نذرهای متفاوت محرمی؛
امسال اوضاع خیلی متفاوت است. این ویروس منحوس تمام آیین‌ها و مراسم ‌‌چند صدساله را دستخوش تغییر کرده است. حالا خیلی از افرادی که هر سال نذری داشتند، شکل نذری‌دادن خود را عوض کرده‌اند.
به گزارش «سدید»؛ اصلا محرم است و نذری‌هایش؛ کمتر کسی را می‌‌شناسم که برای ماه محرم و صفر نذری نداشته باشد. حالا کوچک و بزرگ فرقی نمی‌کند. هر کس به اندازه وسعش می‌‌خواهد در این ایام نذری بدهد. یکی چند دیگ غذا می‌‌دهد و یکی هم روز تاسوعا و عاشورا آب دست خلق‌الله می‌‌رساند اما امسال اوضاع خیلی متفاوت است. این ویروس منحوس تمام آیین‌ها و مراسم ‌‌چند صدساله را دستخوش تغییر کرده است. حالا خیلی از افرادی که هر سال نذری داشتند، شکل نذری‌دادن خود را عوض کرده‌اند. این روزها مردم دست به ابتکارات جالبی زده و نذر خودشان را جور دیگری ادا می‌کنند.

محرم است و طعم غذای نذری امام‌حسین(ع)؛ محرم است و سفره‌‌‌های حضرت ابوالفضل (ع) مادربزرگ که کل همسایه‌ها را در خانه‌اش جمع می‌‌کند و‌ آش نذری دست‌شان می‌‌دهد. محرم است و چای صلواتی هیات‌ها، اما امسال هیچ‌کدام را نداریم؛ حتی از سینه‌زنی زیر سقف هیات هم محروم شده‌ایم اما مردم ما چاره‌‌ای برای این مشکل پیدا کرده‌اند. این مردم عشق امام‌حسین(ع) را در دل دارند و هر طور شده نذرهایشان را ادا كرده و هر طور شده عزاداری‌هایشان را برپا می‌‌کنند. یکی از آنها «احمد رسولی» است که 20سال است هر روز ظهر عاشورا غذا درست می‌‌کند و در امامزاده پنج‌تن لویزان بین عزاداران امام‌حسین(ع) پخش می‌‌کند اما امسال دیگر نمی‌تواند دیگ‌‌‌های نذری‌اش را برپا کند. خودش می‌‌گوید: «برایم خیلی سخت است که امسال نذری ندهم. 20 سال است که هر روز عاشورا دست مردم غذا می‌‌دهم اما امسال اوضاع فرق کرده است. تصمیم گرفته‌ام به اندازه خانواده و بچه‌هایم غذا به نیت امام حسین (ع) درست کنم. باقی هزینه نذری را هم به‌صورت بسته‌بندی غذاهای خشک مثل برنج، گوشت، لپه، رب و اینجور چیزها به دست نیازمندان برسانم.» او ادامه می‌‌دهد: «خانواده سعی کرده‌اند در این مدت در شناسایی افراد نیازمند به من کمک کنند. خیلی دیگر از دوستان و آشنایان را می‌‌شناسم که در این ایام نذر غذاهایشان را به نذر ماسک تغییر داده یا اینکه هزینه آن را به مراکز خیریه و بهزیستی داده‌اند.»
 
پک میوه برای کادر درمان
یکی دیگر از نذری‌‌‌هایی که هر سال در محرم شاهد هستیم و بسیار رواج دارد، چای صلواتی است. «حسین جمالی» یکی از افرادی است که در یکی از هیات‌‌‌های میدان خراسان بساط چای قندپهلو دست مردم می‌‌دهد، اما امسال که ممنوعیتی برای این موضوع هست، فکر دیگری دارد. او می‌گوید: «هر چند نذر من چای دادن در هیات‌‌‌های امام حسین (ع) بود اما با توجه به شرایط این روزها باید فکر دیگری کرد. راستش چند روزی فکرم درگیر این موضوع بود که چه کاری انجام بدهم تا جای نذرم را بگیرد. با خانواده خیلی مشورت کردم تا یک گزینه مناسب پیدا کنم. تصمیم گرفتم پک‌های آبمیوه و میوه به دست کادر درمان بیمارستان مسیح دانشوری برسانم.» او ادامه می‌دهد: «این نذر از پدرم به من رسیده است و اینکه امسال انجام ندهم برایم کمی سخت است اما سعی می‌‌کنم در هیات‌های خانگی که بین خانواده‌ها برگزار می‌شود هزینه چای و قند را بدهم تا یک جورهایی نذرم هم ادا شود.»
 
1000 بسته کمک‌معیشتی برای نیازمندان
هیات‌های معروف که در دهه اول نذری داشتند هم این روزها برنامه دیگری را در پیش گرفته‌اند. یکی از اعضای هیات‌الشهدا در محله نارمک می‌گوید: «تهیه 1000 بسته کمک‌معیشتی برای نیازمندان کاری بود که به جای پخت غذای نذری در دهه اول انجام دادیم.» او ادامه می‌دهد: «در این بسته‌های کمک‌معیشتی مواد غذایی خشک، مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک وجود دارد. این بسته‌ها به دست افراد نیازمند در محله‌های جنوبی تهران و ساکنان کوره‌های آجرپزی می‌رسد.» این عضو هیات‌الشهدای محله نارمک می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شد بسیاری از بانیان نذری هیات قبول نکنند که به شکل دیگری نذرشان را ادا کنند اما بر خلاف تصور ما همه با شرایط کنار آمدند و از تغییر شیوه نذری دادن استقبال هم ‌کردند، تا جایی که خودشان برای پخش نذری‌ها کمک می‌کنند و برای روزهای آینده هم اعلام آمادگی کرده‌اند.»


 نذر ماسک نیاز امسال است
هرچند نذرهای غیرطعامی مثل نذر خون، نذر کتاب و از جمله آنها از سال‌های گذشته رواج داشته است، امسال هم نذر ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده از جمله نذرهایی است که بسیار رواج دارد. «پروانه کولیوند» یکی از افرادی است که نذر شله‌زرد در روز تاسوعا داشته است اما امسال تصمیم گرفته به‌جای آن ماسک بدهد. او می‌گوید: «هنوز هم در مناطقی از تهران مردمی وجود دارند که به اقلام بهداشتی دسترسی ندارند. تصمیم گرفتم برای این افراد ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده تهیه کنم و به دست‌شان برسانم.» او ادامه می‌دهد: «با حکمی که مرجع تقلید من برای احکام نذری امسال بیان ‌کردند چون صیغه نذر نخوانده بودم، می‌توانستم نذرم را تغییر بدهم و چون احساس کردم نیاز این روزها ماسک است، آن را انتخاب کردم.» کولیوند می‌گوید: «البته خیلی از آشنایان این روزها نذرشان را به تهیه اقلام خشک تغییر داده‌اند و هزینه‌هایی که می‌خواستند برای نذری بگذارند به مساجد و هیات‌های بزرگ می‌دهند.»
 
نان رایگان، نذر دو برادر
بعضی‌ها هم هستند که نذرهای دیگری داشتند؛ مثلا دو برادر که نذر کرده بودند یکی تکیه را هر شب جارو بزند و آن دیگری نذر داشت روز عاشورا آب در دسته‌های عزاداری پخش کند، امسال نمی‌توانند نذرهایشان را ادا کنند. آن دو امسال دست به کار جالبی زده‌اند؛ به یکی از مناطق محروم تهران رفته‌اند و از نانوایی خواسته‌اند در ایام محرم هر روز 100 نان به دست مردم بدهند. در روزهای باقیمانده تا تاسوعا و عاشورا شور حسینی بین مردم نیز بیشتر خواهد شد و همین عشق و علاقه به امام حسین(ع) است که موجب خواهد شد تا اقدامات جدید و برنامه‌های بهتری در زمینه نذری دادن برای ایام محرم در نظر گرفته شود. آنچه در روزهای گذشته از سوی جمعیت عزادار اهل بیت(علیهم السلام) نشان داده شده، نمونه‌ای بزرگ از رفتار دینی و مسوولیت اجتماعی قشر متدین و مومن است که البته به نظر می‌رسد از سوی افرادی که قصد داشتند در ایام محرم حجم گسترده انتقادهای خود از بابت برگزاری جلسات عزاداری را برگزار کنند، خنثی شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha