گزارشی از آخرین وضعیت کرونا؛
با وجود شیوع گسترده کرونا، دولت همچنان بر اجرای سیاست رفع محدودیت‌ها اصرار دارد این در حالی است که رئیس ستاد کرونای استان تهران خواستار بازگشت محدودیت‌ها و دورکاری کارمندان شد.
به گزارش «سدید»؛ در شرایطی که ویروس کرونا این روزها با جهشی تند، سلامت مردم را هدف گرفته است اما ظاهرا دولت اعتقادی به این موضوع ندارد، چرا که با وجود تاکید کارشناسان بهداشت بر بازگرداندن بخشی از محدودیت‌ها ولی بازگشایی‌ها ادامه دارد؛ مدارس و دانشگاه‌ها باز شده و کارکنان و کارمندان دولت و... همواره با تمام ظرفیت مشغول به کارند.
 
سراسر کشور اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد؛ وضعیت نگران‌کننده‌ای که در چند روز اخیر آمار جان‌باختگان، بستری‌ها و مبتلایان به بیماری «کووید‌-19» را افزایش داده و روزهای سختی را پیش روی کادر پزشکی گذاشته است. با این شرایط، مسؤولان وزارت بهداشت و کارشناسان سلامت تاکید دارند اپیدمی کرونا بسیار خطرناک است و این ویروس مهاجم ناجوانمردانه عمل می‌کند، بنابراین چنانچه مداخلات جدی برای بازگشت محدودیت‌ها و بحث دورکاری عملی نشود، هفته‌های سختی پیش رو خواهیم داشت. 
 
در این باره رئیس ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه تهران وارد موج سوم کرونا شده و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی را خواهیم داشت، گفت: نامه‌ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی بویژه بحث دورکاری در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال شده است.
 
دکتر علیرضا زالی در جمع خبرنگاران گفت: در این نامه درخواست بازگشت محدودیت‌ها از جمله بحث دورکاری مطرح شده است. به نظر می‌رسد شرایط فعلی تهران شرایط سخت‌تری است به همین دلیل درخواست کرده‌ایم مجموعه محدودیت‌های کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی در گروه‌های ۳ و ۴، بویژه بحث دورکاری در سطح استان تهران مجددا بازگردانده شود.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه تهران شرایط کاملا قرمزی دارد، گفت: آمار روزهای اخیر نشان از آن دارد که در تهران وارد موج سوم بیماری کرونا شده‌ایم، به گونه‌ای که فاصله‌ بین موج دوم و موج سوم بسیار کوتاه بود. با توجه به رصدی که انجام می‌شود، به نظر می‌رسد آمار رو به افزایش است و طبیعتا این آمار موج گذرا تلقی نمی‌شود، آماری که الان تجربه می‌کنیم در تطابق با شکل‌گیری موج سوم است.
 
وی افزود:‌ البته تیم اپیدمیولوژی ستاد کرونای استان تهران در حال بررسی و تحلیل دقیق وضعیت است و از آنجا که دلایل متعددی در این زمینه نقش داشته باید به تمام این عوامل توجه شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در طول ۲ هفته گذشته میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی و خدماتی بالای ۸۵ درصد بود که امروز به 70 رسیده و با یک افت ۱۵ درصدی در این باره روبه‌رو هستیم، ادامه داد: این آمار در موج دوم تا زیر۱۰ درصد در تهران افت کرد که امیدواریم این اتفاق مجددا تکرار نشود، بنابراین بخشی از دلایل شکل‌گیری موج سوم به دلیل کوتاهی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.
 
به گفته زالی، حجم مسافرت‌های اخیر نیز نقش بسیار زیادی در نقل و انتقال و چرخش ویروس داشت، البته اگرچه هنوز در رابطه با تفاوت ماهیت ویروس تهران و سایر استان‌ها مستندات کافی نداریم، اما به طور بالقوه این احتمال وجود دارد که چرخش‌های بین‌شهری ویروس‌، زمینه را برای جهش ویروس آماده کند که این مساله خطری است که همه متخصصان حوزه پزشکی نگران آن هستند.
 
وی شتاب در برخی از بازگشایی‌ها را هم عامل بعدی شکل‌گیری موج سوم بیماری دانست و گفت: با تغییر شرایط مشاغل آموزشی و با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، طبیعتا تعداد زیادی از افرادی که تا امروز در منزل بودند وارد عرصه شدند که این مساله نیز در افزایش انتقال و ابتلا تاثیرگذار است. زالی ادامه داد: همچنین در 2 هفته اخیر فشار بر حمل‌و‌نقل تهران بسیار افزایش یافته است؛ الان به طور متوسط بالای950 تا 960 هزار نفر از مترو و تعداد قابل توجهی در مجموع از اتوبوس استفاده می‌کنند.
 
در این شرایط انتظار ما این است که برای حل این معضل باید ابتدا مشکلات زیرساختی حمل‌و‌نقل فعلی تهران بویژه در بخش مترو برطرف شود، چراکه در شرایط فعلی تنها می‌تواند تا ۳۰ درصد نیازها را پوشش دهد، در صورتی که این مساله باید تا ۳ برابر افزایش یابد. وی با بیان اینکه حضور مردم در اجتماع نیز به میزان کافی کم نشده است، ادامه داد: متاسفانه بحث خدمات الکترونیک در حوزه خدمات عمومی در این شرایط آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
 
رئیس ستاد کرونای تهران، تسامح در برخورد با افراد یا اماکنی را که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند معضل جدی بعدی دانست و گفت: کلا در کشور نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیلی تسامح به خرج می‌دهیم، متاسفانه هیچ محدودیتی در سفرها ایجاد نکرده‌ایم و همچنین اقدام و جرایم قطعی و بازدارنده در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالی است که حداقل در ۱۵۶ کشور دنیا از جرایم بازدارنده مانند زندان و جرایم نقدی استفاده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌‌ها زودتر از موعد وارد موج سوم کرونا در تهران شدیم، گفت: طبیعتا در استان تهران نیاز به یکسری مداخلات جدیدتری داریم، چراکه شرایط این استان متفاوت‌تر است و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی را خواهیم داشت. زالی هشدار داد: اگر این بیماری به جهشی برسد که منجر به افزایش بیماری‌زایی آن شود، ممکن است مرگ‌و‌میر در عرصه جهانی و از جمله کشور ما به طور چشمگیری افزایش یابد. البته مطالعات تا به امروز نشان داده جهش‌ها و شبه‌جهش‌های این ویروس در ایران و خارج از کشور روی بحث بیماری‌زایی آن خیلی تاثیر نگذاشته ولی متاسفانه سرعت انتقال آن افزایش یافته است.
 
رئیس ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه الان میزان بالایی از مراجعات به مراکز درمانی و بستری کرونا در کشور و تهران افرادی هستند که قبلا یک بار مبتلا شده و مجددا دچار عفونت شده‌اند، گفت: بنابراین بحثی که در رابطه با ایمنی جمعی داشتیم حتما بحث غلط و پندار نادرستی است و اینکه بگوییم اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم تهران یا ایران مبتلا شوند، ایمنی ایجاد می‌شود، بحث درستی نیست.
 
وی ادامه داد: تجربه قم و سایر شهرهای ایران نشان می‌دهد افرادی که قبلا در معرض ابتلا بودند الان مجددا مبتلا می‌شوند، بنابراین تنها راه درمان آن واکسن است که هنوز واکسن موثر، قطعی و کارا در دسترس نیست و تنها استفاده منظم از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال حاضر اولویت اول برای پیشگیری است. وی در پایان گفت: باید با تامین نیاز و مطالبات نیروهای کادر درمان،  به تسهیل شرایط کمک کنیم، چراکه اگر نیروی انسانی کادر درمان آسیب‌‌دیده یا در معرض خطر قرار گیرد، نگران‌کننده‌تر است.
 
* ۳۰۹۷  مورد ابتلای جدید
 
آمار جان‌باختگان، مبتلایان و بستری‌شدگان کرونایی دیروز نسبت به روزهای گذشته افزایش یافت. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز در این باره گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، طی دیروز ۳ هزار و ۹۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۲۷۲ نفر از آنها بستری شدند. سیماسادات لاری افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسید. وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۳ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۳۰۱ نفر رسید. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۵۹ هزار و ۵۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۳۸۹۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاکنون ۳ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۶۲۹ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است.
 
* رضایت بیماران کرونایی‌ از خدمات‌رسانی کادر درمان
 
نتایج حاصل از ارزیابی یک نظرسنجی نشان می‌دهد، نحوه برخورد کادر درمان با بیماران کرونایی خوب بوده است. 7/60 درصد افرادی که به واسطه کرونا در بیمارستان بستری بوده‌اند، به عملکرد وزارت بهداشت در مواجهه با کرونا نمره‌ای بین 16 الی 20 داده‌اند. به گزارش ایسپا، جامعه آماری در یک نظر‌سنجی شامل کلیه افراد مبتلا به ویروس کرونا است که در ۳ ماهه اول سال 1399 در بیمارستان‌ها بستری شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.
 
در این نظرسنجی، 6/83 درصد افراد گفته‌اند در زمان ترخیص از بیمارستان شرایط مرخص شدن را داشته‌اند و 1/16 درصد بر این باورند که در زمان ترخیص همچنان نیاز به مراقبت در بیمارستان داشته‌اند. درصد قابل توجهی از بیمارانی که در زمان ترخیص آموزش‌های لازم را برای دوران نقاهت دیده‌اند (3/77 درصد) گفته‌اند این آموزش‌ها برای آنها مفید بوده است.  طبق نتایج این نظرسنجی، 3/33 درصد پاسخگویان هزینه‌ای در زمان ترخیص پرداخت نکرده‌اند. 4/7 درصد افراد کمتر از 100 هزار تومان، 2/9 درصد بین 100 تا 200 هزار تومان، 8/17 درصد بین 200 تا 500 هزار تومان و 9 درصد بین 500 تا یک میلیون تومان پرداخت کرده‌اند. همچنین طبق اظهارات پاسخگویان، 13 درصد مبلغی بین یک تا 5 میلیون تومان و 9/4 درصد بیش از 6 میلیون تومان در زمان ترخیص به بیمارستان پرداخت کرده‌اند.
 
***
[آموزش پزشکان بسیجی برای مقابله با کرونا و آنفلوآنزا در ماه‌های آتی]
 
رئیس بسیج جامعه پزشکی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت در راستای مقابله با کرونا، گفت: برای ماه‌های آینده که ممکن است همزمانی کرونا و آنفلوآنزا پیش ‌رو باشد، مذاکراتی داشته‌ایم تا برخی نیروها را به شکل ضربتی آموزش دهیم که برای کار در ICU و CCU آمادگی لازم را داشته باشند و در صورتی که موج بزرگ‌تری از کرونا را داشتیم، این افراد آموزش‌دیده به کمک کادر درمان روند.
 
دکتر شاهین محمد‌صادقی در ارتباط ویدئو‌کنفرانسی با خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته دفاع‌مقدس ضمن تبریک این ایام، گفت: برای این هفته با همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و استانداری‌ها در نظر داریم برنامه‌هایی با اولویت مناطقی که بیشترین درگیری را در زمان دفاع‌مقدس داشتند، انجام دهیم، بنابراین از استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی که بیشترین درگیری را طی ۸ سال دفاع‌مقدس داشتند، قرار است تعدادی از افراد معاینه شوند، البته اولویت بعدی ما مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.
 
وی با اشاره به اینکه حداقل ۴۰ هزار نفر طی ۲ هفته مورد معاینه قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: شیوه کار به این صورت است که تمام کسانی که توسط شبکه‌های بهداشت و درمان در استان‌های مذکور شناسایی شدند، کارت مشخصی دریافت کنند و در زمان مخصوص با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای معاینه به مراکز درمانی ارجاع داده شوند.
 
وی افزود: این کارها علاوه بر تمام تلاش‌های بسیج جامعه پزشکی به عنوان بازوان وزارت بهداشت است. در بحران کرونا ما اقداماتی در زمینه کارهای تحقیقاتی درباره گیت‌های تشخیصی و واکسن کرونا انجام دادیم. همچنین اعزام تیم‌هایی برای کمک به مردم، برپایی قرنطینه‌هایی در سراسر کشور برای مراقبت از بیماران پس از ترخیص و... از اقدامات موثر ما بود. وی افزود: بنا داریم برخی نیروهای‌مان را طی یک یا ۲ هفته آینده مجددا به مناطق قرمز اعزام کنیم. توجه کنید این خدمات همگی با یاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان‌ها صورت می‌گیرد و خودمان راسا اقدامی انجام نمی‌دهیم. امیدواریم کارهای اینچنینی گسترش یافته و کمک‌های انسان‌دوستانه نیز توسعه پیدا کند. حدود ۱۸۰ هزار عضو بسیج جامعه پزشکی آماده جان‌فشانی هستند، البته هیچ محدودیتی وجود ندارد، ملت ایران ملت بسیجی هستند و در‌های بسیج جامعه پزشکی به روی همه اعضای کادر درمان باز است.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha