و روانی پیش روی دانش آموزانی که خواسته‌های آموزشی آن‌ها تامین نشده، هشدار داد و در این رابطه افزود: عدم تأمین خواسته‌های کودکان به طور قطع می‌تواند شرمندگی والدین از کودکان را از یک سو و احساس حقارت فرزندان در برابر دوستان و همسالان آن‌ها را از سویی دیگر به دنبال داشته باشد که این پیامد‌ها در نهایت منجر به عقب ماندگی‌های تحصیلی، مضاف بر آسیب‌های دیگر شود.

آموزش مجازی یک حرکت نسنجیده، زودرس و بدون زیر ساخت است
وی در خصوص آموزش مجازی در کشور یادآور شد: کلیت آموزش مجازی یک کپی‌برداری شتابزده و نسنجیده است؛ یک حرکت عقیم و بدون زیر ساخت که عواقب منفی آن متوجه سرنوشت و آینده دانش آموزان و نظام آموزشی کشور خواهد شد.

ابهری در ادامه افزود: احساس تبعیض در آینده‌ای نه چندان دور در رفتار‌های دانش آموزان بروز خواهد کرد و آن‌هایی که امروز در حال رانت خواری در پست مدیریتی خود هستند معمولا دچار چنین تبعیضاتی در زندگی شخصی بوده اند.

آموزش‌وپرورش باید تبلت‌های دانش آموزان را تأمین کند
این جامعه‌شناس با ارائه راهکار‌هایی برای حل عدم دسترسی دانش‌آموزان به ابزار‌های آموزش فضای مجازی، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید تبلت‌های آموزشی را تهیه و به صورت امانت در اختیار دانش آموزان قرار دهد؛ چرا که در بسیاری از شهرستانها، هموطنان حتی توان خرید یک تلفن همراه ساده را ندارند؛ حال اگر چنین خانواده‌ای یک یا چند فرزند دانش آموز داشته باشد باید چه کند؟

وی در ادامه این بحث اضافه کرد: راه حل دوم این است که وزارت آموزش و پرورش با کارخانه‌های تبلت سازی وارد مذاکراه شود و تبلت‌های مورد نیاز را خریداری کند.

ابهری با اشاره به خطراتی که موجب بازماندن از تحصیل کودکان می‌شود، خاطرنشان کرد: در هر صورت از نظر رفتارشناسی عواقب بسیار خطرناک و جبران ناپذیری در انتظار دانش‌آموزانی است که امروز توان تهیه تبلت را ندارند؛ به طوری که افت تحصیلی پیدا کرده و از تحصیل باز خواهند ماند و عواقب بازماندن از تحصیل نیز این است که به دنبال کار‌هایی خواهند رفت که باید دولت، مسئولان و کارشناسان آموزشی در این‌باره اقدامی اصولی و زیربنایی صورت دهند.

انتهای پیام/
منبع: راه دانا
ارسال نظر
captcha